וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרכנות בשטח: הכנת רכב השטח ליציאה למסע

15.11.2014 / 9:02

לאחר שרכשנו רכב שטח ושיפרנו את מכלוליו הבסיסיים (מתלים, צמיגים, מיגונים), הגיע הזמן להתאים אותו למסעות. היכנסו איתנו אל תא המטען, יש מקום לכולם

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע,
שיכון זוגות צעירים בחבל לכיש. אין כמו חניון לילה עם חברים טובים, כדי לסגור יום ג'יפאות מאתגר. הבית והמטבח, ארוזים בתא המטען/רמי גלבוע

סטילס: רמי גלבוע

בתהליך ההתארגנות ליציאה לשטח, החלק המורכב והיקר ביותר הוא קניית הרכב. על כך דיברנו בכתבות הקניה הקודמות, והרחבנו בכתבת 'שיפורי רכב'. צרכינו המוטוריים עשויים להצטמצם להסעת הילדים לבתי הספר, או להתרחב לכדי הכנת רכב מסעות יעיל ומפנק. מה כדאי לעשות ברכב השטח שלנו? לחלום הג'יפאות הרבה פנים אבל אצלי, הייעוד הנחשק הוא יציאה למסעות. אני פחות מתלהב מעבירות קיצונית או מנהיגה היפר-ספורטיבית, יותר אוהב לצאת לטיול מדברי – זה יכול להיות סיבוב של יומיים בנחל צניפים, שבוע בירדן או יציאה ליעד עולמי באפריקה או פטגוניה. התמזל מזלנו ובישראל, יש פוטנציאל שטח אדיר; קשה להאמין עד כמה גדולה הארץ הקטנה הזאת, כשנוסעים לטייל בשטח!

Keep it simple

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מינימליזם זה יפה, אבל נוח יותר להיעזר בציוד מחנאות/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

לפני שנים רבות הייתי דוחס כמה סמרטוטים ובקבוקי מים לתרמיל גב, מניע בבעיטה את ה-600DR ויוצא לטיול של יומיים במדבר. בחלוף השנים גיליתי שגם הויטרה 3-דלתות כבר לא מכילה את הציוד ה'נחוץ' לי והיום אני מתקשה לדחוס את ציוד המחנאות אפילו לדיסקברי הקשיש... המקום אף פעם לא מספיק למה שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים ולכן חשובה כל כך הכנת הרכב למסעות, בשיטה חסכונית ובטיחותית לנוסעים.

בכתבה זו נדבר על זיוודים ומתקונים העשויים לעלות ממון רב, אבל תאמינו לי – אפשר לטייל גם עם שק שינה ואוהל מתקפל, לבשל על גזייה קטנה ולהתקלח עם בקבוק 1.5 ליטר. ג'יפאי בעל ידיים טובות יכול לבנות לעצמו יופי של מגירות ותאי אכסון, בעזרת לוח דיקט משומש ומשור ג'יג ביתי. אז לפני שאתם מתחילים להזמין מגירות אוסטרליות ומקררים גרמניים בדקו היטב מה נחוץ לכם ומתאים לתקציבכם, ולהיקף הטיולים אליהם תצאו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

עבודה עצמית

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מגירות אלומיניום תופסות נפח רב, אבל מאפשרות סידור הציוד הנחוץ. המקרר החשמלי מורכב על מדף נשלף/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

מבחינת ניצול נפח, השיטה היעילה ביותר היא לארוז את הציוד בצ'ימידנים קטנים, הנדחסים ותופסים מינימום מקום; זה נכון מבחינה פיסיקאלית אבל מה תעשה, אם ערכת הקפה תקועה בתחתית תא המטען, וצריך לפרוק מעליה עשרים תיקים אחרים? כנראה שתוותר על הקפה, וזה כבר פשע נגד הג'יפאות... כנגד זה אני ממליץ על התקנת מערכת מגירות או תאי אכסון בתא המטען.

לא מוכרחים לקנות מפלצת אלומיניום, אפשר גם לבנות לבד; דמיינו את האות E מסובבת ימינה ב-90 מעלות; כך תיראה הרצפה המוגבהת שלכם, מתחתיה תאכסנו ציוד הנשאר קבוע בתוך הג'יפ (בישול, מחנאות, כלי עבודה, ערכת קפה). את הרצפה נייצר מדיקט 18 מ"מ בגודל של בערך 1.00*1.30 מטר (תלוי בגודל תא המטען), נתמכת על ידי שלוש מחיצות אנכיות (זרועות ה-E). אוכל להמליץ על מחיצות בגובה 25-18; זה מעניק נפח אכסון טוב מתחת לרצפה, ומשאיר חלל גדול מעליה. אפשר להשאיר באחד הצדדים מקום למיכל מים או מקרר, הפעילו את הדמיון. בנו לעצמכם מודל מקרטון, שיאפשר תכנון וניצול טוב יותר של כל שטח הרצפה.

יעיל מאוד להרכיב על הדלת האחורית מדף מתקפל, עליו תוכלו להניח את ערכת הקפה, או סלטים לארוחת הבוקר. אני מעדיף מדף עשוי דיקט, שאינו רועש והחפצים אינם מחליקים עליו בקלות. ניתן להנדס מדף עם כיריים מתקפלות ותאורת לילה, ככל העולה על הדמיון.

חדר הארונות

אבל לא כולם רוצים לשלוף משור חשמלי ולהתחיל להנדס לעצמם את הג'יפ. כדי לראות מה ניתן לרכוש, פניתי אל עודד גרוס מסדנת 'גתוס' הוותיקה. 'גתוס' היא סדנה איכותית המצליחה לשרוד בשוק התחרותי והקשוח הזה, מאז 1992. במהלך השנים התרחב עודד בעיקר לשוק המוסדי והביטחוני אבל עדיין, שמור בליבו ניצוץ הג'יפאות והוא משפר ג'יפים – החל בהחלפת מתלים ומיגונים, וכלה בהרכבת מגירות ואוהלי גג. פריט בסיסי אותו נכניס לארגז המטען הוא מערכת מגירות נשלפות; מערכת מגירות Iron Man אוסטרלית תעלה לכם 9000-6500 שקלים (לפני מע"מ, כמו שאר המחירים בכתבה), תלוי בגודל המגירות ומורכבות המערכת.

פריט פינוק אמיתי הוא מקרר חשמלי (אם לחברי הכנסת מותר, אז גם לכם!...). מקרר אמיתי המסוגל לקרר ולהקפיא, יעלה לכם 7000-2500 שקלים; המותגים המובילים הם Waeco, ARB, Angel, יש גם מוצרים סיניים זולים יותר. יש לי יחסי אהבה-שנאה עם המקרר החשמלי המונח אצלי במרפסת; מצד אחד, בשטח זה פינוק מדהים. מצד שני, הוא תופס נפח גדול בתא המטען, ומטריד אותי בכל אותם הימים בהם אני לא בשטח. הפתרון החלופי הוא, כמובן, צידנית איכותית ושקיות קרח. פחות סקסי, אבל תמיד עובד.

ממיר חשמלי ל-220 וולט יאפשר לכם לטעון את המחשב הנייד, מצלמות ושאר מוצרים שאינם עובדים על 12 וולט. יש הנעזרים בממיר להפעלת טלוויזיה או שאר שיקוצים, אני נגד. ממיר בסיסי עולה 100 שקל, יחידת 1500 וואט מיוצבת תעלה כמה אלפי שקלים.

אין כמו מקלחת חמה לאחר טיול שטח מאובק. במצב חירום נסתפק בבקבוק מים מינרליים, אבל יש גם פתרונות אחרים. אפשר להתחיל בג'ריקן פשוט ובתוכו משאבה חשמלית טבולה – והרי לכם מקלחת מתחת לרקיע 1000 הכוכבים. את המים ניתן לחמם בעזרת מחמם גז 'אטמור' או מנגנונים ייעודיים. אני מסתפק בקומקום גדול המתחמם על המדורה, ומספק מים מצוינים לשתי מקלחות. נוח להתקין מיכל מים 40-60 ליטר, מאלומיניום, המוצא את מקומו מתחת לשלדה או במקומות לא מנוצלים בתוך הרכב. במקרה כזה מתקינים משאבת יאכטות, ואפשר לפצוח ב'שמחת בית השואבה'.

עבודה עברית

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע,
על הרצפה המוגבהת/רמי גלבוע

חלופה מקומית וגמישה לזיוודי רכב שטח אפשר למצוא בחברת 'רכסים' של חיים רכס. בדיסקברי שלי מותקנת מערכת מגירות-רכס אותן קניתי משומשות מאדם פרטי, הן עבדו חמש שנים בדיפנדר שלי ועכשיו הן יושבות בדיסקברי, ומשמשות אותי נאמנה. רכס מתמקד בשוק המוסדי, אבל בליבו – כמו בליבם של כל העוסקים בנושא – יש פינה חמה מאוד לג'יפאים. מגירות האלומיניום נמכרות לפי הנפח, שתי מגירות בסיסיות יעלו כ-1500 שקל + מע"מ. ניתן להזמין כל תצורה רצויה, כולל מגירה נשלפת למקרר.

על גג העולם

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
רצוי לא להעמיס את ה'היי-ליפט' על הגג, אלא נמוך ככל האפשר/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ציוד המחנאות ייבלע במגירות, דברים נוספים יועמסו מעליהן (ראו לעגן בבטיחות פריטי ציוד כבד!) אבל תמיד יחסר לכם מקום, בעיקר אם אתם משתמשים במזרוני ספוג (ולא במתנפחים, שאינם תמיד נוחים). סדר ההעמסה הוא להעמיס את הדברים הכבדים במקום הנמוך ביותר בג'יפ, ולהעלות למעלה רק את פריטים הקלים יותר.

ברוח זו אני מאכסן את מגבה ה-היי-ליפט' (800-700 שקלים ב'גתוס') על רצפת הרכב, מעוגן היטב לתושבות המושבים הקדמיים. תחתית הרכב היא מקום מצוין להעמסת מכלי מים כבדים אבל מתי שהוא, בוודאי אם יוצאים לטיול עם ארבעה אנשים, צריך לעלות על הגג. משיקולי יציבות וחיסכון בדלק, אני שואף לצמצם המשקל וגודל הציוד על הגג. אעמיס תמיד את המים וההי-ליפט על הרצפה (רצוי לא בחלקו האחורי של הרכב) ואל הגג אעלה מזרונים, שקי שינה, מחצלות וכיסאות אלומיניום.

הפתרון הוורסטילי והפחות מפריע מכולם, הוא תיק-גג; אני משתמש בתיק גג של Tripnet, תיק בן כמה שנים המשמש אותי נאמנה. זורקים בפנים כל מה שתופס הרבה נפח ואינו כבד מדי (מזרונים, שקי שינה, מחצלות), ויוצאים לדרך. התיקים של טריפנט עשויים שמשונית והם אטומים בפני אבק ומים, המחיר בסביבות 800 שקלים. יש מוצרים פחות אטומים, וזולים יותר. טריפנט מייצרים מבחר גודל של מוצרים מחומרי בד, אלומיניום ועץ, כולל תפירה אישית על פי הצרכים.

אם רוצים להעמיס יותר, צריך להשקיע בגגון מסיבי היכול לשאת ציוד אישי, קרשים למדורה, אוהל גג או מים ודלק. ניתן למצוא גגון בסיסי מינימלי מתוצרת סין, בגתוס יציעו לכם להשקיע יותר – בוודאי אם תרצו להעמיס על הגגון אוהל גג או מכלי מים/דלק. עבור גגון אוסטרלי תשלמו בין 4000 ל-10,000 שקלים. רציתם אוהל גג? תכינו 7000-8000 שקלים, לפנטהאוז בחיק הטבע.

אם אתם מטיילים בטנדר, עולם חדש נפתח לפניכם; החל בארגז כלים ננעל (2000-3000 שקלים), ועבור למתקונים ככל הדמיון העולה על רוחכם. זכרו שבטנדר יש מקום לא מנוצל מאחורי משענת המושב האחורי; בתכנון נכון, ניתן לקבע שם פריטים רבים.

העצה הטובה ביותר שאוכל לתת לכם היא, לא להיחפז. קנו את רכב השטח שלכם. תכירו אותו ואת סוג השימוש שתעשו בו, עשו את בדיקות השוק הנחוצות, ורק אז תתחילו להשקיע בשיפורים וזיוודים.

ציוד שטח לג'יפים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ציוד שטח לג'יפים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully