וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל העולם התקדם הלאה, ואנחנו תקועים עם רכבת קלה וקירוי נתיבי איילון

מירב מורן

2.8.2015 / 11:15

פה בונים רכבת וקירוי לכביש, ובינתיים כל העולם התקדם הלאה

נתיבי איילון, דשרות משה דיין. ראובן קסטרו
נתיבי איילון, דשרות משה דיין/ראובן קסטרו

ישראל היא מדינה של ממציאי טכנולוגיה גאונים. רעיונות שנולדו פה התפשטו לרחבי תבל והצמיחו תעשיות שלמות: מתוכנת המסרים ICQ, שעל צאצאיה ניצבת כיום המדיה החברתית כולה, ועד Waze ומובילאיי בעשור הנוכחי, שמסתמנות כיסודות לתחבורה העתידית.

כמה חבל שהכישרון הזה שלנו נעלם לגמרי בתכנון סביבות חיים ותשתיות. מילא שאיננו ממציאים גדולים בתחום אלא שאנחנו גם מעתיקים רעיונות תכנון ותשתיות באיחור כה גדול, כך שפתרונות מעודכנים יותר ומתאימים יותר, שכבר אומצו ברחבי העולם המפותח - מוחמצים אצלנו.

שתי הדוגמאות שיובאו להלן עשויות להישמע מופרכות ומאוד לא פופולריות.

מומלץ לקרוא בראש פתוח.

seperator

האם רכבת קלה היא קדמה?

את הדוגמה הראשונה לא בעיה לבקר עכשיו, ביום שמתחיל הסיוט הגדול של גוש דן (המהדרין מחמירים עד כדי כל האזור שבין אשדוד לנתניה), אף על פי שכמעט כולם מסכימים שמדובר ברע הכרחי. אנחנו מדברים, כמובן, על הרכבת הקלה בתל אביב.

על פניו, דברים בגנות היוזמה הזו כמוהם ככפירה בקדמה עצמה, אלא שמבט קצת יותר מעמיק מגלה שרכבת עירונית היא פתרון תחבורה מיושן השייך לעולם מיושן (עובדה: בארץ מדברים עליה כבר משנות ה-70).

היא הומצאה במאה ה-19, יושמה בהצלחה במאה ה-20, והייתה טובה לתקופתה. אלא שבינתיים הגענו למאה ה-21, המצאנו את ה-JPS, התמכרנו לאייפון, פיתחנו אפליקציות הסעה יעילות, והתפשט השימוש בכלי רכב קלים, חשמליים ומתוחכמים (המכונית האוטונומית של גוגל היא אולי אות למה שיקרה בעתיד).

כל אלה יוצרים פתרונות תחבורה יותר מהירים וזולים לביצוע, ויותר יעילים ומתאימים לזמננו מאשר רכבת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האם קירוי איילון הוא פתרון "ירוק"?

כזו היא גם התוכנית לקירוי נתיבי איילון. אוטוסטרדות עירוניות נולדו עם התפשטות השימוש במכונית הפרטית בשנות ה-50. הן החריבו רחובות ופגעו באיכות החיים של התושבים. כיום ערים פשוט מסלקות אותן ומחזירות את הקרקע לשימוש אחר.

זה מה שעשו לאוטוסטרדה של סן פרנסיסקו (והחזירו את החיים לדאון טאון של העיר); זה מה שעשו לאוטוסטרדה שעברה ליד נהר הסן בפריז (שהפכה לטיילת משגשגת); כך עשו לאוטוסטרדה שהובילה לברצלונה (על-ידי פיצוץ של שני הגשרים שהרכיבו אותה); וכך סולקה גם האוטוסטרדה שנבנתה בלב סיאול בשנות ה-70 לטובת נהר שמפכפך עכשיו באזור.

המהלכים האלה נעשים על ידי מתכננים שסבורים שעבר זמנה של המכונית הפרטית ככלי רכב, ולכן אין טעם לפתח ואפילו לא לשמר תשתיות שמשרתות אותו.

תחשבו זמן, תחשבו מיזמי ענק, תחשבו טכנולוגיה

קשה עד בלתי אפשרי לדמיין את הפסקת העבודה על הרכבת הקלה, אחרי עשורים של דשדוש; קשה עוד יותר לדמיין את חיסולם של נתיבי איילון - כביש במרכז המטרופולין שנוסעות בו כמעט 700 מכוניות בכל יום.

אבל תחשבו לרגע על הפרויקטים האלה, על לוח הזמנים שלהם, ועל קצב ההתקדמות הטכנולוגית בעולם. תחשבו גם על זה שעד לפני כמה שנים, לא יכולנו לדמיין שננווט בפקקים דרך קול שיבקע מהטלפון ויכוון אותנו לדרך הקצרה על-ידי חישוב קצב הנסיעה של אלפי נהגים אחרים.

ישראל היא מדינה צעירה. היא מגיעה באיחור ליוזמות רבות מהעולם. עם קצת חשיבה ארוכת טווח, זה יכול היה להיות יתרון ולא חיסרון.

מה שקורה עכשיו זו פשוט אבולוציה מיותרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully