וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות הרכבת הקלה בגוש דן – האיחורים לעבודה יחריפו

22.7.2015 / 8:00

סקר שנערך לאחרונה על רקע עבודות הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, מצביע על עלייה בשיעור המאחרים למקום עבודתם ונראה שהמצב רק יחמיר. " המדינה לא יכולה לפתור את עצמה בהצעות כמו תקומו שעה אחת קודם. עליה ליצור מנגנון פיצוי"

הרכבת הקלה. ניב אהרונסון
העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן. הכאוס בעיצומו/ניב אהרונסון

בשבועות הקרובים תחלנה עבודות הקמת הרכבת בתל אביב אשר עתידות בהדרגה לפקוק את תל אביב ולהקשות באופן אקוטי על התנועה הסדירה באזור.

החל מ-2 באוגוסט ייכנסו לתוקף שינויים בהסדרי התנועה בעבודות על תחנות הרכבת שיוקמו בתל אביב ברחובות יהודית, אלנבי וקרליבך, וברמת גן ברחובות אבא הלל וביאליק-ז'בוטינסקי. ברחובות ארלוזורוב ושאול המלך בתל אביב העבודות תצאנה לדרך בחודש אוקטובר. ברחובות בן גוריון ואהרונוביץ' תחל העבודה בחודש דצמבר.

לצד החשש המובן בקרב בעלי העסקים שצפויים להיפגע באופן ישיר מדילול הלקוחות עקב קשיי ההגעה, רבים מהעובדים שמועסקים בבתי עסק באזור תל אביב חוששים כי מהלך העבודות יקשה עליהם מאוד להגיע בזמן למקום העבודה ויגדיל את זמן האיחור שלהם לעבודה. עד כמה החשש שלהם מוצדק? ככל הנראה מאוד.

במחצית הראשונה של 2015 נמסרו בישראל 144 אלף כלי רכב, שיא של כל הזמנים ועלייה של 6.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש יוני האחרון נמסרו בישראל 25,570 כלי רכב, עלייה של כ-10% לעומת יוני אשתקד. העלייה הנמשכת בכמות כלי הרכב, העולה על קצב גידול האוכלוסייה בישראל (כ-2% בשנה), משפיעה כצפוי על הפקקים המתארכים בכבישי ישראל וכבר כיום, עוד קודם לכך שהתחילו העבודות, העלייה המתמשכת במספר כלי הרכב שנעים על כבישי אזור המרכז מורגשת מאוד ומקשה על העובדים להגיע בזמן למקום העבודה.

לצורך בחינת השפעת העלייה בהיקף כלי הרכב שנעים באזור המרכז על תדירות איחור העובדים בבוקר למקום העבודה, ערכה לאחרונה חברת 'עוקץ מערכות' סקר בנושא. לצורך כך, בחנה החברה את נתוני הנוכחות של 1,805 עובדים ועובדות שמועסקים ב-126 בתי עסקבאזור תל אביב והסביבה. נתוני הנוכחות שנדגמו בסקר זה, מתייחסים לפרק הזמן שבין חודש ינואר לחודש יוני 2015, בהשוואה לפרק הזמן יולי-דצמבר 2014.

מנתוני הסקר עולה, כי במחצית הראשונה של שנת 2015, חלה ירידה בהיקף של 10% בשיעור העובדים שכלל לא מאחרים, מרמה של 34.5% בשנת 2014 לרמה של 31.2% בשנת 2015. בתוך כך, נתוני הסקר המעודכן, מצביעים על עליה בשיעור של 4% במספר העובדים שמאחרים למשך זמן של כחמש דקות. על פי הסקר, אם בשנת 2014 עמד מספרם על שיעור של 40.45% הרי שבשנת 2015 – הנתון עומד על 41.90%.

כמו כן, עליה משמעותית בשיעור של 9% חלה באיחור למשך זמן של עד 10 דקות, מרמה של 15.45% בשנת 2014, לרמה של 16.8% בשנת 2015. עפ"י הסקר, גם בקרב קבוצת המאחרים לפרק זמן של 15 דקות ומעלה, חלה עליה בשיעור של 5%, מרמה של 9.6% בשנת 2014, לרמה של 10 % בשנת 2015.

ואם נקום שעה קודם, זה יעזור?

השלכות האיחורים, ככל שאלו יתרבו, עלולות להוביל גם לקיזוז שכר מהעובדים

מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר לאחרונה בראיון, כי "אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה. לא מדברים על משהו קיצוני אבל אם נבקש להגיע לתל אביב לא ב-9 בבוקר אלא ב-8 זו בקשה סבירה".

אולם לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, המציאות אינה פשוטה: "הבעיה בהמלצה של מנכ"ל נת"ע שהיא אינה מביאה בחשבון כי ההורים כבולים לזמני פתיחת בתי הספר והגנים ובכל מקרה גם אם מסת הפקקים תעבור לשעה מוקדמת יותר - העובדים יאחרו למקום העבודה. ההשלכה של עבודות הבנייה לא תשפיע רק על זמני ההגעה בבוקר, שכן בפועל, כל יציאה מהעבודה במהלך היום לצורך הגעה לפגישה – תארך שעות רבות ותשפיע באופן ישיר על המסוגלות של בתי עסק רבים בעיר לנהל באופן תקין את שגרת העבודה. אין ספק שהמדינה לא יכולה לפתור את עצמה בהצעה כגון תקומו שעה קודם. עליה ליצור מנגנון פיצוי".

לדברי עו"ד דן לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות': "השלכות האיחורים, ככל שאלו יתרבו, עלולות להוביל גם לקיזוז שכר מהעובדים שכן המעסיק נדרש לשלם למועסקים שכר רק בגין הזמן בו עבדו בפועל. מבחינתו, עם כל הרצון הטוב, אין הוא יכול לספוג לאורך זמן את הפגיעה בהמשכיות העבודה. אין ספק כי המדינה תידרש לדון בסוגיה זו ככל שממדיה יתרחבו. בנוסף, כאשר מדובר על איחורים חוזרים ונשנים, ואין נפקא מינה הסיבה להן, העובד עלול למצוא את עצמו מפוטר, לאחר ביצוע שימוע. כאשר המעסיק מעיר לעובד מספר פעמים בגין איחורים, ובסופו של דבר הוא נאלץ לפטרו בגין העדר הפנמה של הנושא, יכולה לעלות טענה כי מדובר בפיטורים, אגב הפרת משמעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully