וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: אופני GT FORCE X EXPERT 2015

21.6.2015 / 7:24

עם מראה חסון, צביעה עזה ויכולת לעמוד בשימוש אגרסיבי ומגוון, אופני השטח GT FORCE X EXPERT של 2015 מוציאים אותנו לשטח בחום ומחזירים עם חיוך

קובי ליאני

צילום סטילס וידאו: קובי ליאני
עריכה: רן צימט

האדמה כבר שכחה שפעם היא הייתה בוץ, האבנים מתגלגלות בחופשיות על הקרקע הקשה והטמפרטורות הגבוהות מקשות על הגוף להתקרר ועלי לנשום. כדי לצאת ולרכוב על אופניים בחודשי הקיץ בישראל צריך הרבה כוח רצון ונחישות, או לחילופין אופניים חדשים בעלי מראה ומפרט חלקים, שגורמים לך לא להירגע עד שאתה זוכה לרכוב עליהם. ה-GT FORCE החדשים היו עבורי בדיוק האופניים שגרמו לי להרגיש כך. מראה חסון ושרירי, צבעים אגרסיביים וחלקים איכותיים המיועדים לשימוש קשה, כל אלו מצליחים לגרום למתבונן בהם לצאת לרכב ולבדוק, האם באמת יש כיסוי לכל ההבטחות הללו.

מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015. קובי ליאני
מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015/קובי ליאני

משדרים ביטחון

בירידה מאותן מדרגות ובכניסות אלימות לתוך סלעים גדולים חלקם האחורי של האופניים מצליח לשמור על הכיוון הרצוי הרבה יותר טוב מהגלגל הקדמי

לאחר כחצי שעה של רכיבה מהירה על סינגל אכזרי שיורד מקיבוץ מעלה החמישה לכיוון מבוא חורון, אני קולט שבקטעי הירידה הטכניים אני רוכב על ה-GT FORCE כאילו הם היו אופני הדאונהיל הפרטיים שלי, רק שהפעם בסוף הירידה לא מחכה לי רכב הקפצה חזרה למעלה. הקווים שאני בוחר הם בעיקר ישרים, גם אם בדרך ישנם סלעים גבוהים וחדים, או מדרגות סלע בעלייה ובירידה. בטיפוס על מדרגות הסלע הגבוהות אני מגלה שמנגנון ה-I DRIVE המחודש גורם לקראנק לעלות למעלה יחד עם כיווץ המתלה האחורי בכניסה למדרגות ובזכות כך המפגש בין הפדלים או גלגל השיניים הקדמי עם הסלעים כמעט ולא מתרחש.

בירידה מאותן מדרגות ובכניסות אלימות לתוך סלעים גדולים חלקם האחורי של האופניים מצליח לשמור על הכיוון הרצוי הרבה יותר טוב מהגלגל הקדמי. אני עוצר בצד ומנפח את המזלג הקדמי עוד קצת ומוסיף כמה נקישות לשיכוך ההחזרה ויוצא שוב לדרך. עכשיו המזלג שוקע פחות, אבל עדיין פעולתו פחות פרוגרסיבית וחלקה מהמתלה האחורי ומשדרת לי פחות בטחון לעומת המתלה האחורי. המהירות ממשיכה לעלות ומידי פעם אני מוצא את עצמי מחוץ לסינגל מתפעל כל פעם מחדש מהיכולת של האופניים הללו לשמור על הכיוון ולעבור מכשולים מבלי להזדעזע יותר מידי ולאיים על הרוכב. רק הפחד מקריעת צמיגי הקונטיננטל הרכים, המורכבים ללא פנימית, גורם לי להוריד קצת את הקצב ולהשתדל לא להתנגש עם האחורי בסלעים חדים מידי. באחת הנחיתות הצמיג האחורי יוצא מהחישוק ואני נאלץ לעצור כדי להחזיר אותו למקום ולנפח שוב אוויר. זו הזדמנות טובה לעצור ולסכם מה היה לי עד עכשיו עם ה-GT FORCE.

מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015. קובי ליאני
מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015/קובי ליאני

שליטה מלאה

מהרגע הראשון שעליתי עליהם הרגשתי בשליטה מלאה על האופניים ולאורך כל הרכיבה לא הצלחתי לחוש במגבלה כלשהי פרט לרגישות המזלג הקדמי על גבי אבנים קטנות. מספר פעמים בבלימות או תוך כדי פניה על גבי אבנים קטנות, המזלג קיפץ וגרם לניתוק בין הצמיג לקרקע וכך מצאתי את עצמי מושך חזק בכידון, או נאלץ להוריד רגל בכדי להחזיר את הגלגל לכיוון הרצוי. הכידון הרחב, הגלגלים המסיביים, זוויות השלדה ומערכת הבלימה העוצמתית העניקו לי המון בטחון בקטעים המהירים ועזרו לי מאוד לצאת ממצבים שלא התכוונתי להגיע אליהם. מערכת ההילוכים בעלת גלגל שיניים יחד מלפנים עם שיניים צרות ורחבות לסירוגין, מעביר אחורי SHIMANO XT עם מצמד ומוביל השרשרת העליון אפשרו לי לשכוח מכך שהשרשרת עלולה בכלל לצאת מגלגלי השיניים.

הצמיג והאוויר הוחזרו למקומם ואני מתקרב לסוף הירידה ומתחיל לחשוב על החזרה למעלה. תנוחת הרכיבה על ה-GT FORCE ואופי האופניים ניתנים לשינוי בקלות מקצה לקצה בזכות חלקים כגון מוט מושב של חברת KS, המאפשר את שינוי גובה מושב תוך כדי רכיבה ובולמים של חברת FOX בעלי מנגנון כיוון CTD. מנגנון זה מאפשר לרוכב לבחור בין שלושה מצבי כיוון בסיסיים: CLIMB - מצב שבו הבולמים כמעט נעולים ובזכות כך ניתן לדווש בעוצמה גם בעמידה ולהימנע מאיבוד אנרגיה כתוצאה מכיווץ לא רצוי של הבולמים, משמש בעיקר לעליות או לספרינטים. TRAIL - מצב הביניים שבו הבולמים כמעט משוחררים לחלוטין, אך עדיין ניתן לפדל בעוצמה מבלי להרגיש כמו על טרמפולינה. DESCEND - הבולמים חופשיים לעבוד בהתאם לתנאי הקרקע, מקסימום ספיגה של המהמורות והאבנים לטובת האחיזה והיציבות במהירויות גבוהות. מצב זה מיועד בעיקר לירידות או לגינות סלעים. גדולתה של מערכת זו היא בפשטות המעבר בין המצבים השונים הקבועים מראש, ניתן בנוסף לשנות בהתאם לצרכים האישיים של כל רוכב את לחץ האוויר, שקול לעומס הקפיץ בבולם קפיץ, ואת שיכוך ההחזרה ובכך להשפיע על כל המצבים השונים.

מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015. קובי ליאני
מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015/קובי ליאני

מבחן נחישות

הדרך חזרה כוללת דרכי 4X4 במגמת עלייה ומספר עליות תלולות יותר לקראת הסוף שמעמידות במבחן את נחישות הרוכב וגורמות לו להתגעגע לאופני קרוס קאנטרי קלילות. את הבולמים העברתי למצב טיפוס ואת המושב הבאתי למצב העליון בכדי להתקרב עד כמה שניתן לתנוחת הרכיבה ולאופי המתלים של אופני קרוס קאנטרי. מצד אחד הדיווש במצב זה יעיל ושקיעת הבולם האחורי תוך כדי עמידה על הפדלים כמעט ולא מורגשת, אך מצד שני האופניים לא מתגלגלים באותה הקלילות של אופני קורס קאנטרי. לפי דעתי הצמיגים השמנים והגלגלים הכבדים הם האשמים העיקריים בכך שהרוכב חייב להמשיך ולהפעיל כוח דרך הפדלים בכדי לשמור על מהירות סבירה ולא לעבור לדחיפה בעליות.

חשוב לציין שגם במצב זה של הבולמים, מנגנון ה-I DRIVE החדש מצליח עדיין לספוג אבנים וחבטות ובזכות כך לעזור לרוכב לטפס על סלעים ואבנים מבלי לאבד תנופה. מערכת ההילוכים מצליחה לספק טווח יחסי העברה שבעזרתם גם רוכבים ללא כושר גופני מיוחד מצליחים לקראת סוף הרכיבה לעלות עליות במהירות איטית מבלי להזדקק למאמץ מיוחד. הישג זה מושג בזכות גלגל שיניים נוסף בעל 42 שיניים המסופק יחד עם האופניים, אותו ניתן להרכיב על הקסטה האחורית במקום אחד מגלגלי השיניים הקטנים. בזכות כך ניתן להשיג מצד אחד יחסי העברה נמוך לעליות ומצד שני יחסי העברה ארוכים לירידות מבלי להיתקל בבעיות של נפילת שרשרת, או רעשים מהשרשרת כתוצאה מהמגע בינה לבין המעביר הקדמי.

מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015. קובי ליאני
מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015/קובי ליאני

שם המשחק: רבגוניות

ה-GT FORCE החדשים הם אופניים שיכולים לשרת את הרוכב עליהם במגוון רחב מאוד של תנאים ומצטיינים בעיקר במסלולים טכניים, מסולעים ומהירים. האופניים מגיעים עם מפרט מרשים במיוחד ומהווים חבילה מעולה לרוכבים שכבר עברו זוג אופניים או יותר ומחפשים אופניים בכדי להתחיל לרכב בבטחה במסלולים קשים יותר במהירויות גבוהות יותר, מבלי לשלם על כך מחיר מיוחד מבחינת משקל ויכולת טיפוס. המחיר, 16,590 שקל מחירון או 14,599 שקל לחברי מועדון.

נתונים טכניים:
שלדה: אלומיניום הירופורמינג COR ALL MOUNTAIN PHILOSOPHY 6069 עם מסב היגוי תחתון 1.5"
מידות: S / M / L / XL
בולם קדמי: Fox 34 FLOAT 27.5 CTD O/C, 160mm Travel, 15QR, w/ Open Cartridge Damper, Lockout & Rebound Adjust, Tapered A. Steerer
בולם אחורי: Fox Racing Shox Float CTD Adjust, 7.5"x2.0" Air Shock, w/ Rebound Adjust & Lockout
הילוכים: 10X1
מעביר אחורי: Shimano Deore XT Shadow Plus, Direct Mount, RD-M786-D, GS Cage
שיפטר: Shimano SLX, SL-M670, Rapid Fire צד ימין בלבד
קראנק: RaceFace Evolve, 32T Narrow Wide
מעצורים: Shimano SLX, BL-M675
חישוק: WTB STi23, UST Tubeless, 32H
ציר גלגל: קדמי. Shimano HB-M678, SLX, for Center Lock Disc Rotor, 32H, for 15mm thru type axle (w/o axle), Old: 100mm, w/Lock Ring
אחורי. Shimano Freehub, FH-M678, SLX, for Center Lock Disc, 8/9/10-Speed, 32H, for 12mm thru type axle (w/o axle), Old: 142mm, w/o Rotor Mount Cover
צמיגים: Continental Mountain King 27.5"x2.4", Folding Bead
סטם: RaceFace Respond, 45mm Length
כידון: RaceFace Respond, 1/2" Rise, 785mm Width
מוט אוכף: KS LEV Integra, 34.9mm w/ Remote
אוכף: WTB Silverado Race SL, Cromoly Rail
מחיר: 16,590 שקל מחירון, 14,599 שקל לחברי מועדון

מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015. קובי ליאני
מבחן אופניים GT FORCE X EXPERT 2015/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully