וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוחרי הרכב הפרטיים נאכלים על ידי ענף הליסינג והטרייד אין

מערכת רכב

23.5.2014 / 9:14

ענף הליסינג והטרייד אין של יבואני הרכב שוחקים את סוחרי הרכב שנאלצים להסתפק בשאריות. בשורה חיובית לצרכן, פחות לעוסקים בדבר

סוחר רכב. ShutterStock
סוחרי רכב פרטיים מוצאים את עסקיהם מתכווצים ונעלמים מול כוחות הטרייד אין של היבואנים/ShutterStock

תחום מכירת המכוניות המשומשות עבר בשנים האחרונות מהפכה. אם בעבר התוועדנו אל מאות מגרשים של סוחרי רכב פזורים ברחבי הארץ, הרי שכיום, מספרם פחת בשיעורים חדים, וגורמים בענף מעידים כי שולי הרווח של המגרשים הפרטיים שאינם עובדים עם חברות הליסינג ויבואני הרכב – נחתכו באופן דרמטי.

הסיבות לכך רבות. אולם בראש ובראשונה, כניסת חברות הליסינג לתחום מכירת כלי הרכב המשומשים. חרף הורדת המחיר באחוזים ניכרים למכונית שנרשמה בעבר תחת חברת ליסינג, הקופה הרושמת של חברות הליסינג לא מפסיקה לצלצל, בעוד שקופת הסוחרים הקטנים הצטמקה לממדי אפונה. כך גם היקף הטלפונים של המוכרים הפרטיים, שמשוועים לפניות מצד מתעניינים.

כוחות הליסינג על הפרט

חברות הליסינג הגדולות בענף הרכב הגדילו במרוצת השנים את מספר סניפי הסחר שלהן בשיעורים של למעלה מ-70%. הערכות של מומחים גורסות, כי כיום יש בישראל למעלה מ-150 מגרשים שתפסו את מקומם של סוחרי הרכב הקטנים והבינוניים שהתרגלו לגרוף סכומים גבוהים בגין כל מכירה: 2,000 – 10,000 שקלים בממוצע.

החברות לא נותרו אדישות לפוטנציאל הכספי הטמון בשוק המשומשות. כך לפחות מסביר אביהו הורוביץ, שהקים וניהל את חברת הליסינג הראשונה בישראל (ניו-קופל) ומשמש כיום כיועץ ליסינג לחברות וארגונים גדולים: "מדוחותיה של חברת אלבר לסוף 2013 עולה, כי היקף הכנסותיה ממכירת כלי רכב כתחום פעילות חדש זה מגיע ל-491 מליון שקלים".

בדוחותיה הכספיים, אכן מפרטת אלבר מה התחולל בין כתליה: "במהלך 2012 החלה החברה לפתח תחום פעילות במסגרתו היא מוכרת לציבור כלי רכב אשר נרכשו על ידה מאת צדדים שלישיים לצורך מכירתם לצדדים שלישיים, מבלי שכלי הרכב ישמשו תחילה את החברה לצורך פעילותה הליסינג או ההשכרה. כלי הרכב הנמכרים במסגרת תחום פעילות זה הינם כלי רכב הנרכשים ממתחרות של החברה בתחום הליסינג התפעולי, מיבואני הרכב וחברות הטרייד-אין שבבעלותם וכן מהציבור".

למעשה, מציין הורוביץ ,כי כבר במהלך 2012 דיווחה אלבר כי בכוונתה לרכוש כלי רכב מהציבור, מהלך הגיוני של חברה דינמית המתבקש נוכח הנסיבות. אלבר מציינת שמכרה בשנת 2013 כ-6,400 כלי רכב. לראשונה מופיע תחום זה כמגזר בר דיווח בנפרד. "למיטב ידיעתי אלבר יצרה למעלה מ- 40 מרכזי מכירה ברחבי הארץ שיאפשרו לה להרחיב פעילות זו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המרוויחות הגדולות

בחינה מעמיקה של פני השוק מגלה כי גם לחברת קרדן רכב (אוויס), שנת 2014 תהווה נקודת מפנה לחברה זו בתחום מכירות כלי הרכב. לחברה ישנם כ-35 אתרים ברחבי הארץ.

בשנת 2013 ביצעה החברה מהלך חשוב בתחום הרלוונטי לענייננו, עת הפכה לתאגיד בשליטתה של חברת UMI, יבואנית מותגי שברולט, קאדילאק, ביואיק ואיסוזו. החברה מדווחת כי שוקלת לבצע "תהליכים למקסום סינרגיה בין שני הגופים לשיפור תוצאות הפעילות והריווחיות".

הורוביץ מעיר, כי הסינרגיה הצפויה בין יבואן לחברה כזו יכול להניב פעילות גם של מכירת כלי רכב שאינם שייכים במקור לחברה זו. למעשה, כל יבואן מבצע עסקות טרייד-אין. יהיה זה אך טבעי שבעל השליטה - היבואן, ינסה לנצל את פיזור חברת הליסינג וממגרשיה על מנת למקסם המכירות.

בכל הנוגע לחברת ש. שלמה החזקות (לשעבר ניו קופל רכב), הרי שבדוח 2013 לא מדווחת החברה על תחום פעילות זה באופן נפרד כמו באלבר. יחד עם זאת, בדוח של Standard & Poor's Maalot נכתב: "התוצאות הושפעו לשלילה מהכנסה נמוכה יותר משירותי ליסינג בהשוואה לתקופה המקבילה ב- 2012, שקוזזה ע"י רווחיות גבוהה יותר ממכירת רכבים משומשים".

היבואנים מפתים את הלקוחות לחזור אליהם לאחר הקנייה

שלומי בן דוד, לשעבר מנהל מכירות בכיר בחברת 'אוטו דיל', מחזק את הורוביץ ומציין כי האגרסיביות של חברות הליסינג לתחום כלי הרכב המשומשים יצרה שדה טעון מבחינה יזמית, מאחר ואין היגיון כלכלי לפתוח כיום עסק עצמאי בישראל בתחום מכירת מכוניות, שכן רמת הרווחיות של עסקים אלו צללה באופן מהותי.

לדבריו, היצע כלי הרכב שנמכר ע"י חברות הליסינג אינו הסיבה היחידה לשחיקה המשמעותית שחלה בענף, אלא גם העובדה כי בניגוד לנעשה בעבר, מקפידים כל יבואני הרכב לשווק באופן עצמאי כלי רכב משומשים, ורבים מהם וויתרו באופן מוחלט על הסתייעות במגרשי מכוניות של גורמים מצד שלישי, או צמצמו באופן מורגש את מספר כלי הרכב המועברים אליהם.

"תוסיף לכך את העובדה כי חברות הליסינג יכולות להרשות לעצמן לחתוך את מחירי כלי הרכב המוצעים, וזאת בניגוד לסוחרי הרכב הפרטיים שנדרשים לממן את רכישת הרכבים במזומן – ותקבל נוסחה שתוצאותיה ניכרות היטב על פני השטח", כך מדגיש. התוצאה לדבריו היא סגירה של מגרשים רבים, לצד עליה במספר הסוחרים החאפרים שרבים מהם מוליכים שולל את הרוכשים.

בהחלט יש מקום וערך להצביע על השינוי במחוזותינו ולהוסיף סימן קריאה: רבים ממגרשי המכוניות בענף צפים, ואינם רושמים רווחיות. "מבחינתי, הבחירה שלי לפתוח בימים אלו מגרש, נשענת בעיקר על הקליינטורה שאגרתי במהלך השנים ועל השם הטוב והמקצועיות שצברתי לאורך 15 שנות פעילות. כניסה לענף במצבו כיום, בלי גב כלכלי איתן וקשרים יציבים עם קליינטים – תהיה עבורי בחירה שגויה ביותר".

דעיכת המגרשים הקטנים: הצרכן ירוויח, המקימים הפסידו

בשנים הקרובות, מציין הורוביץ, אנו צפויים לראות את התכווצות שוק המגרשים הפרטיים, לטובת גידול משמעותי בהיקף המסחר של חברות הליסינג והיבואנים בכלי רכב משומשים. שולי הרווח של המגרשים הקטנים יישחק בהתמדה למעט אלו של החברות הגדולות שעוסקות בענף. "אין ספק כי התחזית עבורם קודרת. מבחינת הצרכן מדובר על בשורה משמחת, אולם עבור הסוחרים הקטנים – אנו צועדים לקראת סוף עידן", אומר הורוביץ.

אולי להסתכל מעבר לים

עתה נשאלת השאלה, האם התמורות שחלות בשוק הישראלי מאפיינות את התמורות שחלות בענף הרכב בחו"ל? ממשלת ישראל אישרה לא מכבר הסכם הדדי עם ארה"ב, על פיו יוכלו ישראלים ואמריקאים להשקיע,זה במדינה של זה, ולקבל – בתנאים מסוימים - אשרת עבודה על סמך ההשקעה. חלק גדול מהגורמים העסקיים בישראל צפויים ליהנות מן האפשרויות שהחוק החדש יפתח בפניהם, ובכללם גם יזמים קמעונאיים בתחום הרכב שהשקעתם צפויה ליצור מקומות עבודה לעובדים מקומיים.

בשונה מכל סוגי האשרות המונפקות כיום, אשרה זו (E2) מתמקדת בעתיד ולא בעבר. בהתאם לכך האשרה לא דורשת מהמבקש להראות כי הוא ביצע בעבר סחר ממשי וניכר כמו גם שאינו צריך להוכיח כי הוא בעל השכלה אקדמית או שוות ערך. המבקש אף לא נדרש להוכיח וותק של שנה בעבודה עבור החברה או יכולות והישגים יוצאי דופן וכו'.

במסגרת זו, עו"ד צביקה קן תור, יו"ר תחום ויזות בלשכת המסחר ישראל – אמריקה, מזמין יזמים בתחום הרכב להגיע לכנס שיתקיים ב-27 במאי 2014, בין השעות 8:30-12:00, במלון דן ת"א. במסגרת הכנס יפרט, לראשונה, סגן הקונסול, בקונסוליה האמריקאית בתל אביב, האחראי על ויזות מסוג E2, את התנאים שיוצבו בפועל בפני יזמים ישראלים לצורך קבלת האשרה. אם התכנית נשמעת לכם מעניינת, מומלץ לקפוץ ולשמוע את דברי ההסבר.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully