וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירין שטרן מסתער על עונת 2015

31.1.2015 / 8:18

הכישרון של ירין התגלה במקרה באירוע קארטינג, הוא הפך לאלוף הארץ 5 פעמים, במבחנים לפורמולה 3 היה מהיר יותר מהנהג הוותיק של הקבוצה וכבר במירוץ הראשון ללא הכנה סיים שלישי. ירין שטרן נותן גז לקראת עונת 2015

יח"צ - חד פעמי
"זה לא כמו הקארטינג בארץ שיש בסך הכל 20 כלי רכב. אני לא יודע כמה אני יכול לדחוף על צמיגים קרים, אני לא יודע איך הרכב ירגיש במהלך המירוץ"

"לפני המירוץ כל כך הרבה דברים עוברים לך בראש. עוד לא היה לי מאמן. אני בא לא מוכן. מזנק יחסית מקדימה בגריד ומסביבי יש כל כך הרבה מכוניות וזה מלחיץ! זה לא כמו הקארטינג בארץ שיש בסך הכל 20 כלי רכב. אני לא יודע כמה אני יכול לדחוף על צמיגים קרים, אני לא יודע איך הרכב ירגיש במהלך המירוץ. הרכב משנה את ההתנהגות שלו במהלך המירוץ בגלל חום הצמיגים, השחיקה והחום של המסלול" . כך מספר ירין, על רגע הזינוק שלו אל מירוץ הפורמולה 3 הראשון בחייו. אליו הגיע ללא הכנה מוקדמת ועם ניסיון של דקות נהיגה בלבד במהלך המבחנים לקבלה לאחת מהקבוצות הפעילות.

המירוץ התחיל טוב עבור הישראלי חסר הניסיון. ירין מזנק טוב ועוקף מסוף הקבוצה מכוניות עד שמגיע אל המקום התשיעי בכללי ומקום שני בקטגוריית ה'קאפ' אליה שייכת מכונית המירוץ שלו. במהלך המירוץ, המכוניות עם השלדות החדשות (F312) והמהירות יותר עקפו את ירין ואת הנהג השלישי מקטגוריית ה'קאפ' ועם הירידה אל המקומות 11-12 התחיל קרב של ממש בניהם על המקומות השני והשלישי. ירין לא רק מחזיק מעמד, אלא מתחיל לתקוף חזק, אך 3 הקפות לקראת סוף המירוץ ולמעשה, לפודיום הראשון בחייו על מכונית פורמולה 3, חוסר הניסיון של ירין והלחץ שהופעל עליו גרמו לו לאבד אחיזה ולהסתחרר. "כמובן שזה ביאס אותי מאוד וסיימתי בין האחרונים כי היה בלתי אפשרי לסגור את הפער שנוצר אחרי הספין שלוש הקפות לסוף המירוץ. אבל לא הסתכלתי על התוצאות, אלא מה אני יכול להפיק למירוצים הבאים" סיכם ירין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יד המקרה

"שם הוא עשה את הטעות הכי גדולה בחייו - הוא שם אותי על קארט" אומר ירין בחיוך - "זה עלה לו הרבה מאוד מאז"

ירין בהחלט הפיק המון מהמירוץ הראשון הזה ועונת 2014 שהסתיימה לא מכבר הייתה סוערת מאוד עבורו, אבל התקווה הישראלית לכיסא רשמי בתחרויות הפורמולה 1 החלה ממש במקרה עבורו. ירין זוכר שכבר מגיל צעיר מאוד נהג לצפות במירוצי פורמולה 1 עם אביו ואף לצייר מכוניות. כשהיה בן 11, אביו אירח עמיתים מחו"ל ובאחד הערבים לקח אותם ליום גיבוש במסלול קארטינג. "שם הוא עשה את הטעות הכי גדולה בחייו - הוא שם אותי על קארט" אומר ירין בחיוך - "זה עלה לו הרבה מאוד מאז".

באותן שנים, בשל הגבלת גובה, ירין לא היה רשאי לנהוג בקארטינג, אך למזלו הוא גדל במהירות וחצי שנה אחר כך נהג לפקוד את מסלול הקארטינג מדי שבוע. ההתמדה השתלמה וירין נדבר בחיידק המירוצים. אחרי חצי שנה נוספת של נהיגה מזדמנת ובסופו של מכבש לחצים מצד דויד מנשה ואביו של ירין, הוא השתתף במירוץ הראשון בחיין בקטגוריית ה-4 פעימות (פרו-קארטינג רחובות) ובמירוץ הראשון כבר סיים על הפודיום במקום השלישי.

המירוץ הזה מיקד את תשומת הלב של כולם בירין, שהגיע ממש משום מקום אל הפודיום במירוץ הראשון, אבל בתוך תוכו, ירין חשש. "לא רציתי להתחרות כי פחדתי שאני לא מספיק מהיר או טוב מספיק" מסביר ירין ומוסיף - "רק רציתי לרצות את אבא שלי". אבל למרות החשש, זה לא נגמר שם - ירין החל להתחרות בקטגוריית שתי הפעימות במיני ישראל והיה אלוף הארץ 5 שנים, פעמיים בליגת רוטקס מקס צ'לנג', פעמיים בליגת ימאהה ופעם אחת בליגה הדו-מנועית. ב-2010 אף ייצג את ישראל באליפות הרוטקס באיטליה, אבל שם הוא עבר תאונה על המסלול ושבר שתי צלעות, מה שהקשה עליו מאוד להתחרות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נהג מירוצים ישראלי ירין שטרן בפורמולה 3 הפתוחה.
נהג מירוצים ישראלי ירין שטרן בפורמולה 3 הפתוחה

חוזה בינלאומי ראשון

"כבר ביום הנהיגה הראשון במכונית פורמולה 3 הוא הדהים את המקומיים כשהשיג זמני הקפה מהירים יותר משני הנהגים המהירים ביותר של הקבוצה"

בסוף 2012 התחיל ירין להתאמן בקבוצת 'אמילו דה-ויוטה' בעזרתו של ירון אדרי שיצר את החיבור בניהם. ירין ביצע אימוני נהיגה במשך יומיים על פורמולה ב.מ.וו, אך כבר ביום הנהיגה הראשון במכונית פורמולה 3 הוא הדהים את המקומיים כשהשיג זמני הקפה מהירים יותר משני הנהגים המהירים ביותר של הקבוצה, וכל זאת בזמן שהוא נוהג במכונית הישנה (F308) והאיטית יותר והנהגים המנוסים במכוניות ה-F312 החדשות והמהירות יותר.

"הם הופתעו לגמרי. הם הציעו כבר מיד שאתחרה במירוץ האחרון של העונה בקטגוריית הקאפ על ה-F308. אף פעם לא היה לי מירוץ בסדר גודל כזה, נהגתי על הרכב הזה רק שלושה ימים קודם למירוץ, בסך הכל היו לי 10 ימי אימונים על הרכב וכבר אני מתחרה. בקווליפיינג סיימתי 10 במקום הכללי מתוך 25 ומקום שלישי בקטגוריית ה'קאפ' של השלדה הישנה. זה היה היסטרי". את מירוץ זה כפי שנכתב בפתיחה, סיים ירין בין האחרונים בגלל שהסתחרר, אבל תשומת הלב הייתה כולה מופנית אל ה'רוקי' שהגיע מקצה הים התיכון והדהים את כולם על המסלול במשך זמן רב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהיר גם ברטוב

"בהקפות הראשונה והשניה לקח לי זמן למצוא את הגבולות, אבל אז התחלתי לעקוף נהגים בקצב רצחני. הגעתי למקום שני, צמצמתי על מקם ראשון והתחלתי לתת קרב"

במירוץ הבא התחרה כבר ירין על ה-F312 החדשה והמהירה, על מסלול פול ריקארד. זהו מירוץ הפורמולה השני בחייו וירין עדיין חש בלחץ; "עכשיו אני עם השלדה החדשה ולא היה לי תירוץ למה אני לא מהיר כמו האחרים. הייתי מהיר בתנאי גשם כבר באימונים, אבל ללא ניסיון בנהיגת גשם - יומיים שלושה של נהיגה על רטוב, זה הכל. בהקפות הראשונה והשניה לקח לי זמן למצוא את הגבולות, אבל אז התחלתי לעקוף נהגים בקצב רצחני. הגעתי למקום שני, צמצמתי על מקם ראשון והתחלתי לתת קרב, אבל התחלתנו על מסלול לח. לא רטוב לגמרי. הייתי יורד עם הצמיגים למים מדי פעם כדי לקרר אותם (צמיגי הגשם רגישים לחום. ק.ל). בסוף המירוץ התחיל לרדת גשם, והצמיגים שלי כבר לא היו במצב אופטימלי כל כך, אז לא רציתי להסתכן יותר מדי ולייצר עקיפה כי לא הייתי במצב 100 אחוז שיאפשר לי לעשות את זה, אז סיימתי שני. ובכלל, זה רק המירוץ השני שלי. אני את שלי עשיתי, וזהו. פה היה ה"וואו" שלי". כאן כבר לא היה לאיש ספק - הילד הצעיר מישראל הוא פשוט עילוי. את העונה הראשונה המלאה שלו סיים ירין שמיני בדירוג הכללי מתוך 34 נהגים והיה ה'רוקי' המצטיין של העונה.

שתי הקבוצות שמובילות את הליגה פנו אליו וביקשו שינהג בשבילן. ירין סרב בנימוס כי היה חתום על חוזה בקבוצת אמילו דה-ויוטה וקבעו לדבר שוב בסוף העונה. ירין עבר מבחנים בשתי קבוצות חדשות ובניהן העדיף את קבוצת 'ווסט-טק' בה הוא מתחרה גם היום. "אהבתי מאוד את הרכב והמהנדס של 'ווסט-טק', גווין ווילס. הוא אחד משני הבעלים של הקבוצה וכבר מהמבחן שלי איתם הם הראו לי שהם מתפקסים עלי ונותנים לי הכל כדי להצליח. 'ווסט-טק' העבירו תחושה של יותר לוחמניים ושהרכב שלהם בנוי נכון יותר. הטסט שלי עם ווסט טק היה מאוד מהיר וכבר שם הייתי איטי רק בעשירית אחת מההקפה הכי מהירה שהם קבעו על המסלול אי פעם, שזה מפתיע לעצמו. אז הם שילמו לי את הקנס יציאה מאמיליו וחתמתי איתם חוזה לעונת 2014".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואז הגיע צה"ל

"דווקא בתקופה של כל אימוני החורף על המסלולים שהתחרינו בהם, פספסתי 11 ימי אימונים שזה שווה ערך ל-5,500 קילומטר נהיגה, בגלל הטירונות"

עונת 2014 הייתה קשה מאוד עבור ירין שטרן. "זו הייתה עונה קשה מאוד מנטלית עבורי. הגעתי בתור נהג שהמון אנשים הסתכלו עליו, אחד שסימנו כבר מההתחלה שיהיה בטופ 5, כל הזמן למרות שהיו להם בקבוצה נהגים שנחשבים לעילוי בפני עצמם. זה היה נורא בעייתי כי דווקא בתקופה של כל אימוני החורף על המסלולים שהתחרינו בהם, פספסתי 11 ימי אימונים שזה שווה ערך ל-5,500 קילומטר נהיגה, בגלל הטירונות". כמו מרבית בני ה-18 בישראל, גם ירין נקרא לדגל, לבש מדים והתגייס לצבא. ירין סווג מהר מאוד כספורטאי מצטיין, מה שמעניק לו הקלות בשירות ושחרורים לתחרויות, אבל במהלך הטירונות אין שחרורים כאלה ולכן ירין פספס את כל האימונים המקדימים לעונה.

ירין הגיע למירוץ הראשון בעונה לא מוכן בכלל, משום שהמירוץ הראשון היה יומיים לפני סיום הטירונות ועד יום לפני הטיסה לא ידע אם ישוחרר או לא. בסופו של דבר אחרי שהופעל מכבש לחצים, ירין קיבל את האישור לצאת. "בשעה וחצי מילאתי את כל הבירוקרטיה, ויצאתי הביתה. זה היה כבר ערב והטיסה ב-6 בבוקר למחרת. עם כל הלחץ הזה הגעתי למירוץ ולהתחלה של העונה ולכן היה לי קשה מנטלית ומקצועית, כי אני לא בקצב האימונים של הנהגים האחרים. המתחרים שלי צברו 10,000 ק"מ נהיגה יותר ממני".

ירין נכנס לרכב חדש עם מנוע חדש ואפס זמן אימון. "לפני המירוץ יש לי שלושה מקצים של חצי שעה כל אחד לאימון, 12 הקפות למקצה וזהו. אין לי סט-אפ, אז איך אני מתחרה בכולם?" תהה ירין. אולם כאן בעצם הגיע היתרון שלו מבחינה מנטלית - ירין מצליח לשמור על קור רוח במצבי לחץ ובאימונים הוא מצליח להתברג בעשיריה הראשונה. מיקום נמוך מהציפיות, אבל די טוב בהתחשב במצב שהגיע. אל המירוץ הראשון זינקתי מהמקום העשירי וסיים במקום השביעי והמכובד. אולם במירוץ השני התחיל החלק השני והמאתגר באליפות שהקשה עליו מהצד המנטלי. שם החל רצף תאונות של נהגים שנכנסו בו מאחור ולכן בעונה זו ירין לא הצליח לסיים 7 מתוך 16 מירוצים בגלל התנגשויות.

"עונת 2014 הייתה קשה ומאתגרת, אבל טובה. כי בעצם כל מירוץ כזה שהיה לי, רק דרבן אותי לתת יותר בראש ולהוכיח את עצמי ונתן לי יותר ויותר מוטיבציה. מנהלי הקבוצה ציפו ליותר ממני. בכל זאת הייתי הנהג המוביל בקבוצה, הנהג שהם בנו עליו להישגים ושאני אמשוך את הקבוצה למעלה ובעצם זה משהו שהוא נורא קשה לראות כל פעם מחדש את התאונות האלה שגורמות לי לאבד נקודות. זה נראה כאילו אני הייתי הברווזון השחור הזה שכולם נטפלים אליו. אבל אם לא הייתי קר רוח, לא הייתי יכול להגיע חדש ומדורבן לכל מירוץ". סיכם ירין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יריית הפתיחה לעונת 2015

כששאלנו את ירין על הציפיות לעונה כולה, התשובה הייתה מהירה - "לנצח. נקודה. אם ננסה בכל זאת לנבא, אנסה להתברג בטופ 3. שנה שעבר הייתה ציפייה לסיים בטופ 5 ולמרות כל החוסר האימונים ולמרות התאונות, סיימתי במקום 5 עם 6 פודיומים. השנה אני מכוון הרבה יותר גבוה".

המירוץ הראשון לעונת 2015 מתחיל ב-11 באפריל במסלול חרז שבספרד. ירין שעדיין רשום בקבוצת 'ווסט-טק' מספר כי השנה יש הפחתה משמעותית במספר ימי האימונים כדי להוזיל עלויות עבור הקבוצות וכן טרם הוחלט איזו יצרנית צמיגים תהיה הספקית העונה.

לירין יש ציפיות גבוהות מהמירוץ הראשון - "זה מסלול (חרז. ק.ל) שאני מאוד אוהב ומאוד מהיר בו ואני מצפה לנצח שם. עבדתי בצורה מאוד אינטנסיבית על כושר וסימולטורים עם SimRace של חגי פראן ואני מתאמן שם כמה שרק אפשר. זה נותן לך דמיון מודרך. זה מכניס לך את הפעולות לתת מודע - את נקודות הבלימה והפניות. במירוץ עצמו כבר מההקפה הראשונה אני יודע כמה אני בולם ואיפה".

כששאלנו את ירין על הציפיות לעונה כולה, התשובה הייתה מהירה - "לנצח. נקודה. אם ננסה בכל זאת לנבא, אנסה להתברג בטופ 3. שנה שעבר הייתה ציפייה לסיים בטופ 5 ולמרות כל החוסר האימונים ולמרות התאונות, סיימתי במקום 5 עם 6 פודיומים. השנה אני מכוון הרבה יותר גבוה".

מכונית המירוץ, ה-F312 שמצוידת במנועי 2,000 סמ"ק של טויוטה שעברו שיפור בסדנה ספרדית פיאדרה פיטה כ-(250 כ"ס) קיבלה השנה העברת הילוכים בעזרת מנופים מאחורי ההגה, במקום גיר סיקוונסיאלי שהיה עד עכשיו. זו לבדה עשויה לתת שיפור של שניה שלמה להקפה.

מבחינת התמיכה נכון לרגע זה, לירין אין ספונסרים. כל המעמסה התקציבית נופלת עליו. נהג רגיל משלם כ-400 אלף יורו לעונה, אבל למזלו של ירין, הקבוצה נושאת במרבית העלויות בזכות היותו נהג מצטיין. "בסופו של דבר, עונת 2015 עשויה להיות או לחדול עבורי. יש עלי המון לחץ לסיים בטופ השנה ובמידה ואני לא מסיים בטופ, זה משהו שיכול לגרום לאנשים לאבד את העניין בי, כי ברגע שיש לך עונה אחת שהיא לא בדיוק מוצלחת, זה יכול לגמור קריירות. יש לי פוטנציאל להביא ספונסרים, אבל מנגד, יותר לחץ להביא תוצאות. אני מקווה שקור הרוח שלי יביא לי יתרון והמטרה היא באמת להצליח להביא ספונסרים ולהתקדם לעונה הבאה".

ירין לא שוכח לרגע גם להביט קדימה: "החלום זה פורמולה 1 כמובן, אבל החלום הריאלי יותר, זה לייצר מזה קריירה ולא משהו זמני. בין אם זה מירוצי סינגל-סיטר, לה-מאן, או GT - להיות נהג מפעל. הבעיה העיקרית היא ההשקעה התקציבית עד שנגיע לאפשרות הזו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירין שטרן, תעודת זהות:

גיל: 19
וותק נהיגה: 7 שנים
קבוצה: ווסט-טק
קבוצה ראשונה: אמיליו דה-ויטה
מספר מרוצים בהם השתתף: 32
ליגה: יורו F3 פתוחה
מצב: רווק, חייל, ספורטאי מצטיין
מגורים: רמות מאיר
נהג מרוצים מוערץ: פרננדו אלונסו
מוטו: משפט של איירטון סנה "If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver"
אתר: www.euroformulaopen.net
מירוצים בעונה: 8 סופי שבוע, 16 מירוצים

עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully