וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: עד כמה חושש הציבור מאופניים חשמליים?

3.6.2015 / 8:02

השבוע נפגעה ילדה מפגיעת אופניים חשמליים ונפצעה. הרוכב נמלט מהמקום. עד מתי נמתין לאכיפה מסודרת שתפחית את מפלס החרדה ותהפוך את המדרכות לבטוחות עבור המשתמשים?

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
אופניים חשמליים. פחד על המדרכות/קובי ליאני
יש כאן הפקרות לשמה ולא ייתכן כי משטרת ישראל והרשויות המקומיות יפקירו את התושבים והולכי הרגל לאימת הנהיגה הפרועה

תאונת הפגע וברח שאירעה השבוע, בה נפגעה ילדה בת 3 ע"י רוכב אופניים חשמליים רחוקה מלהיות התאונה היחידה בה נפגעו אזרחים מרכיבה פרועה, ורמת החשש בקרב הציבור מכלי התחבורה הזה מטפסת בהתמדה. על אף כל האזהרות, קריאות הרופאים, זעקות הציבור, עדיין נכון להיום, רמת האכיפה סמלית, והרוכבים ממשיכים לרכוב ברשלנות ולסכן את שלום הציבור.

על מנת לברר את היקף ועומק החשש של הציבור מאימת רוכבי האופניים החשמליים, ערכה חברת 'עוקץ מערכות' סקר קצר במהלך הימים האחרונים במטרה לברר את הנושא. לצורך כך, הועברו שאלונים אינטרנטיים עליהם השיבו 125 עובדים ועובדות באזור המרכז שמועסקים ב- 36 חברות ובתי עסק. מנתוני הסקר עולה, כי 62.4% מקרב המשיבים חשים חרדה לשוטט על המדרכה מחשש שאופניים חשמליים יפגעו בהם. 72% מקרב המשיבים ענו כי במהלך החצי שנה האחרונה, הם נכנסו למצב של "כמעט" פגיעה ע"י רוכב אופניים במהלך הליכתם על המדרכה. 96% אחוז מהם סבורים כי על משטרת ישראל להתערב באופן מידי לצורך הסדרת אכיפת החוק על רוכבי האופניים החשמליים.

לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות : "אין ספק כי יש כאן הפקרות לשמה ולא ייתכן כי משטרת ישראל והרשויות המקומיות יפקירו את התושבים והולכי הרגל לאימת הנהיגה הפרועה של רוכבי האופניים חשמליים. נכון, מדובר על כלי חסכוני וירוק שתורם תרומה של ממש להפחתת המזהמים ומקטין את הנזק הישיר והעקיף כתוצאה מנהיגה בכלי רכב שמונעים על בנזין אך אל מול זה – נוצר כאן מצב של אנרכיה על המדרכות, בגדר כל אחד יעשה כעולה על רוחו. וזו מציאות שצריך לשנות".

איפה האכיפה?

אין כיום פתרון ביטוחי שמגן על הילדים מפני פגיעה בצד ג'

לפני מספר חודשים, עלתה שוב לכותרות סוגיית הסדרת הפיקוח על רוכבי האופניים בנסיבות מצערות: קשיש מצא את מותו לאחר שילד פגע בו. הן משטרת ישראל והן עיריית תל אביב בה יש את המספר הגבוה ביותר של רוכבים על כלים אלו, טענו כי הם מזרזים את מהלך הסדרת סוגיית האכיפה. אולם הצהרות לחוד ומציאות לחוד; בחודש מרץ 2015 הודיעה משטרת ישראל כי שוטרי תנועה ירשמו לרוכבי אופניים חשמליים דוחות תנועה על שורה של עבירות, בהן רכיבה על מדרכה וחציית צומת באור אדום. בפועל, לא ניכר בשטח כי מבוצעות פעולות אכיפה אינטנסיביות. נכון להיום, גם עיריית תל אביב עדיין לא התחילה לאכוף את החוק.

לצד זאת, בפועל, גם עיריית תל אביב עדיין לא התחילה לאכוף את החוק בשל אי השלמת העברת מלוא סמכויות האכיפה אליה. בכתבה שפורסמה בחודש מרץ טענה נצ"מ שרית פיליפסון מאגף התנועה במשטרה כי "העברת סמכויות האכיפה לידי הרשויות המקומיות "היו בשלב מתקדם אך טורפדו עקב הבחירות ". אולם מאז הבחירות עברו כמעט שלושה חודשים. האם אנו רואים את סוף הפארסה באופק?

אולם מלבד ההיבט של האכיפה, להתנהלות רוכבי האופניים החשמליים יש השלכות נוספות. עו"ד אסף ורשה, מספר כי הוא מטפל כיום במקרה בו רוכב אופניים חשמליים רכב באור אדום, ואילץ רכב מסוג אאודי שעלותו למעלה מ-400,000 שקלים, לסטות מנתיב הנסיעה ולפגוע ברכב חונה. עלות הנזק מתבררת בימים אלו אולם להערכתו מדובר על נזק של למעלה מ-80,000 שקלים, אותו בסופו של דבר ישלם רוכב האופניים.

ורשה מוסיף, כי רבים סוברים בטעות כי יש צורך במגע ישיר של האופניים עם כלי הרכב. אולם זו הנחה שגויה – "די שנהיגתו הרשלנית של הרוכב אילצה את הרכב לסטות מהנתיב – על מנת שתתבסס כאן עילת תביעה".

עו"ד עופר שנקר, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד עו"ד צבי יעקובוביץ מוסיף, כי אף אם יש לרכב ביטוח מקיף, חברת הביטוח שלו תשלם עבור התיקון אך תדרוש מההורים להשיב לה את עלות התיקון. הבעיה היא שאין כיום פתרון ביטוחי שמגן על הילדים מפני פגיעה בצד ג', וכל זאת עוד לפני שדיברנו על פגיעה בגוף. כאן מדובר על פיצוי שיכול בנסיבות מסוימות להגיע גם למיליוני ש"ח. הולך הרגל יתבע את הפיצוי המגיע לו מההורים, כאפוטרופוסים של הילד וכמי שאפשרו את נהיגתו הרשלנית, וההורים עלולים להידרש לשאת באופן אישי בהשלכות הכספיות של הנזק שנגרם. ההורים גם אינם מפנימים שאין כל צורך במגע ישיר של האופניים וכלי הרכב או הולך הרגל. די בכך שהילד רכב על המדרכה והבהיל הולך רגל שמעד ושבר למשל את הרגל. אם עבודתו תלויה ביכולת הליכתו – זה יכול להגיע לסכומים גבוהים מאוד.

לדבריו של עו"ד וד"ר אסף ורשה, ההפקרות סביב רוכבי האופניים החשמליים לא יכול להסתכם רק באכיפת אי רכיבה על המדרכה: "לא ניתן לנתב את התנועה לכביש בלי לגרום לרוכבים להבין כי החוק חל עליהם בדיוק כמו על כל כלי רכב אחר. זו שערורייה. רכיבה באור אדום, נגד כיוון התנועה, עם סלולר ביד, תוך כדי הרכבה, זה לא מקרה נדיר. הם מסכנים באופן משמעותי ביותר את הנהגים שנקלעים מידי יום לסכנה ברורה ומיידית בגללם. בואו נקרא לילד בשמו - הפקרות לשמה, ברדק חסר תקדים על הכביש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully