וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: חיים נכון עם מכונית ישנה

10.4.2015 / 8:12

כל מה שצריך לדעת על החיים עם מכונית ישנה. איך לחסוך כסף במוסך, מה חשוב לדעת לפני מבחן הרישוי וכיצד תצליחו לחיות עם הזקנה מבלי לפגוע בשימושיות ובבטיחות

מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3. קובי ליאני, קובי ליאני
מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3/קובי ליאני, קובי ליאני

כולנו, עם יוצאים בודדים מהכלל, בצורה כזו או אחרת, נוהגים ב'מגבלת תקציב'. כמעט בכל המקרים, ישנו פער עצום בין המכונית שהיינו רוצים שתהיה לנו, לבין זו שאנו יכולים להרשות לעצמנו, לפחות מהבחינה הכלכלית. מי לא חולם על פרארי אדומה בחניה, SUV שרירי או 'סתם' מכונית יוקרה שמאובזרת בכל טוב. אולם המציאות שונה מאוד מהחלום ונתוני שוק הרכב בישראל אמנם מספרים על יותר מרבע מיליון מכוניות חדשות שמגיעות אליכם מדי שנה - חלק קטן מאוד בצי הרכב של המדינה שנושק לשלושה מיליון כלי רכב בסך הכל.

פילוח הגילאים של כלי הרכב חושף שלמעלה ממחצית מהם עולה על 10 שנים וקרוב לכך גם גילו הממוצע של כלי הרכב בישראל. משמע, יותר ממיליון כלי רכב בישראל נוסעים בה למעלה מעשר שנים. לאור זאת, החלטנו לאסוף עבורכם שורה של טיפים והמלצות שיעזרו לכם לחיות בשלום עם מכוניתכם הישנה. לנצלה כראוי, לתחזקה באופן שלא יקרע את הכיס וכמובן, לא יפגע בבטיחות הנסיעה והשימושיות.

מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3. קובי ליאני, קובי ליאני
מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3/קובי ליאני, קובי ליאני

לפני שקונים

"לאחר שקבעתם את מסגרת התקציב, החסירו ממנה 20-25% וקיבלתם את מחיר הגג לרכישת רכב ישן"

מעטים בוחרים לרכוש מכונית מיושנת על פני אחת חדישה יותר כאשר התקציב מאפשר זאת. הסיבות יכולות לנוע בין חיבה למותג רכב מסוים, אספנות בראשית דרכה וכדומה. אולם כאמור, רובנו עושים זאת מחוסר ברירה. אז לפני שאתם נכנסים לאתרי המכירות של כלי הרכב המשומשים כדאי להכיר בדרישות ויכולות הבסיס שלכם. ראשית, הגדירו במדויק את מסגרת התקציב שלכם. מסגרת תקציב קשיחה של רף היכולת שלכם לרכוש רכב משומש, כזו שלא תאפשר לכם להתפתות למתוח את יכולותיכם מעליה, משום שזו עלולה לגרום ללחצים כלכליים שיובילו בתורם להקרבות בשלב מאוחר יותר. לאחר שקבעתם את מסגרת התקציב, החסירו ממנה 20-25% וקיבלתם את מחיר הגג לרכישת רכב ישן. יתרת התקציב שהשארתם בצד תשמש אתכם לביטוח, רישוי ויישור קו טכני מתבקש לאחר הרכישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טרייד אין כלמוביל. קובי ליאני
טרייד אין כלמוביל/קובי ליאני

מה קונים?

עברו בין המודעות, הביטו בתמונות, קראו מה כותבים המוכרים, חפשו נתונים חיוביים (קילומטראז' נמוך ממוצע של 20,000 ק"מ לשנה) וסמנו מודעות שנראות לטעמכם כ'מציאות'

אחרי התקציב, הגדירו מה סוג הרכב המבוקש - מכונית קטנה, משפחתית, מיניוואן, שטח וכדומה בהתאם לצרכים שלכם ממנו ובעיקר למספר הנוסעים שאתם מתכננים להסיע בו, גם אם רק לעתים רחוקות. לדוגמה, אין סיבה לרכוש משפחתית אם אתם מתכננים לנסוע ברכב בגפכם, או להיפך, לרכוש מכונית קטנטנה כדי שתשמש משפחה עם 4 נפשות.

אז אחרי שקבעתם תקציב והגדרתם את הצרכים מהרכב, יוצאים לחיפושים - מהמקרו למיקרו. במרבית אתרי מכירת הרכב המשומש בישראל ניתן להגדיר מסגרת תקציב. עשו זאת מטווח של כמחצית מהתקציב שלכם ועד כולו ללא בחירת יצרן או דגם ספציפיים. שיטה זו תאפשר לכם לראות את מגוון כלי הרכב המוצעים למכירה בטווח היכולת שלכם ועשוי להאיר את עיניכם בדגמים מעניינים שעליהם אולי לא הייתם חושבים מלכתחילה.

קרוב לוודאי שתקבלו מאות אפשרויות - אל תתעצלו. עברו בין המודעות, הביטו בתמונות, קראו מה כותבים המוכרים, חפשו נתונים חיוביים (קילומטראז' נמוך ממוצע של 20,000 ק"מ לשנה) וסמנו מודעות שנראות לטעמכם כ'מציאות'. ריבוי ידיים (בעלויות) לא מעיד בהכרח על רכב גרוע ויותר ממוצאו (יפני, אירופי או אמריקני) חשובה יותר התחזוקה שלה זכה הרכב. בסוף החיפוש, בחרו את המודעות הרלוונטיות ביותר והחלו לצלצל אל המוכרים. רכישת רכב משומש עלולה להיות סיוט של ממש, אבל למען עתיד שקט יותר עם המכונית, השקיעו בכך את תשומת הלב הראויה ובחרו את המכונית המתאימה לכם ביותר. בנוסף, בעזרת חיפוש קל ברשת האינטרנט, תוכלו למצוא המון אינפורמציה מסייעת על הרכב, כולל חוויות של רוכשים בעבר.

מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3. קובי ליאני, קובי ליאני
זקוקים למכונית משפחתית? אל תחפשו מכונית קטנה שאינה מתאימה/קובי ליאני, קובי ליאני

ביטוח

ביטוח חובה אמור להספיק לכם, אבל לא נמליץ לעצור שם, שכן הוא אינו מכסה את הנזק שאתם עלולים לגרום לרכב אחר במקרה של תאונה ולכן נמליץ להוסיף גם כיסוי צד ג'

זוכרים את שארית התקציב שביקשנו מכם להשאיר בצד? כאן תבזבזו חלק ממנה - על ביטוח לרכב. כל רכב בישראל מחויב לשאת לפחות ביטוח חובה המכסה נזקי גוף של הנוסעים ברכב והנפגעים בתאונה. זהו ביטוח דיפרנציאלי אשר מחירו נקבע לפי מאפייני הנהגים ברכב - גילם, ניסיונם וכו' וככל שאלה עולים, המחיר יורד. רכב שגילו בין 15 ל-20 שנים עם זוג נהגים מעל גיל 35 יעלה כ-1,500 שקל לביטוח חובה ונהגים צעירים וחדשים ייקרו באופן משמעותי את התעריף (ניתן להשוות מחירים באתר משרד האוצר).

ביטוח חובה אמור להספיק לכם, אבל לא נמליץ לעצור שם, שכן הוא אינו מכסה את הנזק שאתם עלולים לגרום לרכב אחר במקרה של תאונה ולכן נמליץ להוסיף גם כיסוי צד ג'. ביטוח שכזה יעלה בין 800 ל-1,000 שקל והשתדלו שהכיסוי של פוליסה זו יהיה לא פחות מ-400,000 שקל כדי למנוע מבוכות בעתיד אם תפגעו במכונית יקרה באמת. ביטוח מקיף? רוב חברות הביטוח או שיסרבו לבטח את רכבכם הישן או שיציעו תעריף מופרך כדי לגרום לכם לרדת מהעניין. לכן, מאחר וממילא מדובר ברכב ישן וזול, רבים מעדיפים לחסוך כאן, לוותר על כיסוי זה ולהשקיע את הכסף במקומות חשובים יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יישור קו וטיפולים

"לא חובה לבחור במוסך מורשה יבואן, אלא אפשר גם להסתפק במוסך (מורשה משרד התחבורה) שלו ניסיון עם דגם הרכב שלכם לכם וניסיון עמו"

כדאי להפריך את המיתוס - אף רכב משומש, על אחת כמה וכמה מיושן, לא נמכר תקין במאת האחוזים, למרות מה שיגיד המוכר. בכל רכב שכזה תמצאו משהו לתקן. זה יכול להיות דבר בעל חשיבות פעוטה (מתג חלון, מזגן שלא מקרר מספיק, נורות שרופות) שיגרום לכם לדחות או לוותר על התיקון, או תיקון בעל חשיבות גדולה יותר (הזעה או נזילה של שמן, טיפול תקופתי קרוב וכו') או ליקוי בטיחותי שמצריך תשומת לב מהירה (צמיגים בלויים, בלמים שחוקים, בולמי זעזועים גמורים וכו').

במקרה של רכב מבוגר, לא חובה לבחור במוסך מורשה יבואן, אלא אפשר גם להסתפק במוסך (מורשה משרד התחבורה) שלו ניסיון עם דגם הרכב שלכם לכם וניסיון עמו (במקצועיות, בהגינות ואחריות). ההמלצה שלנו, אל תדחו את התיקונים למועד לא ידוע, אלא בצעו אותם בסמוך ככל הניתן למועד רכישת הרכב. נמליץ לכם לטפל קודם כל בליקויים הבטיחותיים ויותר מכך, במקרה שבו אתם עומדים בפני שורה ארוכה של תיקונים, נסו להשיג עם המוסך עסקת חבילה ליישור קו מלא של הרכב. תיקון כל הליקויים יחד לא רק יבטיח לכם רכב טרי ובטוח יותר, אלא גם חיסכון בעלות התיקון והעבודה במוסך. אם בעלי המוסך יתרשמו מכך שתשובו אליו לטפל ברכב (חשוב שתתנו לו להבין זאת), המחיר יוסיף לרדת - לקוח לטווח ארוך חשוב יותר למוסך מלקוח מזדמן.

נסו להשיג מידע אודות התחזוקה של הרכב שלכם - מה הוא הספיק לעבור ומה צפוי לו בעתיד. למשל, כדאי עוד לדעת מתי המנוע זקוק לטיפול קטן ומתי לגדול ומתי יש להחליף את רצועת התזמון (טיימינג). פספוס של החלפה כזו עלולה לגרום להרס של המנוע ולנזק יקר. יקר מאוד. נוסיף המלצה לבדוק את תקינות הרדיאטור ולפחות לבצע לו ניקוי. המפתח בחיסכון בעלויות תחזוקה הוא, במפתיע, לא לחסוך בתחזוקה. הזנחת תקלות עלולה להתרחב לתקלות נוספות ורכב מוזנח בסופו של דבר יתנקם בכם. רחצו אותו לפחות פעם בחודש. אף אחד לא אוהב לנסוע בפח זבל. נסיעה ברכב נקי נעימה בהרבה ותשפר את היחס שלכם אליו.

מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3. קובי ליאני, קובי ליאני
מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3/קובי ליאני, קובי ליאני

מקורי או תחליפי?

שאלת מיליון הדולר שאין עליה תשובה מוחלטת. מחד, חלק מקורי מבטיח רמת איכות גבוהה והתאמה מושלמת לרכב, אך גם מחיר גבוה. ברוב המקרים, על אחת כמה וכמה בכל הקשור לבטיחות (עם דגש על הבלמים) ולתחזוקת המנוע, נמליץ על חלקים מקוריים. אלה לא המקומות לחסוך - פילטר שמן שעלותו עשרות בודדות של שקלים עשוי להיות גורם מכריע באורך חיי המנוע ובלמים זולים (כמעט בהכרח מאיכות ירודה) יפגמו באיכות הבלימה ובאורך החיים של המערכת. בשאר התיקונים, חלקים תחליפיים בהחלט באים בחשבון.

צמיגים הם גם דבר שלא כדאי לזלזל בחשיבותם. כדי למנוע בזבוז מיותר של כסף (כמו התקנת צמיג ספורטיבי יקר על מכונית שאינה כזו) או ירידה בבטיחות (בקניית הצמיג הזול ביותר שמצאתם), נמליץ לכם לרכוש צמיגים במעגל השני של המחיר - לא של מותגים יקרים בעלי שם, אלא של חברות הבת שלהם. אלה נהנות מתקציבי הפיתוח של החברות הגדולות, אך מציעות צמיגים במחירים אטרקטיביים יותר. חפשו אחר מבצעים, גם ברשתות הגדולות והקפידו שלא לרכוש צמיגים שגילם מעל ל-3 שנים.

מבחן ארוך טווח דוקאטי מונסטר 796. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח דוקאטי מונסטר 796/קובי ליאני

רישוי

מרבית המוסכים יציעו לכם בדיקה והכנה למבחן הרישוי ואנו נמליץ לכם לבצע אותה

כמעט כולם מכירים את המועקה שקשורה בביקור במכון הרישוי לבדיקה השנתית. הדבר נעים עוד פחות כשמגיעים אל הבוחנים עם רכב ישן. חשוב לזכור מספר דברים - משנת 1994 כל רכב מחויב בשימוש בממיר קטליטי, כלומר יהיה עליו לעמוד בבדיקת זיהום האוויר המחמירה (וודאו את תקינותו שכן החלפתו עלולה להיות יקרה). מגיל 15, כל רכב מחויב בבדיקת בלמים מקדימה למבחן הרישוי (עלות של בין 100 ל-150 שקל - את נותני שירות זה תמצאו לרוב במוסכים מסביב למכון הרישוי, אך נמליץ לעשות זאת במוסך הקבוע שלכם). רכב שגילו 19 שנים ויותר מוגדר כרכב מיושן ומחויב לעבור שתי בדיקות רישוי בשנה. רכב שגילו 30 ויותר יכול לזכות ברישוי של רכב אספנות (עם הגבלות בתנועה).

חשוב להגיע מוכנים אל בדיקות הרישוי כדי למנוע כאבי ראש מהמטרד. מרבית המוסכים יציעו לכם בדיקה והכנה למבחן הרישוי ואנו נמליץ לכם לבצע אותה. בדיקה שכזו תעניק לכם מושג טוב עם מה אתם מתמודדים ותאפשר לכם לתקן ליקויים שיכולים להכשיל את הרכב מבעוד מועד. אל תסתפקו בניקוי נזילות השמנית וריסוס ספריי על הצמיגים. טפלו בבעיות שגורמות לרכב לזהם, לדלוף או לא להאיר כהלכה בלילה. להשקעות קטנות כמו החלפת מגבים, ניקוי הרכב ואף השחרת מספרי הרכב תהיה השפעה על הדרך שבה הבוחן יתרשם ויתייחס אליכם ואל המכונית שלכם.

אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט). קובי ליאני
אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט)/קובי ליאני

נסיעה, שימוש ובטיחות

מכונית מיושנת הנה בהכרח בטוחה פחות מזו החדשה. היא נדרשה לעמוד בתקנים שונים וגם אם נחשבה לבטיחותית בתקופתה, כבר אחרי שנים בודדות, על אחת כמה וכמה 15 כאלה, היא אינה עוד מסוגלת לעמוד בתחרות עם מכונית חדישה. עובדה זו אמורה לגרום לכם להתייחס באופן זהיר ביותר לשימוש בה. לא רק שהמבנה שלה מציע הגנה פסיבית פחותה ביחס לסטנדרטים המודרניים, קרוב לוודאי שאין בה את האלקטרוניקה המתקדמת שמפקחת על היציבות של הרכב ומצילה בשעת הצורך.

קרוב לוודאי שגם מערכת הבלימה לא חזקה באותה המידה וגם בולמי הזעזועים כבר אינם בשיאם (להם השפעה עצומה על מרחק הבלימה והיציבות של הרכב) ומלבד המלצה להחליפם, זכרו לשמור יותר מרחק מהרכב שלפניכם ולהתייחס לתנאים מורכבים בכביש (סיבובים, ירידות ממושכות וגם עליות) במשנה זהירות כדי למנוע חימום יתר של הבלמים, אבדני אחיזה וכדומה.

ברכב מיושן כדאי להגביר את תדירות בדיקות הנהג, על אחת כמה וכמה אם אתם מתכננים נסיעה ארוכה לאילת עם המשפחה - מפלס השמן במנוע, נוזל הקירור, ההיגוי, תיבת ההילוכים וטעינת המצבר כדי למנוע נזקים כבדים שאותם ניתן היה למנוע בקלות ובזול על ידי תחזוקה פשוטה.

בכל הקשור לבטיחות הנוסעים, בדקו שמערכות הבטיחות תקינות ומיועדות לשימוש שלכם. בדקו שכל כריות האוויר (במידה ויש) תקינות, שחגורות הבטיחות אינן יבשות או מתפוררות ושהנועלים (במקרה של מתיחה חזקה בחגורה) פועלים. בחלק גדול מהמכוניות הישנות, חגורת הבטיחות האמצעית במושב האחורי הנה חגורת בטן בלבד (2 נקודות עיגון במקום 3) - חגורה זו אינה מומלצת עוד לשימוש, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים.

עוד מקרי תחזוקה וטיפולים במדור המכוניות המשומשות

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3. קובי ליאני, קובי ליאני
מדריך חיים נכונים עם מכונית ישנה. פולקסווגן גולף דור 3/קובי ליאני, קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully