וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: מרצדס GLA לכביש ולשביל

הקרוסאובר החדש של מרצדס שבנוי על שלדת ה-A קלאס, מרגיש נפלא על הכביש וגם די מוכשר בשביל. שטח אמיתי? לא. ממש לא

מרצדס GLA השקה. רונן טופלברג
מרצדס GLA החדש בישראל. נהיגה ראשונה בקרוסאובר היוקרתי/רונן טופלברג

ימים אחדים לאחר ההשקה הרשמית בישראל של ה-GLA, מכונית הפנאי הקטנה של מרצדס, ערכה היבואנית אירוע נהיגה מגוון שבו יכולנו להתרשם מגרסאותיה השונות ובעיקר מיכולותיה המגוונות הן בכביש והן בשטח. אולם עוד קודם לנהיגה, נספר לכם שמכונית הפנאי הקומפקטית תוצע בישראל במגוון גרסאות מנועים ואבזור ואף גרסת כניסה שמחירה 250 אלף שקלים.

גרסה זו, GLA200 ברמת אבזור 'סטייל', מציעה מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו שמפיק 156 כ"ס (5,300 סל"ד) וכן 25.4 קג"מ (1,250-4,000 סל"ד) ובעזרת שידוך אל תיבת הילוכים בעלת 7 הילוכים, היא תגיע ל-100 קמ"ש תוך 8.8 שניות, תעפיל למהירות מרבית של 215 קמ"ש ותצרוך בממוצע (לפי נתוני יצרן) ליטר דלק לכל 17 קילומטרים. גרסה זו מצוידת בהינע לגלגלים הקדמיים בלבד.

מבחינת האבזור, גרסת בסיס זו מציע חישוקי 17 אינץ', מושבים משולבי עור, גג זכוכית פנורמי, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לכיבוי אוטומטי של המנוע בעמידה ועוד. אולם מערכת המיזוג נותרה רגילה לגמרי ולא מהסיג האוטומטי (בקרת אקלים). קפיצה אחת אל רמת האורבן שעתידה להיות הפופולארית ביותר, כפי שהסתבר ב-A קלאס וב-CLA, נוספים לרשימה חישוקי 18 אינץ', תאורת לד, פסי כרום חיצוניים, מצלמת רוורס, בקרת אקלים כפולה, פתיחה חשמלית לתא המטען וצמיגי 'ראן-און-פלט'. מחירה יעמוד על 275 אלף שקל. בהמשך, נמצאת רמת ה-Off-Road שמציעה אפשרות למתלי שטח מוגבהים, פנסי ערפל בפגוש הקדמי ומקטינה את החישוקים למידת 17 אינץ'. מחירה יעמוד על 295 אלף שקל.

רוקדת בעדינות על הכביש

בקצה ההיצע נמצאת רמת אבזור ה-AMG ועליה הזדמן לנו לבצע את נהיגת ההתרשמות הראשונה. מכונית זו נבדלת מחברותיה בהופעתה החיצונית שמקבלת תוספות ספורטיביות כמו חישוקי 18 או 19 אינץ' לבחירה, תאורת לד, פגושים אגרסיביים, צמד אגזוזים ועוד. בתא הנוסעים מקבלים את פנינו תפירות אדומות, תגי AMG ומושבי הספורט המוכרים של מרצדס מה-A קלאס וה-CLA ובעזרת כוונון חשמלי, הם חובקים את הגוף מצוין ומכינים אותו לבאות.

מתג ההתנעה מעיר בחזיתה מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר מוגדש טורבו שמפיק 211 כ"ס (5,500 סל"ד) וכן 35.5 סל"ד. גם כאן ישנה תיבה עם 7 הילוכים, רק שהכוח עובר אל כל ארבעת הגלגלים דרך מערכת ה-4Matic. הכוח שהיא מייצרת מגיע כולו אל הכביש ללא אבדנים מיותרים והתאוצה הראשונית ממצב עמידה מרשימה לא פחות מהיכולת שלה לייצר עקיפות מהירות. המנוע משאיר תחושה של כוח זמין כמעט תמיד ולכל אורך רצועת הסל"ד, כך שהגרמניה הזו מסוגלת להיות מהירה באמת. דף הנתונים מדבר על 7.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש והמהירות המרבית שכמובן שלא בדקנו על כבישי ישראל, מוגבלת ל-250 קמ"ש.

הנהיגה שהוצעה לנו באירוע זה הייתה קצרה באופן יחסי, אבל משום שנערכה על הכבישים הנכונים, היא אפשרה לנו לחוש בשינוי המשמעותי שחל ב-GLA לעומת המכוניות שחולקות עמה את השלד. ה-GLA מעבירה תחושה בטוחה מאוד לידי הנהג והיא עושה זאת בזכות הדיוק של ההגה, הנשיכה של הבלמים, החדות של המתלים (מונמכים ב-15 מ"מ לעומת הגרסה הרגילה) וכמובן רמת האחיזה שלה בכביש.

ה-GLA זורמת בקלילות בכבישים מסולסלים, שומרת על מרכב מפולס גם תחת עומסים, אך מצליחה להרגיש גם מרוככת ומעודנת בכל הקשור לספיגת מהמורות - היכן שה-A קלאס וה-CLA מתקשות. בסופו של פרק הנהיגה, הרושם הוא שמרצדס עזו ב-GLA משהו מאוד נכון - הם הצליחו להציע מכונית אטרקטיבית מאוד בעיצובה, בתא הנוסעים שלה, ברמות האבזור ובעיקר ביכולת הניהוג שלה שלא שוכחת את הנהגים שעוד נהנים ממלאכת הנהיגה. ועכשיו, מה היא יודעת להציע בשטח? רשות הדיבור עוברת לרמי גלבוע.

מרצדס GLA השקה. רונן טופלברג
מרצדס GLA השקה/רונן טופלברג

עוד מרצדס G? (רמי גלבוע)

מרצדס Geländewagen נולד ב-1979 והפך את צירוף האותיות "מרצדס" ו"G" לאייקון של יכולת שטח, עמידות וקשיחות. מאז זרם הרבה סולר באגזוזים, ואפילו ה-G המיתולוגי כבר אינו מה שהיה. למרות זאת בחרו אנשי השיווק של מרצדס להצמיד את האות G לרכבי השטח שלה - החל ב-GL המונומנטלי, עבור דרך GLK והחל מהיום, גם ל-GLA, גרסת הכאילו שטח של סדרה A.

אפשר לקרוא לו GLA, אפשר להגדיר אותו כ-SUV (רכב שטח עירוני), אבל לא יעזור דבר - ה-GLA הוא קרוסאובר מודרני ואף יפה לעין, מוגבה במקצת מרכבי הכביש הקלאסיים. מרצדס מדגישה את יכולות השטח שלו, ולכן הערכנו את העובדה שבהשקה הישראלית התאפשר לנו להוריד גלגלים מהאספלט. תשוקה ילדותית גרמה לי לצאת בהתחלה ל'מסלול העבירות', בתקווה לגלות, אולי, את מה שעיני לא קלטו ברגע הראשון. שאלתי את עצמי כיצד יוכל רכב ארוך ונמוך כל כך להתמודד בשטחים קשי עבירות, כאלה שהלקוחות לעולם לא ינסו לצלוח?

מסלול העבירות הורכב מסדרת סוללות תלולות למראה, אבל מפולסות ומתאימות במדויק לזוויות המרכב של ה-GLA; הקרוסאובר האלגנטי טיפס בקלות את הסוללות, שייף את גחונו היכן שהיה מצופה והפגין אפקטיביות גבוהה של מערכות העזר האלקטרוניות; בקרת משיכה אפשרה לנו לטפס במעלה התלול, בקרת ירידה הורידה אותנו בבטחה במורד התלול, בדיוק בארבעה קמ"ש.

לא התאפשר לנו לנסות לעצור באמצע הסוללה או להפליג למחוזות נועזים יותר, אבל אני יכול לסכם - יכולת השטח של ה-GLA זהה לזו של כל קרוסאובר מודרני, ובמקרים מסוימים - דווקא הקרוסאוברים הקטנים עשויים להפגין מנהגי שטח טובים יותר. עם מרווח גחון ראשוני של 13.5 סנטימטרים וכ-16 עם ערכת השטח הייחודית, אין ל-GLA מה לחפש בשטח. גם צמיגיו אינם נושאים שום בשורה מעבר לאספלט.

מרצדס GLA השקה. רונן טופלברג
יכולת העבירות מינמלית, כיאה לרכב פנאי אופנתי ומפואר/רונן טופלברג

שביל באמצע שביל בצד

בסצנת השבילים המהירים הפגין ה-GLA מנהגים מרשימים ומרגשים יותר; מנוע הדיזל 211 כ"ס של גרסת ה-GLA250 4M היה מספיק בשרני כדי לדחוף את ה-GLA הקומפקטי בשביל, תיבת 7 ההילוכים נענתה במידיות לאצבעותיי, והמתלים שמרו את המרכב מאוזן באופן מפתיע - חששתי מנגיחות גחון במהירות גבוהה, אבל ה-GLA שמר על ריסון, וגרם לי להגביר מהירות מדי הקפה.

המרכב הנמוך שמר על זוויות גלגול מינימליות, נוסך בי ביטחון גם בפניות חדות בהן החליק הזנב בקלילות משעשעת. נוחות הנסיעה הייתה טובה מאוד, שילוב מצוין של שיכוך מוצק ונוחות נסיעה. ניתוק בקרת היציבות אפשר רמה גבוהה של שעשועי שביל, אבל במקרה חרום - היא תפסה לי את הזנב. מרגיע.

פחות אהבתי את מערכת ה-ABS שלא אפשרה בלימה נחרצת בשבילים תחוחים. מי שייצא לסיבוב מהיר על שבילי כורכר צריך להגדיל את מרחקי הבלימה, נשיכה גדולה לא יימצא כאן. בסך הכל, ה-GLA מאוזן באופן מרשים ביותר לנהיגת שבילים במהירויות בהן לא ינהג אף לקוח; בסופו של דבר, החוליה החלשה היא צמיגי הכביש נמוכי החתך, ומוכנות הבעלים לצלק את המרצדס שלו.

ה-GLA אינו מעניק ללקוחותיו את מה שהם לא באמת רוצים. כמו בעלים של ג'יפוני יוקרה אחרים (3Q, 1X), גם בעלי המרצדס יהיו יותר מעוניינים בעמדת הנהיגה השלטת ובאות "G" מאשר בביצועי שטח קיצוניים. ואת השטר הזה פורע ה-GLA בצורה מצוינת.

עוד על מרצדס בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully