וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרן עולמי: ע?דו? כהן שולח 30 רכבי זיבאר לדרום אמריקה

27.6.2014 / 8:06

משלוח חסר תקדים של שלושים 'זיבאר סימן 2' מיוצר בימים אלה בפרדס חנה, עובר ניסויי שטח וגימורים אחרונים. זהו סיומו של פרויקט מטורף, במהלכו אף נבנה בניין חדש סביב מתקני הסדנה הוותיקה. סימן דרך בתעשיית הרכב בישראל?

סטילס: רמי גלבוע

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
לאחר תריסר שנות פיתוח מציע ה'זיבאר' חוסן בלתי-שביר, ביצועי-על בכביש, ויכולות שטח של חפרפרת/רמעי גלבוע

כולם מכירים את ע?דו? כהן, בעל סדנת שיפורי הרכב בפרדס חנה; מזה שנים הוא מתכנן ומייצר את רכבי השטח המדליקים ביותר בישראל, לעתים נוהג אותם לניצחונות בארץ ובחו"ל. רכבי העבירות והמהירות שלו מככבים בתחרויות המתקיימות בחודשים אלה, אבל נראה כי עדו עצמו הוריד פרופיל בנושא רכבי מרוץ; תחת זאת הוא פיתח ליין מוצרי שטח בשם 'זיבאר', כלים קשוחים המשלבים עבירות גבוהה מאוד, עם כישורי כביש להם אי אפשר לצפות מרכבי שטח ייעודיים. לעדו היה רומן עם צבא הודו והיו גם פרויקטים נוספים, עליהם אסור עדיין לדבר.

זיבר, עידו כהן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
פס הייצור גדוש בזיבארים בתהליך הרכבה, את המוכנים מחנה עדו בחזית הסדנה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

אבל את שלושים רכבי השטח המגודלים אי אפשר להסתיר; זר כי יגיע לפרדס חנה, יחשוב שהמושבה השקטה נכבשה על ידי צבא זר. כלים צבאיים משוטטים ברחובות, מעלים אבק בשדות, נוהמים בין האקליפטוסים. זהו השלב האחרון בייצור הזמנה גדולה, שתפליג השבוע לדרום אמריקה. עדו מקווה שההזמנה הנוכחית היא רק תחילתו של תהליך ארוך שנים.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
זיבר, עידו כהן/רמעי גלבוע

הצעד הראשון הוא הקשה מכולם

שורשי 'פרויקט 30' נעוצים בשנת 2000, כאשר הזמין צה"ל הצעה לרכב סיור שיחליף את ה'האמר' המזדקן. עדו תכנן רכב שאין כמוהו בעולם - מזיגה ייחודית בין ביצועי מהירות גבוהים, יכולת עבירות טכנית וכושר הישרדות. הזיבאר סוגר על הכביש מהירויות מעל 180 קמ"ש, דוהר בשבילים ב-120, מדלג על סלעי ענק וצולח ביצות ברוסיה. יכולות דינמיות אלה נתמכות על ידי מכלולים חסונים ועמידים – כמה שיותר חזק ומסיבי, כמה שפחות אלקטרוניקה, מכלולי מדף פשוטים וזמינים.

זיבר, עידו כהן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
זיבר, עידו כהן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ב-2012 יצא עדו להציג את הזיבארים בתערוכת SEMA בלאס ווגאס. עדו לא תכנן לכבוש את אמריקה אבל הוא גם לא ציפה לגלות שמסיבות ביורוקרטיות, הוא אינו יכול לערוך נסיעות הדגמה ללקוחות פוטנציאליים... האכזבה הייתה גדולה, אבל עשרות לקוחות התעניינו במוצר המוזר שהגיע ממה שנראה להם, כשדות הקרב של המזרח התיכון.

בסוף 2013 הוזמן עדו לארץ היעד בדרום אמריקה; משך יומיים הדגים למארחיו את יכולות הזיבאר במדבריות ובשטחים הרריים, ביערות וביצות. עם כישרון נהיגה מדהים ומאות שעות נהיגה בזיבאר, עדו יודע להדגים את המוצר שלו טוב יותר מכל אדם אחר. עוד יומיים בבסיס לוגיסטי שכנעו את המארחים ש'זיבאר סימן-2' הוא הפתרון המושלם עבורם; המכלולים זמינים ומסיביים, הטיפולים השוטפים מתאימים לתנאי שדה, אפשר להחליף מנוע בשמונה שעות בלבד.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
זיבר, עידו כהן/רמעי גלבוע

איך מייצרים 30 זיבארים בשישה חודשים?

ההזמנה הענקית נפלה על כהן בהפתעה; הוא נסע כדי למכור, אבל כזו כמות? כל כך מהר? המשפחה נרתמה לפרויקט המכונן – עדו סיים את איפיון המוצר, יוחאי נטש את עיסוקיו והתנחל מתחת לליפטים, נ?עה ניצחה על המנהלות: הזמנת 30 מנועים, 30 תיבות הילוכים, כיפוף אלומיניום וריתוך שלדות, עמילות מכס, שילוח המוני... עדו פיזר עבודות משנה אצל ספקים בישראל, עופר ביטון הקים מבנה חדש לסדנה, בעוד העובדים מייצרים את השלדות ומרכבי האלומיניום. הזיבארים המוכנים נשלחו לצביעה ראשונית, הלקוח ישלים אותם בצבעי הקרב האהובים עליו.

בתקופה הזו אי אפשר היה לשוחח עם עדו; הלחץ היה כביר, מחיר הטעות בלתי נסלח, מאות אלפי דולרים נותבו לספקים מקומיים וליצרני מכלולים בארצות הברית. היה זה פרויקט מטורף בו מעורבים חוצפה וסיכון, והליכה על המגבלות – בדיוק כפי שעדו נהג לעשות במרוצי השטח. הבינוי חייב גם פינוי טונות של גרוטאות היסטוריות, מנועי סיקסים, סרנים, שלדות.. היה קשה לי לזרוק הכל אבל לא הייתה ברירה, אומר עידו. את ה'ביגפוט' האדום לא זרקתי, הוא חונה אצלי, מזכרת לימים ההם...

איך בונים מכונה מנצחת?

שאלה אחת מציקה לי, ואני מ?קשה על עדו: למה אתה חושב שתוכל לייצר בפרדס חנה רכב שהאמריקנים או הבריטים לא מסוגלים? מה היתרון היחסי שלך? לעדו יש משנה סדורה בנושא. לטענתו, היצרנים הגדולים מקובעים מדי – כאשר האמריקנים מייצרים רכב מהירות, יהיה זה טרופי טראק מדהים אבל הוא לא יהיה עביר, ויזדקק לטיפולים תכופים ויקרים. כאשר אירופאים או יפנים מייצרים רכב עבודה הוא מגושם וכבד, בוודאי לא יוכל לשמש כרכב סיור מהיר. הזיבאר מתוכנן מראש להיות טוב בשני המישורים, והסוד הגדול הוא – הנדסת יתר, Over Engineering. צריך מנוע של 300 כוח סוס? עדו לוקח מנוע LS בנפח 6.0 ל' בהספק 360 כ"ס, מכוונן אותו ל-320 כ"ס ללא אלקטרוניקה ויש לו שפע כוח, בלי עומס על המנוע. צריך סרני דאנה 60? עדו מרכיב דאנה 70. תיבת ההילוכים אינה ממוחשבת, השלדה מסוגלת לעמוד בעומסים כבירים, צמיגי מאסטרקראפט 37 אינץ' ובולמי פוקס ייספגו את התעללות הנהג המסומם ביותר בדרום אמריקה.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
מסלולי הניסוי של עדו תובעניים וקשוחים, כמעט כמו הזיבארים/רמעי גלבוע

ובכל זאת, אני מקשה – איך אתה מוודא עמידות והישרדות, איך אתה יכול להתמודד מול מבחני הישרדות אותם מבצעים יצרנים גדולים, באמריקה וביפן? כדוגמא מספר עדו על לקוח אפריקני הנזקק לרכבי שטח שיפטרלו 20 שעות ביום, בתנאי חום ולחות קשים. הלקוח היה רגיל לעבוד עם טנדרי טויוטה 79 דיזל; הכלים התאמצו וסבלו, שפכו מנועים ותמסורות, לא עבר חודש בלי השבתת אחד הכלים. לפני שנתיים שלח להם עידו שני זיבארים פשוטים ומסיביים; הכלים עובדים יומם ולילה, ולא נרשמה שום תקלה למעט החלפה מזדמנת של תושבות מנוע, רצועות, בולם זעזועים ששבק... במונחים מקצועיים זה נקרא 'אפס ליקויים'.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
זיבאר צבאי במבחן אחרון. כבלי המתכת המתוחים מעל מכסה המנוע, מצביעים על הכנה לעבודה ביערות/רמעי גלבוע

העתיד עוד לפנינו

לצורך צילום הכלים הצבאיים, יצאנו לסיבוב קצר בשטחי הניסויים של עדו; הזיבאר מנגן בצליל בנזין רגוע ושקט, אבל יודע להתעופף קדימה בלחיצת דוושה. מנוע ה-V8 מנגן חלק ועוצמתי, הרכב נעים לנסיעה, מכלולי ההנעה מהודקים, אין חופשים ונקישות. אפשר לזחול לאט או להמריא להחלקת-כוח מענגת, לטפס על סלעים או לצלוח כל דיונה. זוהי חוויה יוצאת דופן, לראות את שלושים המכונות מנגנות בקונצרט הרמוני ועוצמתי כך; איזה סיפוק אדיר זה צריך להיות עבור האיש שלנו מפרדס חנה, לראות את שיירת הזיבארים!

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
תא הנוסעים פשוט ופונקציונאלי. יש מקום לארבעה נוסעים, המקומיים כבר יידחקו פנימה קבוצה גדולה יותר/רמעי גלבוע

עדו מאמין באופן מוחלט בזיבארים שלו; הוא ילווה אותם לארץ היעד, יסייע בהטמעתם, בלימודי הנהיגה ובהדרכת המכונאים. כשיחזור לארץ יעמדו לפניו פרויקטים נוספים, ביטחוניים ואזרחיים, דיזל, בנזין וחשמל... אין ספק שמשפר הג'יפים מפרדס חנה ניצב בפתח תקופה חדשה ומלהיבה בחייו המקצועיים.

זיבר, עידו כהן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הטנדר הדו-מושבי מסיע ציוד ייעודי ומשאות כבדים. כאן בגרסת ניסוי עם מנוע דיזל מדהים, ותיבת הילוכים 'אליסון'/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ואיפה הכיף שלך, אני שואל אותו; איפה ההתרגשות מנהיגת המרוצים? עדו לוקח אותי לחדר צדדי בסדנא, 'חדר ביטחון' בו הוא עובד על פרויקטים בטחונים סודיים. בתיבת המטמון נחשפו לעיני צינורות שילדה מכופפים, סרנים מופלאים, בולמי זעזועים, ומנוע מרוץ שרק עושה חשק לשלוף אותו מארגז העץ. "זה יהיה הטרופי טראק המדהים ביותר בישראל" אומר עידו. הוא יהיה קומפקטי וזריז, עוד לא ראית דבר כזה. הוא לא במידות של רכבי באחה מקצועיים, אני רוצה רכב קטן, עם עוצמה גדולה. עוד תפגוש אותו על דוכן המנצחים, אל תדאג

מתכון השף למכונת הישרדות

במשלוח הנוכחי יש עשרה זיבארים בתצורת רכב סיור לארבעה אנשים, ועוד עשרים טנדרים דו-מושביים. כדי להתכנס למחיר של 100,000 $ ליחידה ולהבטיח הישרדות מרבית, נקבע המפרט הבא: מנוע LS בנפח 6.0 ל' שמונה צילינדרים בנזין (משמש בארה"ב לסילווראדו וסוואנה), בהספק המופחת ל-320 כ"ס. תיבת 3-הילוכים בהפעלה ידנית, ללא מחשב. משקל עצמי 2600 ק"ג. כושר העמסה 1500 ק"ג. מיכל דלק 240 ליטר (טווח 700-1200 ק"מ). אורך/רוחב/גובה 4.95 / 2.13 / 1.90 מטרים. בסיס גלגלים 3.25 מ'. מרווח גחון: 37 / 53 ס"מ. זווית גישה / נטישה, 90 / 40 מעלות. צמיגי מסטרקראפט 37X12.5R17.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
זיבר, עידו כהן/רמעי גלבוע

ברכבי המשלוח לא הותקן מזגן, וגם לא נעילות דיפרנציאל. מחיר Zibar MK2 לצרכן מתחיל ב-100,000 דולר, ויגיע עד 180,000; במחיר זה תקבלו מנוע LSX בהספק 620 כ"ס, נעילות רוחביות, מזגן, מושבי עור, מושבי רייסינג, כל מה שנחוץ כדי להרשים אוליגרכים במוסקבה, או את השייחיים המופרעים מדובאי.

זיבר, עידו כהן. רמעי גלבוע,
זיבר, עידו כהן/רמעי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • זיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully