וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוואתי אקסטרים: רכבי השטח הטובים ביותר בישראל, פולאריס RZR 1000 נגד קאן-אם Maverick 1000

24.10.2014 / 7:38

ה-SBS האמריקניים הם הסחורה הלוהטת ביותר, משאבת האדרנלין האדירה ביותר שאפשר לרכוש באולמות תצוגה בישראל; כדי לקנות רכב שטח חזק יותר תצטרכו לטוס לקליפורניה, או לבנות לעצמכם טרופי טראק. יצאנו לדרום כדי להכתיר את מלך הנגב, היה קשה, אבל מענג בטירוף

השוואתי: טרקטורוני SBS. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
טרקטורוני ה-1000 פותחים עולם חדש בפני חובבי השטח בישראל/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע
טרקטורוני ה-SBS ("צד בצד") בלעו את השביל בקצב שלא הפסיק להדהים אותנו

ציר הנפט טיפס וצלל בשיפועים תלולים, במקביל לכביש המוביל לשדה-בוקר; זהו ציר משובש ומרוסק המחייב כל רכב שטח לנוע בזהירות ואיטיות. מאחורי הגה הטרקטורון טסתי בעלייה המשובשת ב-50 קמ"ש, מנוע ה-1000 האדיר דוחף אותי קדימה ושומר את הגלגלים הקדמיים כמעט-מרחפים מעל למדרגות הסלע. עשרות מעלות תלולים וצלילות עוצרות נשימה חלפו כאילו היו שביל כורכר מגוהץ, וטרקטורוני ה-SBS ("צד בצד") בלעו את השביל בקצב שלא הפסיק להדהים אותנו. לא יאומן כמה קל לדהור עם הכלים האלה בשבילים משובשים, דיונות טובעניות ומכשולים טכניים מאתגרים!

הנהיגה בטרקטורוניSBS מקפיצה את חובב השטח לעולם חדש ומלהיב, שונה מכל מה שהכיר קודם לכן. כלים אלה אינם נחותים מאופנועי שטח והם מאפשרים נהיגה מהירה ונינוחה להפליא, גם בידי נהגים שאינם 'מקצוענים'. במונחי ג'יפאים תצטרכו להחליף לחלוטין את סקלת המאמץ, העבירות והמהירות שהכרתם - לטרקטורונים האמריקניים יש יכולות שטח העדיפות פי כמה מאלה של כל רכב שטח הנמכר בישראל. אפילו במצבם ה'סטנדרטי' הם יתנו פייט רציני לרבים מרכבי המרוץ בישראל.

אבל היום איננו עוסקים בנהגי מרוץ שבאמת, אינם צריכים את המבחן הזה. אנו בוחנים את ה-RZR וה-Maverick בעיניים של לקוח מן השורה, הרוצה לצאת לטיולי שטח מלהיבים וגם ליהנות מנהיגה מהירה וספורטיבית. לצוות המבחן צרפנו את הרב-בוחן ג'וי בירן שהוביל את שיירתנו הצנועה מבאר שבע לחולות נחל ס?כ?ר, משם בציר הנפט אל מעלה אברהם והמכתש הגדול, ובחזרה דרך השטח לירוחם ובאר שבע. התענגנו על 200 קילומטרים של שטח טהור ואדרנלין מתפוצץ בדיונות, שבילים מהירים, טרשים ומכשולי עבירות.

טוב מראה עיניים

עם תצורה בסיסית דומה מאוד, מידות זהות והפרש משקל של כ-5% בלבד, אפשר היה לצפות שהטרקטורונים יידמו מאוד אחד לשני. אבל המאבריק מעוצב בקווים מעוגלים ומקומרים, עם מכסה מנוע המשתפל מטה, זנבו מלוכסן ומחוטב, אפילו הגג האופציונאלי בועתי למראה.

המאבריק משדר אלגנטיות ודינמיות ולעומתו, הפולאריס נראה קרבי, קשוח ומשחר לטרף – כולו זוויות חדות ומסוקסות, גלגלי "29 גדולים המוצבים בפינות המרכב... גם בחזית, המאבריק מלוכסן ומקומר עם ארבעה פנסים עגולים בעוד הפולאריס מחוטב בגרזן, נועץ בך שני פנסים טרפזואידים. המאבריק דומה בעיניי לבאגי קלאס-1 או טרופי טראק אמריקני עם חיפויי פיברגלס מקומרים, בעוד הפולאריס נראה כמכונת עבירות-מהירות מרושעת, שנלקחה מ-King Of Hammers. בהמשך נראה כי למרבית הפליאה, אבחנה זו תחזור גם במאפיינים הדינמיים.

מרחב ואיכות חיים

תנוחת הנהיגה אינה מושלמת באף אחד מהכלים, והבחירה היא עניין אישי של הנהג

טרקטורוני ה'צד בצד' (Side by side) דחקו את הטרקטורונים הראשונים מהזירה, והם מזכירים רכב שטח של ממש – יש תא נוסעים ומושבי בטיחות, הגה, דוושות וכלוב התהפכות. המחיר הגבוה נוטע ציפיות לתא נוסעים ראוי לשמו והאמת, כאשר משלמים 120-140 אלף שקל עבור כלי 'פאן' טהור - לגיטימי לצפות למידה של פינוק ואבזור.

קרביות הפולאריס מתבטאת בתא הנוסעים; לוח המחוונים נותן כל מה שצריך אבל המחוונים בסיסיים למדי, הפלסטיקה פחות משכנעת באיכותה, ידית האחיזה של הנוסע ב-RZR פחות אפקטיבית מזו שבמאבריק. המאבריק מגיע בכמה רמות גימור, וברכב המבחן ברמת XRS-DPS הוא מגיע עם מחוונים דיגיטליים, ושתי ידיות אחיזה מצוינות לנוסע מימין; במהירויות אליהן מגיעים כלים אלה בשטח, ידית ה-Oh Shiiiit! הופכת לפריט חשוב...

תנוחת הנהיגה אינה מושלמת באף אחד מהכלים, והבחירה היא עניין אישי של הנהג. בשני הכלים אין מקום נוח להניח את רגל שמאל, המאבריק קצת יותר טוב בנושא זה. תנוחת הישיבה במאבריק גבוהה ושולטת יותר, אבל בפולאריס יש יותר מרחב ורוחב (הקונסולה המרכזית של המאבריק מרשימה ואיכותית, אבל היא גוזלת מרחב ברכיים).


לפולאריס יש דלתות מתכת "¼" מדליקות, נסגרות היטב, נוחות ואינן רועדות. במאבריק יש רשת סגירה המגנה בפני אבנים, אבל פחות נוחה לשימוש. בשני הכלים מותקנות חגורות בטיחות 4-נקודות, במאבריק יש מנגנון המונע נהיגה מהירה ללא חגורות רכוסות. מפתח ההתנעה של המאבריק מקודד אלקטרונית, לצמצום סכנת גניבה. לשני ה-SBS יש סיפון הטענה אחורי המאפשר להעמיס למעלה מ-100 קילוגרם של ציוד מחנאות, מים ודלק. כלובי התהפכות מסיביים מבטיחים הגנה ראויה כנגד התהפכויות. גלגל ההגה של המאבריק נעים יותר למגע ולמראה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אפשר כבר לתת בגז?

החידוש הבולט בטרקטורוני המבחן הם מנועי ה-1000 סמ"ק – יחידות הנעה ברוטאליות המעניקות בכל רגע, יותר כוח מכפי שאתה באמת צריך. המאבריק חמוש במנוע V2 בנפח 976 סמ"ק המספק 101 כ"ס, ב-RZR יש דו-בוכנתי 999 סמ"ק המספק 107 כ"ס. הבדלי ההספק אינם מאוד משמעותיים מכיוון שהם מגיעים בין 7,250 ל-8,500 סל"ד ומתקזזים על ידי משקלו העודף של הפולאריס. ביצועי המנוע מושפעים במידה רבה על ידי תפקוד תיבות ההילוכים הרציפות, אבל בשטח – שני הכלים מאיצים באופן כמעט זהה, במבחני תאוצה מצאנו יתרון זעום למאבריק. ידית ההילוכים של פולאריס מופעלת קדימה-אחורה, מוט ההילוכים במאבריק מעוצב כמסילה משוננת.

השוואתי: טרקטורוני SBS. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
השוואתי: טרקטורוני SBS/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

אבל את מי מעניינים מבחני תאוצה על הכביש? הבדל הביצועים שולי ביותר ושני ה-SBS שופעים כוח ומומנט המספיקים לכל שימוש. מנועי ה-1000 מאיצים בקלות למהירות 115 קמ"ש ואף יותר, ודורשים מהנהגים הרבה משמעת עצמית וריסון. בדקנו את הבלמים בשביל ובכביש, עד מהירויות תלת ספרתיות; הדיסקים כפולי הבוכנות נושכים ועוצרים היטב את המסה המשולחת. צליל המנוע של המאבריק עמוק וגרוני, אהבנו.

ימין ושמאל, רק חול וחול

המאבריק טורף דיונות בלי למצמץ

הטריטוריה הטבעית של טרקטורוני 1000 הן דיונות ענקיות, אבל אין כאלה בישראל; ה-SBS האלה תפורים לקליפורניה או מאוריטניה, והדיונות הישראליות נבלעות להם בשפיץ של האגזוז – בוודאי לאחר יום גשם שהרטיב את דיונות הנגב הצפוני. מהר מאוד גילינו כי עוצמת המנוע אדירה ונוחות הנסיעה מצוינת, גם בשבילי באמפים המסוגלים לרסק רכב סדרתי אחר. את ה-SBS נוהגים כמו אופנועים – מעיכת דוושת הגז מרימה את החרטום ומשחררת את המתלים הקדמיים, המוכנים לבלוע כל זעזוע. הפולאריס שש יותר להרים את חרטומו, מכיוון שמנועו ממוקם יותר מאחור. לפני כל קטע באמפים אתה מועך את הדוושה, מתכווץ בהמתנה לחבטה חזקה, אבל כלום לא קורה – הבאמפים נבלעים ברכות מדהימה, כמו גם כניסות מהירות לצד התלול של 'סכיני' חול.

רכבי המבחן מצוידים בבולמי זעזועים מקצועיים מעולם הבאחה באמריקה (המאבריק נועל בולמי FOX בעלי מהלך 35 ס"מ, ה-RZR יושב על Walker Evans בעלי מהלך של 40/45 סנטימטרים). המתלה הקדמי של הפולאריס מדהים, לא פחות – הוא צייתני להפליא וסופג הכל, טוב יותר מהמתלה האחורי המסוגל לשדר לגבך חבטות.

אני משער שבכוונון בולמים קפדני היינו מגיעים לתוצאה מאוזנת עוד יותר. גם המאבריק טורף דיונות בלי למצמץ; יש לו כוח זמין ונחרת מנוע מענגת, והוא רכב דיונות מעולה – למרות צמיגיו הקטנים יותר, 27 אינץ' ביחס ל-29 אינץ' בפולאריס. לפרופורציה נציין כי רכב שטח בגודל מלא נועל צמיגים בקוטר 31-32 אינץ', והוא שוקל פי ארבעה מה-SBS הקומפקטיים. יתרון צמיגי הפולאריס עשוי להיות משמעותי יותר בדיונה יבשה.

לאחר פרק הדיונות שמנו פעמינו מזרחה, ולפתע נדם הפולאריס. המנוע סרב לעלות בסל"ד ומאוחר יותר התברר כי חיישן המצערת שבק. זה מה שקורה עם כלים מודרניים (פולאריס או מאבריק, טויוטה או לנד רובר), המסתמכים על אלקטרוניקה מתוחכמת, שאף אחד לא מסוגל לתקן בשטח. לעזרתנו נחלץ רמי כדורי שהגיע עםRZR חלופי מבאר שבע, וכך המשכנו במבחן.

אל מצוקי המכתש

הפולאריס מתנהג בשבילים כמו שהוא נראה – זהו טרופי טראק קטן עם כוח מנוע זמין

התכנון המקורי היה להדרים לחולות עגור, אבל אימונים באש חיה דחקו אותנו מזרחה, אל המכתש הגדול. השבילים המהירים חידדו עוד יותר את ההבדלים בין שני הכלים; מהר מאוד הבנו שהמגבלה אינה עוצמת המנוע שלעולם אינה נגמרת אלא יכולת הנהיגה שלנו, ורמת הסיכון (המתונה!...) אליה אנו מוכנים להיחשף במבחן דרכים. ברוח זו השארנו את שני הכלים ב-4X4 קבוע, בכל נסיעת השטח. ב-2X4 קל מאוד לאבד שליטה, ואין סיבה שלא ליהנות מאחיזתם של ארבעת הצמיגים.

גילינו כי המאבריק לא רק נראה כמכונית מרוץ, הוא גם מתנהג כמו רכב ראלי מדויק ומחודד; צמיגי ה-27 אינץ' שלו מאפשרים נהיגה מדויקת בפניות הדוקות, סחיפות כוח מבוקרות, ושליטה מלאה במיקום הכלי על השביל ("הוא נוסע כמו 911", ציינו בהתלהבות אורי וג'וי). בסיס הגלגלים של המאבריק קצר מזה של ה-RZR ב-14 סנטימטרים, וזה מעניק לו יכולת טובה יותר לשינויי כיוון פתאומיים. אם אתה נהג מצוין, תאהב את זה; אם אתה פחות מחודד (כמוני), תחשוש במקצת ותיזהר מהפתעות. המאבריק XRS DPS מצויד בהגה בעל שלוש רמות הגברה חשמלית; מצאנו שבמצבו המרכזי ההיגוי שוקל היטב ואינפורמטיבי. לזחילת סלעים, היינו בוחרים בהגברה המרבית.

הפולאריס מתנהג בשבילים כמו שהוא נראה – זהו טרופי טראק קטן עם כוח מנוע זמין, ומרכז כובד הממוקם בזנב הכלי. צמיגי ה-"29, בסיס הגלגלים ומהלך המתלים מאפשרים לפולאריס לבלוע באמפים גסים בצורה טובה יותר, המנוע האחורי מאפשר להניף גלגלים קדמיים מעל חריץ מים המפתיע אותך. התחושה היא שלא צריך לדייק יותר מדי, ה-RZR ייבלע בקלות כל מכשול או שיבוש אליו נגיע בהפתעה. ההרגשה היא שה-RZR יקזז את טעויות הנהג, ולא להיפך. ההיגוי החשמלי של הפולאריס מוגבר יותר מכפי שהיינו רוצים; ההגה קל מאוד, ואינו מעביר תחושה מלאה מהגלגלים הקדמיים. קל להתרגל להיגוי הפולאריס, אבל היינו מעדיפים הגברה פחות חזקה ו'אמריקאית'.

עבירות טכנית

היריבים חמושים בכל מה שצריך כדי לטפס על סלעים ומתלולים – צמיגים גדולים בלחץ אוויר נמוך יחסית, הילוך כוח קצרצר ונעילות רוחביות: לפולאריס יש דיפרנציאל אחורי אותו אפשר להשאיר פתוח לנסיעת כביש או לנעול לעבירות, למאבריק אין בכלל דיפרנציאל אחורי. במאבריק יש נעילה קדמית אוטומטית (ויסקוזית) המאפשרת היגוי חופשי בנהיגה רגילה, ונעילה קדמית של 100% כאשר מסתחרר גלגל קדמי.

היינו שמחים לדווח על הבדלים ביכולת העבירות של שני ה-SBS, אבל הלילה שירד בפתאומיות לא איפשר לנו להשלים בדיקת עבירות מעמיקה. בפועל, שניהם הפגינו עבירות מצוינת בכל אשר השלכנו עליהם: טיפוסים דרדרתיים, סלעים והצלבות פראיות, וגם מדרגות סלע אותן מצאנו במעלה אברהם ובמקומות אחרים. בשום מקום לא הגענו לשולי היכולת של הכלים, ולכן איננו פוסקים בסעיף זה.


נציין שלמאבריק יש יתרון בדמות בלימת מנוע מצוינת ונעילה קדמית ויסקוזית, שאין לפולאריס. מצד שני, לפולאריס יש פוטנציאל עבירות טוב יותר – צמיגי "29 (מול 27 במאבריק), מרווח גחון ומהלך מתלים גדול יותר, בסיס גלגלים ארוך במקצת (במצבים מסויימים זה מקטין את הסיכוי להתהפכות, אבל פוגע בזווית הבטן).

רכב השטח האולטימטיבי?

טרקטורוני ה-SBS המשפחתיים מעניקים רמה גדושה של פאן

רוב הלקוחות לא יזדקקו לעולם ליותר מהמפרט הסטנדרטי של רכבי המבחן, אבל יש כאלה שתמיד רוצים יותר – כעשרים SBS מתחרים במרוצי באחה בישראל, והם תמיד מחפשים יותר כוח ושליטה.

יש בארץ רייזריסטים המגדישים מנועים, מרחיבים את מפשק הגלגלים, ומתקינים שיפורי After market המצויים בשפע בארה"ב. אלה יצטרכו עכשיו לבחור איזהSBS מתאים להם יותר,RZR הוותיק או Maverick הטוען לכתר. ההגמוניה שהייתה לחברת 'ד.ל.ב מוטוספורט' משך שש שנים הופרה באחת, והמאבק המסחרי על מכירות של למעלה מ-1000 טרקטורונים לשנה מבטיח להיות חזק, יצרי, ולא תמיד אלגנטי. זוהי רק ההתחלה כי בקרוב יגיע לישראל מתחרה נוסף, Wildcat של Arctic Cat; בדרך אלינו נמצא גם מאבריק 1000 מוגדש, בהספק של 121 כוח סוס! זהו ה-SBS הראשון בעולם המוגדש על פס הייצור, ובוודאי ייקח את השוק לסחרור נוסף.

אז לא יהיה משעמם כאן ועוד לא אמרנו מילה על האופציה הארבע-מושבית המוצעת בישראל, של פולאריס RZR וקאן-אם Maverick... טרקטורוני ה-SBS המשפחתיים מעניקים רמה גדושה של פאן וביצועים ומאפשרים לצאת לטיול עם האישה והילדים, עם זוג חברים... האם זהו סופו של רכב ה-4X4 המסורתי?

אז זהו, שלא הכל אידיאלי בממלכת ה-SBS. דבר ראשון, 140-120 אלף שקל זה המון כסף עבור רכב פאן טהור, ועל הסכום הזה יש להוסיף עגלת גרירה ותוספות אחרות. בנוסף, עקב שינוי תקנות התעבורה נגמרו הימים בהם יכולתם לנהוג את ה-SBS על הכביש. זה אומר שצריך לתכנן מסלולים מעגליים שיחזירו אתכם לנקודת ההתחלה של הטיול, אלא אם יש לכם מתנדב שיקפיץ את העגלה לסוף המסלול.

קו הסיכום

עד לפני חודשים בודדים יכולנו רק לפנטז על מבחן דרכים של כלים מדהימים כאלה, בישראל. והנה מוטלים הכלים לפנינו, נהגנו בהם למעלה ממאתיים קילומטרים ו...היינו מתים לנקוב במנצח מובהק, אבל איננו יכולים! שני ה-SBS קרובים להפליא בנתוניהם והתנהגותם, לכל אחד יתרונות וחסרונות משלו, ואין לנו מנצח. אתם יודעים מה? לא רק שבקרב השופטים יש חילוקי דעות (אני הייתי לוקח את הרייזר הביתה, ג'וי ואורי היו לוקחים את המאבריק), אלא שגם ג'וי ואורי מכריזים שלצרכי נהיגה ספורטיבית מאוד, היו בוחרים בפולאריס הכוחני.

השיקול העיקרי של ג'וי ואורי לבחירת המאבריק הוא האיזון וההומוגניות היותר מלאה שלו, סביבת הנהג ותנוחת הנהיגה, רמת האיבזור הגבוהה, והעובדה שבשום מקום הוא לא היה נחות מהפולאריס באופן משמעותי. לכן הם מעדיפים את המאבריק לחיי יום יום ולטיולים. לעומת זאת, לסטייג' תחרותי מבאר שבע לאילת היו בוחרים ב-RZR, הנראה להם קיצוני ובעל פוטנציאל ספורטיבי גבוה יותר.


אני בחרתי ב-RZR, לא מכיוון שאני מסוגל לנצל את מלוא יכולותיו הספורטיביות; אני מעדיף אותו מכיוון שיציבותו הכיוונית משרה בי ביטחון, ואהבתי מאוד את נוחות הנסיעה ויכולת ספיגת הבאמפים המדהימה שלו. היה לי נוח יותר לשבת בתא הנהג של הפולאריס ופוטנציאל העבירות שלו נראה לי מבטיח יותר. ואתם יודעים מה? אני אוהב את המראה הקשוח של ה-RZR, איני מתבייש להודות...

על טעם וריח

אז לנו היה קשה להחליט וגם לכם לא תהיה ברירה, תיאלצו להתרשם מהכלים ולהחליט מה מתאים לכם יותר; איזה עיצוב ואיזה מיתוג, ואיזו מהיכולות הדינמיות מדברת אליכם ומתאימה לסוג הנהיגה שלכם. תצטרכו גם לחשוב על המחירים; שני ה-SBS יקרים מאוד, אבל הפולאריס יקר יותר – 142,000 שקלים בגרסת המבחן (ניתן להזמין אותו ללא דיפרנציאל אחורי, במחיר 138,000 שקלים). פולאריס מוכרת גם RZR קטנים וזולים יותר, RZR800 העולה 97,000 שקלים, ו-RZR900 העולה 127,000 שקלים. בחלק מהסוכנויות תוכלו לקבל כ'הטבה' תוספות כמו מיגון תחתון, גג פלסטיק או מגן רוח קדמי (תוספת מיותרת, לטעמי האישי).

אצל חברת 'אבניר' המייבאת את המאבריק תוכלו לרכוש את דגם המבחן MAVERICK 1000 XRS DPS במחיר 138,000 שקלים. אבניר מציעה גם גרסת XRS המצוידת קצת פחות ועולה 128,000 שקלים אבל יכול להיות שההצעה המשתלמת של אבניר היא מאבריק R1000, העולה 118,000 שקלים 'בלבד'. במחיר שפוי זה תקבלו את אותו מנוע 1000 ותיבת הילוכים, אותם צמיגים ואותה שלדה. מה שלא תקבלו הם בולמי הזעזועים המקצועיים של גרסאות-העל, ואת רמת האבזור המלאה. איזה SBS שלא תבחרו, אני יכול להבטיח שהוא יעניק לכם שעות וקילומטרים מדהימים ומענגים!

*תודות ונצורות: לרותם ערד מ'אבניר' שליווה אותנו במהלך בוקר המבחן, לרמי כדורי מסוכנות מוטורפאן (פולאריס באר שבע) שהושיע אותנו בשטח ובילה איתנו את אחר הצהרים, לאורי הראל שאחז בהגאים וליו"ר חבר השופטים, פרופ' ג'וי בירן

פולאריס נגד קאן-אם. רמי גלבוע, אתר רשמי
פולאריס נגד קאן-אם/אתר רשמי, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully