וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: מרצדס CLA 45 AMG. רוח קרב

5.3.2015 / 10:08

מעבר לכוח, מבעד לעיצוב ומעל היוקרה, אנשי AMG שוב מראים לנו איך לוקחים מכונית ספורטיבית והופכים אותה למכונת נהיגה שמסעירה את הרגשות. אני שוב מתאהב

מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מרצדס CLA 45 AMG. מכונת ריגושים/קובי ליאני

את המבחן הזה אני מרגיש צורך לפתוח בווידוי - אני אוהב את האופן שבו AMG, חטיבת השיפורים והספורט של מרצדס, מתייחסת למכוניות החברה. בכל שונותי בעיתונאות הרכב, נהגתי בשורה ארוכה של מכוניות משודרגות העונדות את שילוש האותיות ואף לא פעם אחת, אפילו לא אחת, החבר'ה האלה פספסו. הם לא רק מייצרים מכוניות עתירות סוסים, הם לא רק מלבישים אותן בבגדי קרב, הם יודעים לגרום למכונה לדבר עם האוחז בהגה, להציף לו את המוח באדרנלין ולקמט לו את הלב. המכוניות האלה לא חייבות להיות הכי מהירות או הכי חדות לנהיגה, אבל הן מצליחות להיות מרגשות עד כאב.

אבל כאן מגיע ה"אבל" ההוא שציפיתם שיגיע. משום שלמרות ההצלחות והרשמים החיוביים שלנו במבחנים שערכנו עד כה, צריך לזכור שלושה דברים: ראשית, אף מכונית לא זוכה אצלנו להנחות וגם זו לא למרות אילן היוחסין שלה. שנית, כל אותן מכוניות משודרגות שבחנו ואהבנו נשענו על מכוניות שהתגלו כמוצלחות מבחינת ההתנהגות עוד לפני שהגיעו לאנשי AMG ושלישית, ה-CLA ה'עממית' אמנם הרשימה אותנו בעיצובה וברמת הפאר שהיא מציעה, אבל פחות ביכולתה לענג חובב נהיגה מאחורי ההגה שלה, אז האתגר עדיין שם.

מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס CLA 45 AMG/קובי ליאני

אגרסיבית ומעודכנת

מרצדס CLA היא אחת המכוניות המודגשות והבולטות ביותר בהיצע של מרצדס בזכות העיצוב החריג שלה. היא נראית אמנם כמו הבת הקטנה של אמא CLS, אבל איזו בת חתיכה היא. קטנה, קלה, צעירה ותזזיתית.

טעימה ראשונה מהפוטנציאל בגרסת ה-AMG מקבלים ישר לתוך האישונים מהליטושים הנוספים שהיא עברה במכון הכושר. אלה מתחילים בפגושים גדולים ומאווררים מלפנים, ממשיך עם רגיל רחב וחזק, מטפס אל מכסה המנוע המקומט, דרך פנסי 'לד' ומסתיים בלועות המפלט המרובעים מאחור. אמנם מדובר רק בכיסוי סופי, אך עדיין שני הצינורות האלה לא רק נראים מצוין, אלא ממש מענגים במוזיקה שהם מפיקים.

כמובן שניתן לדבר עוד ועוד על צבעי המלחמה בהם ה-AMG 45 צבועה, כמו הקאליפרים האדומים, מפתן הדלת הזורח וכמובן מושבי הספורט שבתא הנוסעים. המושבים בה נראים כאילו נתלשו ממכונית מירוץ רגע לפני שהגיעו אליה ומיד כשמתיישבים בתוכם (ממש בתוכם, לא עליהם) מבינים עד כמה רצינית יכולה להיות כאן החוויה הספורטיבית.

צריך לתת למוח כמה רגעים לספוג את הכל. ללטף את ההגה השמנמן החדש שהגיע מה-C קלאס, לכוון את מערכת השמע שעודכנה לאחרונה ולשחק עם שפע האבזור שמסביב, כולל 12 גווני תאורה פנימית. אחרי כל זה, רק אז ללחוץ על מתג ההתנעה שמימין להגה, כדי להעיר את המפלצת שבחזית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס CLA 45 AMG/קובי ליאני

2.0 טורבו, 360 כ"ס

ה-CLA 45 AMG, כמו כל מכוניות AMG מתעוררת בנביחה גרונית מהאגזוז. כאילו היא צריכה לנקות את שאריות הליחה מהלילה שחדרו לה אל הצנרת ואם מזג האוויר קר, ההתעוררות הזו מוקצנת עוד. שכן אז המנוע גם מעלה לעצמו את הטורים כדי לזרז התחממות וכל מה שצריך לעשות, זה להתיישב על הכביש בכינון ישיר אל צמד האגזוזים ולשמוע אותה מפהקת בסטריאו. יש מעט מאוד מכוניות שנשמעות ככה ויש מעט מאוד מכוניות שמצליחות ליצור התרגשות כבר מרגע ההתנעה.

אנשי AMG העניקו המון תשומת לב לאותם צינורות לפליטת הגזים השרופים מהמנוע. בעולם שבו אלו הופכים לאילמים יותר ויותר והקולניים משלמים קנסות כבדים, זה לגמרי לא טריוויאלי למצוא מכונית שמסוגלת להזיז כך את האוויר סביבה. בנסיעה רגועה, כמובן שהצלילים מבוקרים ונשארים על הצד הרגוע, אבל לחיצה על מתג הספורט או מעבר למצב הידני בהילוכים, פותחת את הפרפרים שבאגזוז לעולם חדש של צלילים.

היא שואגת תחת לחיצות על הגז, משגרת פיצוצים בהעברות הילוכים ומבעבעת בשחרור המצערת, הכל כדי להעצים את החוויה. זאת גם הסיבה מדוע מצאנו את עצמנו מדפדפים שוב ושוב בין ההילוכים השני, השלישי והרביעי, מאיצים ומאטים שוב ללא צורך ממשי. רק כדי לשמוע את הסימפוניה מתנגנת.

כשהמוזיקה כל כך טובה, פתאום שוכחים את המנוע, אבל אי אפשר שלא להזכיר אותו. בחזית יש לה 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר שמפיקים עם מגדש טורבו ענק 360 כ"ס ב-6,000 סל"ד ולא פחות חשוב, 45.8 קג"מ שמגיעים בכל התחום שבין 2,500 ל-4,000 סל"ד. זה המון כוח, המון. והמזל הוא שהוא עובר אל כל ארבעת הגלגלים, אחרת, זה היה נגמר בעשן ותוך דקות. המנוע שלה דוחף אותה קדימה חזק מאוד, גם בעזרת תיבת הילוכים כפולת מצמד שלה 7 מהירויות. הארבעה הראשונים מציעים יחס העברה קצר יחסית לטובת הביצועים; בקרת השיגור תביא אותה ל-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות ואנחנו מדדנו לה 3.9 שניות בהאצה מ-80 ל-120 קמ"ש. אבל כשרוצים לשייט איתה ברגיעה, זה ממש אפשרי. במצב 'נורמל', התיבה שואפת להעלות הילוכים כמה שיותר מהר והיא תייצב את המנוע על 1,600 סל"ד רגועים ושקטים ב-100 קמ"ש.

ודלק? כמה היא אוכלת? אוכלת לבריאות ובתיאבון. כוח מגיע משריפת דלק והרבה כוח מגיע משריפת הרבה דלק. בנסיעה רגועה ובתנאים משולבים רואים 9-10 קילומטרים לליטר וכשלוחצים אותה חזק כמו שהיא מסוגלת, אפשר לראות גם 3-4 קילומטרים לליטר.

מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס CLA 45 AMG/קובי ליאני

סערת רגשות

אחרי שהזכרנו את כל המספרים האלה, בואו נתעכב לרגע כדי להבהיר בדיוק מה הן אותן תכונות שהופכות מכונית רגילה למכונית ספורטיבית, או יותר נכון, איך הופכים סתם מכונית ספורטיבית למכונית מרגשת. כבר נהגנו במכוניות ספורט עתירות יכולת שבהן הדופק בכלל לא זז. יכולנו גם להאריך בדיבור טכני על כיול מתלים קשיח ומרוסן, על הגה חד כמו חרב סמוראי, על בלמים עם כוח עצירה של התנגשות חזיתית בקיר וכמובן מנוע עם יותר סוסים באורווה מכל חווה להנדסה גנטית. את כל זה יש לה והיא גם מחזירה עודף, אבל מה שמדליק לנו את המוח היא הדרך שבה כל היכולות האלה מתחברות להצגה מעוררת. התרגשות מהמעמד של עצם הנהיגה בה, התרגשות מהיכולת לעבור באותם כבישים במהירות משולשת, והכי חשוב, ההתרגשות מהמאמץ לגרום לנו להתרגש מאחורי ההגה שלה.

כאן בדיוק מכוניות AMG נבדלות מרוב היתר. מי שבנה אותן, ידע לקחת עצמים דוממים ולהפוך אותם לחיים. לקחת ערימת ברזלים ולהפוך אותה לתחושה. לחבר בדים עם חוטים ולהפוך אותם לליטוף. לחבר בנזין עם אוויר ולהפוך אותו למוזיקה. להפוך סתם ארבעה גלגלים למכונית עם דופק. יכול להיות שיש מכוניות רבות מהירות מה-CLA 45 AMG. בעצם, בוודאות שיש כאלה, אבל מעטות המכוניות שיודעות לדבר בגובה העיניים לחובב הנהיגה. לאדם שיודע להעריך עבודה מדויקת של מתלים, בלמים, הגה ומנוע ולגרום לו לשמוח כמו ילד שקיבל בפעם הראשונה גור כלבים.

גם בזמן כתיבת שורות אלה, אני עוצם את העיניים ונזכר באופן שבו היא טרפה את הכביש המסולסל שעולה אל רמת הגולן (מבוא חמה והיו עוד רבים). לא רק את המשקל של ההגה, האחיזה באספלט והכוחות שהיא הפעילה, אלא את כל סך הריגושים והאדרנלין ששטפו את הגוף באותו כביש. מהבעיטות בבטן בהאצות, דרך הפיצוצים באגזוזים בהעברות ההילוכים (במיוחד במצב הידני בתיבה) וכלה בלחץ בעיניים בבלימות.

אז כמובן שעשינו אותו יחד שוב ושוב ובכל פעם הריגוש שב והתגבר. רק החשש מלגמור את הצמיגים החדשים (ולתת דין וחשבון על כך בהחזרת המכונית) גרם לי להתבגר, להתפקח ולקשור את רגל ימין באזיקון בדרך חזרה לגוש דן הפקוק. AMG בהחלט הצליחו לקחת מכונית לא מצטיינת בהתנהגות ולהפוך אותה למכונית שהיא הייתה צריכה להיות מההתחלה. ככה בונים מכונית ספורט.

מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס CLA 45 AMG/קובי ליאני

460,000 שקל

הרבה מאוד מחמאות חולקו כאן ל-CLA 45 AMG וכולן מגיעות לה בזכות ולא בחסד. צריך לפחות פעם בחיים לנהוג במכונה כזו (ואז לשבת ליד מישהו שיודע לנהוג בה כמו שצריך) כדי להאיר את העיניים ולשנות את הטעם במכוניות, אולי לתמיד. למרות שהיו רק 4 מעלות בחוץ באותו בוקר קר וחורפי, היא גרמה לי להזיע כי צריך לעבוד כדי לנהוג בה. לא סתם לשבת מאחורי מסך זכוכית ולתת לה להוביל. זו חוויית נהיגה קרובה מאוד לזו של רכיבה על סופרבייק במהירות ובעומס שהיא מפעילה על הגוף.

אבל היא מפעילה עומס גם על הארנק בקניה וגם בתחזוקה. לא כמו ה-C 63 AMG, אבל גם 460,000 שקל זה סכום רציני מאוד להוציא על מכונית. קשה מאוד לחרוץ בשאלה "שווה או לא", שכן מדובר במכונית מאוד מרגשת ומסעירה שממילא מיועדת למי שהפרוטה מצויה בכיסו. אבל לפחות אפשר להתנחם בעובדה שבמקרה הזה, אפשר לקנות אהבה.

מבחן מרצדס CLA 45 AMG. קובי ליאני
מבחן מרצדס CLA 45 AMG/קובי ליאני

תחזוקה וטיפולים:

צלחות בלימה קדמיות: 1,881 שקלים
רפידות בלימה קדמיות: 1,480 שקלים
צלחות בלימה אחוריות: 1,956 שקלים
רפידות בלימה אחוריות: 1,480 שקלים
מראת צד: 4,572 שקלים
פנס קדמי: 6,721 שקלים
פנס אחורי: 2,809 שקלים

עוד על מרצדס בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully