וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: פולקסווגן גולף R. שיא הרגש

14.5.2015 / 7:51

מה קורה כשלוקחים פולקסווגן גולף, דוחסים לתוכה מנוע GTI משופר, מערכת הנעה מתוחכמת, חישוקים ענקיים, בלמים חזקים ואלקטרוניקה מתקדמת? מקבלים את הדודה הכי מהירה על הכביש

עריכת וידאו: רן צימט

צלם סטילס: דרור עינב
צלם וידאו: עידו שחם
עריכה: רן צימט
צולם בעזרת מצלמת האקסטרים NILOX F60 EVO


באמצע שנות השבעים, מהנדסי פולקסווגן שככל הנראה היה להם יותר מדי זמן על הידיים, החליטו להשתעשע ברעיון - מה יקרה אם לגולף הקטנה יהיה הרבה כוח? בלי יותר מדי נוסחאות ועם המון אומץ, בחזית הותקן מנוע חזק, הבלמים והמתלים שופרו קצת כדי להתאים לקצב החדש והופ, נולדה האצ'בק חמה שיכולה להשפיל מכוניות ספורט יקרות ממנה. זו הייתה הגולף GTI. מאז ה-GTI עברה שיפורים ותהפוכות ולמרות הכל, לא נפקדה מאף אחד משבעת דורות הגולף שמיוצרים עד היום.

אולם באמצע שנות ה-90, כשהגולף הייתה בדורה השלישי, פולקסווגן שוב החליטו לנסות את כוחם בייצור גולף מחוזקת וכך נולדה חלוצת משפחת ה-R, ה-VR6. בדור הרביעי הממשיך נחשפה ה-R32 המשודרגת, בדור החמישי הכל נרדם ושוב בדור השישי חזרה האות המגרה עם 256 כ"ס בגלגלי השיניים. ועכשיו, שוב יש לנו R חדשה, שוב חזקה בהרבה מקודמותיה, אבל בניגוד לכל אחת ואחת מהן, היא לא מסתפקת בלהיות חזקה, היא גם חכמה, מתוחכמת וסופר מהנה. יצאנו לנהוג בה, התרגשנו ולא רצינו להשיבה לפני שנגמרו הצמיגים.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
זאת ממש לא גולף רגילה. ה-R מוכנה להסתער על הכבישים/דרור עינב

האוטו המפלצתי של הדודה

כל הדרך למאה קמ"ש אורכת טיפלה פחות מחמש שניות

רגל שמאל לוחצת על דוושת הבלם, רגל ימין מועכת את דוושת הדלק, הידיים לוחצות על מנופי ההילוכים, התיבה ממתינה במצב ספורט ו... בום. הגולף הזו מתנתקת קדימה כמו חץ שיוצא מקשת אולימפית. כל הדרך למאה קמ"ש אורכת טיפלה פחות מחמש שניות אבל בזמן הזה הריגוש שאופף את הנהג ואת כל מי שבטעות נמצא ברכב ומוסיף משקל מיותר לחבילה, נדהם. הגולף הזו יונקת את האוויר ברעש, נושפת אותו ברעש עוד יותר מוחשי, הראש נצמד למשענת והשרירים מתכווצים. זאת מכונה ממש ממש מהירה.

במצב 'רייס' בבורר מצבי התפוקה, המנוע הזה רועש וגועש כמעט כמו זה של מכונית מירוץ ואפשר לדמיין איך היה נשמע ומרגיש ללא ההגבלות שחלו עליו. תקנות הרעש חונקות קצת את האגזוז והעובדה שישראל מוגדרת כמדינה חמה, מקזזת לנו (התברר לנו בדיעבד) 20 כ"ס משיא ההספק ו-1 קג"מ מהמומנט ביחס למקבילה שנמכרת באירופה למשל, ממש כמו ב-S3 של אודי. זאת אומרת, שהמנוע הזה שהגיע במקור מה-GTI (2.0 ליטר טורבו) מפיק בישראל 280 כ"ס בכל התחום שבין 5,500 ל-6,200 סל"ד וגם 38 קג"מ מ-1,800 סל"ד ועד למפגש עם שיא ההספק שמתחיל באותם 5,500 סיבובים.

הנתונים האלה מספיקים בהחלט כדי לגרום לנו לרייר באופן לא רצוני, אבל הם חלק קטן מהסיפור הכללי של הגולף R. שכן אם הגרמנייה הזו לא הייתה מצליחה להעביר את הכוח הזה הלאה מהמנוע אל הגלגלים ובסופו של דבר אל הכביש, לא הייתי כל כך שמח לקום בשעה מוקדמת בבוקר כדי לנהוג ועוד ביום ההולדת שלי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב

כוח זמין וגם מתפרץ

הקיץ הלוהט אמנם נמצא כבר מעבר לפינה, אבל בשעות הקטנות שלפני הזריחה, האוויר עדיין קריר וטעים לשריפה. הגולף הזו שחמושה בשני מצנני ביניים כדי לקרר את האוויר שנדחס אל הבוכנות, מגיבה לו באהבה, או לפחות כך זה נראה. חמישה מצבים עומדים לרשות הנהג - קומפורט שמרכך את המתלים האדפטיביים (תוספת של 8,000 שקל ברכב המבחן), את ההגה וממתן מאוד את תגובות המנוע ותיבת ההילוכים. נורמל, שמקשיח קצת את הפידבק מהכביש, מחדד מעט את ההגה, מזרז את תיבת ההילוכים ומעביר טעימה ראשונה ממה שהמנוע מסוגל לתת.

מצב רייס, כמו שמו, מדליק לנו את כל החושים. המתלים נעשים קשיחים ומרוסנים מאוד, המנוע דרוך ומתפרץ בשאגות לכל נגיעה בדוושה, התיבה לא ממהרת להעלות הילוכים וגם מקדימה בהורדות עם גז ביניים ומערכת ההינע (נרחיב עליה בהמשך) משחקת עם הכוח כדי להביא למיצוי מקסימלי של היכולת. שני מצבים נוספים קיימים, כאשר הרביעי מאפשר לכם לכייל את כל רכיבי הרכב באופן אישי ולכן שמו 'אינדיבידואל' ואילו את המצב האחרון, תשמרו לזמן שבו אמא שלכם מבקשת לנהוג ברכב - מצב ה'אקו'. בזה העדיפות היא לחיסכון ולקלות בתפעול, במשקל ההגה והתגובות המנוע וזה אומר שעמום טוטאלי ונטול כוחות תאוצה.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב

קשה לומר שהגולף R משייטת בנינוחות באוטוסטרדה. היא לא, כי גם אתם לא רוצים לשייט בה בנינוחות. זו מכונית שמשדרת קרביות וכדי לנהוג בה באופן סוציאלי, צריך עצבים של ברזל ובגרות של קשיש בא בימים. שכן מרגע שטועמים מהרעל שלה, אי אפשר להפסיק. על כביש 1 לכיוון מזרח, לא הבנו בהתחלה למה כולם נוסעים כל כך לאט ונהגי משאיות מטורפים נוסעים רוורס נגד התנועה. אבל אז הצצנו אל לוח המחוונים וגילינו שהתנועה ממילא מתגלגלת ב-20 קמ"ש מעל המקסימום המותר ואנחנו אלה שעצבניים. רמת היכולת של המנוע ואיכות הבידוד שלה לרעשי רוח וכביש (למרות צמיגי הענק) יוצרים אשליית מהירות שחצי ממהירות הנסיעה בפועל ורק ב-160 קמ"ש מרגישים שהיא מתחילה להתקדם לאנשהו.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב

התנהגות מרשימה עוד יותר

ה-R מאפשרת לנהג להגיע אל הפניה במהירות גבוהה מאוד, ולגרור את המהירות הזו לתוך הפניה והחוצה ממנה

כשנוהגים במכוניות כמו הגולף R, הכביש הבינעירוני הופך רק לקטע המקשר בין הבית לבין כבישי הנהיגה האמיתיים. אולם הפעם אל המפגש עמה, הגעתי עם ציפיות נמוכות יחסית. זאת מאחר שבשנים האחרונות ספגנו לא מעט אכזבות ממכוניות הספורט של הקונצרן שהיו עסוקות יותר בללבוש בגדים קרביים, אבל לא לגעת במקומות הנכונים אצל חובבי הנהיגה. אבל כבר ביעף הראשון בכביש המסולסל, מבינים שהגולף R אינה רק מכונית שרירים שיודעת לירות את עצמה קדימה מהר מאוד, היא למעשה מכונית מאוד מתוחכמת ומאוד מאוד מהנה.

מה מהנה? מסעירה! ה-R מאפשרת לנהג להגיע אל הפניה במהירות גבוהה מאוד, ולגרור את המהירות הזו לתוך הפניה והחוצה ממנה באורח קסם ועל הדרך גם לרגש מאוד. איך היא עושה את זה? התשובה ל"איך" קצת ארוכה וטכנית, וננסה לענות עליה מבלי להעביר אתכם קורס טכני מזורז. זה מתחיל בצמיגים שלה שמייצרים המון אחיזה בכביש. ממש המון והניסיונות לגרום לה לנתק את האחיזה לטובת החלקות כוח (ניתן לבטל לגמרי את בקרת היציבות) נראות כמו פשע שכדאי לבצע מסלולי מירוצים בלבד ורחוק רחוק מהכביש הציבורי ומעקות הבטיחות. בתוך הגלגלים האלה יש בלמים חזקים מאוד ששורדים גם אחרי שמתעללים בהם בעקשנות וגם מציעים דיוק ותחושה טובה בדוושה.

כשממשיכים לטפס, מוצאים מתלים מונמכים ביחס ל-GTI אבל גם מהסוג האדפטיבי. הם משנים את מידת השיכוך שלהם וההתנגדות לפעולה כדי לרסן את הכוחות העצומים שפועלים אלה בפניות. במצב הקשיח ביותר, ה-R נשארת דבוקה חזק מאוד לכביש וגם מאוזנת מאוד עם זווית גלגול מינימלית. מערכת האלדקס מהדור החמישי אחראית על מעבר הכוח בין הצירים הקדמיים וניגוד לדורות הקודמים שלה, פועלת במהירות ומסוגלת לנתב 100אחוז מהכוח אל הגלגלים האחוריים כשצריך. בציר הקדמי מוצאים את מערכת ה-XDS+ החדשה שעוזרת לציר הקדמי באמצעות האלקטרוניקה להעביר כוחות בתוך פניות על ידי הפעלת הבלמים על הגלגל הפנימי לסיבוב, באפקט כמו של דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב

ההגה עושה את כל ההבדל

זהו. לא נתיש אתכם יותר מדי, אבל כן נספר לכם שמה שתופר כאן סופית את היכולת שלנו ליהנות ממנה, זה ההגה שלה. הוא לא רק סופר מהיר עם 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה (הידיים נשארות ב-3 ו-9 גם בפניות הדוקות מאוד), הוא גם מרגיש טוב לאחיזה וגם מעביר תחושות טובות מאוד מהגלגלים הקדמיים. התוצאה היא מכונית שפשוט תענוג לדחוף חזק בפניות. היא מהירה מאוד, יציבה ומסעירה. כל נקודות המגע של הגוף עמה מפוצצות את המוח במידע ומושבי הספורט (עור אופציונאליים) חובקים את הגוף חזק חזק. תקיפה של כביש מפותל הלוך ושוב מפעילה על הגוף כוחות ועומסים אדירים וצריך ממש שרירים כדי להתמיד בקצב נהיגה שכזה. מכונית תובענית מפולקסווגן? עכשיו יש והיא ממש ממש כיפית לנהיגה.

למרות שאני מקפיד על אימוני כוח יומיומיים, גם אני התעייפתי בסופו של דבר וגם הבשר המידלדל שבצמיגים שכנע אותי להוריד קצב ולתת לאדרנלין להתפוגג. בחניון כמעט סודי באחד מיערות הרי ירושלים, נשארנו בחניה רק היא ואני. מצד אחד עורבים שחורים רבים עם ציפורי מיינה עקשניות ומצד שני הגרמנייה הזו מתקררת בתקתוקים ומריחה כמו אחת שעבדה קשה מאוד. הרגעים האלה אפשרו לנו להביט סוף סוף בהופעה שלה. מצד אחד, יש כאן גולף לכל דבר ועניין ועם 5 דלתות, היא נראית אפילו קצת שמנמנה מזוויות מסוימות. אבל היא לגמרי לא הגולף של הדודה מצפון תל אביב. פתחי הנשימה בפגוש הקדמי חושפים את מצנני הביניים, ארבעה קני אגזוז בולטים לה מאחור, חישוקי 19 אינץ' מנפחים אותה מהצדדים ורק סמלי ה-R מעט מוצנעים.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תא הנוסעים שלה תואם את ציפיות האיכות שלנו. הכל שם מוקפד ויצוק במקום כמו שהורגלנו מפולקסווגן והשימוש בחומרים רכים ועור איכותי משדרגים מאוד את האווירה. בגרסת ה-R יש גם לוח מחוונים ייחודי עם מחטים כחולות ויש גם הגה שתוכנן במיוחד עבורה ומעבר לכך, לא מוצאים צעצועים מיותרים או צבעים חריגים. הכל שחור, אפור ובגימור קרבון - בדיוק מה שמצפים ממכונית חמה כל כך. שאר האלמנטים הפיזיים הם כשל כל גולף מוכרת וזה אומר מושב אחורי יעיל לשני מבוגרים וילד וגם תא מטען ממוצע.

מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015. דרור עינב
מבחן פולקסווגן גולף R. מאי 2015/דרור עינב

יקרה אבל...

בחלק גדול ממבחני הרכב שאנחנו עורכים, השור התחתונה מספרת על הטוב והפחות טוב שברכב ואיך זה נראה לנו בהשוואה למחיר המבוקש. אז אם זרמתם עם המילים עד כאן, קראתם רצף של מחמאות ושבחים על המכונה הזו. כולן ניתנו לה בזכות ולא בחסד. לא עשינו לה הנחות, לא התפשרנו ולא עיגלנו פינות. הגולף הזו היא חתיכת מכונית חכמה, מתוחכמת ורבת יכולת והיא גרמה לי באופן אישי להתרגש מאוד מאחורי ההגה שלה.

ומה לגבי המחיר? היכולות הגבוהות האלה בהחלט עולות כסף - 300 אלף שקל אם אתם מוותרים על מושבי העור, על חישוקי ה-19 אינץ' ועוד כמה גאדג'טים או עוד 35,000 שקל אם לא. זה המון כסף למי שאן, או סכום הגיוני למדי למי שהמעות מצויות בכיסו ומחפש אחר מכונית קרבית לעקם איתה את הכביש. הגולף R זורקת את פולקסווגן לעימות ישיר מול ה-A45 AMG של מרצדס וגם ה-135M של ב.מ.וו וזה יכול להיות קרב מאוד מעניין, או לפחות מהנה מאוד. הנחנו את הכפפה. אולי גם נמצא מי שירים אותה.

עלות טיפולים ותחזוקה:
טיפול 15,000 ק"מ: 699 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 1,173 שקל
טיפול 45,000 ק"מ: 699 שקל
טיפול 60,000 ק"מ: 1,892 שקל
סה"כ 60,000 ק"מ: 4,462 שקל

עוד הרבה מבחני דרכים בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully