וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: לקסוס NX טורבו. שובר את ההגמוניה

26.2.2015 / 9:44

פינוק הוא ערך עליון, כך מסתבר בלקסוס NX בגרסת הטורבו אותה לקחנו למבחן. עם 238 כ"ס הוא גם מהיר וחזק ועם תא נוסעים מוקפד ואיכותי, הוא ינסה לשבור את ההגמוניה של היצרניות הגרמניות

קובי ליאני

צילום וידאו: עידו שחם
עריכה: מאיה בן ניסן
סטילס: קובי ליאני

"כשטורקים את דלתות ה-NX, הבלגאן נשאר בחוץ עם הרוח, הגשם, השלג והצופרים של כל התקועים עמנו בפקק"

סופות מלחיצות את המדינה אפילו יותר ממלחמות. יום של גשם וכבישי הדרום נסחפים למעמקי ים המלח ושני פתיתי שלג סוגרים ערים שלמות, כולל את הבירה. ההרגל לימים רבים של שמש, גורם לנו להסתגר עמוק מתחת לפוך כשהחורף בא לביקור והרגל דומה גם גורם לנו לקבל בספקנות כל מתחרה שאינו גרמני בפלח מכוניות היוקרה.

אבל כשטורקים את דלתות ה-NX, הבלגאן נשאר בחוץ עם הרוח, הגשם, השלג והצופרים של כל התקועים עמנו בפקק. בפנים, המושבים מלטפים, בקרת האקלים יוצרת בועת מזג אוויר אישית ומערכת השמע האיכותית תכניס אתכם לאיזה אולפן שרק תבקשו ממנה. כן, ה-NX טורבו הוא עד כדי כך רכב נעים לנסיעה, אבל זו רק ההתחלה של הביקורת שלנו לאחר המבחן שערכנו לו.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015/קובי ליאני

איך מתגברים על האיחור?

לקסוס מגיעה באיחור משמעותי ומאוד לא אופנתי לתחרות בפלח הקרוסאוברים הבינוניים בגודלם. אודי Q5, וולוו XC60 וב.מ.וו X3 נותנים שם עבודה כבר שנים וביחד הם קובעים את הקצב וגם נוגסים בנתח הכי עסיסי בעוגה. לקסוס לא רצתה להגיב באיחור, היא נאלצה להגיב באיחור משום שבאופן יחסי, מדובר ביצרנית רכב קטנה בהרבה (בתוך משפחת טויוטה) שצריכה להחליט בזהירות לאן להפנות את משאביה וכושר הפיתוח שלה.

לפני מספר חודשים נהגנו לראשונה ב-NX בהשקתו העולמית. זו הייתה גרסתו ההיברידית שמשלבת מנוע בנזין קטן עם הינע ראשי חשמלי. כבר אז יכולנו להתרשם שלקסוס הבינו שהם לא יכולים להרשות לעצמם לפספס עם ה-NX והם ניסו להציע בו עיצוב חדשני (הוא ככל הנראה רכב לקסוס היפה ביותר עם הגריל הענק בחזית), טכנולוגיה מתקדמת ואפילו למשוך (באופן מעט תמוה) את היוצר וויל-איי-אם שייצג אותו וידביק בו קצת רוח צעירה.

מסיבות כאלה ואחרות, הרושם שהלקסוס השאיר עלינו בהשקתו בעולם לא היה מהסוג המצטיין (מנוע הבנזין חלש ורועש, מתלי ה-F ספורט פגמו בנוחות ולא הועילו להתנהגות), אך גרסת הבנזין טורבו הפכה את הקערה על פיה.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015/קובי ליאני

238 כ"ס שעושים את ההבדל

עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר, מוגדש טורבו, עם תיבת 6 הילוכים והנעה לכל הגלגלים (ברמת אבזור הפרימיום), ה-NX שניתן לנו למבחן שם את הדאגה לסביבה בצד (ציון ירוק 15) ומחליף אותה בהתנהלות הרבה יותר משכנעת על הכביש. עם המנוע הזה שמפיק כאמור 238 כ"ס (בכל התחום שבין 4,800 ל-5,600 סל"ד) ו-35.7 קג"מ (בין 1,650 ל-4,000 סל"ד), ה-NX מתנהל בצורה מאוד נעימה וחלקה, כמעט מלכותית. כוח יש תמיד מתחת לרגל ימין לכל צורך ואם מאפשרים לו למתוח איברים, הוא יגיע מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.1 שניות, יעפיל למהירות מרבית של 200 קמ"ש ויאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש תוך 5.7 שניות מהירות, חרף משקל גוף של 1,860 ק"ג (200 כ"ס משולבים, תיבת הילוכים רציפה ו-1,906 ק"ג בגרסה ההיברידית).

אבל ביצועים זה רק היבט צר אחד של התועלת במנוע ותיבת ההילוכים כפולת מצמדים (העברות הילוכים מעט איטיות), שכן כל החבילה שם מוכוונת שיוט נינוח ורגוע, כדי שהנוסעים באמת יוכלו ליהנות מהמושבים המפנקים. הרוגע הזה מגיע הודות לשימוש ביחסי העברה ארוכים בגיר (על חשבון הביצועים במידת מה), כך שב-100 קמ"ש, ההילוך השישי יסובב את המנוע ב-1,750 סל"ד בסך הכל. זה 100 סל"ד מעל שיא המומנט, כך שה-NX מגיב בהגברת מהירות מידית עם כל נהיגה בדוושה.

משמאל לידית ההילוכים ישנו בורר מצבי נהיגה ובו שלושה מצבים – 'אקו' לחיסכון בדלק, אשר גורם לשאיפה להעלות הילוכים מהר ככל הניתן, מצב 'נורמל', כמו שמו מיועד לנסיעה רגילה ומצב 'ספורט' שלישי. זה האחרון מחמם את תגובות המנוע, מחדד את כניסת מגדש הטורבו לפעולה ומעצים, לפחות בתחושה, את הביצועים על ידי משיכת ההילוכים גבוה יותר בסל"ד.

ה-NX הציג לנו ממוצע צריכת דלק של 9 קילומטרים לכל ליטר בנסיעה משולבת בקצב שפוי. נהיגה ספורטיבית דרדרה את הצריכה גם לעבר 6.5 קילומטרים לליטר ואילו שיוט נינוח בכבישים מהירים הביא את הצריכה לממוצע של 12 קילומטרים לליטר.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מנוע הטורבו הראשון של לקסוס/קובי ליאני

פינוק לארבעה וחצי נוסעים

ה-NX אינו רכב ענקי, למרות שהעיצוב החיצוני גורם לו להראות גדול ממה שהוא בפועל. הקימורים והליטושים מעצימים אורך של 463 ס"מ, 184.5 ס"מ לרוחב ו-164.5 ס"מ לגובה. גם בסיס הגלגלים לא משאיר רמז למתרחש בתא הנוסעים עם 266 ס"מ בלבד - רק שני סנטימטרים יותר מפולקסווגן גולף למשל. אבל כשמתמקמים במושב האחורי, הגבות מתרוממות בפליאה. לקסוס הצליחו לייצר בו מושב אחורי מרווח מאוד בכל קנה מידה לשני נוסעים וילד אחד באמצע, עם שפע מרחב לברכיים ולראש.

מלפנים התמונה זהה עם מרחב מצוין ליושבים שם, כאשר רק ברך ימין של הנהג מושחלת בחלל שבין הדשבורד לבסיס ההגה הבולט ומוגבלת מעט בתנועה. המושבים הם סיפור בפני עצמם. כבר ישבנו על מושבי עור מחושמלים, אבל רכות, פינוק ואיכות כזו של מגע ותחושה פגשנו רק במכוניות יקרות בהרבה. פשוט תענוג לשבת שם מאחורי ההגה ולהימעך לתוך המושב בהאצות.

בזמן הנסיעה אפשר ליהנות גם מרשימת אבזור ארוכה למדי שכוללת בעיקר בקרת שיוט אקטיבית (עם רדאר להתאמת מהירות הנסיעה), בלם חניה חשמלי, מנופים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, גג פנורמי ענק, חיישני אור וגשם, בקרת התנגשות מלפנים, מצלמה אחורית ומערכת מולטימדיה איכותית.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015/קובי ליאני

אין סיבה לשנות מתלים

חוץ ממפגש עם בליטות בכביש במהירות גבוהה שיוצרות צליל מעט חלול, האופן שבו ה-NX מטפל בכביש משאירה אותנו נינוחים לאורך כל הנסיעה. המתלים של הלקסוס הזה מכוילים על הצד הרך של הסקאלה והם יחד עם דופן גבוהה בצמיגים, יוצרים תחושה של ריחוף על האספלט. גם בקטעים המשובשים הם מטפלים כהלכה ולא מטלטלים את הנוסעים יתר על המידה.

לרכות הזו יש כמובן מחיר כאשר מנסים לדחוק אותו בכבישים מפותלים בקצב שהמנוע מסוגל להשיג. הרכות זהו גורמת כצפוי לרכינה מורגשת לצדדים בפניות ובהקצנה, גם להעברות משקל מוחשיות מאוד. אולם אז בקרות הבטיחות מתערבות ומחסלות כל שמץ של אבדן אחיזה בצמיגים. למרות זאת, הלקסוס הזה אינו איטי או רופס ביכולותיו הדינאמיות. להיפך, הוא עובר כל רצף פניות בצורה נחושה ומהירה, רק מבלי להסעיר או לעשות זרת בחדות של רכב ספורטיבי. אנחנו בסדר גמור עם התוצאה הזו שכן ה-NX אינו רכב שנועד לנהיגה אגרסיבית שכזו ולא משם הוא מפיק את ריגושי הנסיעה בו.

לזכותו של ה-NX אפשר לציין גם את עבודת הבלמים וההגה. הראשונים מגיבים היטב ועם כוח נשיכה משמעותי גם כשמעייפים אותם תחת עומס גבוה. ההגה מצדו מצליח גם להיות קל בתנועה עירונית וגם מספיק כבד וחד במהירויות גבוהות או בכבישים מפותלים.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015/קובי ליאני

יותר כוח, יותר אבזור בפחות כסף

לקסוס מנסים לפנות אל ההיגיון של צרכני הפרימיום בקבוצת הקרוסאוברים על ידי כך שה-NX החדש ינסה להציע יותר ממה שמציעים מתחריו הישירים בפחות כסף. וכך למשל ה-NX זול מה-Q5 של אודי וגם חזק מה-X3 המקביל של ב.מ.וו והוא מציע ברמה זו גם יותר אבזור מהשניים. לכאורה, זה עובד ועוד בטרם הושק ה-NX בישראל, כבר נרשמו לו 300 הזמנות.

ה-NX החדש ממחיש שוב את שינוי התפישה של לקסוס שהחל ב-GS החדשה ואחריה גם ב-IS - לא עוד (רק) כלי רכב יוקרתיים למבוגרים מקרב הקהל האמריקני, אלא גם כאלה צעירים ודינאמיים שקולעים לטעמו של הנהג האירופי. בסופו של המבחן שערכנו, אפשר לומר שעם גרסת הטורבו, לקסוס הצליחו מאוד במשימתם. הקרוסאובר החדש מצליח להיות נעים מאוד לנהיגה, חזק, מפואר ומעוצב כדי לבלוט בקבוצה וגם כדי להוות אלטרנטיבה של ממש לתחרות הגרמנית. יהיה מעניין.

מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015. קובי ליאני
מבחן לקסוס NX טורבו. פברואר 2015/קובי ליאני

תחזוקה וטיפולים:

טיפול 15,000 ק"מ: 659 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 1,248 שקל
טיפול 45,000 ק"מ: 1,010 שקל
טיפול 60,000 ק"מ: 1,576 שקל
סה"כ 60,000 ק"מ: 4,493 שקל

צלחות בלימה קדמיות: 1,033 שקל
רפידות בלימה קדמיות: 965 שקל
צלחות בלימה אחוריות: 901 שקל
רפידות בלימה אחוריות: 558 שקל
פנס קדמי: 3,392 שקל
פנס אחורי: 1,785 שקל
מראות צד: 3,719 שקל

עוד על לקסוס בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully