וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן אופניים: טרק REMEDY 29 אינץ'

3.11.2014 / 7:09

ה-רמדי 8 של חברת טרק ליוו אותנו במשך שבועות בשטח וחשפו מה היתרונות של צמיגי הענק וכמובן מי צריך אופניים כאלו

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

אני יורד לאורך סינגל ארוך צפוף ולא מוכר לי, שיורד מהרי מנשה לכיוון משמר העמק. המהירות ממשיכה לעלות, אבל אני לא מרגיש צורך להאט. אבנים, משטחי סלעים, דרופים קטנים וברמים של אדמה תחוחה בתוספת הרבה טעויות שלי ברכיבה ולמרות זאת אני מגיע למטה עם תחושת סיפוק אדירה ובלי להרגיש שהמזל שיחק לי הפעם. אף לא פעם אחת לאורך הירידה הארוכה הרגשתי שאני על הקצה והמסר היחיד, שקיבלתי מה-REMEDY היה, אתה תכוון ואני אדאג לכל השאר. אני עוצר ושואל את עצמי, ממתי אופני שבילים/ אול מאונטיין יכולים לאפשר לך לטוס כך בירידות טכניות ולשדר לרוכב כזאת תחושת בטחון?

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

טכנולוגיה עם גלגלים גדולים

"יתרונותיהם של גלגלי 29 לעומת גלגלי 26 הם בעיקר יציבות גדולה יותר..."

המהפכה הגדולה בליין אופני השטח של חברת טרק התרחשה לפני שש שנים. בולם אחורי "צף" המחובר בין תומכות השרשרת התחתונות לבין נדנדת הבולם, ציר גלגל אחורי המשמש גם כציר חיבור תומכות השרשרת וציר היגוי קוני, בתוספת עוד כמה שינויים קטנים נוספים, הקפיצו את ליין אופני השטח של טרק לרמה גבוהה ביותר. מאז עברו כמה שינויים על כלל אופני השטח והעיקרי שביניהם הוא ללא ספק קוטר הגלגלים. עד לפני כמה שנים לכולם היה ברור, שהגלגלים באופני השטח צריכים להיות בקוטר של 26 אינץ' והחיים היו פשוטים. עם הזמן החלו גלגלי 29 להיכנס לשלדות הזנב הקשיח ולאחר מכן גם לאופני שיכוך כפול. יתרונותיהם של גלגלי 29 לעומת גלגלי 26 הם בעיקר יציבות גדולה יותר, אחיזה גבוהה יותר בזכות הגדלת שטח המגע בין הצמיג לקרקע ויכולת גלגול טובה יותר מעל בורות בקרקע ורווחים בין הסלעים.

בקצה השני של המקל צריך לציין, שגלגלים גדולים הם בעלי "תנע זוויתי" גדול יותר לעומת גלגלי ה-26 בגלל הגידול במסת הגלגל והרדיוס. התנע הזוויתי קובע את מידת ההתנגדות של גוף הנמצא בתנועה סיבובית לשינוי במישור הסיבוב שלו ותלוי במסת הגוף, במהירות הסיבוב ובריבוע הרדיוס הסיבוב שלו ולכן גם גידול קטן יחסית בקוטר הגלגל יגרום לגידול משמעותי בתנע הזוויתי. כתוצאה מכך, הגלגלים הגדולים מחייבים את הרוכב להשקיע יותר כוח כדי להפנות אותם ומעבירים לרוכב תחושת כבדות ועצלנות בהיגוי.

כדי לפצות על הכבדות בהיגוי החלו המהנדסים ומפתחי שלדות האופניים, לשנות את זוויות השלדה ולהקטין את זוויות ההיגוי ובזכות כך לנסות להרוויח משני הכיוונים. אחד מפורצי דרכם של הגלגלים הגדולים בתחום אופני ההרים היה "גארי פישר", שנמנה על דור החלוצים של אופני ההרים ויש הטוענים להיותו ה"מלך" בתחום. גארי פישר החל לייצר אופניים תחת שמו וברבות הימים הפך להיות חטיבה בתוך חברת טרק עד שלבסוף נבלע לחלוטין בתוכה יחד עם כל הידע והניסיון בתחום הגלגלים הגדולים. כך מצאה את עצמה חברת טרק עם מכלולי שלדה מהשורה הראשונה ועם הידע, הניסיון והשם של האיש והאגדה בתחום הלוהט של הגלגלים הגדולים. דגמים חדשים החלו לצאת את שערי מפעל טרק ללא הפסקה במידות גלגלים של 29 ו-27.5, עד שכיום פרט לדגמים בודדים של אופני פארקים וקפיצות, לא ניתן למצוא יותר בקטלוג אופני השטח של טרק, אופני הרים רציניים עם גלגלים בקוטר 26.

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

מתי זה טוב?

ה- REMEDY29 הם התוצאה של החיבור בין מיטב הטכנולוגיה בתחום מכלולי השלדה שיש לטרק להציע לבין גלגלי 29 אינץ'. במשך כמה שבועות רכבנו על ה- REMEDY29 במגוון תנאים ובאזורים שונים מבחינת תוואי הקרקע והמסלולים. במהלך הרכיבות בדקנו עד כמה הטכנולוגיה בשילוב עם הגלגלים הגדולים באמת מעניקים יתרון לרוכב ואם כן באילו תנאים.

בכל אותן רכיבות רגועות שבהן לא רציתי לשבור שיאים בסטרבה או להרגיש כמו במרוץ, הרמדי אפשרו לי לרכוב בזרימה ללא השקעת מאמץ מיוחד בידיים או ברגליים. יכולת זו של הרמדי בולטת בעיקר במעבר על חלוקי נחל וגינות סלעים אותם הרמדי בולעים בקלות ומונעים מהרוכב לחוש בחוסר יציבות או בצורך להשקיע מאמץ כדי לצלוח מעברים אלו. כאשר עוברים לרכיבה מהירה ואגרסיבית הרמדי ממשיכים להיות שותף נפלא, אך במספר מקרים מצאתי את עצמי ביציאה מהפניות בקצה החיצוני של השביל או אפילו מעבר לכך. אין ספק שהקדמת פקודת ההיגוי ושימוש מודגש יותר בגוף ובכידון עשוי לפתור בעיה זו, אך בנקודה זו הייתי מעדיף היגוי זריז וקליל יותר.

כאשר הסינגל בנוי היטב עם ברמים עוקבים המחייבים שינויי כיוון מהירים תוך כדי בלימה, תחושת ההיגוי נעשית כבדה עוד יותר וגורמת לי לחשוב על גלגלים קטנים יותר. ייתכן שתחושה זו נובעת גם מגמישות גבוהה יותר של גלגלי ה-29 לעומת הגלגלים הקטנים ומצמיגי הטיובלס הרכים המורכבים על אופני המבחן. מנגד, יכולת השלדה והמתלים לספוג כל מה שמצוי על הקרקע פשוט מדהימה וביחד עם יכולת בלימה מופלאה על תוואי משובש מעניקים לרוכב תחושת בטחון גבוהה במיוחד. עליות טכניות עם סלעים ומדרגות מתבצעות בקלות יחסית וכאן הגלגלים הגדולים מסייעים רבות במניעת היתקעות הגלגלים בין הסלעים. להרים את האופניים לאוויר קשה יותר לעומת אופניים עם גלגלים קטנים, אך מרגע שהם באוויר שמירת הכיוון והיציבות בנחיתה מקלים מאוד על הרוכב הממוצע.

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

בולעים שיבושים

לאורך כל הרכיבות על הרמדי הופתעתי מהשימוש הרב שעשיתי בפלטה הגדולה מלפנים וללא ספק זוהי עדות ליכולת האופניים לשמור על מהירות גבוהה וליעילות הדיווש שלהם. בחוליית הנדנדה של הבולם האחורי קיימת אפשרות לשנות את נקודת החיבור של תומכות השרשרת העליונות לנדנדה ובזכות כל לשנות את זווית ההיגוי.

במהלך כל המבחן שמרתי על זווית היגוי קטנה, כי מה שהיה חסר לי זו זריזות ובטח לא יציבות. מערכת המתלים כוללת מזלג קדמי ובולם אחורי מתוצרת FOX מסדרת EVOLUTION בקוטר 34 ומהלך 140 מילימטרים. מתלים אלו הם בעלי מנגנון כיוון CTD, המאפשר בחירה בין שלושה מצבי כיוון קבועים מראש: טיפוס, שבילים וירידות ובזכות כך עבודת כיול המתלים הופכת להיות נגישה ופשוטה לכלל הרוכבים. כל שנותר לרוכב לכוון בכדי למצות באופן מלא את יכולת המתלים, הוא לחץ האוויר בבולמים בהתאם למשקלו.

הגלגלים כמו מרבית חלקי השליטה מיוצרים על ידי BONTRAGER, חברת בת של טרק שעוסקת בייצור חלקי אופניים. גלגלים אלו הם בעלי 28 חישורים (שפיצים) בלבד וזו אולי אחת הסיבות לאותה גמישות בהיגוי תוך כדי בלימה ושינוי כיוון שציינתי קודם. מערכת ההילוכים הכוללת מעביר אחורי שימאנו XT עם מצמד פעלה היטב לכל אורך המבחן והצליחה לשמור על השרשרת במקומה ועל רמת רעש סבירה בזמן ירידות מהירות ומסולעות.

הכידון, הגריפים ושאר חלקי השליטה איכותיים ומתאימים היטב לייעוד האופניים ומוסיפים רבות בתחום העיצוב הכללי. הצמיגים המקוריים לא העניקו מספיק בטחון ובמקרים רבים העיבו על יכולת השלדה והמתלים, אך להגנתם יש לציין כי לא היו חדשים ועברו הסבה לטיובלס. אחת השאלות שעדיין לא מצאתי עליה תשובה היא, האם הייתי צריך לנסות גם רמדי במידת שלדה קטנה יותר? אני תמיד רכשתי ורכבתי על אופניים במידהL , אך אולי באופני 29 מידה אחת פחות עשויה לעזור לקבל קצת יותר חדות וזריזות. בכל מקרה, הרמדי מרגישים גדולים בחנייה ועל מנשא האופניים מחייבים שינוי במצב תושבות הגלגלים, אך בזמן רכיבה הם כבר לא מרגישים כל כך גדולים. אני ממליץ לכל מי שחושב לעבור לאופני 29 לא להישאר מקובע לגבי מידת השלדה ואולי הוא יופתע.

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

מתאימות למגוון רוכבים

הרמדי ה"גדולים" הם אופניים שמצטיינים ביציבות כיוונית מופלאה המאפשרת זרימה מהירה בסינגלים משובשים ללא מאמץ מיוחד. אין לי ספק שהגלגלים הגדולים תורמים רבות לתחושה זו ומטיבים במיוחד עם רוכבים בעלי אופי רכיבה זורם וחלק ופחות תזזיתי. מהלך המתלים הנדיב, השלדה החסונה ומשקלם לא מורגשים יתר על המידה בעליות הארוכות ובזכות כך הם יכולים לשמש מצד אחד כאופני שבילים/קרוס קאנטרי לא תחרותיים ומצד שני כאופני אול מאונטיין אגרסיביים.

בזכות זאת, הרמדי יתאימו למגוון רחב מאוד של רוכבים בעלי נטיות שונות, כאשר כל אחד, אם יחוש צורך, יוכל להתאים לעצמו טוב יותר את הרמדי על ידי החלפת צמיגים וכיוון מתלים בלבד. איכות החלקים והשלדה המסיבית עושים רושם של אופניים חסונים ומאריכי חיים גם בשימוש לא עדין במיוחד. לאורך כל המבחן הארוך, שכלל גם ביקורים בנווה שלום ובמסלולים אגרסיביים נוספים לא נתקלנו בשום בעיה באופניים. בתוכניות שלנו לטווח הקרוב נמצאים הרמדי 27.5 וזה ללא ספק יאפשר לנו להבין טוב יותר את כל נושא הגלגלים השונים שמעסיק כל כך את עולם אופני ההרים. מזג האוויר מתחיל להשתנות לטובתנו והגשם שירד רק מגביר את החשק לרכב עוד ועוד, אנחנו מאחלים לכם רכיבות מהנות ובטוחות ולהתראות במבחן הבא.

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מחיר: 15,700 ש''ח
שלדה
Alpha Platinum Aluminum, ABP Convert, Full Floater, E2 tapered head tube, internal derailleur & dropper post routing, press fit BB, ISCG 05 mount, magnesium EVO Link, Mino Link, down tube guard, G2 Geometry, 140mm travel
בולם קדמי
Fox Evolution Series 34 Float w/CTD (climb-trail-descend) damper, rebound, E2 tapered steerer, 15QR thru axle, custom G2 Geometry w/51mm offset, 140mm travel
בולם אחורי
Fox Evolution Series Float w/DRCV, CTD (climb-trail-descend) damper, rebound, tuned by Trek in California, 7.75×2.125"
גלגלים
Bontrager sealed cartridge bearing, 15mm alloy axle front hub; 142×12 rear hub w/Bontrager Duster 28-hole Tubeless Ready rims
צמיגים
Bontrager XR3 Expert, aramid bead, 29×2.30"
קסטה אחורית
Shimano HG62 11-36, 10 speed
קראנק
Shimano M552, 42/32/24
מעביר הילוכים קדמי
Shimano SLX, high direct mount
מעביר הילוכים אחורי
Shimano Deore XT Shadow Plus
שיפטרים - ידיות הילוכים
Shimano SLX, 10 speed
מעצורים
Shimano SLX hydraulic disc
כידון
Bontrager Low Riser, 31.8mm, 5mm rise
מיסבי היגוי
FSA NO.57SC, E2, semi-cartridge bearings
עמוד אוכף
Bontrager Rhythm Elite, 31.6mm, zero offset
אוכף
Bontrager Evoke 2, chromoly rails
עמוד כידון
Bontrager Rhythm Comp, 31.8mm, 7 degree
גריפים - ידיות כידון
Bontrager Rhythm, dual lock-on

מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'. קובי ליאני
מבחן אופניים טרק רמדי 8 גלגלי 29 אינץ'/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • טרק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully