וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירוץ מכוניות "חכמות" ראשון מסוגו בישראל

5.8.2015 / 14:49

יצרנית השבבים האמריקנית Freescale קיימה באוניברסיטת תל אביב מירוץ מכוניות אוטונומיות קטנות בין מספר אוניברסיטאות מובילות. המנצחים הגדולים - מכללת מוסינזון להנדסאים

ניר בן טובים

אירוע שהתקיים היום (רביעי) באוניברסיטת תל אביב, ביוזמת יצרנית השבבים האמריקנית Freescale, הפגיש את המבקרים והמשתתפים עם עתיד תעשיית הרכב - מכונית ללא נהג, בזעיר אנפין. 4 מוסדות אקדמיים נבחנו במסלול סגור וקומפקטי בפקולטה להנדסה, שמאתגר את יכולת החשיבה שלהם על גבי שלדת מכונית קטנה עליה הותקנו חיישנים, בקרים ומצלמות (עיבוד תמונה) שהופקדו אצל הסטודנטים זמן קצר לפני התחרות.

בזה אחר זה, עלו למסלול הזעיר הצוותים מאוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת תל אביב, הפקולטה להנדסת חשמל בשנקר והנדסאים ממכללת מוסנזון. ההנחיות לתלמידים הן די ברורות בהתאם לקריטריונים של פרייסקיל: כל מכונית חייבת לעבור את המסלול במלואו מבלי מבלי לסטות החוצה, ולעשות זאת בזמן המהיר ביותר כדי לכבוש את המקום הראשון.

התחלת המירוץ לא נראתה מבטיחה במיוחד נוכח קשיים במיפוי המסלול. המכוניות הקטנות נעות על גבי משטח סגור שמורכב מישורות, פיתולים ואפילו כמה "נחשים" מסתלסלים שאמורים לתעתע באלגוריתם. מהצד, אפשר לטעות ולהניח שמישהו מחזיק בידיו בקר ומכוון אותן בין עיקולים, אולם מלבד כיול על נקודת הזינוק, המכוניות נוסעות בגפן ואף עוצרות בקו הסיום.

רוב הסטודנטים הרשימו והפגינו ביצועים טובים, והבנה מצוינת של איך לבנות מכונית יסודית שמסוגלת לנהוג בעצמה באמצעות הטכנולוגיות של פרייסקיל. מצטיינת במיוחד הייתה מכללת מוסנזון להנדסאים, שמורכבת מחבורת צעירים שהותירה את כולם משתאים, ומתחה את גבולות המעטפת עד לקצה וסיימה את המסלול בזמן שיא של כ-36 שניות.

איך הגעתם למיזם הזה, ומה אתם מצפים לראות בעתיד?

"הגענו לזה דרך המכללה, כל מוסד קיבל את הקיט הזה של פרייסקיל ומשם התחלנו. האמת היא שהגענו למיזם הזה קצת באיחור - היו לנו בסך הכול שלושה שבועות. בסופו של דבר זה אתגר מאוד מאוד מעניין. אתגר אותנו מבחינה שכלית, מבחינה מכנית וכל מה שקשור לזה. מאוד נהנו לעשות את זה, הגענו למקום הראשון היום שזה בונוס ממש נחמד".

אתם רואים את עצמכם בתעשיית הרכב, בתת התמחות של נהיגה אוטונומית למשל, בעוד כמה וכמה שנים?

"תעשיית הרכב? אולי. לא יודעים. זה תחום מעניין, לאו דווקא המכוניות באופן ספציפי אלא הטכנולוגיה עצמה. אנחנו רואים שהתחום מתקדם אז הכול יכול להיות".

שמואל ברקן, מנכ"ל משותף בפריסקייל ישראל: "אנו גאים לתמוך בגידול וטיפוח דור מהנדסי העתיד של ישראל, שיידעו לתמוך בתעשיית המכוניות האוטונומיות. פריסקייל נחשבת למובילה עולמית בתחום הרכיבים לתעשיית הרכב, ומשתפת פעולה בארץ ובעולם עם האקדמיה במגוון תחומים, הראשי שבהם: רכב אוטונומי. בישראל זו הפעם הראשונה שאנו מקיימים את התחרות הזו, שהיא חלק מתחרות בינלאומית שמקיימת פריסקייל העולמית זו השנה החמישית ברציפות.".

מירוץ מכוניות אוטנומיות באוניברסיטת תל אביב. קרדיט: ניר בן-טובים, ניר בן טובים
ההנדסאים המנצחים ממכללת מוסנזון: יואב לנשטיין, עומרי הררי ואבישי אסולין/ניר בן טובים, קרדיט: ניר בן-טובים

בפרייסקיל רקמו את החיבור הטבעי בין סטודנטים להנדסה לתעשיית הרכב העולמית והמקומית, והכשירו את הגשר לעתיד בטוח יותר, בו מכוניות תהיינה עצמאיות וכולנו נרגיש בטוחים במידה ניכרת על הכביש. כ-40% מפעילותה של יצרנית השבבים מוקדש לתחום האוטומוטיב והיא מובילה פתרונות רבים הקשורים למחשוב המכונית, כריות אוויר, מערכות ניטור, מערכות לחץ אוויר ועוד. סביר שאפילו אצלכם ברכב מותקן שבב או חיישן של פריסקייל.

עדי שיבר, מהנדסת אפליקציות בפרייסקיל, מספרת לוואלה! רכב מה עומד מאחרי התחרות המתקיימת זו השנה החמישית ברציפות (לראשונה בארץ), וכיצד תעשיית הרכב מתכוננת למכונית אוטנומית. "אנחנו מקיימים את תחרות פרייסקיל-קאפ כמה שנים. הקבוצות קיבלו ערכה של פרייסקיל, ערכה של רכב, שלדה - עליה ביססו גם חומרה, גם מכניקה, כתיבת אלגוריתם המבוסס על עיבוד תמונה וסנסורים שהם דאגו להרכיב ולחבר על המכונית. כך התקיים המירוץ".

איפה את חושבת שישראל, בתור מי שמתוארת כמעצמה טכנולוגית, נמצאת ביחס לעולם בתחום הזה?

"תראה, אני חושבת שפרייסקיל, כחברה, מובילים בתחום אוטומוטיב, תחום רכב. אנחנו בעיצומו של מיזוג גדול, ולאחר מכן נהיה מספר אחת בעולם בתחום זה. הדגש יעבור לעולם של המחר - מכוניות ללא נהג, ניווט בשטח, היכולת לקבל החלטות נכונות ולהפוך כל נסיעה לבטוחה. פה בארץ אנחנו משקיעים במגמות, וחלק גדול מזה היא המכונית האוטנומית".

אנחנו נמצאים במרכז העניינים, או שישראל משקיפה מהצד על הקידמה?

"יש פיתוחים בארץ. יש חברות שמציעות כל מיני פתרונות של נהיגה חכמה וקבלת החלטות במקום הנהג. התעשייה בארץ מקדמת את זה ואותנו ולקראת העתיד, ומכניסה אותנו לקראת השלב הבא והחשוב".

רואים פה סטודנטים שמביעים התלהבות גדולה. את חושבת שיש להם עתיד בענף הרכב, ובעיקר בכל מה שקשור למכונית ללא נהג?

תשמע, יש פה תלמידים שחלקם עשו את זה בתור תחביב והראו יכולות מעל ומעבר, ויש כאן גם תלמידים שזה תחום העיסוק המרכזי שלהם. ראינו איך הם, כולם, מסוגלים לעבוד בזמן קצר מאוד וליצור את המכונית מהשלב הראשון ועד השלב של לעמוד בדרישות - ואפילו לשבור שיאים. יש פה סטודנטים מכיתות י"ג, י"ד שמסמלים את דור העתיד. וזה דור שהוא לגמרי מוכן להשתלב ביעילות ובמהירות בתוך התחום הזה.

איפה אנחנו עם המכונית האוטונומית בעוד עשר שנים, תהיה מכונית שנוסעת לבד ומבצעת כל מיני מטלות?

אני חושבת שאת הטכנולוגיה תהיה לנו בעוד עשר שנים. וכל מה שאנחנו נצטרך זה בעצם את הרגולציה של הממשלות כדי להטמיע את זה בתוך החיים שלנו, בתוך השגרה היום יומית שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully