וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורט מוטורי: שבעת מדורי הגהינום של קרואטיה טרופי

הצוותים הישראלים סיימו את התחרות בשן ועין, מותשים אך מסופקים מגודל הישגם האישי - כל צוות, ומלחמתו ביער ובביצות האינסופיות. קבלו דיווח מסכם מכתבנו בגהינום

רמי זרנגר

וידאו: רמי גלבוע,
סטילס: רמי גלבוע, נטי לוי, Damir pildek

עבור שלושת הצוותים הישראליים, קרואטיה טרופי לא יכול היה להסתיים באופן סמלי ומרושע יותר – צוות 'רובר-גבע' גרר את עצמו בכננת אל מעבר לקו הסיום, במטרים האחרונים של התחרות. 'צוות דיסקברי' פוצץ שני צמיגים, קילומטר וחצי לפני הסיום; עובד ארזי צעד למחנה וחזר עם צמיג חלופי אותו ג?לג?ל בידיו בביצה הטובענית. באותו זמן כבר היה עסוק 'צוות ניר' באריזת המרצדס והציוד הנלווה – ה-G האדמוני טחן שני מנועים במהלך התחרות, והגיע זמנו להתאשפז.

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מה עומק המים? חצי מטר, מטר? או שמא ממתינה ל'צוות דיסקברי' מלכודת בלתי עבירה? קרואטיה טרופי מזמן למתחרים עשרות החלטות והפתעות מדי יום Photo: Damir Pildek/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ליער חוקים משלו

כמי שגדלו על 'יערות הכרמל', אין לנו שום יכולת להבין את מעמקיהם האפלים של יערות קרואטיה. גם אני, לאחר שבעה ימים במעבה היער, לא מסוגל לקלוט את עוצמתו המסתורית של היער, כפי שאלי שחר מנסה להסביר לי. "אלו לא רק מדרונות תלולים וערוצי נחלים עם קוליס בעומק 80 סנטימטרים, אותם חרצו המתחרים הקודמים.

בשלב מסוים אתה מתנתק לחלוטין מהעולם החיצון – אין מקור אור, אתה לא יודע אם אתה בקרואטיה או שעברת את הגבול לבוסניה, אין לך מושג אילו מצוקים צריך לטפס בהמשך הדרך. מעץ לעץ אתה מושך כננות ומתקדם מטר אחרי מטר ובתור אלה שזינקו הבוקר אחרונים, אנחנו צריכים לצלוח מכשולים שהמתחרים הראשונים בכלל לא פגשו". האחווה והעזרה ההדדית בין המתחרים מגיעה לשיאה בחשכת היער – הם מחלצים אחד את השני לא רק בגלל הידידות, אלא גם בגלל הידיעה שללא עזרה הדדית, אף אחד לא ייצא מהיער אל האוויר הפתוח.

בשלושת הימים האחרונים של ה'טרופי' אחז מיכאל חן בהגה המרצדס של 'צוות ניר', והוא מספר: "תשע בלילה, מאחורינו 400 מטרים אותם עברנו אינץ' אחרי אינץ' עם כננות, הגענו לנקודת ביקורת של המארגנים. סיפרנו ל'מרשלים' איזה גהינום עברנו, והתכוננו להתקדם הלאה. "אין לכם מה להמשיך", יעצו המרשלים. הגהינום שעברתם הוא כלום, לעומת שבעת הגהינומים שעוד ממתינים לכם מלפנים". תקנון ה'טרופי' מאפשר לצאת מהמסלול בלי לסיימו ולעתים זו ההחלטה הטקטית הנכונה, לספוג נקודות עונשין ולא להשמיד מכונה ואנשים.

אלי ומיכאל גררו את דרכם במעלה היער, מושכים כננות וזוחלים על שארית כוחותיו של המנוע, שהותקן במרצדס רק בלילה האחרון. בסביבות 23:00 שבק המנוע, והם הבינו שזה סוף הסיפור; רתמו את המרצדס לאחד העצים כדי שלא יחליק לתהום, וטיפסו רגלית אל השביל הסמוך. מנותקים מהעולם צעדו לכיוון המחנה, רעבים ורטובים עד לשד עצמותיהם. באחת בבוקר נתקלו בראובן ברדה ובני פרץ שיצאו לחלץ אותם מהיער. למחרת בבוקר יחזרו לתקן את ה-G הנטוש, ויצליחו לסיים בקרטועים את קרואטיה טרופי 2014, מקום 28 בקטגורית 'טרופי' הבכירה. הישגם הטוב ביותר היה ביום השישי בו זינקו ממקום 32, וסיימו במקום 16.

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
עם זריחת השמש, הגהינום של אתמול נראה כמו גן עדן. אלי, בני וראובן משקמים את הדיפנדר שבילה את הלילה במעבה היער/ניר בן טובים, רמי גלבוע

פרשי הפלדה מגלים את קרואטיה

עובד ארזי ויוסי אלמוגי יצאו לקרואטיה עם הדיסקברי קצוץ-הזנב בכוונה לנצח את האלמנטים, בנחישות ובעמידות. פרולוג הפתיחה הפיח ב'צוות דיסקברי' תקווה ראשונה, בדמות מקום 17 אליו הגיעו. את 70 הקילומטרים הקטלניים של היום השני סיימו במקום 15, וגם מקצה הלילה האיר להם פנים – כדי לשפר את התצפית מתא הנהג ניסרו את החלון הקדמי וסיימו במקום שמיני, כבוד!

ביום השישי לתחרות צלל אלמוגי לערוץ נחל, ונפגע בצלעותיו; הוא פונה לבית החולים, וארזי המשיך בתחרות לבדו – נוהג ומושך כננות לסירוגין, משימה בלתי אנושית שכללה התהפכות מרשימה וחילוץ עצמי. ליום האחרון זינק 'צוות דיסקברי' כאשר אלמוגי ספוג סמי הרגעה, שאיפשרו לו לסיים את המסלול למרות הכאבים... הפצועים לא זעקו, וצוות דיסקברי סיים את התחרות במקום 26 בקטגוריית אדוונצ'ר.

מייבשי הביצות מקיבוץ גבע

אי אפשר שלא להתאהב ב-עירא אבני ונגב אנג'ל מצוות לנדרובר-גבע, בזכות רוחם הטובה ורוח הלחימה שלא עזבה אותם לרגע. הם יצאו לקרואטיה במפלצת מרשימה ומושקעת, אבל הייתה זו מפלצת שהתאימה למחוזות אחרים. המפלץ הכתום התחיל את חייו כרכב עבירות וזחילת סלעים, הותאם לחוק הספורט המוטורי בישראל, ולאחר מכן עבר מקצה שיפורים לכבוד קרואטיה טרופי. התוצאה הייתה מפלץ אדיר עוצמה ובעל יכולות מופלגות, גוליבר בארץ הגמדים – עבור קרואטיה הוא גדול וכבד מדי, גבוה מדי, ובעל עוצמת מנוע שבאה לידי ביטוי רק לעתים נדירות. למרות זאת הגיע 'צוות גבע' למקום שני ב'תחרות ההקפות', וסיים את התחרות במקום 16 מתוך 32 מסיימי קטגוריית 'טרופי' הבכירה; זהו הישג מצוין, בוודאי לקבוצה המשתתפת בתחרות בפעם הראשונה.

אחת הפעמים בהן ראינו את צוות גבע במיטבו, הייתה ב'יום ההקפות', כאשר ראינו את המפלצת מגבע צולחת ביצות שהכריעו את הטובים באירופאים. היה זה רגע של נחת אבל ראינו אותם גם פצועים ומקיזים שמן, עם ציריות שקרסו תחת העומס, נעילות מושבתות וכננות שלא קיבלו מספיק חשמל כדי לגרור את המסה הגדולה. הדוגמה הקיצונית ביותר ניתנה לנו בגבעת הגברים של היום החמישי. כריסטיאן פופראסק וג'וזף רייניש האוסטרים טיפסו את המעלה בעזרת כננת הידראולית מדהימה בעוצמתה, הופכים את האתגר לטיול פשוט בפארק – ולמסלול ישיר לניצחון בקרואטיה 2014.

לאותו מכשול הגיע צוות גבע בלי הנעה קדמית, ועם כננות מדולדלות אנרגיה; נגב נאלץ לרתום ארבעה מכפילי כוח ולהיעזר בכננת הגג, כדי לזחול את דרכו על הסוללה. לא שפר גם גורלם של אלי ומיכאל שבילו דקות ארוכות על הכננת והקלאץ' המתייסר, לפני שראו אוויר פסגות.

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
כשהיא לא הייתה מקולקלת, המפלצת מגבע תפקדה נפלא. שחר דורון ושאר אנשי הצוות בילו מתחתיה לילות לבנים, לעתים עד 05:30 בבוקר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מכונת הביצות האולטימטיבית

בחוכמה שלאחר מעשה אנו יכולים לומר, שהתוצאות היו נתונות מראש; אי אפשר לצאת לקרואטיה עם רכב שנבנה עבור המדבר הישראלי, ולנצח את חזרזירי הביצות מאירופה. אי אפשר להתמודד עם G בסיסי כנגד מפלצת העבירות של האוסטרים, אבטיפוס העולה מיליון שקלים וכל מה שהוא עושה זה לטחון ביצות.

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בזמן שאלי שחר רותם כננות, למיכאל חן יש זמן לחייך ולפצח גרעינים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לאחר שבע 'קרואטיות' יכול אלי שחר לשרטט את הדרך להצלחה בקרואטיה טרופי. בשנה הבאה יחזור לכאן עם מרצדסG משופר דרמטית; מכונת היערות שלו תהיה קומפקטית וקלת משקל, כזו היכולה להשתחל בין העצים ומשקלה העצמי לא יכריע את הכננות המתייסרות. ה-G המשופר יישא עליו שלוש כננות Gigglepin חשמליות, או אולי הידראוליות? סרנים פורטאליים יגביהו את הגחון בתריסר סנטימטרים יקרים מפז. יחסי העברה איטיים יסונכרנו עם קצב משיכת הכננת, כך שהמנוע יוכל לסייע בלי לטגן את המצמד. מרכז הכובד של ה-G יהיה נמוך והוא ינעל צמיגי שטח פרועים, בקוטר 37 אינץ'. אנו כבר מחכים לראות את ה- Swamp Digger של צוות ניר!

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
דרכו האחרונה והמקרטעת של המרצדס. לשנה הבאה כבר יגיע לאחר מקצה שיפורים מסיבי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בלעדיהם לא היינו מגיעים לשום מקום

תם ונשלם קרואטיה טרופי 2014. המתחרים חילצו את רכביהם מהחניון הטובעני, והשמש זרחה על יערות העד. עוד חודשיים ישקם היער את עצמו, הנחלים יקרצפו את ערוציהם, והשבילים יחזרו לשליטת חוטבי העצים.

בחודש בו השתתפו 24 ישראלים בשלושה אירועי ספורט מוטורי בבלקן, חשוב לחזור ולציין את הספונסורים המאפשרים לגיבורינו לצאת ולהילחם באיתני הטבע, כנגד כל הסיכויים. צוות דיסקברי קיבל סיוע מאת General Tire ומוסך Car Color ראשל"צ. צוות גבע קיבל תמיכה אוהבת מגיא רפאל מפרו-ג'יפ חיפה, ספונסורים נוספים היו יבואני כננות WARN, נעילות ARB, בולמי Old Man EMU, וחברת ICL משלחי מטען בינלאומי. תודה ולהתראות!

ראלי קרואטיה. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מנוחת הלוחמים. לאחר כל ההכנות והשיפורים, רוח האדם והדבקות במשימה מנצחות בקרואטיה טרופי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully