וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: אודי Q7 החדש. פאר טכנולוגי

7.6.2015 / 7:31

אודי חידשה לחלוטין את ה-SUV שלה אחרי עשור על כבישי העולם. קפיצת המדרגה משמעותית בסעיפי המשקל, הפינוק והטכנולוגיה. זכינו לטעימה קטנה (מדי) מהענק הגרמני

קובי ליאני

צילום סטילס וידאו: קובי ליאני
עריכה: מאיה בן ניסאן
הסרטון צולם באמצעות מצלמת האקסטרים NILOX F60 EVO

הפחתה משמעותית במשקל, התקנת מנועים קטנים יעילים וחסכוניים וחיזוק מערך הבטיחות הם סעיפים המובהקים היום כמעט בכל השקת רכב חדש. התקנות המחמירות לשמירה על הסביבה וכמובן הדרישה הגוברת מצד הלקוחות לכלי רכב איכותיים ובטיחותיים יותר, שלחה את יצרניות הרכב למסע מפרך ויקר לשדרוג מוצריהן.

גם את אודי כמובן, אחת משלוש יצרניות הפרימיום הבכירות מגרמניה. בשנים האחרונות התרשמנו מחידוש כמעט כל מכוניות החברה סביב תכונות אלה, אולם דווקא הרכב שנמצא בקצה ההיצע, נדחק הצידה כל כך, שאורך חייו נמתחו על פני עשור שלם. בספטמבר 2005 העולם פגש את ה-SUV הגדול ביותר של אודי והוא לא חיבק עצים, הוא לא קימץ בנפח המנוע ובטח שלא בממדים. הוא פנה אל הלקוח האמריקני שמעריך אינצ'ים מעוקבים ומטרים של פח.

היום, התקינות הפוליטית מכתיבה את הקצב ומהאנגר מפואר בשדה תעופה צבאי השוכן למרגלות האלפים השוויצריים, יצאנו לנהיגה ראשונה בעולם ב-Q7 החדש. נהיגה ראשונה, אבל אודי בחרו עבורנו מסלול קצר להחריד, כך שרשמינו מהנהיגה בו צרים מכפי שהיינו רוצים.

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015/קובי ליאני

דיאטה. מה הסוד שלך?

התוצאה היא השלה של 325 קילוגרמים שלמים. דיאטה אדירה בכל קנה מידה שהביא האת הדור החדש למשקל של 1,995 קילוגרמים "בלבד"

ה-Q7 היוצא כאמור, מעולם לא היה קטן או קל משקל. אורכו היה 508.9 ס"מ והוא עצר את מחט המשקל על 2,315 קילוגרמים כבדים מאוד. ולכן, המהלך המשמעותי ביותר אותו נקטו אנשי אודי הוא ללא ספק דיאטה קיצונית. אז הם בנו שלדה שעשויה ברובה אלומיניום ומחוזקת בפלדה כבושה במקומות בהם נזקק חיזוק אשר חסכה 71 קילוגרמים. הם גילחו כמעט 19 קילוגרמים מהמושבים. השילו 24 קילוגרמים מהדלתות, 8.7 קילוגרמים ממערכת הקירור של המנוע, 20 קילוגרמים מתיבת ההילוכים, 27 קילוגרמים מהסרן הקדמי ו-40 מהאחורי והרשימה נמשכת, כך שהתוצאה היא השלה של 325 קילוגרמים שלמים. דיאטה אדירה בכל קנה מידה שהביא האת הדור החדש למשקל של 1,995 קילוגרמים "בלבד".

השלת המשקל אמורה הייתה לייצר גם הצרת הקיפים, אבל אודי כנראה אוהבים אותם גדולים, או לפחות חושבים שהלקוחות שלהם אוהבים אותם גדולים ולכן הסתפקו בקיצוץ של 3 סנטימטרים בלבד מהאורך הכללי ו-1.5 סנטימטרים ברוחב. מנגד, הם הרחיבו את מפשק הגלגלים מלפנים ומאחור (לשיפור היציבות והנראות) והאריכו בסנטימטר בודד את בסיס הגלגלים (המרחק בין הסרנים), משום שגם קודם לא חסר לו מרחב בתא הנוסעים.

ומה אפשר לומר על העיצוב? במעט הזמן שהיה לנו לחלוק עם ה-Q7 חדש, הבטנו בו מלפנים, מאחור ומהצד והתקשינו להגיע להחלטה אם מדובר ברכב יפה יותר או יפה פחות. ככל שהבנו בו יותר, הוא נראה יותר כ-Q3 שנופח מעבר לכל פרופורציה, כך שאפילו חישוקי 20 ו-21 אינץ' נראים עליו כמו גלגלי עזר של אופניים. אז נסתפק בכך שנאמר שמדובר ברכב מודרני, מלא נוכחות ויוקרתי - לא ציפינו לאחרת מאודי.

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015/קובי ליאני

לנהוג במעבורת חלל

בעזרת מערך שלם של מצלמות היקפיות, חיישנים, מערכות רדאר ומעבד מחשב סופר מתקדם שיודע "לראות" את הדרך טוב יותר משמונה עיניים ולנתח את הסביבה לזיהוי מצבי סכנה

נאסא (סוכנות החלל האמריקנית) מספרת שתהליך הכשרת אסטרונאוטים אורך כשנתיים אינטנסיביות במיוחד. על אחת כמה וכמה אם מדובר באסטרונאוט שאמור להטיס את המעבורת אל מחוץ לאטמוספירה ולעגון בדיוק של מילימטרים את עשרות טונות הטיטניום אל תחנת החלל הבינלאומית. אז אמנם לא יצאנו מגבולות החמצן, אבל משהו אומר לי שב-Q7 החדש קיים כוח מחשוב גדול לאין ערוך מזה שהיה בחללית האפולו שהביאה את ניל ארמסטרונג אל הירח ובחזרה.

מכוניות אמורות להיות אינטואיטיביות בהרבה לתפעול מחלליות, אבל כשאודי ציידו את רכב זה בכל כך הרבה מערכות אלקטרוניות מורכבות כל כך, חלקן הומצאו במיוחד עבורו, קשה לנו לחזור עם חוויה אפילו בסיסית ממנו, כשכל התרשמות הנהיגה שלנו בו הסתכמה ב-82 קילומטרים בלבד. אז נצטרך להאמין להצהרות אודי בעניין זה, לפחות עד שננהג בו שוב על כבישי ישראל, במידה ומערכות אלה ימצאו את דרכן אלינו.

בעזרת מערך שלם של מצלמות היקפיות, חיישנים, מערכות רדאר ומעבד מחשב סופר מתקדם שיודע "לראות" את הדרך טוב יותר משמונה עיניים ולנתח את הסביבה לזיהוי מצבי סכנה, ישלוט לכם בהגה, בבלמים, בהילוכים ובכל רכיב אחר ברכב. כך למשל ה-Q7 החדש יודע להתאים את מהירות הנסיעה לסביבה, לקרוא תמרורי מהירות בדרך, למקם בעצמו את הרכב במרכז הנתיב, לנסוע לבדו בפקק (להאיץ ולבלום לפי הצורך), לבצע בלימת חירום כדי למנוע התנגשות מלפנים, להחנות את עצמו בחניה מכל סוג שהוא, לצאת ממנה מבלי לסכן את התנועה שמסביב, לפנות בצמתים ללא סכנה בהתנגשות ברכב שבא ממול, להאיר את הדרך באור גבוה מבלי לסנוור אף אחד, להביט מעל למכוניות חונות כדי להימנע בעצמו מדריסה של הולכי רגל שמתפרצים לכביש והרשימה נמשכת עוד ועוד.

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015/קובי ליאני

מפואר ומפנק

תא הנוסעים של ה-Q7 החדש שונה באופן דרמטי מזה של קודמו. כאמור, 10 שנים על המדף הן מספיק זמן כדי לבצע קפיצות מדרגה גדולות ואודי בהחלט ביצעו כאן קפיצה מוחשית במיוחד. איכות החומרים גבוהה כצפוי, הגימור מוקפד כצפוי, המרחב גדול מאוד כצפוי, יש שבעה מושבים שימושיים כצפוי, יש תא מטען ענק כשהמושבים האחוריים לא בשימוש כצפוי ועוד כהנה וכהנה טעמים שצפינו מראש שנמצא בספינת הדגל המוגבהת של אודי.

אל רשימה זו אפשר גם להוסיף שוב את המילה טכנולוגי, שכן תא הנוסעים הזה מרוצף בטרה-בייטים של טכנולוגיה שמסייעת לנהג למצוא את מקומו על הכביש ובעולם בכלל בקלות. לוח המחוונים למשל כבר אינו עוד בנוי ממחטים מסתובבים, אלא ממסך TFT ברזולוציה גבוהה שמסוגל להקרין על עצמו כמות עצומה של מידע במגוון תצורות. באחד מכלי הרכב שבהם נהגנו הוצעה גם תצוגה עילית שמקרינה נתוני ניווט, מהירות וסכנות על גבי השמשה הקדמית באופן יעיל ביותר.

מושבי הספורט שהותקנו ברכבי המבחן חבקו את הגוף היטב לנוכח הכוחות שיכולנו להפעיל עליו בפיתולים היורדים מהאלפים, אולם אלה ככל הנראה לא יגיעו לישראל ובמקומם יגיעו מושבים משוחררים יותר באחיזתם, כורסתיים יותר. כך או כך, סביבת המחיה ב-Q7 נעימה מאוד לנסיעה, אך גם קרירה למדי באווירה שעולה ממנה. הבידוד של תא הנוסעים לרעשי חוץ מרשים כך שהקבינה חרישית להדהים, גם בזכות זיגוג כפול בכל חלונות הרכב. גם כשנהגנו בגרסת הדיזל, לא ניתן היה לדעת שבחזית מותקן לגם סולר, שכן התקתוק המוכר נעלם לחלוטין והוא הוחלף בנהמה בנזינית לגמרי. גם יושבי המושב האחורי נהנים ממרחב גדול, במיוחד מאחר והמושב פורק לשלושה מושבים נפרדים שיכולים לאכלס שלושה ילדים במושבי בטיחות. בנוסף, לחיצת מתג תצמיח חשמלית זוג מושבים נוסף מרצפת תא המטען שגם הם מציעים מרחב שימושי למדי. סביבת המחיה מציעה שלל שקעי 12 וולט, מיזוג גם למושבים האחוריים, אבל גג פנורמי למשל לא ראינו ברשימת האופציות.

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
איכותי, נעים וקריר./קובי ליאני

דיזל או בנזין?

אל אירוע ההשקה הגיע ה-Q7 עם שלושה מנועים לבחירה. נכון לשלב זה, בפסגת ההיצע נמצא מנוע בנזין 3.0 ליטר מוגדש טורבו שמפיק 333 כ"ס. ההספק אמנם זהה למנוע מהדור הקודם, אך המומנט עלה מ-40 ל-44.8 קג"מ ואודי מספרים על ירידה של 28 אחוזים בצריכת הדלק ופליטת המזהמים. המנוע השני בפסגת ההספק לוגם סולר גם כן בנפח 3.0 ליטר וזה מפיק 272 כ"ס, כאשר הנתון המרשים יותר הוא זה של המומנט - לא פחות מ-61.1 קג"מ. המנוע השלישי וחסכוני ביותר נכון לרגע זה, מפיק 218 כ"ס וכן 51 קג"מ ומחזיר בתמורה להפחתה בסוסים, פליטה של 149 גרם CO2 בלבד לקילומטר - נתון מרשים למנוע דיזל שכזה.

בקרוב אודי תציע את גרסת ה-e-tron ההיברידית שמשלבת מנוע דיזל עם הינע חשמלי ואל המביאים את פליטת המזהמים לרמה נמוכה ביותר של 46 גרם CO2 לקילומטר. גרסה זו תציע יכולת לנוע על טהרת החשמל למרחק של 56 קילומטרים. אבל לשילוב בין הסולר לחשמל מעניק לא רק חיסכון, אלא גם 373 כ"ס ופוטנציאל ביצועים מרשים מאוד.

צריך לאתגר את הדוושה הימנית ולאמת את הנתונים מול שעון עצר כדי להאמין למספרים שמתארים את הכוח הרב שבחזית. הסיבה, ה-Q7 מבודד את נוסעיו מתחושות הנסיעה והמהירות בזכות השקטת רעשים וריכוך התגובות. הכוח תחת רגל ימין נוכח, אבל לא תמיד מוחשי ורק כשהסטופר עוצר שוב ושוב על מעט יותר מ-6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש בגרסת הבנזין החזקה מבינים שהטונאז' פה מתקדם מהר. כשרומסים את הדוושה, ה-Q7 משעתק את עצמו קדימה ללא דרמות וללא צלילים מגרים. העברות ההילוכים חלקות, המרכב נותר מפולס על המתלים והכוח שזורם אל ארבעת הגלגלים יוצר תאוצה ליניארית קבועה כאילו מדובר במנוע חשמלי.

למרות מרחק הנהיגה הקצר, מצאנו את החיבור בין ה-Q7 החדש למנוע הדיזל החזק נעים וראוי יותר. לא רק בגלל שקולו נשמע מעט יותר, אלא בעיקר הודות לקפיצה המרשימה במומנט שיוצר דחף מוחשי יותר ומצריך פחות העברות הילוכים בכל סוג של התנהלות.

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015/קובי ליאני

המחיר החזוי, החל מ-550 אלף שקל

בסופו של אירוע ההשקה הקצר, ה-Q7 החדש של אודי הוא בהחלט רכב שאפשר להתפעל ממנו. הוא מפואר לעילא ומתקדם מאוד ברמת הטכנולוגיה שבו ובמיוחד ברמת החדשנות שהוא מביא לעולם הרכב בתחום הבטיחות. זה בהחלט מעודד לגלות יצרנית ששמה דגש על העלאת רף היוקרה והפאר לפלח הלקוחות האמיד שממתין לו בסבלנות, אך לא מוותרת במאום על סעיפי ההגנה על הנוסעים ושאר האנשים שנמצאים מסביב לרכב.

אולם להתפעל לא בהכרח אומר להתרגש. ה-Q7 החדש הוא בהחלט רכב רגוע, נעים ומפנק והוא גם השתפר בכל היבט ביחס לדגם היוצא, אבל ה-SUV הענק לא הצליח לעורר בנו את החיידק הרדום המשותף לרוב חובבי הרכב. יתכן ומקור התחושה, או יותר נכון, חוסר הרגש נובע מהזמן המועט שבילינו במחיצתו, אבל למרות המפרט המרשים, הוא לא עשה לנו פרפרים בבטן ביכולת התאוצה, הוא לא גרם מילא אותנו באדרנלין בפיתולים שבכבישי האלפים השוויצריים וגם לא הרחיב לנו את האישונים בהופעתו החיצונית. לכשיגיע לישראל, ננהג בו שוב כדי לעמת אותו עם רושם ראשוני זה ובעיקר כדי לגלות מה מבין כל העושר שהוצע ברכבי המבחן אכן יגיע לישראל. באודי ישראל מעריכים כי גרסת הבסיס, קרי מנוע דיזל עם 218 כ"ס תעלה כ-550 אלף שקל ויהיה זה מעניין לראות איך ה-Q7 יתמודד עם המתחרים המקבילים. בקיצור, יהיה מעניין.


הכתב היה אורח חברת צ'מפיון מוטורס

השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015. קובי ליאני
השקה אודי Q7 החדש. מאי 2015/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully