וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה תחת השפעת סמים: מותר לסרב לבדיקה?

עו"ד גלעד כצמן, מאמר אורח

30.7.2014 / 9:32

רובינו נוטים להכיר את החוק בנוגע לנהיגה בשכרות. אך מה הדין לגבי נהיגה תחת השפעת סמים? מתי השוטר יכול לבקש לעבור בדיקה? האם מותר לנו לסרב? ומה הדין במקרה של הרשעה?

מעשנים חשיש. ShutterStock
מה דינו של נהג שנתפס תחת השפעת סמים?/ShutterStock

פקודת התעבורה בישראל מגדירה שלושה מצבי נהיגה בשכרות:

נהיגה תחת השפעת אלכוהול - שיכולה להימדד באמצעות מכשיר הינשוף או בדיקת דם. נהיגה תחת השפעת סמים שנמדדת על פי בדיקות שתן או דם. וסירוב לבדיקת אלכוהול או סמים - המהווה בעצמה עבירת נהיגה בשכרות לכל דבר.

קודם כל חשוב לדעת, שעל פי החוק ופסיקת בתי המשפט, יש לדעת שכל שריד סם שנמצא בגופו של נהג מהווה עבירה של נהיגה תחת השפעת סם, ללא קשר לסוג הסם או לכמות הסם שנמצאה. כך שאם נתפסתם עם שריד סם בגוף, לא תוכלו לטעון להגנתכם כי השתמשתם בו לפני זמן רב או שהשפעת הסם פגה מזמן.

יחד עם זאת, כדאי לדעת כי לא ניתן לעצור אתכם ולדרוש מכם לעבור בדיקת סמים סתם כך, ללא קיומו של חשד סביר לביצוע עבירת נהיגה תחת השפעת סם. אם יעצרו אתכם ולא יוכח חשד סביר, יתכן ותזוכו למרות שנמצא סם בגופכם. כאמור, בכל מקרה- המשטרה צריכה להוכיח קיומו של חשד סביר לצורך עיכוב, מעצר ובדיקת סמים. לדוגמא, מידע מודיעיני בלבד לאפשרות היותכם נוהגים תחת השפעת סמים לא יספיק, אך מצד שני התנהגות מסוימת בכביש, או עדות ספציפית לשימוש בסם לפני הנהיגה בהחלט יכול להיחשב כחשד סביר.

למרות ששרידי סם נשארים זמן רב בגוף לאחר השימוש, על מנת להרשיע אתכם דרוש להוכיח קשר סיבתי בין המצאות שרידי הסם בגופכם לבין התנהגותכם בכביש ולביצוע עבירות תעבורה. כלומר עצם המצאות שרידי הסם בגוף בכמות קטנה ולאחר שימוש ישן יתכן מאד ולא תספיק בכדי להוכיח כי יש קשר בין עבירות התעבורה לבין השימוש בסם.

בהמשך לכך, נהג יכול להיות מורשע בעבירת נהיגה תחת השפעת סם מתוך החזקה בלבד, אך יזוכה מהקשר בין השימוש בסם לביצוע עבירות תעבורה נוספות, לאור חוסר ראייתי ואי הוכחת קשר סיבתי בין השפעת הסם בפועל לבין ההתנהגות בכביש.

האם ניתן לסרב לבדיקת סמים?

הסירוב לבדיקת סמים זהה לסירוב לבדיקת אלכוהול והוא מהווה עבירת נהיגה בשכרות לכל דבר. במקרה זה על התביעה להוכיח כי הוסברה לכם משמעות הסירוב ובכל זאת בחרתם לסרב לבדיקה. יחד עם זאת, אם סירבתם לבדיקת סמים והתחרטתם, ישנה מגמה לאפשר לכם להיבדק לאחר שסירבתם והתחרטתם, בניגוד לחשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול וזאת לאור ההתנדפות המהירה של אלכוהול מהגוף בניגוד להתנדפות איטית של חלק גדול מהסמים.

ענישה

הענישה בגין עבירת נהיגה תחת השפעת סם הינה פסילת רישיון למינימום של שנתיים ולעתים קרובות ענישה נוספת שיכולה לכלול אף מאסר, בהתאם לעברו הפלילי של הנאשם, כמות הסם שנמצא וסוגו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מה בנוגע לשימוש חוקי?

חשוב לדעת כי שימוש חוקי בסמים המנויים בפקודת הסמים, אינו משנה את האיסור לנהוג תחת השפעתם ומשתמש חוקי אמנם לא יעמוד לדין על עצם השימוש אך יכול ויואשם בנהיגה תחת השפעת סם. במקרים של נהיגה תוך שימוש חוקי בסם, ניתן לעיתים, לבטל כתבי אשום בפנייה לתביעה ומחוסר עניין לציבור, במקרה כזה כדאי להתייעץ עם מומחה לדיני תעבורה בנושא.

עו"ד גלעד כצמן, מומחה למשפט פלילי ותעבורה, מ-ZAP משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully