וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש שישי עם הוסקווארנה TE300

2.2.2015 / 8:03

לאחר שישה חודשים ו-95 שעות רכיבה במצטבר, הגיע הזמן לפתוח ולפרק את המנוע, לבדוק את מצבו ולגלות כמה באמת זה עלה לנו. רמז - פחות באופן משמעותי מבעבר

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. צלם: ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/צלם: ראובן סביו

אני נמנה על אותם רוכבי שטח פדנטיים שלא מסוגלים לרכב עם ידית עקומה וסובלים מכל מעיכה חדשה באגזוז. בתור רוכב אנדורו, חשוב מאוד לבחור קווים ולהתאים את טכניקת הרכיבה גם בהתאם לפרמטר של שמירה על מכלולי האופנוע השונים. ירידה ועלייה ממדרגות סלע גבוהות וחדות שבמהלכן אני מרגיש או שומע שהגחון נגע בסלע נתפסת בעיני כטעות ברכיבה. תקרים הנגרמים מצביטת פנימיות כתוצאה מהתקלות בסלע חד מעידים לרוב בחירת נתיב לא נכונה ושיקולים מוטעים בהעברות המשקל על האופנוע בזמן ההתקלות. זה לא נובע רק מפדנטיות ושמירה על האופנוע, אלא גם מהעובדה שמרוצי אנדורו מתמשכים לרוב לאורך שעות וימים רבים ואת מרבית רכיבות ה-FUN אנחנו מבצעים במקומות שהחילוץ מהם מאוד בעייתי.

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. צלם: ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/צלם: ראובן סביו

השילוב בין תפיסה זו של רכיבת האנדורו וניסיון ברכיבה של כמה עשרות שנים אפשר לי באמת לבחון את אמינות ההוסקוורנה 300 מבלי להזיק לו יותר מידי בעצמי. לא חסכתי מהאופנוע שום דבר והרכיבות התבצעו במקומות ובמסלולים הכי קשים שאני מכיר כולל חודשיים בתנאים של גשם ובוץ חריגים. במהלך כל ששת החודשים ההסקי לא הגביל אותי מעולם ולא תקע אותי בשטח, פרט לשריפת מצת בתחילת המבחן בגלל כיוון מאייד לא מתאים לתנאים (ראה סקירת חודש ראשון של המבחן). הטיפולים שביצעתי הסתכמו בשלוש החלפות של שמן הגיר, ניקוי פילטר אוויר, חיזוק שפיצים והחלפת נוזל קירור בעקבות קצף מתחת לפקק הרדיאטור. הצמיגים הוחלפו פעמיים והסט הנוכחי עדיין במצב טוב ולכן בהערכה גסה כל סט צמיגים החזיק כ-40 שעות בטרם הוחלף, אך כמובן שזה מאוד תלוי באופי הרכיבה ובסוג הצמיגים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. צלם: ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/צלם: ראובן סביו

לאורך כל התקופה הקפדתי להתניע אך ורק עם המתנע החשמלי ומכיוון שזהו האופנוע הראשון שלי עם מתנע חשמלי, קצת באיחור אומנם אבל אני חייב להתוודות, שזה נוח ומועיל מאוד ברכיבת אנדורו שיש כפתור קטן שמעיר את המנוע. זהו ה-300 שתי פעימות השישי שלי, 2 ק.ט.מ, 2 הוסקוורנות אדומות ו-TM אחד שעדיין צובט לי בלב, ואני יכול לסכם שזהו ה-300 הנוח ביותר לשימוש ולא רק בגלל המתנע החשמלי. השליטה הנוחה והמדויקת בהעברת הכוח לגלגל האחורי בשילוב עם שלדה ומתלים מכוונים על הצד הרך, לפחות במקור, עושים את ההוסקוורנה 300 לאופנוע נוח מאוד לשליטה באנדורו צפוף. אפשרויות הכיוון של המנוע והמתלים בתוספת קטלוג שיפורים כמעט אין סופי, מאפשרים להתאים את האופנוע בדיוק לצרכים האישיים של כל רוכב.

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. צלם: ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/צלם: ראובן סביו

כמה עולה התענוג? לאחר חצי שנה כמעט ללא עלויות תחזוקה, הכנסנו את ההוסקוורנה 300 למרכז השירות המרכזי של עופר אבניר לטיפול 80 שעות, שכולל גם בדיקת שחיקה של הבוכנה, הצילינדר ובמסבי המנוע השונים. האופנוע הגיע למוסך לאחר שלא נשטף באופן רציני חצי שנה, אני מאמין ששטיפות לא עושות טוב לאופנוע, ולרוב מסתפק בחבטה על הכנף הקדמית והאחורית לאחר שהבוץ התייבש ושוטף רק את המוטות של המזלג הקדמי בכדי למנוע מהבוץ לקרוע את מחזירי האבק והשמן.

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/ראובן סביו

הטיפול כלל גם חיזוקי ברגים ובדיקות רבות אותן לא אפרט שהאריכו את משך הטיפול קצת מעבר לשלוש שעות ברוטו. במשך כל העבודה המכונאי עבד בצמוד למחשב האישי בכדי לבצע את כל הפעולות הנדרשות ולקבל את הנתונים המדויקים לצורך הבדיקות השונות ואת מספרי הקטלוג של החלקים אותם הזמין. לאחר פרוק הצילינדר והוצאת הבוכנה מהטלטל נבדק חופש התנועה של חלקו העליון של הטלטל, בכדי לאמוד את השחיקה של מסב הטלטל התחתון. הבדיקה הראתה נתון שעדיין רחוק מאוד ממידת החופש המרבית המותרת. הצילינדר נבדק בעזרת מד קוטר שהוכנס לתוכו, בכדי לראות האם קיימת שחיקה שגרמה לאובליות של הצילינדר. שחיקה זו נגרמת בגלל השפעת הסיבוב של גל הארכובה על הכוח השונה שמפעילה הבוכנה על חלקו הקדמי והאחורי של הצילינדר לעומת על הצדדים.

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/ראובן סביו

הבדיקה הראתה תוצאה עדיין רחוקה מהסטייה המרבית המותרת ומכיוון שהמנוע כבר היה מפורק ובכל מקרה היצרן ממליץ על החלפת בוכנה כל 50 שעות בשימוש תחרותי, או 100 שעות בשימוש חובבני, אז החלפנו את הבוכנה. לאחר ניקוי של הצילינדר בעיקר באזור העלין שבו הבוכנה לא מגיעה וניקוי שסתום הפליטה, הוחזר הכול למקום. את עובי אטם הצילינדר התחתון יש לבחור בהתאם למרווח שנותר בין חלקה העליון של הבוכנה לבין השפה העליונה של הצילינדר וזה מחייב סגירה ופתיחה של ברגי הצילינדר מספר פעמים כדי להשיג תוצאה מדויקת. אם לא מבצעים זאת נכון מסתכנים ביחס דחיסה שגוי העשוי לגרום מצד אחד לירידה בביצועים ומצד שני להתחממות יתר ותפיסת מנוע. בנוסף לכך, ברגי הצילינדר שנמצאים בתוך מכסי הצד של שסתום הפליטה לא מאפשרים שימוש בבוקסה ומפתח מומנט ולכן יש לעשות שימוש במפתח רינג עם מאריך מיוחד כדי להתחבר למפתח המומנט ולדעת כיצד הארכת זרוע הכוח תשפיע על מומנט הסגירה. לסיכום, העבודה בוצעה על הצד הטוב ביותר, עם הרבה הקפדה, זהירות ומקצועיות.

מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300. ראובן סביו,
מבחן ארוך טווח אופנוע שטח הוסקווארנה TE300/ראובן סביו

ההפתעה הגדולה הגיעה עם החשבון. מחיר הבוכנה כולל האטמים והמסב העליון של הטלטל, שהוחלף "על הדרך", לפני מע''מ הוא 871 שקל! לפני חמש שנים שילמתי על בוכנה כמעט זהה 2,008 שקל, חשוב לציין שהבוכנות מאותו היצרן VERTEX ולפי המחירון שלו בחו''ל מחירי שתי הבוכנות זהים. צרפתי את החשבוניות של שני הטיפולים וצריך גם לקחת בחשבון שהחשבונית הנוכחית כוללת גם טיפול בנוסף להחלפת הבוכנה! לפי דעתי יש כאן בשורה צרכנית מדהימה. כנראה שהתחרות בין היבואנים והאפשרות של רכישות מקוונות עשו את שלהם והמחירים נעשו הרבה יותר שפויים ונגישים.

באופן אישי, מאוד נהניתי מהאופנוע, מפעילויות המועדון שבהם נטלתי חלק ולאחר הטיפול הנוכחי גיליתי שיש גם בשורה מעניינת מאוד בתחום השירות. חברת עופר אבניר הצליחו להרים חזרה את מותג הוסקוורנה בישראל בזמן קצר מאוד ולספק ללקוחות אופנועים, שירות ופעילויות בשטח ברמה גבוהה, שביחד מהווים את כל מה שרוכב שטח יכול לרצות לקבל מהיבואן.

מבחן ארוך טווח הוסקווארנה TE300. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח הוסקווארנה TE300/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully