וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: תרבות הקראוונים מגיעה לכבישי ישראל

4.9.2015 / 8:43

צריך להיות עיוור, כדי לא להבחין בגידול העצום של מספר הקראוונים בישראל. עשרות שנים לאחר אירופה וארה"ב, גם אצלנו מתחילים להבין ש'בית על גלגלים' הוא רעיון מצוין – ולא רק לטיולים

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
האיסוזו גרר את הקראוון בלי שמץ מאמץ. כל רכב יכול לגרור קראוון במשקל מותאם ומאושר, אל תשכחו להקפיד על קווי פניה רחבים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ב-2009 חזרתי עם דורית מארה"ב, לאחר שנה שלמה של טיול במוטורהום; הייתה זו השנה היפה של חיינו ולא הצלחנו להבין מדוע לא התפתחה בישראל תרבות קראוונים, אין תשתיות ואין מודעות. לא עברו אלא שלוש שנים ומס הקניה על קראוונים בוטל, והוקלו תקנות ההשכרה לציבור הרחב. יזמים החלו לייבא קראוונים, ישראלים שהכירו את החוויה בחו"ל רצו ליהנות ממנה גם כאן, אחרים חיפשו פתרון מגורים קל וזמין.

כיום כבר אי אפשר לטייל בשבת בלי לפגוש קראוונים הנגררים אחרי טנדרים, ג'יפים ומכוניות פרטיות. מה שהתחיל כהתנחלויות פרטיזניות בחופי אולגה וחיפה מתחיל להיראות כמו שוק מפותח עם מבחר מוצרים וספקים, חניונים מסודרים, וגיבוי מסיבי של משרד התיירות ורשות שמורות הטבע. רוב הקרוונים בישראל הם נגררים נטולי מנוע, יש מעט מאוד Recreation Vehicles – מונח אמריקני המתורגם בערך ל'אוטו-בית' או 'קרוון אחוד'. בארץ מסתובבים כמה מאות קראוונים, מיעוטם בידיים פרטיות והאחרים מושכרים על ידי חברות עסקיות. יש גם כמה אתרי קמפינג המחזיקים בתריסר קרוונים או יותר, מחוברים למים וחשמל.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
חניון הקראוונים בחורשת טל. בקיץ ובחגים, הזמינו מקום זמן רב מראש. הכינו 250-300 שקלים ליום למשפחה, בנוסף לשכירות/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

אוטו-פטנט

גם לאחר שבילינו מאות לילות בקראוונים, עוד לא נרגענו מהתכונות המופלאות של יצור כלאיים זה. קראוון הוא סוג של יאכטה יבשתית, מפנקת ומאובזרת היטב, גדושה בפטנטים חוסכי-מקום ומערכות המעניקות לך את כל תפנוקי הבית המודרני. במרחב זערורי של 12-16 מ"ר נדחס עולם ומלואו; אתה יושב לשולחן האוכל, ומהחלון הפנורמי נשקפים נופי בראשית. הושט ידך ימינה ומבלי לקום ממושבך, פתח את המקרר. הושט ידך שמאלה, להפעלת המזגן או כיריים שלוש-להבות. התעייפת מהפינוקים? מיטה כפולה עם חלונות פנורמיים ממתינה מטר וחצי מאחורייך. שירותים נוחים ונקיים כמו בבית? בבקשה, יש. הנוחות טוטאלית, והיא אינה קשורה במה שקורה בחוץ; מצאנו את עצמנו מתפנקים ממקלחת חמה וחימום גז, במקומות הנידחים והמאובקים ביותר בעולם – או לחילופין ברחוב עירוני סואן, חצי מטר מעוברים ושבים שאין להם מושג מה מתרחש מאחורי הדפנות האטומות.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
אין שום בעיה לטייל בכביש מהיר או הררי, התרחקו ממרכזי הערים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טיילים רבים מעדיפים לישון באתר מסודר עם חיבורי מים וחשמל, אבל אין בעיה לישון גם בטבע – ללא אנשים מסביב, ללא עלות. כ-150 ליטרים מים ומצברי חשמל מאפשרים לבלות שניים-שלושה לילות עצמאיים לחלוטין; רק לפני שאתם משליכים עוגן, בדקו אם אינכם בשטח פרטי, או אזור 'אין חניה'... בישראל אין חקיקה מסודרת, מותר לישון בכל מקום בו אתה רשאי לחנות. הקראוון מתאים לאופי הישראלי ככפפה ליד; זוהי קומבינה המשלבת נוחות של בית עם ניידות של מכונית, פינוק מושחת בעיצומו של שטח עוין, דרך יצירתית לעקוף את מחיריהם השערורייתיים של מלונות, צימרים ומסעדות. הקראוון גם מאפשר לעקוף תהליכי אישור בנייה ולהציב יחידת מגורים בחצר המשק, במחיר נמוך יחסית ובזמן אפסי.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
חפשו באינטרנט ובשולי הדרכים, את מרכזי המכירות. התחילו בשכירות לטיול או שניים, המשיכו בקראוון קטן לשנה-שנתיים, קנחו בקראוון היכול להלין 8 נוסעים./ניר בן טובים, רמי גלבוע

ישראלים רבים גילו את האושר מזמן; אלתרו קרוונים או בנו בכוחות עצמם, ייבאו בדרך-לא-דרך, היצירתיות חוגגת. קהילות צעירות בחרו בחיי נוודות כבדרך חיים; בקרו ב"כפרים על גלגלים" ותמצאו קהילה תוססת ותומכת, המנסה לחמוק ממלכודת ה'משכנתא לעשרים שנה'. בסדרת כתבות קרובה נספר לכם איך קונים או שוכרים מוטורהום בארה"ב ואירופה, בלי למשכן את הדירה בתל אביב. בינתיים החלטנו לטעום את חווית המחנאות בישראל, בחניון 'חוף גופרה' שבמזרח הכנרת.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
קשה להאמין כמה פינוק אפשר להכניס ל-8 מטרים רבועים. "קראוון בגליל' בחוף גופרה. בחוץ 27 מעלות, בפנים נעים וקריר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בחוף גופרה מוצבים קראוונים קבועים, ויש גם חניון לטיילים המגיעים עם קראוון פרטי או שכור. רצה הגורל והגענו לכנרת באחד מימי הכבשן של אוגוסט האחרון, מד המעלות הצביע על 47 מעלות... טירוף! לאושרנו גילינו כי המזגן הביתי המותקן בנגררים של "קראוון בגליל' מתמודד בגבורה עם להבות הגיהנום, והתעלפנו לשנ"צ ארוכה. התעוררנו לעת ערביים ואת שקיעת השמש כבר ראינו מתוך מי הכינרת, כ-30 מטרים מהקראוון השכור. הקראוונים מוצבים בצל אקליפטוסים ענקיים, אין יותר ישראלי מזה!

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הגרסה המוטורית של 'חורשת האקליפטוסים', בחוף גופרה שעל שפת הכנרת/ניר בן טובים, רמי גלבוע

רכב הגרירה שלנו היה איסוזו די-מקס, והוא ממש לא הרגיש את 1100 הקילוגרמים שנרתמו מאחורינו. הבעיה בכלל אינה כוח המנוע, אלא שליטה על הנגרר. מומלץ מאוד (וגם חוקי) לא לעבור את ה-90 קמ"ש, לתכנן היטב ומראש כל עקיפה או פנייה, ולהרחיב מאוד את קווי הפנייה; הוסף מטר לרדיוס כל פניה, וכך תשמור את הקראוון על הכביש. יש להיזהר מגדודיות ובורות, להישמר שלא להיקלע לזיגזגים מסוכנים ובקיצור – לנהוג כמו הדודה שלך. מאוד נהניתי ממלאכת הגרירה, כולל שעשועי רברס שהמחישו לי עד כמה צריך לתכנן כל עצירה וחניה. ברור שבזמן הנסיעה, אין להושיב נוסעים בקראוון. בעל רישיון ב' מורשה לגרור קראוון עד 1500 קילוגרם, רכב פרטי מוגבל בגרירת 750 ק"ג.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וודאו שהרכב שלכם מסוגל ומורשה לגרור את הקראוון המיועד. כוונו מראות בהתאם, יתכן שתיאלצו להתקים הרחבת מראות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

דבר הרשות

משרד התיירות תומך בפיתוח טיילות הקראוונים, כחלופה זמינה וזולה למחסור הכרוני בחדרי לינה בישראל. רשות שמורות הטבע והגנים אחראית על הקמת 10-9 חניוני קראוונים ברחבי ישראל. חניון הדגל כבר הוקם בחורשת טל, מפנק ומושקע להפליא. החניונים הבאים יהיו בסיסיים יותר, כדי שניתן יהיה לר?ש?ת את הארץ בנקודות רבות. חניוני קראוונים יוקמו באכזיב, מקורות הירקון, פלמחים, בית ינאי, מצדה, חניון בארות במכתש רמון וחי-בר יוטבתה. יוכרז גם "שביל הקראוונים" שיציע למשפחה לדלג ממקום למקום, וליהנות מטיולים מודרכים בכל תחנה. מסביר תום עמית, מנהל חניוני לילה ברשט"ג: אנו מעדיפים שאנשים יבלו לילה או שניים בשמורות הטבע, ולא יבואו לשעה-שעתיים 'לפני הפקקים'. זה בילוי יסודי ורגוע, המשביח את שמירת הסביבה ומעמיק חיבור משפחתי אל הטבע.

עוד באותו נושא

קיימים שני סוגי קראוונים - אז מה עדיף ומה ההבדלים?

לכתבה המלאה
טיל מוטורהום. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
החניון בחורשת טל בנוי במפרט גבוה מהמקובל בעולם הגדול. החניונים הבאים יהיו צנועים יותר, כדי לאפשר פיתוח מהיר של חניונים רבים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בנוסף לחניוני הרשות, הוקמו גם חניונים פרטיים; איציק אלידע, מנהל חניון גופרה בכנרת ואלברט ווקנין מ'קראוון בגליל' מציינים כי העונה הבוערת בישראל נמשכת חודשיים-שלושה, והם מעוניינים לפתח גם תיירות חורף. מחיר השהות בחוף הוא 250-200 שקלים ללילה למי שרוצה חיבורי מים וחשמל, 125 שקלים למי שמבקש "חניה יבשה". על כך יש להוסיף 700-800 שקלים לשכירת הקראוון (אם עוד לא קניתם אחד...). המחירים משתנים מעונה לעונה, מסופי שבוע וחגים לימי חול; הזמינו מראש, בדקו היטב אם יש הנחות לשכירות של כמה ימים, ומה כלול ב'חבילת ציוד הקמפינג' עליה תשלמו בנפרד.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בישול בשטח? לא מה שהיה פעם, עם הפוייקה ועשן המדורה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

האם חווית הקראוון מתאימה גם לכם?

דורית ואני התאהבנו בחיי הצוענים ואת הכתבה הזו אני מקליד לכם מאירופה, בה אנו מטיילים עם קראוון פרטי (ועל כך, בהמשך). למרות התמסרותנו הטוטאלית לסגנון החיים הזה, ברור שהוא לא מתאים לכל אחד. טיילות מוטורהום מצריכה מידה של הרפתקנות, נכונות לוותר על קצת מרחב, ויכולת ליהנות מהחיבור המלא לטבע. כזוג המטייל בנורבגיה אנחנו נהנים מכל רגע, אבל לעשות אותו המסע עם שלושה ילדים מצווחים? לא בטוח שהייתי עומד במשימה... חופשת קראוון בישראל אינה מחליפה מלון שיגרתי; זהו יותר 'קמפינג משודרג' המאפשר ליהנות מחופשה זולה בחיק הטבע, וליהנות מפינוקים כמו מים חמים ומקלחת, מזגן ומפלט לתינוקות וזקנים. בישראל של 2015 אפשר למצוא חבורה היוצאת לחופשת קמפינג, עם קראוון אחד שכור וכמה מכוניות. הקראוון מספק שירותי בישול ורחצה לכל החבורה, וההוצאה לגולגולת נמוכה יחסית. הקראוון מאפשר לטייל בישראל גם בחורף – בשעות היום נעים לטייל בארץ, בלילה יש מזגן, חימום ומקלחת חמה.

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, ניר בן טובים
פעם היה כאן 'חומה ומגדל', היום השוק מסודר ומציע קראוון לכל כיס ולכל צורך/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הקראוון אף עשוי לשנות לכם את החיים. דני פרל ממושב מזור קנה קראוון נגרר באורך 6.5 מטרים – המטרה המקורית הייתה לטייל בארץ ולארח חברים בחצר הבית, אבל מהר מאוד התהפכו היוצרות. רונית ודני עברו לגור בקראוון לתקופת שיפוץ הבית, ולפתע גילו כי אינם רוצים לחזור אל הבית הגדול – במקום 170 מ"ר יש להם עכשיו 12 מטרים רבועים, עם כל החצר והנוף לרשותם. הם השכירו את הבית ונהנים מחופש ומפנסיה חודשית קבועה. רונית ממשיכה לעבוד בסטודיו שלה בחצר המשק, ומדי פעם הם יוצאים עם הבית לטייל בישראל. משפחת פרל אינה ישנה בחניונים מסודרים, הם מתמקמים רק בזולות המוכרות לדני מטיולי הטרקטורונים.

הגורר של דני הוא לנד קרוזר, המושך את הקראוון בלי שום בעיה. דני העדיף לקנות קראוון מייצור מקומי של 'גאיה קראוונים'; תמורת 120,000 שקלים קיבל נגרר 6.5-מטרים המותאם בדיוק למטרותיו והעדפותיו עם 100 ליטר מים על הסיפון, לוחות סולאריים על הגג, נגרר חסון המסוגל לעמוד בטיוליהם התובעניים. הרישוי השנתי עומד על 68 שקלים מגוחכים, ביטוח מקיף עולה 3,500 שקלים, חובה 255 שקלים. לא כל זוג יכול להתגורר בקראוון אבל רבים מעמידים קראוון בחצר, לצרכי משרד, קליניקה, יחידת דיור לילדים או הורים, ועוד.

מוטרוהם. רמי גלבוע, דני פרל,
הקראוון של דני פרל תפור לצרכיו, ומגיע לפינות חמד מבודדות. עדיין, לא נגרר לשטח/רמי גלבוע, דני פרל

לראות את האופק

אסף אפרים מנכ"ל חברת 'לאופק' מעריך שבארץ פועלות עשרות חברות, המשכירות מאות קראוונים ממיטב תוצרת אירופה ומייצור מקומי. 'לאופק' מוכרת ומשכירה קראוונים מתוצרתAdria ואחרות, במחירים הנעים בין 80 ל-140 אלף שקל, תלוי בגודל הקראוון ובעיקר ברמת האבזור. מחירי שכירות יומית נעים בין 750-600 שקלים ואסף משוכנע ששוק הקראוונים בישראל עדיין נמצא בחיתוליו; 'לאופק' משקיעה בשוק את כל מה שיש להם, ומשכירים גם קראוונים לטיולים בחו"ל.

אם אתם מתפתים לרוץ ולהזמין קראוון, לאט לכם. צאו לכמה טיולים בקראוון שכור, ראו אם בני המשפחה מתחברים לסיפור הזה? אם אינכם מתכוונים לטייל פעמיים-שלוש בחודש, אולי עדיף לשכור? ברור כי עם הזמן יתפתח בישראל גם שוק משומשים, שיאפשר קנייה במחירים מוזלים מאוד – רק לאחרונה הוצע למכירה קראוון שעלה ב-2013 140,000 שקלים, במחיר מציאה של 85,000 שקלים! חשבו גם על האפשרות לרכוש קראוון בשותפות עם חברים או בני משפחה – או שתזכו בחיסכון גדול, או שתפסידו את המשפחה... חשוב לציין שהקראוונים הסטנדרטיים אינם מיועדים לירידה לשטח. גם אם תצליח להכניס אותם עם הג'יפ שלך לשטח, רוב הסיכויים שתגרום נזק גדול למכלולי הגחון ולצנרת המים הנמצאת מתחת למרכב, ושאר המערכות המורכבות. כדי לרדת לשטח נדרש נגרר מסיבי עם גלגלים גדולים, זוויות מרכב נאותות ומכלולים מותאמים. חפשו אותם באוסטרליה...

טיל מוטורהום. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
לפני כמה שנים יוצרו בארץ נגררי שטח של 'איזי-קאמפ'. היו אלה נגררים חסונים ומתקפלים שהעניקו פינוק גדול, עם יכולת שטח רצינית/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

קשה להשוות טיילות קראוונים בישראל, עם האפשרויות הפתוחות לפנינו בעולם הגדול. ישראל קטנה ומוכרת לכל טייל מיומן, מזג האוויר בקיץ קטלני והמחירים גבוהים. אבל הקראוון מעניק לכל טיול נופך חדש לחלוטין, והוא יאפשר לכם לישון בשטח גם בלילות החורף הקרים והרטובים ביותר. אנו ממליצים לכם לטעום את דרך החיים המלהיבה הזאת! כך בתקופה הקרובה נספר לכם גם על טיילות קראוונים בעולם הגדול.

עוד פנאי ושטח בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • קרוואנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully