וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סקודה פאביה ספייס. קטנה למשפחה קטנה

11.6.2015 / 8:53

תוספת של 26.5 סנטימטרים לאורך מצליחים להפוך את הסופרמיני של סקודה למקסימום מיני שמיועדת למשפחות קטנות. סיפור שמתחיל בתא המטען, מסתיים במבחן ארוך טווח

קובי ליאני

צילום וידאו: עידו שחם
עריכה: רן צימט
צילום סטילס: קובי ליאני

עד לא מזמן, הנוסחה של מכונית משפחתית סדאן עם שלוש קופסאות היתה כמעט בלעדית בבחירת מכונית חדשה

אמצע שנת 2015 מוכיח שגם עודף היצע יכול להיות רע. כל כך רע שרכישת רכב חדש עלולה להפוך לסיוט, ולו רק משום שיש כל כך הרבה מכוניות לבחור מתוכן. כל כך הרבה קטגוריות, גרסאות ותצורות של מרכבים שכולם מנסים לשכנע שהם הטובים והנחוצים וכמובן המתאימים ביותר עבורכם. עד לא מזמן, הנוסחה של מכונית משפחתית סדאן עם שלוש קופסאות היתה כמעט בלעדית בבחירת מכונית חדשה בין אם אתם משפחה עם שלושה ילדים, רווקי הייטק עם תחביבים אתגריים, מבוגרים ללא ילדים או סתם תפרנים שמחפשים מכונית משומשת להגיע באמצעותה לעבודה.

כדי שלא להפוך את תהליך הבחירה לכואב ומסויט, צריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות שמגדירות בדיוק את הצרכים שלכם מהמכונית - כמה נוסעים וגילם, מה תדירות השימוש, משך הנסיעות, צרכי המטען וכמובן תקציב. לפני כחודש הושקה בישראל הפאביה החדשה של סקודה וכמעט בהיחבא, עמדה בצד גם גרסת הספייס. תצורת הסטיישן של הפאביה המוכרת. אבל דווקא המכונית הזו שהנה ככל הנראה תולדה מעניינת להגדרת הצרכים הבאה: 2-3 ילדים כנוסעים קבועים, תא נטען נדיב בנפחו, טווח נסיעה בינוני ותקציב נמוך ממשפחתית ממוצעת עשויה להיות פתרון אידיאלי למשפחות קטנות.

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

מטר על מטר

המספר הנוסף שעושה לנו נחת ממנה הוא נפחו של תא המטען וזה צמח ב-200 ליטרים שלמים מ-305 ליטר בגרסת ה-5 דלתות לעומת 505 ליטרים בגרסת הספייס

הסיפור של הפאביה ספייס מתחיל מאחור, ממש מאחור והוא מוכיח שבשינויים קלים והתאמות פשוטות, אפשר לקבל הבדל דרמטי. כדי ליצור את גרסת הסטיישן, כל שעל סקודה היה לעשות, זה להאריך את ישבנה של הפאביה ב-26.5 סנטימטרים. בסיס הגלגלים לא השתנה ואיתו גם מפשק הסרנים, גובה הגג וכמובן תא המנוע בשלמותו, משמע, גם עלות השינוי נמוכה מאוד.

התוספת לאורך תורגמה לשיפור של 24.2 סנטימטרים באורכו של תא המטען, כך שכעת שטח ההטענה עומד על יחס מצוין של כמעט מטר על מטר לאורך ולרוחב (96 ס"מ רוחב, 95.8 ס"מ לאורך) בהתחשב בגודלה של המכונית כולה (אורך של 425.7 ס"מ לעומת 399.2 בגרסת ה-5 דלתות). המספר הנוסף שעושה לנו נחת ממנה הוא נפחו של תא המטען וזה צמח ב-200 ליטרים שלמים מ-305 ליטר בגרסת ה-5 דלתות לעומת 505 ליטרים בגרסת הספייס ונפח זה ממקם את הפאביה גבוה יותר מחלק גדול ממכוניות משפחתיות גדולות ממנה.

שטח הנדל"ן הנדיב הזה מאחור פשוט נפלא לשימושים משפחתיים כשאנחנו הצלחנו להניח שם ציוד רב, אופני ילדים, בינבות ועוד נשאר מקום לשימושים נוספים. כדי להמחיש עד כמה גדול תא המטען של הפאביה ספייס, זכרו שתא המטען של האוקטביה הגדולה מציע 565 ליטרים בנפח. רק 60 ליטר יותר מזה של הפאביה ספייס.

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

יש מכונית מסביב לתא המטען

מעבר לתא המטען, הפאביה ספייס היא כמובן פאביה לכל דבר ועיקר. הדור החדש, כפי שכבר סיפרנו לכם במבחן הראשון שערכנו לו, שינה וליטש את העיצוב הרבוע של הדור הקודם והפך אותו למעט יותר מודרני וידידותי. עדיין לא מדובר כאן במכונית שפורצת את גבולות הדמיון והיצירתיות בהופעתה, אבל בהחלט אפשר לחיות עם העיצוב הפרקטי שלה בשלום בזכות קמטים מודגשים על הגוף ויחידות התאורה הנאות.

לטעמנו, שינויי העיצוב ניכרים יותר בגרסת הספייס החדשה לעומת קודמתה שנראתה תעשייתית ועצובה, עם חלק אחורי רדום וחישוקי פח קטנים שנראו כמו גלגלים של עגלת סופר-מרקט. זו גם הסיבה אולי מדוע הספייס הקודמת שרתה בעיקר בצי המוניות ופחות אצל המשפחות. היא נראתה כמו משהו שאתה זורק לתוכו ארגזים ולא ילדים. הדור החדש נראה כאמור רענן יותר ועם מבחר צבעים גדול יחד עם רמת אבזור (יחידה - אמבישן) משודרגת שכוללת גם חישוקים קלים בקוטר 16 אינץ', יכול לדבר בגובה העיניים גם אל הצרכן הפרטי.

תא הנוסעים של הפאביה ספייס גם הוא נאמן למקור. זה אומר שפיסול הדשבורד, העיצוב הכללי, המושבים והמרחב בהם זהים לגרסת ה-5 דלתות. גם כאן נעים למצוא קישוטים נאים בדשבורד שמצליחים להשכיח את קשיחות החומרים מהם הוא בנוי. גם כאן יש מערכת מולטימדיה שמתממשקת עם הטלפון ותפעול מההגה, אך גם מזגן רגיל במקום בקרת אקלים.

מבחינת המרחב הפנימי, קל מאוד להתמקם מאחורי ההגה שלה וגם לנוסע מלפנים יש די מקום למתוח איברים. המושב האחורי הוא לא המרווח ביותר שפגשנו, אבל שני מבוגרים הוא יסיע ביעילות כשהברכיים והראש לא יפגשו במשענת או בגג. ילד בניהם? ממש בלחץ.

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

1.2 טורבו, 110 כ"ס

בחזית של הפאביה ספייס נמצא אותו מנוע 1.2 TSI החדש של פולקסווגן. זה העלה את ההספק מ-105 כ"ס ל-110 כ"ס (בכל התחום שבין 4,600 ל-5,600 סל"ד) וגם 17.8 קג"מ כבר ב-1,400 סל"ד ולאורך כל הדרך עד 4,000 סל"ד. הנתונים האלה נותנים רק המחשה מספרית של הגמישות של המנוע הקטן. הוא לא מפלצתי בכוחו כמובן ולפעמים הוא צריך לחיצה הגונה על הדוושה הימנית כדי להתעורר, אבל תמיד ישנה תחושה של כוח זמין ושכאילו בחזית נמצא מנוע בנפח גדול יותר.

תיבת ההילוכים ששודכה לו היא מסוג DSG כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. בדור החדש אופי הפעולה שלה לוטש כך שהיא חלקה מבעבר ולא מייצרת את אותן רעידות מוכרות בנסיעה איטית כמו בעומסי תנועה. ההילוך הגבוה מציב את הסל"ד על 2,000 סיבובים ב-100 קמ"ש וזה תורם מאוד לשקט בתא הנוסעים. לחיצה בריאה על דוושת הדלק מייצרת תאוצה מ-80 ל-120 קמ"ש שמדמה עקיפה תוך מעט פחות מ-8 שניות והיצרן מדבר על 9.6 שניות להאצה מעמידה ל-100 קמ"ש (אנחנו מדדנו לה 10.5 שניות).

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

מרגישה בטוחה

פאביה ספייס מעביר התחושה מאוד בטוחה ובוטחת בכל תנאי הנהיגה בה. היא משייטת בנעימים על האוטוסטרדה, מתניידת בקלילות בעיר והמתלים הרכים אך מרוסנים שלה סופגים היטב את השיבושים, מוציאים מרובם את העוקץ וגם תומכים היטב במרכב תחת עומס של משקל ופניות. אחיזה הכביש גבוהה וגם הבלמים נושכים בחוזקה כשדורשים מהם זאת.

הדור החדש של הפאביה נהנה גם מעליה באיכות ושימוש בחומרי בידוד נגד רעשים. לכן מעט מאוד צלילים חודרים לקבינה שלה מהרוח, מהצמיגים ומהמנוע. הארכת תא הנוסעים עלולה הייתה ליצור תיבת תהודה משמעותית יותר, אבל זה לא המצב, שכן רוב הרעשים נשארים בחוץ ומשאירים מספיק תדרים למערכת השמע לעבוד בהם.

חוץ מבקרת השיוט, שמחנו למצוא בפאביה את מערכת ההתראה בפני התנגשות חזיתית. רדאר שממוקם בתחתית הפגוש הקדמי מודד כל העת את המרחק מהרכב שמלפנים ובמידה וזה חורג מהטווח המומלץ, מופיע חיווי בלוח המחוונים שמתריע בפני הסכנה וממליץ להגדיל את המרחק. מדי פעם הפאביה גם משדרת מסר שדורש מהנהג לעצור למנוחה וללגום איזה קפה מהביל. לא ברור לנו עדיין לגמרי מה גורם לה להתריע על עייפות של הנהג, משום שהתראות אלה מופיעות בממוצע אחת לשעתיים גם כשאנחנו ממש לא עייפים.

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

משפחתית ב-20 אלף פחות?

מכונית משפחתית היא לא (!) מכונית עם תא מטען נפרד ושלושה מושבים במושב האחורי. מכונית משפחתית היא מכונית שמציעה שימושיות גבוהה, בטיחות לנוסעים ולילדים ואינה בהכרח כפופה לתכתיבי גודל, ממש כפי שיש משפחות שונות במספר הנפשות. הפאביה הזו יועדה ככל הנראה לשמש ככלי רכב ראשי עבור משפחה שבה שני הורים ושני ילדים והנוסחה הזו עובדת אצלה מצוין.

אנחנו נאתגר אותה מעט יותר, שכן הפאביה הזו שהנכם רואים, נשארת אצלנו למה שאנו מכנים, מבחן ארוך טווח. במבחן זה ננסה להכיר את הפאביה לעומק, אחרי שננהג בה למרחקים גדולים, נתן למשפחה שלנו על שלושת ילדיה לומר את דברה וגם נעמת אותה מול המתחרות. אז זכרו לעקוב אחר הדיווחים החודשיים שלנו כאן בוואלה! רכב.

מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח סקודה פאביה ספייס. יוני 2015/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully