וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומניאקס: מלחמת התשה בשטח הרומני

עומרי גוטמן, דוגרי, מאמר אורח

21.7.2015 / 11:10

ניצחונות מרשימים לרוכבים הישראלים בתחרות האנדורו הקשה בעולם. מקום ראשון ושלישי בקטגוריית הארד, מקום 20 בכסף ועוד. עומרי גוטמן מביא את החוויה מעומק הביצה ומקצה קירות הסלע

כתב וצילם: עומרי גוטמן, דוגרי

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
צילום:/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ
תחרות שנכנסים אליה את הטובים שברוכבי השטח מסביב לעולם וככל שעוברות השנים, האירוע נעשה מפורסם, מבוקש ומטורף יותר לרכיבה

"זנחו כל תקווה, אתם הבאים בשעריי". אין כותרת מתאימה יותר לרומניאקס, מירוץ האנדורו הקשה בעולם, יותר מאשר הכיתוב של דאנטה, בשערי התופת. השנה, התקיימה בפעם ה-12 תחרות ה"רומניאקס", תחרות האנדורו הקשה בעולם. תחרות שנכנסים אליה את הטובים שברוכבי השטח מסביב לעולם וככל שעוברות השנים, האירוע נעשה מפורסם, מבוקש ומטורף יותר לרכיבה. רק החזקים שורדים. ממש כך.

שורות אלה נכתבו לאחר שחמישת ימי התחרות ועוד ארבעה ימי שטח הסתיימו. בימים אלה עוברו הרוכבים בין 100 ל-170 קילומטרים מדי יום, בתוואי אשר גורם לחלק מהעיזים המקומיות לשקול הסבה מקצועית, ולתעסוקה רבה לבעלי המוסכים בסביבה, המטפלים בכלי הרכב אשר העיזו לנסות ולעבור ברצף הגאיות, וואדיות, בורות, סינגלים, ירידות תלולות וקירות אנכיים ומצוקים שנמצאים בכל פינה כאן. דומה שכל העודף שנותר בידי האל לאחר בריאת העולם, הושלך לחבל הארץ הזה; סלעים ומצוקים נותרו במחסן בכמויות מרשימות, כך מסתבר.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

מה זה רומניאקס?

התחרות מורכבת מפרולוג, בו מתמודדים הרוכבים עם מגוון מכשולים מלאכותיים לאורך רחובה הראשי של העיר סיביו, בירת חבל טרנסילווניה שברומניה. זה הוסב לשמש כמסלול מכשולים תובעני, כאילו נוצר בידי הרוזן דרקולה בכבודו ובעצמו אשר לפי האגדה התגורר באזור, ולאחר מכן מארבעה ימי רכיבת שטח. ביום הפרולוג נקבע סדר המזנקים על פי נתוני שנים קודמות ושיקולים נוספים, כגון השיפור שהושג על ידי הרוכב בתחרות קודמת ועוד. את היום השני פותח בכל קטגוריה הרוכב שסיים את הפרולוג בזמן הטוב ביותר, ביום השלישי יוצא ראשון הרוכב שקבע את התוצאה הטובה ביותר ביום השני וכן הלאה, במה שמכונה זינוק מתגלגל. הרוכבים מוזנקים בהפרש של כמה דקות האחד מן השני, והתחרות מוכרעת על ידי הרוכב שעבר את המרחק הנתון בפרק הזמן הקצר ביותר.

התחרות מחולקת לארבע קבוצות קושי שונות: זהב (הרוכבים הבכירים בעולם), כסף, ארד וברזל לפי סדר יורד. לראשונה השנה, לא נכלל המפעל המפורסם שבתוכו רכבו המתחרים בשנים הקודמות, ככל הנראה בשל ריחוקו מהמסלולים שנבחרו השנה, דרומית לעיר סיביו.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
המתחרים הישראליים. צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

המתחרים: הנקודה הישראלית

רוכבת מסקרנת שהצטרפה היא סנדרה גומז, "אחות-של", שמשכה תשומת לב רבה, אם כי סיימה את התחרות רק במקום ה-25

השנה ייצגו את ישראל בתחרות 12 ישראלים, עשרה מתוכם תחת חסותה של חברת UPS, ששניים מאנשיה התחרו בתחרות; נותנת חסות גדולה נוספת הינה חברת ד.ל.ב, יבואנית KTM, שרובם המכריע של אופנועי הקבוצה היו שלה. מרבית הישראלים (זיו כרמי, תומר שמש, רונן כהן, איציק קלנר, ערן וולנברג, גב סלע בן ה-16, גיא רדר ויורם לביא) התחרו במקצה הארד, גיל קינן האמיץ התחרה בקטגוריית הכסף, דניאל לייזרוביץ' (בן 50!), אוהד רביד ומרון קליגר, התחרו בקטגוריית הברזל.

בזירה הבינלאומית התייצבה לתחרות כל הגווארדיה המוכרת: ג'וני ווקר, גראהם ג'ארוויס, אלפרדו גומז (שביקר בישראל לפני כחודש והרשים את הרוכבים המקומיים), פול בולטון, ווייד יאנג הצעיר, לטנביכלר האב (יחד עם הבן, והשניים התחרו באותה קטגורייה), וכריס בירץ'. רוכבת מסקרנת שהצטרפה היא סנדרה גומז, "אחות-של", שמשכה תשומת לב רבה, אם כי סיימה את התחרות רק במקום ה-25. בשיחה עמה סיפרה שהיא מתרגשת והבהירה כי ההשוואה המתבקשת לאחיה הבכור אינה במקומה.

קטגוריית הארד היתה הראשונה שהוזנקה מבין הארבע, והרוכב הראשון שהוזנק היה תומר שמש, אשר התקשה - כמו כל הרוכבים הישראלים - במעבר המכשולים המלאכותיים בפרולוג, והם סיימו בזמנים בינוניים למדי. בקטגורייה הבכירה, ניצח ג'וני ווקר האנגלי כאשר הטוענים לכתר משתרכים במקומות הרביעי והחמישי, ואילו לטנבליכר מפתיע ומגיע שני.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

מי שנשבר, שיפרוש, כבר ביום הראשון

ביום התחרות השני, שהיה הראשון בשטח, היה השטח בוצי בחלקו בשל הגשמים שירדו יום קודם, ובו נטל תומר שמש את ההובלה וזיו כרמי "רק" עשירי. ערן וולנברג החל לאותת על כוונותיו וסיים במקום ה-19, כאשר רונן כהן והשרקו שלו סוגרים את הסקציה הבכירה שלנו במקום ה-67. איציק קלנר וגב סלע הגיעו למקומות נמוכים יותר, וניכר כי הרוכבים הופתעו מרמת הקושי בה נתקלו. גיא רדר שסבל מקשיים לאורך הדרך, נאלץ לפרוש מן התחרות. בקטגוריית הכסף הגיע גיל קינן למקום ה-25 כשהוא מקדים כ-150 רוכבים טובים, מרחבי העולם.

בברזל רכבו מרון קליגר, אוהד רביד ודניאל לייזרוביץ' בקצב טוב, והתמקמו בשליש האמצעי של הטבלה, כאשר מטרתם המוצהרת הינה לסיים את המירוץ והם אינם לוטשים את עיניהם לעבר הפודיום. בסקציה הבכירה ניצח גראהם ג'ארוויס לאחר שהמוביל, ג'וני ווקר, סבל מטעות ניווט קשה בשליש השני של המסלול, עובדה שגרמה לו לאבד זמן יקר. כריס בירץ' אף הוא סבל מקשיי ניווט וכן מפציעה ישנה בכתף, ובראיון עמו סיפר, כי בסך הכל לא הצליח לייצר קצב טוב.

היום השלישי בתחרות (והשני בשטח) התאפיין במכשולי מים וירידות תלולות, והסתיים בקפיצה שנאלצו הרוכבים לבצע מגשר עץ לעבר הסיום; בנקודת הנחיתה נחפר חריץ צר על ידי הרוכבים הרבים שנחתו כולם באותו מקום, ומעטים הרוכבים שהשכילו להימנע ממנו. לאורך כל היום, נתקעו בחריץ עשרות רבות של רוכבים, נאלצו לחלץ עצמם ולהפסיק זמן יקר.

גם כאן הפגינו הרוכבים הישראלים יכולת, כאשר זיו כרמי סיים שלישי לאחר שיפור אדיר ביכולת הרכיבה ותומר שמש ראשון. כרגיל; עדות לכך היא העובדה כי כרמי ושמש עברו את המסלול מהר כל כך, עד שפספסו את נקודת הביקורת מספר 9. בירור קצר העלה, כי המארגנים טרם הספיקו להקימה, שכן לא ציפו שהשניים יגיעו למקום כמעט שעתיים לפני הזמן המתוכנן.

בקטגוריית הכסף צלח גיל קינן עלייה אכזרית במיוחד בסיוע צוות טכני שכלל את אביו, אשתו וחברים, אשר סייעו והרוויחו עבורו זמן יקר ושיפר למקום ה-23. רונן כהן שיפר משמעותית את מיקומו בטבלה, וכך גם גיל קינן בקטגוריית הכסף. ג'וני ווקר הקדים את ג'ארוויס ואת גומז וקבע את הזמן הטוב ביותר. כריס בירץ' התרסק בצורה קשה ונאלץ לפרוש מהתחרות. לטנבליכר שגה קשות בניקוד וזמן החזרה הממושך סיים למעשה את סיכוייו לפודיום.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

איך עולים קיר אנכי?

לאחר העלייה ציפו לרוכבים שלושת המכשולים האחרונים לפני הסיום: נסיעה לתוך מכולות אשפה, נסיעה לאורך קורה מעל בריכת בוץ ולאחר מכן טיפוס על שלוש מדרגות במבנה עץ ייעודי

ביום הרביעי הותשו הרוכבים ברכיבה שהחלה לאורך גשר רכבת מוסב, נופים כפריים שהשתנו עד מהרה לערוצי נחל וגבעות קודרות ותלולות. גם כאן הצטיין הצמד הישראלי - אי אפשר להתחמק מהקלישאה - והשניים השאירו אבק לשאר המתמודדים. ערן וולנברג שמר על יציבות במקום ה-20 ורונן כהן שיפר למקוום ה-49.

ביום התחרות האחרון הרוכבים התמודדו עם מסלול יבש שכלל בעיקר שיפועים, ולא ראו כמעט קרקע ישרה. בסיום ציפתה להם העלייה האימתנית המפורסמת, כבכל שנה, עם מספר אלמנטים קשים יותר מבעבר, כגון קירות אנכיים. מעטים הרוכבים שצלחו את המכשול הזה בנסיעה רצופה וכמעט כולם חבטו את כידוניהם וצלעותיהם כנגד השיפועים הקשים. עד כמה שהצלחנו לראות, רק גומז הצליח לעבור את המכשול הזה בנסיעה רציפה בניסיון הראשון, לא מעט בזכות אחותו, אשר סייעה לו והתוותה בפניו את הדרך המומלצת.

לאחר העלייה ציפו לרוכבים שלושת המכשולים האחרונים לפני הסיום: נסיעה לתוך מכולות אשפה, נסיעה לאורך קורה מעל בריכת בוץ ולאחר מכן טיפוס על שלוש מדרגות במבנה עץ ייעודי. מיותר לציין כי משך הזמן שלקח לרוכבים לסיים את המכשולים הללו היה ארוך מאוד, לעיתים קרוב ל-45 דקות.

גברת גומז הצעירה ניצלה את הייחוס המשפחתי, חרגה מן התוואי במכשול המים ועברה אותו מצדו השני של קו גבול המכשול, וככל הנראה ללא שנענשה על כך. עד לסיום הוביל ג'וני ווקר בפער של 5-10 דקות על פני ג'ארוויס, אולם האחרון לא וויתר, ובמכשול הלפני-אחרון, כאשר הסיום בטווח נגיעה, עקף את ווקר וניצח את יום המירוץ האחרון, הישג שהספיק לו למקום השני בלבד. הרוכבים הישראלים התקשו במכשול זה, עד לייאוש, אולם בסופו של דבר כולם צלחו אותו, לאחר שהפגינו הרבה נחישות ודבקות במטרה, לרבות עזרה הדדית.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

למי היה קשה מדי?

מדובר בהישג יוצא דופן, שכן מדובר בקטגורייה מבעיתה ברמת הקושי שלה, וכאמור למעלה מחצי מהמשתתפים בה תלו את המגפיים במהלך ימי המירוץ

בסופה של תחרות הרומניאקס אמר מרטין, יוזם התחרות והרוח החיה מאחורי הפרויקט כולו, כי ככל הנראה מסלול הארד היה השנה קל למדי, ואילו בקבוצת הכסף, שסבלה מאחוז נשירה של למעלה מ-50 אחוז, היה התכנון קשוח מדי, והבטיח כי בשנה הבאה יופקו הלקחים.

אבל מעבר להצהרות המארגן, הצוות הישראלי יכול להתגאות בהישג חריג והיסטורי אפילו - בדירוג הסופי הגיעו בקטגוריית הארד תומר שמש למקום הראשון (!), זיו כרמי למקום השלישי, ערן וולנברג למקום ה-19 המרשים. בקטגוריית הכסף הגיע גיל קינן למקום ה-20.

כאמור, מדובר בהישג יוצא דופן, שכן מדובר בקטגורייה מבעיתה ברמת הקושי שלה, וכאמור למעלה מחצי מהמשתתפים בה תלו את המגפיים במהלך ימי המירוץ. בזהב ניצח ג'וני ווקר זו השנה השניה ברציפות, למרות ההפסד ביום האחרון, בשל ניקוד עדיף. גומז סיים שלישי ופול בולטון במקום הרביעי, בדיוק כמו בשנה שעברה.

תחרות אנדורו ברומניה רומניאקס. עומרי גוטמן, יח"צ, קובי ליאני
זוי כרמי ותומר שמש - האלופים הישראליים. צילום: עומרי גוטמן/קובי ליאני, עומרי גוטמן, יח"צ

דירוג סופי:

קטגוריית כסף
גיל קינן - 20

קטגוריית ארד
תומר שמש - 1
זיו כרמי - 3
ערן וולנברג - 19
רונן כהן - 41
גב סלע - 66
יורם לביא - 91
איציק קלנר - 92

קטגוריית ברזל
דניאל לייזרוביץ - 49
אוהד רביד - 59

קטגוריית זהב
גוני ווקר - 1
גראהם ג'ארוויס - 2
אלפרדו גומז - 3
פול בולטון - 4

עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • רומניאקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully