וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, סוחר רכב לפניך

31.8.2015 / 13:51

רכב משומש לא קונים מכל אחד. ההיצע אמנם רחב אך רמת האמינות עדיין לוקה בחסר. איך תזהו עסקות מסוכנות? הנה 6 דרכים לוודא שאתם יכולים לנהוג בשקט

נהגת כועסת במכונית. ShutterStock
לא תמיד הרכב נבדק לפני מכירתו הלאה/ShutterStock

כמו שתעשיית הרכב מתקדמת גלגל בגלגל עם הטכנולוגיה, גם המסחר בה משנה את פניו והופך את תהליך מכירה/רכישה של רכב משומש מטרחה לחוויה. נכון, עדיין מדובר בתהליך המחייב ערנות וסבלנות אבל נראה כי השוק הולך למקום יותר אמין ופחות מעורר דאגות.

בישראל נמכרים מדי שנה כמיליון כלי רכב, מתוכם כ-800 אלף מוגדרים רכבים משומשים שמחליפים בעלות ("ידיים"). המספרים הללו מבטאים שווי שוק של מיליארדי שקלים ולכן לא פלא שהוא מושך אליו עוסקים רבים, החל מאנשים שמחפשים לעשות רווח קל, דרך סוחרים ומגרשים פרטיים ועד לציי רכב וחברות סחר.

כמו בכל תחום, גם כאן אפשר למצוא לא מעט אנשים ומקומות אשר האמינות או טובת הלקוח הם לא ממש נר לרגליהם. למרבה המזל, הקדמה והעידן הטכנולוגי תורמים את שלהם לכך ששוק המסחר במכוניות משומשות מתקדם לכיוון חיובי.

כעת נשאלת השאלה: כיצד נוכל כולנו לדעת שביצענו את העסקה הטובה ביותר עבורנו? לפני שנענה על השאלה הזאת, כדאי קודם להגדיר מי הם אותם אנשים שמגדירים עצמם סוחרי רכב ומה תפקידם בשרשרת אספקת הרכבים.

לא תמיד הלקוח מעודכן

משרד התחבורה קבע בשנים האחרונות שורה של תקנות שמגדירות את תפקידו של סוחר רכב, רישיונו, זכויותיו וחובותיו, אולם הפיתוי וההזדמנות "לעשות קופה" ממכירת רכב, משכו אליהם גם גורמים מפוקפקים.

אלה לרוב "מגלגלים" כלי רכב אשר מתקשים להימכר באופן טבעי, ממגוון סיבות שכוללות תאונות, עיקולים, תיקונים לא חוקיים, קילומטרז' גבוה, בעיות מקוריות וכדומה. הבעיה מתחילה כאשר גורמים אלה מעוניינים להשיב את אותם כלי רכב לכביש, לרוב ללא שהלקוח מעודכן במצבם המכאני והבטיחותי ועל ידי כך לגרום למחיר הרכב להיות גבוה בהרבה מערכו האמיתי.

רכבים משומשים שמחליפים בעלות הם תופעה שכיחה כל עוד המידע הזה גלוי וזמין לכל צד בעסקה. מיותר לציין שמחירו של הרכב נגזר בין השאר, גם ממספר "הידיים" שהחליף במהלך השנים והעובדה הזאת לא נעלמת מעיניהם של סוחרי הרכב שלעתים נמנעים מלבצע העברת בעלות על הרכב.

מפתחות לרכב גבר. טלי אלחדד, סוויץ
רכב משומש לא קונים מכל אחד/סוויץ, טלי אלחדד

יכולות בילוש מוכחות

עד לפני מספר שנים, על רוכשי הרכב המשומש הוטל לבצע, בעל כורחם, מסדר זיהוי של ממש על מנת לאמת את פרטי המוכר מול פרטי הבעלים כדי לוודא שהמידע שקיבלו אודותיו אכן אמין. אז, גם הבינו אותם רוכשים שלא לחינם מסתירים פרטים על ההיסטוריה של הרכב או את מספר הבעלים.

זיהוי ודאי של בעליו הרשומים של הרכב הפך למשימה בלשית ממש. כמו גם שאלות נוספות עמם נאלצו הרוכשים להתמודד לבדם: האם מספר הקילומטרים שמציג מד המרחק הוא נכון? מדוע גוון צבע הדלת נראה שונה למרות שהמוכר נשבע שהרכב לא עבר שום תאונה?

בפברואר 2012, המליצה הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב לאפשר לסוחרי רכב מורשים, למכור כלי רכב חדשים מבלי שיירשמו כבעלים הרשמיים של הרכב. בשנת 2013 התעדכנו תקנות משרד התחבורה לפי המלצות הועדה ומאז סוחרי רכב יכולים לקבל לחזקתם רכב למכירה וזאת ללא ביצוע העברת בעלות.

תיקון זה מאפשר להם למכור את כלי הרכב הללו מבלי לטרטר את בעליו המקוריים של הרכב אל מעמד המכירה. אלא שלא כל הסוחרים מחזיקים ברישיון משרד התחבורה ותמיד יהיו את אלה שיעדיפו לעבוד בתחום האפור שבו הרווח עבורם גדול יותר והאחריות קטנה יותר. ולכן גם כאשר מחליטים לרכוש רכב מסוחר, יש לוודא שהוא סוחר מורשה.

מסתבר שאפשר גם אחרת

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מעדיפים לבצע את הרכישות שלהם ברשת האינטרנט. שינויים אלה לא פסחו גם על שוק המכוניות המשומשות. כיום, הלקוח רוצה לקבל את מקסימום המידע על הרכב שהוא עומד לקנות, וגם יש לו את הדרך לגלות ולקבל מידע זה. בעולם אינטרנטי ומהיר, אנשים אוהבים יעילות ושמחים להימנע סחבת שגוזלת את זמנם.

צריך להודות: כולנו התרגלנו למישהו שיעשה את העבודה עבורנו. הימים בהם היינו צריכים לפרסם מודעות בעיתון תחת הכותרת "לרציניים בלבד" ולהתעורר למבול של טלפונים בשש בבוקר רק כדי להינזף כי ביקשנו מחיר מחירון על רכב "בלי שוק", נגמרו וכיום, עם זמינות המידע, ניתן ללמוד הרבה מאוד על הרכב הבא שלכם גם מבלי לצאת מהבית.

פשוט להיכנס לאינטרנט ולצפות בתמונות, לקבל מידע מכני על הרכב ולקרוא את היסטוריית הבעלים עליו מבלי לקבל טלפונים מסוחרים מפולפלים שמנסים להתחזות למוכרים פרטיים.

אילוסטרציה. ShutterStock
האם אתם יודעים הכל על הרכב שאתם עומדים לרכוש?/ShutterStock

אז איך תדעו? 6 דרכים לזהות:

אז איך תדעו מי נמצא מעבר לקו הטלפון/מודעה בעיתון/לוח יד2? הנה 6 דרכים לזהות עסקות מסוכנות:

1. דחו שיחות טלפון - אם מתקשר אליכם מישהו בקשר לרכב, תגידו שאתם מבקשים לחזור אליו בעוד מספר דקות ותבקשו את מספר טלפון שלו. סוחרים לא אוהבים לתת את המספר הפרטי שלהם וסביר להניח שיענו לכם שהם יתקשרו יותר מאוחר.

2. הפכו ללקוח סמוי - אם כבר נתנו לכם מספר טלפון, חכו כמה שעות, התקשרו מטלפון אחר מזה שפרסמתם ואז תתקשרו ותגידו שזה בקשר לרכב. אם ישאלו על איזה רכב אתם מדברים, תבינו שמדובר בסוחר שמפרסם מספר כלי רכב בו זמנית ולכן אינו יודע על איזה רכב אתם מדברים.

3. קבעו פגישה ודאית - בקשו לראות את הרכב בכתובת של הבעלים הרשומים. תירוצים בנוסח "בוא ניפגש איפשהו" או "עזוב, אני אגיע אליך, בשביל מה שתרוץ" צריכים להדליק לכם נורה אדומה.

4. היזהרו מתחרות מדומה - כאשר אתם מנהלים משא ומתן על המחיר, שימו לב שלא מופיע משום מקום פלוני אלמוני שפתאום גם הוא רוצה לקנות את הרכב. מדובר בשיטה מוכרת ונושנה שנועדה לגרום לכם לקבל החלטה מהירה אחרת אותו אחד יחטוף לכם את המציאה.

מפתחות לרכב אישה. טלי אלחדד, סוויץ
בדקו את הרכב רק בשעות האור/סוויץ, טלי אלחדד

5. יש חדש תחת השמש - רכב בודקים ביום אור. אם מראים לכם אותו בחניון או מקום חשוך, עמדו על זכותכם לראות אותו בחוץ ובאור יום. רק כך תוכלו לראות פגמים בגוף ובצבע.

6. הכי פשוט לשאול - התפתלויות, התחמקויות והתחכמויות ילמדו אתכם שהתשובה היא ככל הנראה חיובית ולפניכם מדובר בסוחר שמעוניין להסתיר זאת. תענו לו שכבר פנו אליכם סוחרים אחרים ואתם מעוניינים למכור באופן פרטי.

זכרו שכיום, גם כשקונים או מוכרים רכב יד שניה, ניתן לעשות זאת בצורה אמינה ובטוחה. רשת האינטרנט מאפשרת לגולשים לחפש את המידע הדרוש להם על הרכב וזאת מבלי לצאת כלל מהבית או המשרד. חפשו אתרים שנותנים לכם מקסימום מידע כולל מחיר ותמונה אמיתית של הרכב ולא מתוך מודעה או צילום יצרן. אם בתמונה תגלו סימנים חיצונים שלא נמסר לכם עליהם בבדיקה תוכלו לוותר מראש ולחסוך זמן מיותר על רכב שלא תקנו.

בצד השני, כשאתם מעוניינים למכור רכב, העדיפו לעשות זאת בדרך בטוחה ואמינה. חפשו את הדרך הקצרה ביותר שתחסוך לכם את שיחות הטלפון, כאב הראש, הבדיקות והדאגות.

סוחרי רכב אולי יכולים להפוך את הליך מכירת או קניית הרכב למהיר יותר אבל יש לזה מחיר ולרוב מלווה התהליך בתחושות של חוסר אמינות וביטחון. בנוסף, סוחרים יעשו תמיד כל מאמץ לשלם מחיר נמוך בקניה וגבוה במכירה בעוד שאתם, כקונים או מוכרים, רוצים וצריכים למקסם לטובתכם את העסקה ככל הניתן. תמיד תזכרו שהם ממולחים ומנוסים מכם. מדובר ברכוש או כסף שלכם. מגיע שתקבלו עבורו את התמורה הטובה ביותר.

וואלה! NEWS בשיתוף סוויץ'
  • עוד באותו נושא:
  • סוויץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully