וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרכנות בשטח: מה צריך לשפר ברכב שטח?

24.9.2014 / 8:21

הנאמנים בין קוראינו זוכרים את סדרת הכתבות 'איך לרכוש רכב שטח משומש, ובזול'. עכשיו משקנינו את רכב חלומותינו, הגיע הזמן לבדוק אם צריך בכלל לשפר אותו? מה כדאי להחליף ובאיזה תקציב?

שיפורים בשטח. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ניסן פטרול משופר כהלכתו – פגוש חלופי עם כננת, מיגון גחון ו'ביצה' קדמית, מדרגות צד מקצועיות, צמיגי AT, שנורקל, גגון, The works/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

כמו כתבות הקנייה הקודמות, גם כתבותינו הבאות מתייחסות לרכבי שטח 'אמיתיים' בעלי הילוך כוח, שאינם מפחדים לטייל בין סלעים. מדוע בכלל, צריך לשפר רכב שטח שנרכש בתקציב של 120,000 או אפילו 350,000 שקלים? מדוע לא יכול לצאת הלנד קרוזר מאולם התצוגה, ולגרגר בניחותא את מעלה זיק או משלט 21? לשאלה זו יש מספר תשובות, חלקן מעצבן וחלקן לא.

אין ספק שיצרני הרכב יודעים כיצד לתכנן רכב שטח מצוין; מהנדסי טויוטה, ג'יפ ולנד-רובר כבר שכחו את כל מה שעוד לא למדתי. הם יודעים לייצר מתלים מצוינים, למגן היטב את הרכב, ולחתום בשנורקל הרפתקני למראה. ההצדקה לכך שהם מוכרים לנו כלים בעלי יכולות שטח מוגבלות היא, שרוב הלקוחות לא יורדים לשטח אמיתי. יהיה זה בזבוז כסף להשקיע במיגונים ונעילות, כאשר רוב הכלים לא יריחו אבק מדברי. זו סיבה טובה ולגיטימית, המאפשרת להם להציע מחירים תחרותיים.

קשה לי יותר לקבל את החיסכון הזעום המושג בהתקנת בולמי זעזועים וקפיצים באיכות בינונית ומטה; המתלים המקוריים של רוב היצרנים מציעים פשרה גרועה בין נוחות ומוצקות, מהלך מתלים ובקרת מרכב. פה אין תירוצים, זהו חיסכון קטנוני הגורם לכך שרוב הכלים היוצאים מאולמות התצוגה, יושבים על מתלים עלובים למדי. על פס הייצור זה חיסכון זעום אבל כאשר אנו רוצים לשדרג את הקיים, זה עולה לנו אלפי שקלים! זה מעצבן, אתם שומעים אותי שמה, רבותיי סופרי האפונים? יצרנים בודדים משקיעים סכומים רציניים במערכות בולמים פניאומטיות אבל זהו מיעוט, הנמצא בעיקר במחלקות 'פרימיום' היקרות מאוד.

מקצה שיפורים, מהקל אל הכבד

אין בכוונתי וביכולתי להציג מבחן השוואתי או סקר שוק בעל מסקנות חותכות. יש בשוק אינספור אופציות וקומבינציות לשיפור רכב שטח, ומטרתי היא רק להסביר ולדרג חלופות שונות. את הבדיקה הסופית תבצעו בעצמכם על ידי חיטוט באינטרנט, וביקור בסדנאות שיפורים המתמחות ב-4X4: רסטה, גתוס, אספיר, פרו-ג'יפ ואחרות. שם תקבלו ייעוץ המותאם אישית לסוג הנהיגה שלכם ולדגם הרכב שברשותכם, תקבלו הצעת מחיר ותחליטו אנא מועדות פניכם. לפני שאתם 'משפרים', חיוני לוודא שהרכב במצב תקין – רכב שטח משומש צריך 'יישור קו' ותיקון אפשרי של מערכות מנוע, גיר, קירור, צמיגים. רק לאחר 'יישור הקו' ניגשים לשיפור הקיים.

את המחירים המופיעים מטה קיבלתי מגיא רפאל מסדנת 'פרו-ג'יפ' בחיפה; גיא הוא מהטובים בבחורינו ומזה שנים הוא משפר רכבי שטח, החל בהתקנת מיגון גחון וכלה בייצור מפלצת עבירות. בשנים האחרונות גיא פעיל יותר בזירת הייצור הביטחוני, אבל הוא שומר אמונים ופינה חמה לתרבות השטח וה-4X4, משם צמח. המחירים מתייחסים לשיפורי רכב מסוג לנד קרוזר או פג'רו קינג, והם אינדיקטיביים בלבד – לכל רכב יש אופציות רבות מספור, אבל המחירים ייתנו לכם תמונה נאמנה של סדר הגודל התקציבי. חלק גדול מהשיפורים אינו ישים ברכבי שטח היפר-מתוחכמים – ריינג' רובר ודיסקאברי-4, מרצדסים ושאר חלליות טכנולוגיות.

החשוב מכולם – בולמי זעזועים וקפיצים

המתלים חבויים מתחת למרכב האלגנטי, ואין בהם ערך שיווקי רב; הלקוחות אינם מבינים בנושא, לא רואים אותו, ואינם יכולים להשוות בולם טוב מול בולם גרוע. הבולמים הסטנדרטיים עונים לצרכי נהג רגוע הנוסע על אספלט משובח, אבל אין להם יכולת להתמודד עם נהיגת כביש מהירה, ובוודאי לא עם מסלול שטח תובעני. תרומת המתלים לנוחות הנסיעה, הבטיחות והעבירות גדולה מאין כמוה; טיפלנו בנושא בכתבתנו ועכשיו נסקור את מחירי האופציות השונות, אצל פרוג'יפ במפרץ חיפה.

שיחת רקע עם בעל הסדנה חשובה מאוד, מכיוון שהוא חייב לדעת כיצד והיכן אתם מתכוונים לנהוג, מה משקל הציוד והאנשים, ומה התקציב הכולל לשיפורים. החלפת מתלים גוררת הגבהת מרכב כזו או אחרת; הגבהת מרכב עד 2 אינץ' (5 ס"מ) נחשבת סבירה ובדרך כלל, לא תסבך אתכם עם החוק האפור. הישמרו מהגבהות מוגזמות, מסוכנות ולא חוקיות! החלפת 'מתלה קומפלט' כוללת הרכבת ארבעה בולמים וארבעה קפיצים. בולמי EFS אוסטרליים ישפרו את התנהגות הרכב, במחיר 7400 שקלים (כל המחירים כוללים התקנה, לפני מע"מ). ארבעה בילשטיינים יעלו 7500 שקלים ו-OME אוסטרליים עולים 8800 שקלים. ריכוך קפיצים אחוריים של טנדר יעלה כ-2500 שקלים.

אם אתם מתכוונים לנהוג מהר וחזק, תוכלו לשדרג לבולמי קינג או פוקס אמריקניים. אלו בולמים איכותיים מאוד בעלי מיכלי גז חיצוניים, ואינספור כוונונים. פוקס בקוטר 2 אינץ' עולים 14-12 אלף לרביעייה, פוקס "2.5 כבר יעלו כ-20,000 שקלים. זכרו שבולמים ספורטיביים עלולים להיות קשיחים בנהיגה נינוחה, קחו זאת בחשבון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

על גחונו יזחל

בעודנו שוכבים מתחת לרכב נבחין במכלולי גחון רבים, החשופים לפגיעת סלעים. רמת המיגון הנדרשת משתנה על פי דגם הרכב וטיב הנהיגה – מי שעושה בעיקר דיונות אינו צריך מיגון רציני, מי שנוסע בשבילים מתונים יתקין מיגון חלקי, ומי שמתכוון לטחון סלעים – עשוי להזדקק למיגון מלא, מפגוש לפגוש. מיגון מוגזם אינו תמיד טוב – הוא מוסיף משקל לרכב, מצמצם את מרווח הגחון, מגדיל רעידות ורעשים, מפריע לקירור מערכות הרכב, צובר לכלוך ואבנים... מצד שני, יש מכלולים היורדים נמוך מתחת לשלדה, והם חייבים מיגון – מכלי דלק, צינורות מפלט, צמיגים רזרביים, וכיו"ב.

ערכת מיגון בסיסית הכוללת מיגון גחון קדמי + מיגון תיבת הילוכים + מיגון מיכל דלק, תעלה אצל פרוג'יפ כ-3,500 שקלים. מיגון מקובל נוסף הן מדרגות צד מסיביות; המדרגות המקוריות טובות לנוי ולכניסת נוסעים אל תוך הרכב. מדרגות מסיביות המגנות על סף הרכב ומשמשות נקודת הנפה למגבה היי-ליפט, עולות כ-2250 שקלים. אפשר עוד לעשות בלי סוף, לחזק מוטות רדיוס, פלטות החלקה, אין גבול למיגונים.

פגושי ברזל וכננות

רוב הפגושים המודרניים עשויים פלסטיק, ובתוכם מותקנים חיישני כריות האוויר. מקובל להרכיב פגוש מתכת קדמי, ובתוכו כננת; הפגוש עמיד בפני פגיעות בקרקע, לעתים הוא משפר את זוויות הגישה. פגוש קדמי מייצור מקומי עולה כ-4,500 שקלים, משולב עם כננת הוא עולה 6,000-6,500 שקלים. פגוש מקורי מתוצרת ARB האוסטרלית אינו פוגע בפעולת כריות האוויר ומחירו כ-10,000 שקלים.

פגוש אחורי עולה 3,500-4,000 שקלים, והוא מגן על זנב הרכב – בכלים מודרניים זו נקודה רגישה. לעתים מוסיפים מתקן חיצוני לגלגל רזרבי (בעיקר אם מתקינים מיכל גז), כ-2,000 שקלים. באולם התצוגה יציעו לכם להתקין וו גרירה, אני מציע לחשוב פעמיים. וו גרירה פוגם בזווית הנטישה של רכב השטח (בולט מאוד בטנדרים) ועדיף להימנע ממנו, או להתקין וו שליף. וו גרירה אינו אבזר עיצובי, וגם לא דרך נכונה לחלץ רכב מתקיעה בבוץ!

הכננת היא ידידתו הטובה של הג'יפאי, בעיקר זה המשוטט לבד בשטח. כננת היא מנוע חשמלי רב עצמה עליו מלופף כבל פלדה או פלזמה, באורך עד 40 מטרים. במקרה תקיעה רותמים את הכבל לאובייקט יציב (עץ מסיבי, סלע גדול או רכב הנמצא במקום מרוחק), ומנסים להיחלץ מהתקיעה. הכננת היא כלי רב עוצמה אבל גם מתקן מסוכן מאוד, העלול לפגוע בגוף וברכוש! אין להפעיל כננת ללא הדרכה מקצועית מסודרת. הכננת מוסיפה 30-50 קילוגרם על הפגוש הקדמי, בדרך כלל תחייב החלפת מתלים קדמיים. כננת 9500 WARN תעלה לכם 6,000-6,500 שקלים. לעתים ניתן להתקין כננת בתוך הפגוש המקורי, נחמד. גם כננות סופר-ווינץ' מתאימות מאוד לרכבי שטח.

נעילות ושנורקלים

אבזר שטח החבוי מעין הג'יפאי היא נעילת דיפרנציאל רוחבי, עליה דיברנו בכתבת הדיפרנציאלים. נעילה רוחבית משפרת את עבירות רכב השטח באופן משמעותי, בעיקר למי שאין מערכת בקרת משיכה אלקטרונית (TC). המנגנון חבוי בתוך הדיפרנציאל האחורי, והוא עולה כ-10,000 שקלים, כולל קומפרסור היכול לשמש גם לצרכים אחרים. מי שרוצה להוסיף גם נעילה קדמית (לקיצוניים בלבד!), ישלם עוד 7,250 שקלים.

בא לכם לצלוח את הדישון בחורף? רוצים לתת למנוע לנשום אוויר עם פחות אבק? תוכלו להרכיב שנורקל, צינור פלסטיק המגביה את נקודת שאיבת האוויר למנוע. שנורקל סיני עולה 2,200-1,800 שקלים, שנורקל Airtek עולה 3,500. רק אל תחשבו שהשנורקל לבדו מאפשר לצלוח את הכינרת!

צמיגי שטח

עם בוא הסתוו מגיעים העגורים, ומתעוררת ערגת הג'יפאי לצמיגי שטח מסוקסים. בכתבת הצמיגים חפרנו בנושא, ועכשיו הגיע הזמן להחליט אם להישאר עם נעלי קיץ קלילות, או לנעול מגפים חורפיות. החוק בישראל מאפשר להחליף רק את פרופיל הצמיג, אבל לא את מידתו. צמיגי שטח הינם מוצר יקר ובטיחותי, ועליכם לשקול בכובד ראש מה פרופיל הצמיג הרצוי לכם. נזכיר בקצרה שלמעט בוץ טובעני, צמיגיAT (50% כביש 50% שטח) יעשו לכם את העבודה. הם מעניקים אחיזה טובה ורמת עידון גבוהה על הכביש, קל לאזן אותם. בדרך כלל הם מאפשרים הורדת לחץ אוויר ואוחזים לא רע בחול, כורכר וסלעים. הבעיה היא שבאדמה רטובה או בוץ טובעני, אחיזת ה-AT מידרדרת פלאות. צמיגי בוץ (MT) יכול להעניק לכם את האחיזה החסרה אבל גם הם, מוגבלים בסופו של דבר. המגרעת של צמיגי בוץ מלאים היא אחיזה נמוכה באספלט, רעש ורעידות, ובלאי גבוה ביחס לצמיגים בעלי אוריינטציית כביש.

סצינת הצמיגים סבוכה עוד יותר מזירת שיפורי השטח, ואי אפשר לנקוב בשום מספר מייצג. אבל אם תגיעו לפנצ'רייה איכותית (למשל, צמיגי רמת אביב באזור המרכז) תוכלו למצוא צמיגיAT או MT שיתאימו לסגנון הג'יפאות שלכם. תתכוננו להוציא כ-500 שקל לצמיג מקסיס חדש, 1300-700 שקלים לצמיג מתוצרת BF, גודייר, ברידג'סטון ואחרים. תכפילו את הסכום פי ארבע, וקיבלתם הוצאה רצינית. הישמרו מהצעות זולות מדי, העשויות להחביא צמיג של יצרן מפוקפק, או צמיגים ישנים שפג תוקפם.

בכתבות הבאות נדבר על זיווד הג'יפ לטיולי שטח, ועל ציוד הראוי להעמסה לקראת מסע ארוך.

עוד הרבה פנאי ושטח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully