וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים רכב משומש? 5 דברים שחייבים לבדוק

28.6.2015 / 14:43

מכונית היא מכונה וגם לה יש תקלות, אז לפני שאתם משלמים ולוקחים בעלות, כדאי להיכנס לעומק הברזלים והפלסטיק כדי למנוע הפתעות רעות בעתיד. אלה חמש הבדיקות שאתם חייבים, פשוט חייבים לבצע

טיפול רכב מוסך. ShutterStock
טיפול רכב מוסך/ShutterStock

שלב בדיקת הרכב לפני הקניה הוא אחד המכריעים בתהליך. המכונית יכולה (וצריכה) להתאים לדרישותיכם ממנה, לקלוע לטעמכם, להיכנס בתקציב וגם להימצא בלוחות המכירה או סתם ברחוב עם שלט על החלון, אבל היא חייבת לעמוד בסטנדרטים טכניים כדי שתוכלו באמת להשתמש בה ולא להיתקע בצד הדרך זמן קצר אחרי שהמוכר המאושר התרחק עם הכסף ביד.

מאחר שלא לכל אחד מאתנו יש חבר מוסכניק מיומן, את הבדיקות האלה כדאי שנעשה אצל מי שיודע לעשותן ויכול גם לעמוד מאחורי הממצאים. מכוני בדיקה יש בארץ בשפע וגם בכל עיר גדולה תמצאו לפחות מוסך מורשה אחד שיכולים לעשות את העבודה עבורכם - בתמורה לתשלום כמובן. מדובר אמנם בכמה מאות שקלים, אבל מהר מאוד תגלו שהם שווים את ההשקעה, גם בשקט הנפשי. אלה הן חמשת הבדיקות שכדאי שתבצעו לפני הקניה. ארבע טכניות ואחת אישית. מדוע? כל התשובות בהמשך.

1. מנוע וגיר

למרות שזהו הסעיף הראשון במדריך שלנו, הוא רק רביעי בחשיבותו מבין החמישה. מדוע? כי מנוע תקול או גיר נוקש אפשר להחליף ומדובר אך ורק בעניין כספי. עדיין, הדבר יכול להיות יקר מאוד, אז שימו לב למה שקורה מתחת למכסה שבחזית. דבר ראשון וודאו שמצבו של המנוע תואם את הקילומטראז' שהרכב צבר. בלאי הוא דבר טבעי, אך חריגים בהחלט יכולים להופיע - רכב עם מאות אלפי קילומטרים ותא מנוע נקי וחדש מדי. רכב עם מעט מאוד קילומטרים, ותא מנוע שנראה זקן ומטונף. כל אחד מהמקרים יכול להצביע על תחזוקה לקויה, תאונה שתוקנה לא מזמן או חמור מכך, זיוף במד המרחק של הרכב.

במכון הבדיקה תקבלו טופס לקוני שמקמץ במידע. נרשם שהמנוע לא תקין? נקישות בראש? חקרו את הבודק ואו המכונאי לסיבה לנקישה ומה הוא בדיוק אותו ליקוי. נרשם שהגיר לא מעביר הילוכים חלק? אל תקבלו את הדברים בפשטותם - יתכן והגיר גמור או זקוק לשיפוץ יקר. חשוב לזכור שמסביב למנוע יש מערכות נלוות רבות - מיזוג, קירור, שימון וכדומה והכלל על כולן זהה. הן צריכות לעבוד בצורה תקינה ואם הן לא, בררו בדיוק מה הליקוי ומה עלות התיקון.

מוסך. ShutterStock
כי מנוע תקול או גיר נוקש אפשר להחליף/ShutterStock

2. צמיגים, בלמים, היגוי ומערכות בטיחות

כן, ניחשתם נכון, זהו הסעיף החשוב ביותר בבדיקה. ליקוי או התפשרות ברכיבים אלה עלול לעלות לכם בחייכם אז אל תעשו לעצמכם הנחות. צמיגי הרכב הן החלק היחיד שמחבר אתכם לכביש. וודאו שהצמיגים תקינים וטריים, שעומק החריצים גבוה מ-3 מ"מ ושעל כל סרן, יש צמיגים זהים. צמיגים שאינם זהים יוצרים הפרשי בטיחות וכמובן שמצב זה אינו חוקי. כדאי לשים לב גם ללחץ האוויר בצמיגים. נהג שלא מקפיד על לחץ האוויר בצמיגים (משפיע על האחיזה, מרחק הבלימה וצריכת הדלק), כנראה מזניח ברכב עוד כמה דברים.

הבלמים יעשו את כל ההבדל בין כמעט תאונה לתאונה. בקשו לדעת אם ברכב מותקנים בלמים (רפידות וצלחות ואו תופים) מקוריים - חיסכון ברכיבים אלה עלול להשפיע על בטיחות הרכב ואם המוכר חסך שם, לכם זה עלול לעלות ביוקר. וודאו שיש מספיק "בשר" על הרפידות, שאין מדרגת שחיקה בדיסקים ושכוח העצירה טוב.

ציריות, מוטות היגוי, מסרק הגה, משאבת תגבור או מנוע חשמלי עלולים להסתכם לא רק בחוויית נסיעה גרועה, אלא גם בעלויות גבוהות וסכנה בטיחותית. בדקו שאין חופשים במערכת, שההגה לא נוקש בהפניה עד סוף מהלכו ונסיעה קדימה או אחורה ושאין נזילות. שיפוץ משאבת הגה כוח עלול להיות יקר וכואב.

יש לרכב בקרות אלקטרוניות לבטיחות? בקשו לוודא את תקינותן. אתם ממש לא רוצים לגלות בחורף הראשון שבקרת היציבות לא עובדת בגלל תקלה בחיישני ה-ABS.

החלפת צמיג. ShutterStock
הצמיגים הם הקשר בין הקרקע לרכב/ShutterStock

3. תאונות, פחחות וצבע

קשה מאוד לשמור על רכב נקי בישראל, בטח שבערים גדולות, אבל בואו נשים במקומן את השריטות, כי בסך הכול מדובר בקוסמטיקה שקל יחסית לתקן וגם קשה להסתיר. אנחנו נפנה אתכם לבדוק את היסטורית התאונות של הרכב. בחלק מהמקרים, ירשם ברישיון הרכב אם בעברו תאונה קשה או השבתה מסוגים שונים. נצלו זאת לזכותכם והביטו ברישיון הרכב העדכני. יש תאונת שלדה? עזבו. יש מכוניות טובות יותר. נזק לשלד הרכב עלול לגרום לכך שבתאונה הבאה, אם תקרה, הרכב לא יגן על הנוסעים באותה המידה או למשל יגרום לבלאי מואץ לחלקים המכניים אם לא תוקן כראוי. את הנזק לפעמים תמצאו בקצוות השלד - בחזית או באחור. בקשו מהמכונאי חוות דעת מפורטת על השפעת הנזק על הבטיחות והחתימו אותו על כך.

הביטו על הרכב באור יום, תחת קרני שמש ישירה אם אפשר, אף פעם לא בלילה. חפשו שינויים בגוון הצבע, במרקם הצביעה ובמרווחים של חלקי הפח והפלסטיק. לא נראה אחיד? המקום ככל הנראה תוקן בעקבות תאונה. בקשו לדעת מה חומרתה ומה חוץ מהפח נפגע. כריות האוויר נפתחו בעבר? סיבה טובה מאוד לבדוק לעומק מה היקף הנזק ואם הרכב הורד מהכביש בעקבות זאת. וכמובן, שהכריות תוקנו ופועלות כראוי.

ביטוח רכב. ShutterStock
ביטוח רכב/ShutterStock

4. חשמל ותוספות

פתחו את מכסה המנוע, הדלתות, את תא המטען והביטו פנימה. חפשו איזולירבנד. חפשו חיבורי חשמל רופפים או כאלה שנראים שלא הגיעו מהמפעל. קומבינות חשמל נעשות בגלל תקלות שלא נמצא להן פתרון (לרוב הדליקו נורת אזהרה בלוח המחוונים), בגלל שירות לקוי וחובבני לרכב או בשל התקנה חיצונית חובבנית של מערכות שמע או אלקטרוניקה נוספת. חיבורי חשמל רופפים או לא מקצועיים עלולים לגרום לקצרים ולנזק יקר מאוד. זהירות. מחירון הרכב יספר לכם גם מה התוספות העיקריות שהרכב הגיע עמן - השוו זאת למצוי ברכב המדובר. יש גג שמש שלא מופיע במחירון או ברישיון הרכב? הדבר עלול לגרום לכך שלא תוכלו לעבור את מבחן הרישוי השנתי.

5. מבחן נהיגה והתאמה אישית

הבדיקה הבאה חשובה לא פחות - האם בכלל בדקתם שהרכב מתאים לכם? אין דרך טובה יותר לענות אל שאלה זו מבלי לנהוג ברכב בפועל. גם אם אינכם מכונאים מקצועיים, נהיגה ברכב תעביר לכם תחושות מהמכונה, שאתם מתחברים אליה, שהיא מתפקדת כפי שאתם מצפים ממנה ושבכלל נעים לכם לנסוע בה. ההתרשמות שלכם חשובה לא פחות מזה של המכונאי הבודק. ברכב אמורים לנהוג גם אנשים נוספים? שתפו אותם בחוויה. זה לא נעים לגלות שמכונית הספורט שקניתם, גדולה מדי על בת הזוג שלכם.

מערכת וואלה בשיתוף סוויץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully