וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרכנות בשטח: לקנות רכב שטח ב-25,000 שקלים, ואף פחות

13.6.2014 / 8:49

מי שרוצה להיכנס לסצנת השטח בלי לפתוח תוכנית חיסכון, ישמח לדעת שאפשר למצוא ג'יפ ראוי בתקציב זעום להפליא; מה דעתכם על מכונת שטח קטלנית ב-20,000 שקלים? לפניכם, הפרק הראשון ב'מדריך לג'יפאי התפרן'

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
צבעוניים, זקופים כריזמטיים, כך אתם מדמיינים את ג'יפ המתחילים שלכם... קרוב לוודאי שתצטרכו להסתפק בגרסה דהויה וממורטטת של שלושת הטנורים האלה/רמי גלבוע

מי אמר שרכב שטח חייב לעלות רבע, או חצי מיליון שקלים? מי שקורא את מבחני הדרכים ב'וואלה' עלול לחשוב שג'יפאות היא עסק לעשירון העליון; זה נכון, אם תתעקש לקלף את הניילונים מרכב שטח חדש – מחיר הקניה ינוע מ-220,000 לכ-350,000 שקלים בנוסף להוצאות אבזור, ביטוח, תחזוקה וירידת ערך חריפה. לקראת הקיץ יחזור אלינו סוזוקי ג'ימני במחיר של 110-120 אלף שקל; מחירו דומה לזה של משפחתית רגילה, אבל הג'ימני הקופצני לא יפתור את כל צרכי הג'יפאות.

כדי להיכנס לעולם השטח בתקציב צנוע, צריך לשנות פרספקטיבה ולהיות מוכנים לחיות באופן יותר ספרטני, פחות מפנק ויותר הרפתקני – 'הרפתקני' לא רק במובן המדברי, אלא גם במישור הפיננסי. מי שי?ח?שב נכונה את העלויות האמיתיות יגלה שרכב שטח קשיש עשוי להיות חבילה זולה ומשתלמת, גם אם מכניסים לחשבון אופציה של תיקון מסיבי, אפילו החלפת מנוע. לא צריך לפחד משחיקת השנים, או מהצטברות הקילומטרים על מד המרחק.

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
ויטרה דור ראשון הוא רכב מתחילים מצוין, סביר גם על הכביש. מופיע גם בגרסת ברזנט נחשקת, ומרכב 5-דלתות משפחתי./רמי גלבוע

על מי אנו מדברים?

היום נתמקד ברכבי שטח אמיתיים, המצוידים בהילוך 'כוח'. אפשר לפלח אותם על פי רמת הנ?חש?קו?ת, שנת ייצור, גודל, יכולות שטח, אמינות... אני מעדיף להתחיל ב'מכוניות תפרנים', רכבי שטח קשישים ומסוקסים בעליל. במחיר עד 25,000 שקלים נוכל למצוא 'סיקס', סמוראי או לאדה ניבה; אלה עשויים להיות מלכי השטח, אבל 'עלובי החיים' על הכביש.

בכתבתנו הבאה נעלה דרגה, לקבוצת 'העירוניים של ה-Nineties' הכוללת את מה שהיה פעם פאר היצירה המוטורית – טרופר, פג'רו, דיסקברי, גרנד צ'ירוקי, 4ראנר, טנדרי 4X4 וכיו"ב. במחירים עד 50,000 שקלים הם מעניקים איכות חיים גבוהה יחסית, עם אופציה לעקיצה מזדמנת מכיוון המוסך. בנימה אישית - זו הקטגוריה בה בחרתי להתנייד, ואין מאושר ממני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
במחיר 30-35 אלף שקלים אפשר למצוא פג'רו מצוין, טרופר או דיסקו שייקחו את המשפחה לטיולים נוחים, מרווחים וממוזגים/רמי גלבוע

בהגדרת 'קשוחים ונפלאים' נדבר על סופה ודיפנדר, רכבי חלומות שהקסם לא עזב אותם, ונחשקותם גבוהה מאוד. ולבסוף נקנח בסקירת רכבי שטח מודרניים, במחיר עד 100,000 שקלים; אלה מסוגלים לטייל בכל שבילי ישראל ולהעניק יכולות כביש ראויות; במחירה של פחית כביש חדישה ומשעממת תוכלו לקנות פג'רו קינג, לנד קרוזר או ניסן פטרול מדוגם לצליחת מדבריות!

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
בתקציב של מכונית מיני מודרנית תמצאו רכב שטח עירוני, אמין, מפנק ובעל יכולות מרשימות/רמי גלבוע

איך למצוא את רכב החלומות הגריאטרי?

אחת הבעיות הקריטיות היא מציאת 'נבלה' ראויה, וקביעת מחירה ההוגן. לאחר 30-20 שנה על הכביש ובשטח, לאחר 8-5 בעלים קודמים, שני מנועים ו-300,000 קילומטרים, הפער בין רכב אחד לשני עשוי להיות אסטרונומי. רובם טופלו ב'תחזוקת שבר' קמצנית, מכלוליהם נרקבו ונסדקו, מערכות חשובות כבר לא מתפקדות... מצד שני, יש מכוניות שטופלו באהבה ובתבונה, והן משמרות את מיטב קסמן ויכולותיהן.

הכלל הראשון לגבי קבוצת Cheap and Dirty הוא, שהם צריכים לשמש כרכבי טיולים טהורים. הם עלובים על הכביש, איטיים, לא בטיחותיים, לא אמינים ובוודאי לא מפנקים. אם אינך מושבניק מעמק יזרעאל או עירוני המדווש באופניים, רכב C&D צריך להיות שני במשפחה. לנסיעות בין עירוניות, לזחילת פקקים, צריך להחזיק רכב כביש זמין ואמין. בהתחשב במחיר הקנייה המגוחך של C&D, בירידת הערך המינימלית ובעובדה שכבר אין צורך לעשות ביטוח מקיף – קל לקנות רכב כזה, לצורכי טיולים בלבד.

לא אנסה להעביר כאן את כל המידע הנחוץ לבחירת הכלי האופטימאלי, ובוודאי לא אכלול מדריך קנייה מפורט. אם כתבה זו עוררה את תאבונך המוטורי, אין לך ברירה – תתחיל לחרוש את האינטרנט, לשוטט במוקדי פעילות של ג'יפאים, לאסוף מידע ולנהוג בכלים ביניהם אתה מתלבט. ההבדלים בין 'סיקס' ל'ספורטאז' עצומים, וסיבוב קצרצר יצביע על מידת ההתאמה בינך לבין בחיר ליבך. צא לדרך עם חבר בעל ידע ספציפי ומצא מוסך אמין אליו תביא את הכלי לבדיקה – כמצטרף חדש לתחום, אתה חייב לצמצם את רמת הסיכון בקניית כלי קשיש. מכוני הבדיקה, אגב, אינם מסוגלים לבדוק רכב כזה בעיניים מקצועיות. חבל על הכסף!

כסף ועוד קצת כסף

גם המחירונים הרשמיים אינם שווים את הנייר עליו הם כבר לא מודפסים. פערי המחירים הגדולים עשויים להיות מוצדקים לגמרי, או מופרכים לחלוטין. בהיעדר מחירון, המחירים הנקובים מטה נלקחו ממודעות שפורסמו ב'יד-2'; הם מצביעים רק על המחיר בו יתחיל המשא ומתן. בנוסף למחיר הקנייה, יש להשאיר תקציב של כמה אלפי שקלים להפתעות ו'יישור קו'; זה תקציב שאינו קשור לתיקון מכלולים שבורים (החלפת קלאץ', תיקוני חשמל, פחחות) אלא להתאמת הרכב לטעמך, ולטיפול מונע: החלפת שמנים כללית, ניקוי וטיפול במערכת הקירור, תיקון תקלות קטנות שלעולם יופיעו ברכב שכזה. כשמדובר ברכבי עבודה (CJ, סופה, דיפנדר, היי לקס), ניתן להמשיך ולשפר עד בלי די, בעלויות של עשרות אלפי שקלים.

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
בשביל זה יש חברים; הויטרה הזערורית העניקה לי שנים של הנאת שטח נקייה ומזוככת/רמי גלבוע

מי שקונה C&D חייב להיות מוכן ללכלך את הידיים; ה-CJ מתקלקלים תדיר והנהג חייב להיות בעל ידע מינימלי במכונאות. יחד עם זאת, אני חייב להודות שאינני מכונאי ואת הסיקס וה-110 לא תיחזקתי במו ידי. לאחר שרכשו את אמוני העזתי להרחיק איתם, לבדי, גם למעמקי הנגב או לרמת הגולן. מעולם לא נתקעתי באופן שלא איפשר לי להגיע לטווח טלפון או גרר... משך שנים ארוכות שיחק לי מזלי אבל למרות זאת, אמליץ להצטייד במינימום של ידע, כלים וחלפים.

צריך גם להתרגל להיות הכלי הנחות ביותר על הכביש – לשייט ב-80 קמ"ש או פחות, להוריד הילוכים בעליות אותן לא מרגישה מכונית כביש מודרנית, להירטב בחורף ולהתייבש בקיץ, לוותר על תקשורת סלולארית בזמן הנסיעה... תשכחו מכריות אויר, ABS וכל שמץ עידון. אבל תמורת אלה - איזו חוויה קסומה היא לטייל לבד בנחל ערוד, החלון הקדמי מופשל על מכסה המנוע, ללא דלתות ועם ברזנט 'ביקיני' קטן מעל לראש! כל ג'יפאי המכבד את עצמו חייב לכלול בסיפור חייו לפחות פרק אחד של חיים עם רכב שטח פתוח, המאפשר חיבור מושלם אל הטבע.

Only in a Jeep

את קבוצת היחפנים מובילים ג'יפי CJ (Citizen Jeep)למיניהם; החל ב-5CJ או 7CJ מיתולוגיים, וכלה ב'סיקס' CJ6 הפחות נחשב. גם לאחר 30-25 שנה, לדגמיJeep (בעיקר מכוסי הברזנט) יש טונות של כריזמה, יכולות שטח מופלאות, ופשטות מכאנית המאפשרת תחזוקה עצמית. אני שמח להודיעכם שגם אחרי שנהגתי בפאר הטכנולוגיה המודרנית – ריינג' רובר, פורשה קאיין, קרוזרים מגודלים – את הרפתקאות השטח המופלאות ביותר חוויתי על סיפונו של 'סיקס' העולה 15,000 שקלים. זהו חלום מוטורי הנמצא בהישג ידו של כל אחד, בעלות של חופשת סקי משפחתית.

עבור סיקס מטופל היטב תתבקשו לשלם 30-20; לעתים שווה לשלם עוד כמה אלפים, כדי לקבל רכב מטופל היטב. הירתעו מ-CJ משופרים בכבדות עם צמיגים גדולים, הגבהות מרכב מוגזמות וכיו"ב. שיפורים מוגזמים מפעילים עומס כבד על שאר מכלולי הג'יפ, בוודאי אם לא ביצע אותם מכונאי מקצועי. כרכב מתחילים העדיפו כלי סטנדרטי יחסית ואת מפלצת העבירות, תחפשו בפרק הבא של חייכם.

מי שרוצה ג'יפ נדיר ונחשק יותר עשוי לבחור ב-5CJ הקצרצר. זהו רכב חמוד, בעל עבירות מופלאה. אישית אני פחות אוהב אותו, מכיוון שבסיס הגלגלים הקצר גורם לו להיות קופצני ולא מספיק יציב, לטעמי הבורגני-משהו. יש מעט 5CJ בישראל, מחיריהם גבוהים יחסית.

חיה אחרת

יש האומרים שה-Seven, 7CJ, הוא הג'יפ האולטימטיבי; עם בסיס גלגלים של 237 סנטימטרים הוא מעניק פשרה מצוינת בין עבירות ויציבות, עם זוויות מרכב מצוינות. ג'יפי Seven הורכבו בנצרת בשנים 1980-81, רבים הגיעו מארה"ב במכרזי החברות לחיפושי נפט או לכוח הבינלאומי, חלקם במפרט אמריקני מכובד. לאורך השנים קיבלו יחס טוב יחסית וקל למצוא Seven משומר היטב, משופר ואף ממוזג, לעתים עם תיבת הילוכים אוטומטית; 30, 50, אולי אפילו 60,000 שקלים? אנשים דורשים מחירים מטורפים, ולפעמים גם מקבלים אותם. גילוי נאות – חווית ה-CJ הפתוח היא רומנטית, נפלאה ומשכרת, אבל לא תמיד היא גוברת על חוסר הנוחות הקופצני, על הפרימיטיביות בכביש... Citizen Jeep לא מתאים לכל אחד!

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
Seven קשיש בולע בזלזול מדרגת סלע. המאייד הקפריזי הוחלף בהזרקת דלק אמינה. למרות 'תחזוקת מנע' קפדנית, לא יצאנו מהשטח בלי לשבור גל הינע/רמי גלבוע

יפנים, קוריאנים ואירופאים ב-20,000 שקל

מי שנרתע מהגסות החקלאית של CJ ימצא מענה יותר מתורבת, בנספחי קבוצת Cheap and Dirty. סוזוקי המציאה את הג'יפ המיניאטורי עם הסמוראי, ושיפרה אותו פלאות עם ויטרה דור ראשון. סמוראי הוא רכב ספרטני וקשוח עם זוג סרנים חיים, בעיקר בשנים בהן ישב על סלילי עלים. מ-1996 יושב הסמוראי על קפיצי סליל, נוחים במעט אבל עדיין לא רכב תפנוקים. סמוראים בני למעלה מעשרים שנה עברו חיים קשים, אבל אפשר עדיין למצוא פרטים נדירים המתוחזקים באורח נאות. תשכחו מהאמינות האגדית של סוזוקים לדורותיהם - בגיל כזה אמינותם כבר תלויה ברמת התחזוקה השוטפת, יותר מאשר ב-DNA המקורי.

סוזוקי מרווח, עליז ומפנק יותר הוא ויטרה דור ראשון; יש ויטרה קצרה (גם עם גג ברזנט!) וארוכה, עם מנוע קרבורטורים או הזרקת דלק. עבור סמוראים מבקשים ב'יד-2' בין 15 ל-25 אלף שקלים. מצאתי גם אחד עבורו מבקשים 65,000 שקלים, בהצלחה!... עבור ויטרה מבקשים 30-15 אלף, ו'יש על מה לדבר'. עם מזגן מצוין ומתלים קדמיים עצמאיים הויטרה מפנקת ונוחה יותר, אבל לסמוראי יש יכולת שטח טובה יותר, ופוטנציאל שיפורים בלתי נגמר.

חלופה קרובה לויטרה הוא דייהטסו פרוזה, מבקשים 16-12 אלף למודל 1992-93. חלופה נוספת המהווה בסיס מצוין לשיפורי עבירות הוא קאיה ספורטז'. הספורטאז' 5-דלתות מרווח ונוח יחסית, מנוע ה-2000 צמא. מסתובבים בארץ ספורטאז'ים משופרים להפליא, היכולים להתמודד גם עם דיפנדרים. מאוחר יותר נמכר בישראל גם ספורטאז' 3-דלתות בכיסוי ברזנט, רכב שעשועים חמוד.

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
אופל פרונטרה בימים הטובים. רכב שטח אמיתי עם הילוך כוח ומרווח גחון מצוין/רמי גלבוע

בא לכם רכב אירופאי? לאדה ניבה היא כלי חמוד, מודל 1993 או 94 יעלה לכם 15,000-8,000 שקלים. במחיר כזה קונים עוד אחד רזרבי לחלפים... היזהרו לנפשותיכם, חלקם מתוחזק ברמה של קולחוז מיושן בפאתי סיביר, בחרטום עלול לפעום מנוע פיאט שאינו מקורי... הניבה עדינה יותר מהדגמים הקודמים. חלופה מעניינת יכולה להיות אופל פרונטרה הנדיר יחסית, הגרסה הגרמנית של איסוזו רודיאו. בשנת 2000 הגיעו לישראל פרונטרות עם מנוע 2000 חלש, ותיבת הילוכים ידנית. במחיר 25-11 אלף שקל, הפרונטרה יכולה לתת מענה לא רע למי שמחפש רכב טיולים מרווח. הגג הקשיח מתפרק בקלות, פטנט שאומץ לימים על ידי ג'יפ רנגלר JK.

רגע של אמת

התרשמתם מכתבתנו הראשונה בסדרת 'שטח לתפרנים'? בא לכם לקנות סיקס או ויטרה ב-15,000 שקלים? תחשבו שנית!... שנים ארוכות טיילתי עם לאדה, ויטרה וסיקס, כל אחד מהם העניק לי תענוגות גדולים. אבל אני קצת משוגע, ואדם צריך מחויבות פנימית (שלא לדבר על מחויבות משפחתית), כדי לקנות ולהחזיק רכב כזה. עדיין משתוקקים לחוש את הרוח פורעת את דבלולי שערכם? ברוכים הבאים לקן הקוקייה! תתחילו ללמוד את הנושא, הגדירו תקציב קנייה ותקציב יישור קו, ובהצלחה. אתם נכנסים להרפתקה לא פשוטה, שתעניק לכם את מקסימום ההנאה המוטורית, בתמורה למינימום כסף. אולי, כך אני מקווה, בלי נדר.

ג'יפים זולים ב-25 אלף שקלים. רמי גלבוע,
לנשום את המרחבים הפתוחים, מעל סיפונו של CJ מעורטל מגג, דלתות או חלון קדמי/רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully