וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סקודה סופרב החדשה. באמת מרשימה

26.5.2015 / 8:54

מי שהייתה משפחתית גדולה מדרג ג' בקונצרן פולקסווגן, מדלגת בדור השלישי אל החוד, אפילו מעל הפאסאט בזכות המרחב העצום, האיכות, הנוחות ועכשיו, גם העיצוב. בקרוב בישראל

ניר בן טובים

צילום: קובי ליאני
עריכה: רן צימט

סקודה סופרב בגלגולה המודרני היא מכונית שראוי להתחיל לספר מהמושב האחורי. שורשיה אמנם נמצאים בתחילת המאה הקודמת (וגם אז היא הייתה סלונית מפנקת), אך בשנת 2001 היא הייתה מעין גרסה מוזלת ומוארכת של הפאסאט, ונועדה לשמש כרכב כאילו יוקרתי לגוש המזרחי באירופה. ייעוד לחוד ומציאות לחוד, כי מי שאמורה הייתה לייצג את הצד החלש בקונצרן, הפכה במהרה לפופולארית בכל מקום בה דרכו גלגליה. הסופרב הפכה להיות רכב שרד של ממשלות, לרכב להסעת אח"מים והכל בזכות המושב האחורי החריג שלה.

הדור השני העצים את החוויה והוסיף גם מראה שמתנתק מהעגלגלות של הפאסאט ויצר לעצמו זהות אישית. והמושב האחורי? גדל, התרחב ונעשה מפנק יותר. עכשיו גם אנשי עסקים ומנהלים ראו בה דרך לפנק את הישבן מבלי לגרום לנקר את עיניהם של העובדים סביבם. הסופרב הזו גם הצמיחה תא מטען גדול וסופר שימושי שיכול היה בקלות לבלוע גם איזה סקודה סיטיגו לעת צורך.

עכשיו, אחרי ש-700 אלף סופרבים משני הדורות הראשונים נמכרו, על כבישי טוסקנה המסולסלים, פגשנו בדור השלישי של הסופרב שלו המתנו זה זמן רב. סקודה לא השתהו ושחררו לשוק את המכונית החדשה בסמיכות לפולקסווגן הפאסאט החדשה וזה מעיד ככל הנראה על כוונות של ממש. האם היה שווה לחכות? האם זו הסקודה הטובה ביורת בכל הזמנים כפי שנטען? המשיכו לקרוא.

השקה סקודה סופרב. מאי 2015. קובי ליאני
השקה סקודה סופרב. מאי 2015/קובי ליאני

מושב אחורי, דור 3

את ההתרשמות שלנו מהסופרב החדשה בחרנו לעשות קודם כל מהמושב האחורי. פתחנו דלח רחבה, הושטנו רגל, הנחנו ישבן ולקחנו נשימה עמוקה – הם עשו זאת שוב הצ'כים. המרחב המושב הזה הוא חריג בכל קנה מידה והולם מכוניות פאר מהליגה העליונה. הכורסה הזו מאכלסת בנעימים שני מבוגרים, מחבקת בקלילות ומעבירה תחושה של חדר אירוח בבית מלון. כמה מקום יש שם. ההסבר לכך מצוי בעובדה ששלדת ה-MQB עליה נשענת הסופרב החדשה האריכה עוד יותר את המרחק בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים (בסיס גלגלים) ב-8 סנטימטרים ליתר דיוק לכדי 284.1 ס"מ וזה כבר שטח עצום. לשם ההמחשה, ל-E קלאס של מרצדס יש בסיס גלגלים ארוך יותר רק ב-3.3 ס"מ.

מלפנים מוצאים אות אותה תחושת מרחב אדיר ויש שפע של נדל"ן להניע בו את הגוף ולא משנה כמה גבוהים אתם. אולם הסיפור של הסופרב לא נגמר רק במרחב, שכן בדור החדש שונתה לחלוטין הארכיטקטורה. במקום קיר שטוח מול הנוסעים, יש דשבורד אופקי רחב ומפוסל באיפוק ובעיקר איכותי מאוד. מרבים חומריו רכים ונעימים ואילו האחרים משדרגים את האווירה עם גימור אלומיניום או עץ לבחירה. תועלת שלישית של הממדים הגדולים נמצאת בתא המטען. אמנם סקודה וויתרו על הפתיחה הכפולה לדלת החמישית, אבל הנפח עצום ממש - 625 ליטר. יש מכוניות מסחריות עם פחות נפח מזה.

בכל הקשור לאבזור, הקונפיגורציה הישראלית עדיין תעלומה עבורנו, אבל באירוע ההשקה העולמי, סקודה הראו לנו מה ניתן לדחוס לתוכה שזה פחות או יותר, הכל. ממושבי בד איכותיים ועד מושבי עור מחושמלים, מערכות שמע מתקדמות, ממשוק 'מירור-לינק' לטלפון, חלונות שמש, בקרת אקלים מפוצלת ואוטומציה מלאה למערכות השונות. אולם גם אוסף עצום של מערכות אלקטרוניות לבטיחות כמו מניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם רדאר, מערכת למניעת תאונות, מערכת להתראה בפני הימצאות רכב מחוץ לשדה הראיה וכן הלאה.

השקה סקודה סופרב. מאי 2015. קובי ליאני
השקה סקודה סופרב. מאי 2015/קובי ליאני

מגוון רחב של מנועים

כפי שהורגלנו כבר בדור הקודם, הסופרב מציעה כבר בשלב ראשון מגוון רחב מאוד של מנועים לבחירה וגם כאן עוד טרם הובהר לגמרי מה ימצא את דרכו לישראל. עם זאת, ניתן להניח כי רמת הבסיס של הסופרב תגיע עם מנוע ה-1.4 ליטר TSI החדש. אותו מנוע שכבר פגשנו בפאסאט החדשה ולו 150 כ"ס שמושגים ברצועת כוח שטוחה בין 4,000 ל-5,000 סל"ד וכן 25 קג"מ שמושגים בין 1,500 ל-3,500 סל"ד. במסגרת ההשקה העולמית, הזדמן לנו לנהוג בגרסה זו, אך עם תיבה ידנית 6 הילוכים שאינה רלוונטית למחוזותינו. למרות זאת, הרושם מהמנוע חיובי למדי. הוא מפיק כוח רציף ושימושי כמעט בכל שלב ובכל הילוך בו אתם נמצאים, הוא מאפשר האצות ביניים יעילות (מדדנו לו 7.5 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש בהילוך שלישי) ונתוני היצרן מצביעים על 8.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, עם תיבת DSG7 כמובן וצריכת דלק ממוצעת אופטימית של כ-20 ק"מ לליטר.

המנוע השני ברשימה מגיע בנפח 1.8 ליטר וגם הוא מוגדש טורבו. לזה הספק של 180 כ"ס (בין 5,100 ל-6,200 סל"ד) וגם לו 25 קג"מ במומנט, אך זה מושג ברצועה רחבה בהרבה משל מנוע ה-1.4 ליטר - כבר ב-1,250 סל"ד ועד 5,000 סל"ד. מנוע זה שלא היה זמין לנו להתרשמות במסגרת ההשקה, מציע זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.1 שניות וצריכת הדלק המוצהרת שלו עומדת על כ-18 קילומטרים לליטר.

בפסגת היצע מנועי הבנזין נמצא מנוע 2.0 ליטר טורבו חזק שנועד להחליף את מנוע ה-3.6 ליטר האטמוספרי של הדור הקודם. לזה הספק של 220 כ"ס (בין 4,500 ל-6,200 סל"ד) ומומנט של 35.6 קג"מ שזמינים בכל התחום שבין 1,500 ל-4,400 סל"ד. הביצועים שמנוע זה יודע לנפק מרשימים יותר עם 7.0 שניות בלבד להאצה ל-100 קמ"ש, אנחנו מדדנו לו 5.5 שניות מהירות להאצה בין 80 ל-120 קמ"ש והיצרן מדבר על צריכת דלק של כ-16 ק"מ לליטר. בגרסה זו נהגנו לפרק זמן לא ארוך מספיק כדי להקבל התרשמות מלאה, אבל תחושות הכוח והזמינות שלו משמעותיות יותר. המנוע הזה מעביר את הכוח שלו לכל ארבעת הגלגלים והוא לא רק משייט בנינוחות, כשהמצב מצריך זאת, מתחת לרגל ימין יש מספיק כוח כדי להעפיל למהירות גבוהה או כדי להפוך את רוב המכוניות לנקודות מתרחקות במראה המרכזית.

השקה סקודה סופרב. מאי 2015. קובי ליאני
השקה סקודה סופרב. מאי 2015/קובי ליאני

נוחות חריגה מאוד

חוץ מהצמיחה בממדים, בשיפור המנועים ובהעלאת האיכות שאת כולם צפינו, סקודה הפתיעו עם שינוי מהותי באופיה של המכונית. הם הפכו אותה למבוגרת מעט יותר וזאת על ידי ריכוך משמעותי של המתלים שלה. את תחושה זו אנו לוקחים עדיין בערבון מוגבל שכן כל מכוניות הסופרב שהועמדו לרשותנו, צוידו במתלים אקטיביים שמסוגלים לשנות את מידת השיכוך שלהם בלחיצת מתג.

כאמור, הסופרב הפכה להיות אוניה מרוככת, על גבול הטעם האמריקני, ותואמת הרבה פחות לאופי הגרמני ממנו היא נולדה. מערכת המתלים המתוחכמת מציעה מגוון מצבים שמתחילים במצב 'קומפורט' (נוחות) ושם המתלים מרוככים מאוד. הרבה יותר ממאוד בעצם. הם ממש רכים וגורמים לסופרב לשייט בתנועות גליות של יאכטה על האוטוסטרדה האיטלקית. לעתים גם בצורה מוגזמת שמייצרת נענועים אורכיים ורוחביים לא מרוסנים. מעבר למצב 'נורמל' הביניים מקשיח מעט את פעולת המתלים ומונע את הנדנודים המתמשכים, אבל עדיין הכל נמצא על הצד הרך של הסקאלה. למעשה, גל במצב הספורט שאמור להיות הקשיח ביותר, עדיין ההתנהלות מרוככת למדי, אך בו כבר מרגישים מעט יותר בשיבושי הדרך הנדירים.

כל שאמר לעיל תקף לגרסת ה-1.4 הבסיסית שכן במעבר לגרסת ה-2.0 ליטר החזקה, המתלים, בכל אחד ממצבי השיכוך, עלו רמה אחת מעלה כדי לתמוך ביכולות הגבוהות של המנוע והביצועים בהתאם. כאן, גם עם חישוקי גדולים יותר והנעה לכל הגלגלים, הסופרב מתנהגת בחדות משופרת ובמעט יותר נכונות לתקוף כבישים שאינם ישרים, אך עדיין מדובר במכונית שמעדיפה התנהלות חלקה ונינוחה על פני כל שמץ של ספורטיביות.

השקה סקודה סופרב. מאי 2015. קובי ליאני
השקה סקודה סופרב. מאי 2015/קובי ליאני

עוד מעט בישראל

הטעימה הראשונה מסקודה סופרב החדשה מעוררת בנו שאלות רבות שנוגעות בעיקר לאילו גרסאות יגיעו לישראל ברבעון האחרון של השנה, מה יידחס לתוך רשימת האבזור שלהן וגם כמובן מה יהיה תג המחיר שיוצמד להן. כדאי לזכור שהפאסאט הבסיסית עולה 180 אלף שקל, אז בהחלט מעניין יהיה לדעת כיצד תתומחר הסופרב החדשה שלטעמנו מעניקה תמורה טובה יותר לכסף.

מה שלא עורר בנו תהיות הוא יעודה של הסופרב החדשה. ממדיה, רמת הפאר שאליה היא מסוגלת להגיע ובעיקר הפינוק של הנסיעה בה יאפשרו לה להתחרות ברשימה ארוכה בהרבה של מכוניות וגם לעשות לכולן חיים קשים באמת. למשפחתיות גדולות אחרות, מכוניות מנהלים ואפילו מכוניות פאר ברמות ההתחלתיות שלהן יהיה אתגר של ממש להתמודד מול הסופרב החדשה. היא גדולה ומכובדת, מציעה מושב אחורי פנומנאלי, הביצועים טובים וגם האבזור עשוי להיות נדיב במיוחד. הפעם, בדור השלישי, אנחנו גם יכולים לספר לכם שהיא גם סוף סוף נראית טוב. מעיזה אפילו בהתחשב בעיצוב קופסתי-פונקציונלי של מכוניות סקודה. ברצינות, יש לה אפילו ריסים בפנסים הקדמיים.

הכתב היה אורח חברת צ'מפיון מוטורס

השקה סקודה סופרב. מאי 2015. קובי ליאני
השקה סקודה סופרב. מאי 2015/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully