וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפער בין שווי שימוש של רכב ליסינג למחירו האמיתי

רו"ח נמרוד רטנר, מאמר אורח

5.9.2015 / 8:43

במהלך מערכת הבחירות האחרונות דיבר ראש הממשלה על כך שהחיים יותר חשובים מאיכותם. אכן, המדינה בונה על כך כי הציבור עסוק מידי בתלאות הקיום מכדי לצעוק – די לעושק. וזה מצליח לה. נותנת הנחות זניחות במיסוי רכב ומסיטה את הזרקור מהעיוותים המשמעותיים בתחום

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מבחן מאזדה 3 החדשה/קובי ליאני

במרוצת החודשים האחרונים פרסמנו כאן בוואלה רכב! לא מעט כתבות שעוסקות בשערוריית סכומי הכסף האסטרונומיים שמשלם ציבור המשתמשים בליסינג, שנובע מיישום עקום של השיטה ומחוסר מודעות לאפשרות להוזיל את העלות. הפעם, בחרנו למקד את תשומת הלב בסיבה כי בישראל, בניגוד למדינות רבות בעולם, לא משתלם לעשות עסקת ליסינג על רכב משומש. וזה לא מפאת מצבו המכני של הרכב.

על מנת להבין את גודל העיוות, יש להבין כי עסקת ליסינג מחושבת בין היתר גם על בסיס ירידת ערך הרכב. למעשה, שווי עסקת הליסינג נקבע ע"י הכפלת שיעור קבוע של 2.48%, בערכו של הרכב. וכך, כעבור שלוש שנים, לאחר שפוטנציאל ירידת הערך מומש ברובו – יש טעם והיגיון רב להתקשר בעסקת ליסינג על רכב משומש (בהנחה שמדובר ברכב במצב טוב).

אולם בישראל, באופן אבסורדי ומקומם, למאות בעלי החברות שנושאים בתשלום השווי שימוש לעובדים או עשרות אלפי העצמאיים שהקימו חברה שהם היחידים שעובדים בה, אין כל היגיון כלכלי וכדאיות לרכוש רכב משומש .

לעצמאים ולבעלי חברות לא משתלם לרכוש רכב משומש בעסקת ליסינג

עסקת ליסינג מחושבת בין היתר גם על בסיס ירידת ערך הרכב

את האצבע המאשימה לעיוות יש להפנות לתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), תשמ"ז-1987, שמצמידות את מחיר הרכב "הרשמי"- מחיר הבסיס שממנו חושב שווי השימוש לראשונה, למדד המחירים לצרכן – להלן יקרא בישראל שמו "מחיר מתואם".

משמעות הדבר היא כי היות ובעל הרכב נדרש לשלם שווי שימוש בהתאם למחיר המתואם, הרי שבפועל, סכום הכסף שישלם מידי חודש בגין שימוש ברכב משומש כמעט זהה למחיר שישלם בגין שימוש ברכב חדש. ישנם אף לא מעט מקרים בהם הוא ישלם שווי שימוש בסכום גבוה יותר.

נכון, נראה כי משתלם היה הרבה יותר להשתמש ברכב ליסינג משומש, אולם כאמור, עקב שיעור שווי השימוש הגבוה ותשלום המחיר המתואם בישראל, אין למעשה כדאיות בשימוש ברכב משומש. לשם המחשת העיוות, ניקח לדוגמא את המקרה של שלמה שבשנת 2010 קנה סקודה רומסטר חדשה בסך של 116,900 שקלים, אשר שווי השימוש ששולם עבורו היה בסך של 2,899 (2.48% * 116,900 = 2,899 שקלים). כיצד הגענו לחישוב?

פשוט – בישראל משולם שווי שימוש בגובה של סכום הרכב אותו כופלים בשיעור של 2.48%.

בשנת 2015 (לאחר 5 שנים) קנה אהרון משלמה את הרומסטר ב 60,000 שקלים. הירידה נובעת שהרכב נסע כל שנה 35,000 ק"מ בממוצע, והמחיר ששולם לפי מחירון מהימן (יד 2/לוי יצחק).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באופן הגיוני, אהרון היה צריך לשלם שווי שימוש שנגזר ממחיר הרכב ביום העברת הבעלות - 60,000 ¤ (60,000 *2.48 % = 1,488 שקלים). אולם בפועל, הוא ישלם מחיר גבוה בהרבה- 3,140שקלים.

אבל למדינה היגיון אחר. המדינה החליטה בשנת 2011 ששווי השימוש שישולם, יחושב על בסיס מחיר הרכב ביום עלייתו על הכביש, כאשר זה מוצמד למדד המחירים לצרכן – 'המחיר המתואם'. וכך, באופן מעוות, במקום שבעל הרכב ישלם מס שמשקף את מחיר הרכב בגובה 60,000 שקלים,הוא ישלם שיעור מס שנגזר ממחירו המתואם : 126,633 שקלים. זאת אומרת שלשיטת רשות המסים, אותה סקודה רומסטר שווה לצורך חישוב שווי השימוש בשנת 2015 יותר מאשר בשנת 2011!

* הכותב הוא סמנכ"ל חברת SaveTax שעוסקת בהפחתת שווי שימוש ברכב.

עוד באותו נושא:
לקובעי המדיניות בארץ אין אינטרס למהפכה בליסינג
מכוניות ליסינג בלי ערך: 5 שנים של עיוות מתמשך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully