וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושה דלק 98 אוקטן לסקודה אוקטביה RS?

2.12.2014 / 8:18

כפי שגילינו בעבר, הדלק בישראל יכול לתעתע במכוניות שלנו ובתפוקה שלהן. אז החודש נתנו לאוקטביה RS ללגום דלק 95 רגיל ואחר כך גם 98 אוקטן ובשני המקרים עלינו על מכשיר הדיינו. התוצאות מפתיעות, או שלא

מבחן ארוך טווח סקודה אוקטביה RS. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה אוקטביה RS/קובי ליאני
"הכלל הבסיסי אומר שככל שהמנוע מצליח להכניס יותר אוויר לתא השריפה, כך המנוע יהיה חזק יותר"

בואו נדבר רגע על כוח. על כוחות סוס של מכוניות ועל, חשוב אפילו יותר, על המומנט. כשזה מגיע למנועי בערה פנימית (שריפת דלק, מנועים קונבנציונליים), אוויר הוא המפתח לכוח. יותר אוויר, משמעו יותר כוח שמופק מהמנוע. כמובן שישנם גורמים תורמים נוספים, אך הכלל הבסיסי אומר שככל שהמנוע מצליח להכניס יותר אוויר (ובהתאם גם דלק ליצירת תערובת אופטימלית) לתא השריפה, כך המנוע יהיה חזק יותר.

הדרך הקלה, הפשוטה והזולה לעשות זאת היא על ידי העלאת נפח המנוע. תאי שריפה (צילינדרים) גדולים יותר, משמעם יותר אוויר. פתחי יניקה ופליטה גדולים יותר (שסתומים) משמעם שיותר אוויר יכול להיכנס ולצאת וגם ביתר קלות. הדרך השנייה, הקשה והיקרה יותר להעלאת כוח, היא סל"ד. כלומר, לגרום למנוע לעבוד מהר יותר כדי להפיק יותר כוח. הבעיה היא, שמלבד המחיר (מנוע מהיר מחייב שימוש ברכיבים קלים ויקרים בהרבה), גם צריכת הדלק עולה.

הדרך השלישית להשיג את המטרה היא הגדשת המנוע - התקנת מדחס אוויר (סופרצ'ארג'ר או טורבוצ'ארג'ר) שמגדיל משמעותית את נפח האוויר המוחדר לצילינדרים. הגלגול המודרני של טכנולוגיה זו הביא לעלויות ייצור סבירות, אך בעיקר לגמישות מרשימה של המנועים, שאפשרה בתורה את צמצום נפח המנועים וגם את הפחתת צריכת הדלק ופליטת המזהמים.

מבחן דרכים: סקודה אוקטביה RS. ניר בן טובים
מבחן דרכים: סקודה אוקטביה RS/ניר בן טובים

כוח, תמיד אפשר יותר

"בנסיעות יומיות בחודשים האחרונים, חישוב הצריכה הממוצעת בצמוד למשאבת הדלק חשפה תנועה קלה בין 11 ל-13 קילומטרים לליטר"

האוקטביה RS שלנו שייכת כידוע לכם לזן השלישי ובניגוד למנועי ה-TSI הקטנים בדגמים העממיים, גרסת ה-RS מצוידת במנוע 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר שמפיק 220 כ"ס ב-6,200 סל"ד וכן 35.6 קג"מ כבר ב-1,500 סל"ד. עם תיבת הילוכים DSG עם שישה הילוכים, היא מזנקת ל-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות, מגיעה למהירות מרבית של 245 קמ"ש ולפי המדידות שלנו, מאיצה מ-80 ל-120 קמ"ש תוך כ-5 וחצי שניות.

אלה נתונים מרשימים בהחלט, בטח כשמדובר במכונית עם יעוד משפחתי ועל התחושות של הנהיגה בה סיפרנו לכם כבר פעמים רבות. ובכל זאת, הגמישות המרשימה של המנוע הופכת את כל עניין ההתנהלות עם האוקטביה הזו לחסרת מאמץ. הדחף שהיא מפיקה מכניס המון ריגוש לנסיעה כשהוא לוחץ את הבטן של הנוסעים בכל פעם שהדוושה הימנית פוגשת את השטיח. לכך יש כמובן ממד בטיחותי כשהיא מחסלת עקיפות בזמן קצרצר וכשהיא מאיצה מנתיב השתלבות אל כביש מהיר.

אבל לא רק הביצועים הרשימו אותנו, אלא גם צריכת הדלק של יחידה זו. הנתון הטוב ביותר שראינו (ממוצע) היה לאחר נסיעה מנהלתית ארוכה בשיוט, וזה הגיע לכדי 16 קילומטרים לליטר. לא משהו שמקבלים כמובן מאליו ממנוע שמפיק 220 כ"ס. בנסיעות יומיות בחודשים האחרונים, חישוב הצריכה הממוצעת בצמוד למשאבת הדלק חשפה תנועה קלה בין 11 ל-13 קילומטרים לליטר, בהתאם למשך הזמן שבו בילינו עמה בפקקי התנועה של גוש דן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מבחן ארוך טווח סקודה אוקטביה RS. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה אוקטביה RS/קובי ליאני

מעדיפה 98 אוקטן

"אולם רק לאחר שערכנו את הבדיקה עם דלק 98 הבנו עד כמה המכונה הזו אוהבת דלק איכותי יותר"

בחודש השלישי עמה, החלטנו לנסות לתת לה לטעום קצת מדלק 98 אוקטן. להזכירכם, ככל שעולה רמת האוקטן בדלק, כך הוא עמיד בפני פיצוץ ועצם העובדה שהמנוע לא מסתכן בפיצוץ מוקדם של הדלק כתוצאה מהלחץ (דטונציה) ואינו מגיב באיחורי הצתה, הכוח אמור לעלות, בטח שבמנועים שיודעים להעריך דלק שכזה (מוגדשים).

התחושה לאחר התדלוק הייתה שונה, מספיק שונה כדי שנבין שלתדלוק בדלק עתיר אוקטן יש תרומה במנוע זה. אז החלטנו לבדוק זאת בצורה יותר מדויקת ולשם כך חברנו אל סדנת PitStop שבבעלותה מכשיר דיינו מדויק. על גבי מכשיר זה ביצענו שתי מדידות - אחת עם דלק 95 אוקטן ושניה, לאחר מספר ימים עם דלק 98 אוקטן.

בתחילה, המדידות הראו שהאוקטביה מסתדרת יפה מאוד עם הדלק הרגיל שכולנו קונים. נתוני ההספק תאמו את אלה של היצרן וגם רצועת הכוח במומנט שקפה את ההצהרות. אולם רק לאחר שערכנו את הבדיקה עם דלק 98 הבנו עד כמה המכונה הזו אוהבת דלק איכותי יותר. את התוספת הקלה בהספק אפשר לשייך לעובדה שיום המדידה השני היה מעט קריר יותר (אוויר קר יותר דחוס יותר ולכן מעלה במעט את ההספק ואת יעילות מצנן הבינים), אבל שימו לב לגרף המצורף, כיצד עקומות המומנט וההספק מתיישרות ולמעשה מראות כי המנוע עובד עגול וחלק יותר בתפוקתו יותר ולכן גם יעיל יותר ואת זה מרגישים גם בזמן נהיגה.

לפני שתעירו על כך שמחיר דלק 98 כל כך גבוה שאינו שווה את התועלת ובצדק, כמעט 10 שקלים לליטר ברוב תחנות הדלק. אולם גם לכך מצאנו פתרון - אמנם רק בתחנה אחת (נכון לרגע זה), אך הוא בהחלט משנה את התמונה עבור מי שגר בגוש דן. על כביש 44 (חולון-אזור) מצאנו תחנת דלק בשם מבוא שמרון ששם מחיר דלק 98 אוקטן גבוה רק בכחצי שקל לליטר לעומת תחנת דלק רגילה - 7.46 שקל לליטר.

*תודה לסדנת PitStop על הסיוע בהכנת הכתבה

מבחן ארוך טווח סקודה אוקטביה RS. קובי ליאני
הגרף הכחול מציג את המומנט. הקו הירוק את ההספק. הקו המקווקוו, דלק 95 אוקטן. הקו הרציף, דלק 98 אוקטן/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully