וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדית לוהטת: וולוו XC90 מסתערת על פסגת הקרוסאוברים האירופאים

23.8.2015 / 7:36

XC90 החדשה מזניקה את הקונצרן השבדי לעימות חזיתי עם מיטב תוצרת אירופה, מתווה את הדרך אותה עושה וולוו תחת כנפיו הפיננסיות של הקונצרן הסיני Geely. האם יש לה סיכוי מול הגרמנים?

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הדור הראשון של XC90 נולד ב-2002 וככל שהצליח בארה"ב, הגיע הזמן להחליפו. דגם 2015 הכול-חדש חשוב ומעניין, מכיוון שהוא יושב על פלטפורמת SPA המודולרית שתשמש בסיס לדגמים נוספים של היצרן השבדי. התמונות אינן עושות חסד עם ה-וולוו החדשה, שבמציאות היא גדולה ומכובדת יותר מאשר בצילומים. ה-XC90 מרשימה ובולטת לעין, מאחור קל לזהות יחידות תאורה האופייניות לדגמי וולוו. מלפנים בוהקות שתי יחידות LED קטנות עם מוטיב T אופקי, המזכיר איכשהו את ריבועיותם של דגמי וולוו הקדמוניים. החרטום החדש כוחני ומאופק בעת ובעונה אחת. השבכה הקדמית זקופה, לוגו ענקי וקו מלוכסן שומרים קשר עם הלוגו השבדי. המרכב מעוטר בפסי כרום דקים, שילוב נאה בין מאופקות אירופאית לבין טעם אמריקני. רכב המבחן נעל צמיגי 20" על חישוקים ספורטיביים אלגנטיים.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
-90 מרשימה מאוד, מחודדת ומסיבית כאחד. חרטומה אנכי, הגימור מוקפד, החישוקים יפים. לא תפגוש 90 רבים בכל רמזור וב-565,000 שקלים, תקבל 'אפקט הגעה' מכובד/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בעלי הבית לא מפריעים

לפני שנים מעטות עמדה וולוו על סף קריסה וקונצרן "ג'ילי" הסיני השקיע בה 11 מיליארד דולר, שאפשרו לשבדים לפתח את ה-XC90 הכול-חדשה. בתחילה היו חששות מהתערבות סינית מוגזמת, אך לא כך היה; כשם ש'טאטה' ההודית העניקה חופש יצירתי מלא ל'לנד רובר', כך גם הסינים עם וולוו. ככל שהמרכב נראה טוב מבחוץ, התופינים המתוקים מתחבאים בפנים; תא הנוסעים מעודן, מאובזר בעושר ובאיכות חומרים יוצאת דופן. בקדמת הדלת מצאתי שלושה סוגים של אלומיניום מוברש ומעובד להפליא, עור נאפה משובח, פלסטיקה עמידה, תאורות LED סמויות, רמקולים משובחים... יש סאונד משובח של Bowers & Wilkins עם 19 רמקולים וסאב-וופר ייחודי, בקרת אקלים 4-אזורית, האיכות קורנת מכל פינה בתא הנוסעים, הנדסת האנוש מצוינת. המושבים אינם גדולים אך הם תומכים היטב, שדה הראיה קדימה טוב, הודות למיקום מוקפד של המראות החיצוניות.

עוד באותו נושא

מחקר: מערכות הבטיחות של וולוו הפחיתו משמעותית את תאונות הדרכים

לכתבה המלאה
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
איכות החומרים והייצור גובלים במושלמות. קל להרגיש לאיפה הולך הכסף/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אבל למרות ממדי המרכב, אין תחושת מרחב גדולה במושבים הקדמיים – הקונסולה המרכזית רחבה מאוד, משענות הדלתות בולטות מהמקובל. יש מספיק מקום גם לנוסעים שמנמנים, אבל אין תחושה של שפע מרחב. בשורת המושבים השנייה ייכנסו שלושה נוסעים, על מושבים הנעים עצמאית קדימה ואחורה. שני המושבים בשורה השלישית גדולים מהמקובל בקטגוריה אבל עדיין, לא לנוסעים Full size. עם שבעה מושבים פתוחים נשאר תא מטען צנוע, אך פרקטי.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גם עם 7 מושבים פתוחים נשאר תא מטען, קטן אך שימושי. הישיבה בשורה השלישית בעיקר לנערים מתבגרים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ים של אלקטרוניקה

במרכז לוח המחוונים מתנוסס מסך מגע "12.3 מרשים, תואם-טאבלט במידותיו ותפקודו. באמצעות הצג ניתן לשלוט במערכות הרכב, מיזוג, ניווט (באנגלית בלבד), תקשורת, מצלמות, אפליקציות מבוססות ענן... כל מה שצריך. הממשק מו?כר לכל משתמש סמארטפון או טאבלט אבל הייתי שמח למצוא שימוש נרחב יותר בגרפיקה בולטת ופשוטה; כרגע יש ריבוי טקסטים במסך, המעסיקים את הנהג יותר מכפי שהייתי רוצה. כתוצאה משפע הפונקציות במסך, יש מעט כפתורים פיזיים בתא הנוסעים, זה טוב.

וולוו XC90, בקרת קרבה להולכי רגל. יצרן, ניר בן טובים
שפע מערכות אלקטרוניות מנתחות את מצב הכביש והתנועה, יתריעו ואף יגיבו על מצבי חירום. המערכת אינה מחליפה את הנהג, הישארו עירניים!/ניר בן טובים, יצרן

אחד המתגים הפיזיים הוא להתנעת המנוע, המתפקד בתנועה סיבובית. שני מנועי 2.0 ליטר מיובאים כרגע לישראל, בנזין 320 ודיזל 225 כוח סוס. בעתיד תגיע גם גרסה היברידית 395 כ"ס אבל היום אנו מסתפקים בגרסת Inscription בעלת 320 כ"ס ו-40.8 קג"מ. תיבת 8-ההילוכים פלנטרית, מופעלת במוט 'טיפטרוניק' (אין מנופי הפעלה על ההגה).

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הנעת הרכב מתבצעת עם מתג סיבובי, מוזר למדי. Drive Mode משפיע על ההיגוי ותיבת 8-ההילוכים. אם תשקיע 22,000 שקלים במתלי אוויר האופציונאליים, גם הם יושפעו ממצב המתג/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לפני היציאה לדרך נכנס לפעולה צבא שדים אלקטרוניים, האמורים להשגיח על ביטחונך האישי – מצלמות ומערכת רדאר בבסיס המראה המרכזית, חיישנים ומצלמות היקפיות, מערכות אלקטרוניקה אותן לא אספיק לתאר (ואתם בוודאי לא תטרחו לקרוא). השבדים לקחו את ה-XC90 עוד קדימה מהמקובל בסגמנט – בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת נתיב והיגוי אוטומטי, מערכת שתבלום בחוזקה בפקק עירוני, מערכות לשמירת ערנות ("נראה שאתה זקוק להפסקת קפה" לחשה לי השבדית לעת ערב), בקרות למיניהן... כל מה שאתם עלולים לחשוב עליו.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תנוחת הנהיגה מצוינת, הנדסת האנוש טובה, שדה הראיה חופשי. הצג הראשי עמוס מדי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

חשוב לציין כי ה-XC90 אינה מנסה להיות 'אוטונומית'; הנהג חייב להישאר ערני וקשוב, והמערכות רק משמשות כעזר שאינו מתעייף לרגע. לכן, שמירת נתיב אינה מתרחשת בצורה מושלמת וההיגוי האוטומטי מזגזג אותך בין פסי ההפרדה שעל הכביש, כך שתמשיך לנהוג במו ידייך. החנייה האוטומטית מתפקדת היטב, אבל ברחוב צר היא העלתה לי גלגל על המדרכה – יש לשים לב למתרחש. אני חייב להודות שקשה לי להתרגל לגלגל הגה המגלה חיים משלו; כאשר הוא מבחין בסטייה מנתיב הוא משדר רעידות קלות, ומנסה לתקן את כיוון המכונית. החיים העצמאיים של ההגה מוזרים, וצריך להפעיל כוח כדי לנטרל את פעולתו. זו תחושה מוזרה ובקטעי נהיגה ספורטיבית, ביטלנו את ההיגוי האוטומטי. לעומת זאת ובקטעי מנהלה רגועים, שמחתי לעקוב אחרי גלגל ההגה המתקן את עצמו בלי הרף. יום יבוא, ואוכל להתרווח במושב האחורי!

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במבחן המציאות

יכול להיות שיש אנשים הרוכשים מכונית יוקרה ב-565,00 שקלים (ועוד 20,000 שקל תוספות) על סמך מראה עיניים ועיון ברשימת האבזור הבלתי נגמרת; אנחנו אוהבים לנהוג ולכן יצאנו אל הצפון הלוהט, כדי לראות איך מתפקדת החבילה האלגנטית. מנוע Drive-E המודרני מסתפק בנפח 2.0 ליטר וארבע בוכנות, קצת צנוע עבור מכונית פאר השוקלת 2100 קילוגרם. אבל זה מה שעושים היום לטובת חיסכון בדלק ושימור הסביבה והמנוע מצויד במגדש-על ומגדש-טורבו, המבטיחים נשימה קלה וזורמת.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ממש לא רכב שטח, אבל קרוסאובר מענג למשפחה המודרנית/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ביצועי המנוע אינם עוצרי נשימה, אבל מספקים לגמרי – בעזרת Launch Boost אפשר להשלים את המאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות חפוזות, עד למהירות מרבית של 230 קמ"ש. הנעת 4X4 מבטיחה אחיזה מושלמת, ותיבת 8-ההילוכים מתפקדת היטב; ב-Comfort היא רגועה, ב-Dynamic היא נסערת, אין תלונות. תצרוכת הדלק בזמן המבחן נעה בין 6.5 ל-12 קילומטרים לליטר, יפה עבור רכב גדול הנדחק לנהיגה ספורטיבית. גם תאוצות הביניים טובות, הודות למשקל עצמי נמוך יחסית, וצמד מגדשים המספקים כוח מידי. הבעיה היא שהמנוע הקטן עובד קשה בעבור הביצועים, והדבר נשמע היטב בתא הנוסעים; לא תמצאו כאן פעולה חרישית ודחיפה בשרנית של מנוע גדול-נפח, מאמצי ה-XC90נשמעים בבירור כאשר מנסים לסחוט ממנו ביצועים ספורטיביים.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בלי להיות מכונת נהיגה קיצונית, ה-XC90 מענגת מאוד בכביש הררי. שלל המערכות הטכנולוגיות יעזרו לך לצאת מצרה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

התנהגות הכביש של הוולוו חדה ומענגת – צמיגי ה-275/45R20 אוחזים היטב באספלט, ההיגוי מדויק אם כי אינו מחודד לגמרי, הבלמים נושכים. זו לא מכונת נהיגה ייעודית אלא קרוסאובר משפחתי אבל אפשר ליהנות איתו, גם בכבישים מפותלים. המתלים הקדמיים מכוילים כראוי, במזיגה טובה בין נוחות וריסון. המתלה האחורי מבוסס על קפיץ רוחבי העשוי חומרים מרוכבים (מזכיר למישהו קורבט?...), והוא מתפקד פחות טוב מהקדמי; המתלה האחורי פחות נוח, חובט ורועש יותר מכפי שהיינו רוצים למצוא במכונית מפוארת שכזו.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

על כביש שבדי מלוטש תיסע ה-XC90 במלכותיות נינוחה אבל היא פחות טובה בכבישים משובשים, כמקובל אצלנו. את נוחות הנסיעה ניתן לשפר בשני אופנים – לבחור בחישוקי ה-19 אינץ', הנועלים צמיגים בחתך גבוה יותר; או להשקיע 22,000 שקלים במתלי אוויר אופציונאליים, האמורים לספק נוחות נסיעה גבוהה יותר, לא בדקנו.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

עידן המסת הקרחונים

וולוו רשמה שנת 2014 מצוינת עם גידול של 35% במכירותיה בישראל. מבחן הדרכים המחיש לנו שעוד יש שבדיות לוהטות, ושהאימפריה הסינית יודעת לשחרר לחץ מהמפעלים אותם היא רוכשת. ה-XC90 מתווה את הדרך למוצרי וולוו הבאים, והדרך יפה ורהוטה – זוהי מכונית מודרנית ומתוחכמת, המשלבת בין ערכים אירופאים שמרניים, וטכנולוגיה על גבול העתידנות. XC90 מציעה תא נוסעים מקורי וייחודי, מוצר "פרימיום" הנותן תמורה מלאה למחיר ולמיצוב. תדמית הבטיחות ההיסטורית של וולוו מקבלת העצמה עדכנית, באמצעות מערכות הבטיחות המתקדמות ו-7 כריות האוויר, אשר יגנו היטב על המשפחה. יכולת שטח? לא בדקנו, לא רלוונטי.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ה-90 אינה מכונית ספורטיבית, וזו ממש לא בעיה – היא מהירה ונחרצת, בוודאי מספיק עבור קהל לקוחותיה העתידיים. מה שחבל לי הוא שהיא גם לא מספיק לימוזינה – פעולת המתלים, בידוד הרעשים, אלה היו צריכים להיות טובים יותר במכונית העולה טוב מעל חצי מיליון, ומיועדת להתחרות במיטב תוצרת אירופה. המנוע יישאר שקט כל עוד לא תלחץ על הדוושה אבל רעשי המתלה האחורי יופיעו כל אימת שתיכנס למהמורת מע"ץ, או תטפס על גדודית מתפרעת. ומצד שני, וולוו XC90 נותנת תמורה טובה לכסף שהיא עולה, והיא ייחודית מאוד - זו לא מכונית שתציף את הכבישים בישראל, והיא נהנית מתדמית מצוינת ונקיה.

וולוו XC90 גרסת 3.2 ל' במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מכל עבר אתה מוקף בפריטי-מעצב חמודים; כאן, רמקול במרכז לוח המחוונים/ניר בן טובים, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • וולוו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully