וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשחסרים נהגי רכב כבד? מייבאים עולים חדשים

30.6.2015 / 7:17

4,000 נהגים חסרים כיום בענף ההובלה, וההשלכות הכלכליות על המשק הישראלי כבדות. הפתרון: פרויקט לייבוא עולים חדשים שיעברו הכשרה לנהגי רכב כבד ביוזמת אגד היסעים, משרד התחבורה, מועצת המובילים והסוכנות היהודית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מייבאים נהגי רכב כבד לישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך
בניגוד למשל לארה"ב או אירופה, לא ניתן לייבא לישראל נהגים שאינם עולים חדשים בשל המצב הביטחוני

ענף ההובלה בישראל נמצא במצוקה. מצד אחד, חל גידול של 30% בכמות הנוסעים ובעתיד יקומו עוד 2 נמלים חדשים שידרשו מערכת תפעולית חזקה ועמידה. מצד שני, חסרים בארץ כ-4,000 נהגי רכב כבד, מה שיוצר עבור המשק הישראלי הפסדים כלכליים בהיקפים עצומים. על פי נתוני מועצת המובילים, הגיל הממוצע כיום לנהג עומד על 55, כ-2,000 פורשים בשנה לפנסיה, ו-850 מנפיקים רשיונות אך לא הופכים זאת למקצוע. במצבת כוח האדם הנוכחית, נותרנו עם גרעון של יותר מ-1,000 נהגים בשנה.

כתוצאה מליקויים אלו, כל השרשרת הלוגיסטית מקרטעת בגין מחסור בנהגי רכב כבד, החל מפריקת מטענים, אחזקת מלאי לזמן ממושך בנמל, התייקרות חומרי גלם, התאמה בין הנמלים למובילים וכדומה. גם בצה"ל, כפי שדווח במבצעים האחרונים ("עמוד ענן", "צוק איתן"), נחשף כי המערכת לא מסוגלת להעמיד לרשותה מצבור נהגים גדול דיו על מנת לשמור על שטף הפעילות, ונאלצת לגייס אזרחים.

"במדינת ישראל קיים חוסר חמור בנהגי משאיות ואוטובוסים, זוהי גם אחת הסיבות לעבודה מעל לשעות המותרות בחוק. בצורה כזאת נוצר קושי לשרת את הציבור באמצעות תחבורה הציבורית ובנוסף מטענים מתעכבים בנמלים", אומר יו"ר מועצת המובילים, גדי בן הרוש.

בניגוד למשל לארה"ב או אירופה, לא ניתן לייבא לישראל נהגים שאינם עולים חדשים בשל המצב הביטחוני. על כן, יזמו איגד היסעים, משרד התחבורה, מועצת המובילים והסוכנות היהודית פרויקט שיתמרץ את העלייה לארץ, תוך הבטחה לעבודה עם הגעתם ארצה, בתום הכשרה מקצועית.

הכשרת הנהגים תתחיל עם הסבת רשיון רכב פרטי לאוטובס/רכב כבד בישראל, על פי הקריטריונים הנהוגים במשרד התחבורה, אגף הרישוי, תוך מעבר בחינת תאוריה ולאחריה בחינות מעשיות. בזמן זה, העולים ישהו במרכזי הקליטה בקרית ים ועכו, וכן ילמדו את השפה העברית במשך חמישה חודשים.

"רק באוקראינה, יש כ-40 אלף משפחות. הם רוצים לעלות אך המחסום העיקרי זה שאין תעסוקה, וכך נוצר החיבור שמובילה מועצת המובילים אחרי שהעלתה במשך שנים את בעיית המחסור בנהגים על סדר היום הציבורי", כך בן הרוש. בשלב ראשון, תגענה לישראל 30 משפחות שתשתלבנה בענף ההובלה, ועוד 30 בענף ההיסעים.

בו במקביל, במועצת המובילים פועלים לטפל בכמה סוגיות שטרם באו על פתרונן בנושא השמת נהגי רכב כבד בארץ. כך למשל, דנים עם משרד הכלכלה על הפיכת מקצוע הנהיגה למקצוע נדרש על מנת שיקבל תוקף מקצועי, ובאותו מישור מנסים להגדירו כמקצוע מועדף כך שמשוחררי צה"ל ישתלבו כנהגים בצורה קלה יותר.

משה בן -ציון, אגד הסיעים: "אין מנוס ממציאת הפתרון בחו"ל: קליטת עליה והבטחת תעסוקה מסודרת ואטרקטיבית, היא מעשה ציוני שהינו טוב למדינה, טוב לעולים וטוב גם למעסיקים דהיינו, טוב לכל הגורמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully