וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פולקסוואגן טרנספורטר T6, נ?צ?ר לשושלת בת 65 שנה

16.8.2015 / 7:48

פולקסוואגן מתהדרת בקשר ישיר בין גיבור תרבות ה-Sixties, לבין הדור השישי של המסחרית האייקונית. מה נשאר מחינניות הטרנספורטר הראשון, האם זה באמת רכב חדש, ומי ייקנה אותו בישראל? טסנו לשטוקהולם כדי לדעת יותר

צילומים: יצרן, רמי גלבוע

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
בצביעתו הדו-גוונית, הטרנספורטר החדש הוא הומאז' לאייקון בן ה-65/ניר בן טובים, יצרן

כמי שיצא ב-1971 ל'סובב אירופה' עם טרנספורטר T2, קל לי לענות על השאלה הראשונה; לטרנספורטר החדש אין את החיוניות העליזה של שנות השישים עם היפים מזוקנים, גיטרות אקוסטיות ונערות קליפורניה על חוף האוקיינוס. האם יכול להיות שכאשר אתה כל כך בשל, אתה כבר לא יכול להיות עליז ופוחז? או שמא התפתח המיתוס בזיכרונותינו המכסיפים, והדימוי הנוסטלגי גובר על מציאות חיינו דאז? מה שחשוב הוא שגם בלבושו המודרני, טרנספורטר T6 הוא רכב עתיר כריזמה ואישיות מוטורית, מכונה יוצאת דופן בעולם של שכפולים גנטיים.

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
מימין, 1T עם חיוך גדול שהתחיל את הכול. שני מימין, 2T מתחילת שנות השבעים, היו לי שניים כאלה. שלישי מימין, 3T 'סינכרו', רכב שטח 4X4 רב יכולות. מכאן ואילך, אלו החיים בכביש המהיר/אתר יצרן

הדמיון משתוקק לחזור אל ה'סיקסטיז' ולצלוח יבשות על סיפונו של 'סינכרו' מסוקס, אבל האמת הרבה יותר פרוזאית; מעט מאוד אנשים קונים היום טרנספורטר כדי לצאת איתו למסעות חובקי עולם ורובם משמשים להובלת מטענים, הסעת ילדים לבית הספר ושאר משימות פרוזאיות. בגרמניה עוד תמצאו מנהלים המתרווחים במושבי המחלקה הראשונה של טרנספורטר Business, או רכבי California המתארגנים לקמפינג על שפת האגם, אבל בישראל? קרוב לוודאי שרוב ה-T6 יגיעו אלינו כ'קומבי' עירום בתוכו יורכבו 10 מושבים בסיסיים אה-לה-פתח-תקווה, שלא ייתנו כבוד לאיכויותיו המוטוריות של מוביל ההמונים. בישראל מבוקשים הטרנספורטרים כרכבי הסעות או אמבולנסים, יש להם ביקוש גדול גם אצל מוגבלי ניידות, זכאי ביטוח לאומי. אלו לקוחות המבקשים נוחות ועידון של רכב פרטי במרכב של וואן גדול, זו החבילה אותה מציע טרנספורטר T6.

פולקסווגן פולו GTI החדשה בישראל

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
: תא נוסעים של מכונית מודרנית, ברכב מסחרי. לוח המחוונים הצבעוני מעורר שמחה, מאובזר בכל טוב/ניר בן טובים, יצרן

מה חדש תחת השמש?

לאחר מחזור חיים של 13 שנים ושני מיליון T-ח?מ?ש?'ים, מתברר שהגרמנים לא חיפשו חדשנות עיצובית ב-T6; מהנדסי פולקסוואגן מונים כ-6000 שינויים בין T5 ו-T6, אבל ההבדלים אינם מרעישים. ההסבר הפורמלי לשמרנות העיצובית הוא כי 'זה מה שהלקוחות אוהבים', וזה מה שנמשיך לתת להם. בשיחות אישיות ולאחר כמה בירות, העלו המהנדסים גם את העובדה שהיקף הייצור של המסחריות קטן פי כמה מזה של מכוניות הנוסעים ולכן גם אין תקציב למהפכות - התצורה הבסיסית והמידות הפנימיות לא השתנו, גם לא רצפת הוואן. ומצד שני השינויים רבים וקיימים, בכל פינה – מנועי יורו-6 חדשים וחסכוניים, תיבות הילוכים עדכניות, לוח מחוונים שאין לו מה להתבייש במונחי מכוניות מנהלים, מערכות מתלים משודרגות, יחידות תאורה מודרניות, ושפע מערכות בטיחות.

נהיגה ראשונה בפולקסווגן קאדי החדש

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
גרסת ה-4X4 כבר אינה מסוקסת כמו רכבי 'סינכרו' המיתולוגיים, שידעו לטפס את מעלות הנגב. מעט מאוד 4-Motion יגיעו לישראל, למשרד הביטחון, חברת החשמל וכיו"ב/ניר בן טובים, יצרן

טרנספורטר T6 מצליח לשמור על הופעה מכובדת ואלגנטית המשדרת שזה לא סתם רכב מסחרי, אלא משהו משודרג יותר. הגימורים הקטנים מעניקים לחרטום מראה מודרני ואופנתי, תאורות LED משלימות את מראה ה'לימוזינה' העדכני. החישוקים מעוצבים בסגנון רטרו-מודרני ויש גם גרסה כפולת צבעים, לאלה הרוצים לחזור אל ה-Bulli האייקוני. כל 'מייסטר' גרמני יידע להעריך את הדיוק וההרמוניה בה מתחברים משטחי המתכת של מכסה המנוע, החלון והדלת הקדמיים; צריך עין של מעצב כדי להבחין, שאותו אלמנט הגרפי חוזר גם בתוך הדלתות.

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
פולקסווגן טרנספורטר/ניר בן טובים, יצרן

שיכון לזוגות עשירים

עבור מי שמגיע ממכונית משפחתית או מנהלים, תא הנוסעים של טרנספורטר נראה כאולם התעמלות נרחב. יש מרחב ענקי ליושבים מלפנים ומאחור, ורמת הגימור שודרגה – באופן דרמטי לגרסאות היוקרה/נוסעים, קצת פחות למובילי המטען. בכל המקרים תמצא לוח מחוונים חדש לחלוטין, מודרני וכולל צד מגע גדול; המבנה הכללי נשאר דומה אבל אין ספק, שתא הנוסעים עבר מהפיכה גדולה מבחינת עושר ועידון סביבת הנהג.

פולקסווגן מרחיבה חבילות בטיחות ב-2016

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
האם זה הטרנספורטר של אנגלה מרקל? מחלקה ראשונה על הכביש עם מקרר, חימום, מסאז', Business T6 מאפשר לתפוס שנ"צ ב-200 קמ"ש/אתר יצרן

מובילי הנוסעים כוללים פינוקים מלוא החופן, החל במושבים חשמליים ומושב 'בוסטר' אינטגרלי לילדים, דלת אחורית המאפשרת תכנות גובה הפתיחה ועוד. המושבים נוחים ותומכים היטב (בניגוד מוחץ למושבים המותקנים בישראל), הנדסת האנוש בהירה ונקיה. איכות החומרים והייצור משובחות כמצופה, בקרת אקלים מלאה ליושבים מאחור, קישוריות מלאה ומולטימדיה, דלתות צד הנפערות לרווחה. בגרסאות הנוסעים ניתן לסדר את המושבים בשפע צירופים, לשלוף שולחן משרדי או לסובב לאחור את הכורסאות האמצעיות. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת, עם שטח חלונות גדול ומאוורר.

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
אם אתם יכולים לשחרר תקציב, הזמינו את ה-T6 שלכם עם מושבים מקוריים. הם נוחים פי כמה מאלה המותקנים בישראל/אתר יצרן

T6 כולל שפע מערכות בטיחות אלקטרוניות הלקוחות מעולם מכוניות הנוסעים, נדירות מאוד בקטגוריית המסחריות הגדולות. יש מערכת התראה בפני תאונה, בקרת מהירות א?ד?פטיבית המסגלת לעצור את הרכב במהירויות עד 30 קמ"ש, חניה אוטומטית, אזהרה בפני ירידה מהמסלול, תקשור עם מערכת הצליל בעזרת הוראות קוליות או הנפת ידיים. זהו, כבר מדברים עם האוטו, עם הידיים...

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
פולקסווגן טרנספורטר/אתר יצרן

ארבעה דיזלים 2.0 ליטר, מ-84 עד 204 כ"ס

מנועי הדיזל עונים לתקני יורו-6, חסכוניים ומכוילים "לעמידות בתנאי עבודה של רכב מסחרי". המנועים מגיעים בהספקי 84, 102, 150 או 204 כוחות סוס, משלבים טכנולוגיית BlueMotion חסכונית. יש 2 מנועי בנזין שכנראה לא יגיעו אלינו, תיבות 5 או 6 הילוכים ידניים, ותיבה אוטומטית DSG-7. המנועים אמורים להיות חסכוניים בכ-15% מגרסאותיהם הקודמות.

השם 'קומבי' נגזר מריבוי הקומבינציות בהן תוכל להזמין את הטרנספורטר, מישהו חישב ומצא שאת ה-6T אפשר להזמין בכ-500 אופציות – עם בסיס גלגלים קצר (3.0 מטרים) או ארוך (3.4), גג רגיל או מוגבה, ארגז טנדר או שלדה פתוחה, מוביל נוסעים או קומבי, 2X4 או 4X4, חישוקים בקוטר 16, 17 או 18 אינץ', שישה סוגי מנועים, ביזנס או קמפינג, אמבולנס או כבאית... מתוך המגוון המוגזם הזה בחרתי לבחון דוגמת חלומות אירופאית, ושתי גרסאות רלוונטיות לישראל.

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
המארחים לא הציגו את גרסת 'קליפורניה' המאובזרת למחנאות, אבל הוציאו לנו את העיניים עם Airstream מדהים/אתר יצרן

כבר בשדה התעופה השתלטנו על גרסת Business המפוארת, שני מגדשים ו-204 כ"ס ברגל (כ-9.5 שניות מאפס למאה, עד 200 קמ"ש). זה המנוע הסדרתי החזק ביותר שהותקן בטרנספורטר אי פעם, והוא הזכיר לי את שורשיו הקדמוניים של הטרנספורטר, פורשה וחיפושית. כורסאות המנהלים הדליקו אותנו יותר ממושב הנהג אבל בסוף, מישהו היה צריך לנהוג את הקובייה השחורה. רכב השרד זינק בנהמת מפלטים ספורטיביים, מועצת המנהלים היטלטלה מאחור, המנוע סיפק מומנט בשרני שאינו דורש החלפות הילוכים רבות. חישוקי 18 אינץ' עם צמיגים נמוכי החתך אינם מפנקים את יו"ר הדירקטוריון, גם לא במצב Comfort; אני מניח שעל גדודיות תל אביב זה עלול להיות קצת קופצני.

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
הצמיגים נמוכי החתך אינם מספקים נוחות המספיקה לנהל ישיבת דירקטוריון. הגרסאות ה'רגילות' מפנקות יותר/ניר בן טובים, יצרן

בהמשך עברנו לגרסת מולטי-וואן צבועה בכחול-לבן נוסטלגי. לוח המחוונים צבוע בכחול או אדום-אש, מכניס חיים לתא הנוסעים השחור בדרך כלל. עם 140 כ"ס רגל, תיבת ה-DSG עשתה את העבודה בצניעות ובמהירות, בעודנו בולעים את מסלול הניסוי. נוחות הנסיעה מצוינת, מעט מאוד רעש חודר את הבידוד האקוסטי והבנייה האיכותית. עם 1800 סל"ד ב-120 קמ"ש הנסיעה רגועה וחסכונית, לחיצה על הדוושה תניב כ-12.2 שניות מ-אפס למאה.

לעונג היה לנו להתחפש לזוג קבלני אינסטלציה בטרנספורטר לבן ואנונימי, הנושא 500 קילוגרם משקולות. לוח המחוונים עשוי חומרים מוצקים ועמידים יותר, המנוע היה 2.0 ליטר 100 כ"ס, התיבה ידנית. המנוע שפע מומנט בשרני בתחתית סולם הסל"ד, מאפשר נהיגה רגועה עם התיבה הידנית. המסחרי העמוס לא הרגיש איטי כמו 15 השניות הנקובות מאפס ל-100. המטען מאחור עשה רק טוב לנוחות הנסיעה, ולא פגע באיכויות הנהיגה – היציבות מצוינת בכל הדגמים, בוודאי במונחים של רכב מסחרי. ההיגוי פחות מבריק, אבל יספק כל לקוח נורמלי.

פולקסווגן טרנספורטר. יצרן, ניר בן טובים
פולקסווגן טרנספורטר/ניר בן טובים, יצרן

מחזור חיים מתחדש, לאחר 65 שנה

T6 הוא רכב מסחרי שעבר מקצה שיפורים מסיבי ביותר. איני בטוח שזה עושה אותו לרכב כל-חדש, אבל הוא בוודאי מספיק מחודש כדי לשקול שדרוג מ-T5 או מאחת המסחריות המתחרות. ה-6T עדכני ומודרני מקודמיו, תא הנוסעים שודרג מסיבית, והוא משפר מאוד את רמת העידון והפינוק שכבר ב-T5 הייתה מצוינת. 'תחושת המשפחתית' של הטרנספורטר מהווה שיקול נכבד עבור לקוחות זכאי ביטוח לאומי, המשלמים עבורו מחיר מופחת. אנשי צ'מפיון סבורים שאיכות המוצר, שמירת הערך והוצאות התחזוקה הנמוכות, מצדיקות את פער המחיר גם עבור מי שמשלם מחיר מלא. ה-T6 יגיע אלינו ברבעון האחרון של 2015, ושאיפת היבואן היא לשמור על רמת המחירים הנוכחית – 350 עד 400 אלף שקל לגרסאות בסיס, השמיים והארנק הם הגבול להמשך הדרך. זה יקר יותר מ-יונדאי i800 או רנו טראפיק למשל, אבל קל לראות לאיפה הולך הכסף. אם אתם מחפשים וואן מסחרי, אל תוותרו על נסיעת מבחן בטרנספורטר – חוויית הנסיעה עשויה לשכנע גם אתכם.

הכתב היה אורח חברת צ'מפיון מוטורס

פולקסווגן טרנספורטר. אתר יצרן
הגרסה הקשישה מדליקה למראה, אבל אני מעדיף את ה-T6 המודרני/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully