וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טויוטה היילקס החדש. עובד קשוח

הדור השמיני לרכב העבודה של טויוטה משנה עיצוב, ממלא את תא הנוסעים באבזור, מקטין מנועים ומוסיף סוסים וגם יודע לאכול שטח כמו גדול. בחנו אותו בתנאים הקשים של איסלנד

צילומים: קובי ליאני

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

כשמביטים על עולם הרכב של העשור השני באלף השלישי, מגלים תמונה עגומה למדי: כמעט כל היצרניות ממשיכות להתקרב זו לזו, הדגמים מתנקזים לזרם יחיד והתוצאה היא דמיון בלתי נמנע בין כלי רכב מתחרים, עד כדי שחיקה מוחלטת של ההבדלים. הדבר מוצא גם ביטוי בהשקות הרכב החדש בהן אנו לוקחים חלק, בכך שבאלה, נציגי היצרניות לא רק משתמשים באותן מילים לתאר את ערימת הברזלים הטכנולוגית החדשה שלהם, אלא גם מפחיתים באופן עקבי את מרחק ותנאי הנהיגה המוקצה לנו העיתונאים שנחוצים לנו לשם ההתרשמות מהרכב. כבר נכחנו באירועים שבהן נהגנו 82, 65 ו-40 קילומטרים ובמקרה מביך אחד, גם למרחק של קילומטר יחיד ובודד במהירות של 25 קמ"ש.

ואז הגיעה טויוטה עם השקת ההיילקס החדש. הדור השמיני לסוס העבודה של יצרנית הרכב היפנית. דף ההסבר המקדים להשקה לא היה לשם הלצה - היפנים תכננו עבורנו ועבור ההיילקס החדש אירוע בן שלושה ימים עם לא פחות מ-700 קילומטרים, יותר ממחצית מהם בשטח חולי, סלעי, רטוב וקפוא ובעיקר מרהיב באי הגעשי והמרוחק איסלנד. החזרה לאיסלנד אינה מקרית עבור טויוטה. בדיוק כאן בשנת 2010 הם לקחו חלק בבניית ההיילקס האולטימטיבי שהגיע אל שני הקטבים הקפואים של כדור הארץ וככב גם בטופגיר כשהעפיל להר הגעש שאין סיכוי שאזכור את שמו שהתפרץ לאחרונה. אירוע שכזה אינו עניין של מה בכך וממחיש עד כמה סומכים טויוטה על העמידות והקשיחות של רכב העבודה/שטח שלהם - דבר שאף יצרנית רכב לא העזה לעשות בכל שנותי כעיתונאי רכב.

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

16 מיליון

אם דיברנו על קשיחות, הרי שטויוטה היילקס לא ממש זקוק שיאריכו עליו את הדיבור. הטנדר המפורסם שנולד בשנת 1968 נמכר ב-7 דורותיו ב-16 מיליון יחידות והגיע לכל הפינות המחוספסות של העולם. חוץ מלהעמיס ארגזים, זכוכיות ושקי מלט, כמעט כל ארגון צבאי או מיליציה משתמשים בהיילקס כרכב קרבי כשעל גבו שמונה לוחמים, מקלע מרושע או משגר טילים אכזרי. גם אצלנו, למרות ביטול ההכרה במס לכלי רכב אלה, גודלו של השוק עומד על כ-3,000 יחידות בשנה, כמעט משליש מהן משויכות להיילקס והוא נמצא בשירות גופי המדינה, חברת חשמל ועוד.

במאי 2015 חשפה טויוטה לראשונה את הדור השמיני לרכב זה אשר מיוצר בתאילנד. הממדים צמחו במעט עם התארכות ב-9 ס"מ (535 ס"מ) והתרחבות של 2 סנטימטרים (185.5 ס"מ) ובסיס הגלגלים נפרש כעת על 308.5 ס"מ. הארכת החזית יצרה זווית גישה של 31 מעלות, מאחור מקבלים זווית נטישה של 26 מעלות ומרווח הגחון עומד על 28.6 ס"מ בדור החדש. בכל הקשור לארגז, אורכו 152.5 ס"מ, רוחבו 165.4 ס"מ וגובהו 48 ס"מ ובגרסה המגיעה לישראל ישנה יכולת לשאת 750 קילוגרמים נוספים (נבחנת אפשרות להביא גם את גרסת ה-1 טון) ולגרור 3.2 טון.

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

לובש חליפה לעבודה

ההיילקס החדש גם נראה כזה. האבולוציה שלו ניכרת בכל מעבר דור וגם הפעם הרכב מבצע קפיצת מדרגה אל העתיד. החזית שלו נעשתה בולטת בהרבה, תרתי משמע. עם גריל כרום ענק ופנסים מודרניים לא תוכלו לפספס אותו במראה וכשהעמדנו אותו לצד דורו הקודם, מבחינים בהתארכות האף בחזית. הוא בולט בהרבה מזה של הדור הקודם, אך לא פוגע בהופעה הקשוחה. במבט מהצד מבחינים בקמטי פח חדשים שמופיעים על גופו וגם במבט מאחור הוא ממשיך להראות חסון, שרירי ובעיקר רחוק מהקרקע.

פתיחת הדלתות אל תא הנוסעים שלו מגלה כי רוח העיצוב החדש נשבה גם פנימה ושם מתגלה דשבורד מעוצב ועמוס פרטים, עם המון זוויות, פיתולים וסוגי משטחים, אבל עם חומרים קשיחים חדשים שמשאירים רושם של עמידות ארוכת שנים. במרכז הדשבורד ישנו מסך מגע חדש וגדול (8 אינץ') שמפעיל את מערכת השמע וכו' וגם שלל פקדים ומתגים מתחת שממחישים את העליה ברמת האבזור של הרכב וזו כוללת - בקרת אקלים, מערכת שמע מתקדמת, שלל אמצעי סיוע אלקטרוני ומכאני לנהיגה בשטח, בורר הנעה (2H, 4H. 4L) מערכות בטיחות חדשות וגם 7 כריות אוויר להגנה על הנוסעים במקרה של תאונה.

ההתמקמות במושב הנהג קלה מאוד. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, המושבים (עור ברכב ההדגמה ולא יגיעו לארץ כך) מתכוונים חשמלית (כוונון ידני בגרסה הישראלית) והמרחב לגוף מצוין בכל ממד. גם ההגה מתכוונן לעומק ולגובה ומקל על קבלת תנוחה אידיאלית לנהיגת כביש ושטח וגם אחרי שעות ארוכות על מושב זה, קמנו רעננים ורעבים לעוד. מאחור המרחב לברכיים השתפר בסנטימטר אחד, אך גם שם ניתן להושיב שלושה נוסעים מבלי לשמוע מהם תלונות על נוחות.

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

מנוע קטן, גדול

המנוע החדש פועם באופן חלק וחרישי, ללא הגרגור הדיזלי המטרטר של פעם

בהתאם למקובל בעולם, גם ההיילקס החדש מצויד במנוע טורבו-דיזל חדש בנפח קטן יותר מקודמו. לזה כעת נפח של 2.4 ליטר (נכון לרגע זה בתקן יורו 5) עם הזרקת מסילה משותפת. הנתונים מצביעים על עליה ל-150 כ"ס ב-3,400 סל"ד ועל 40.8 קג"מ הזמינים מ-1,600 ועד 2,000 סל"ד. המנוע הזה משודך גם לתיבה ידנית וגם לתיבה אוטומטית, שתיהן עם 6 הילוכים, כאשר זו האוטומטית מציעה ניהול מתקדם ש"יודע" להתאים את ההילוך הנבחר בהתאם לתנאי הנהיגה (מעכב העברות הילוכים במורד, מקדים הורדות הילוכים בבלימה ועוד) היצרן מדבר על מהירות מרבית של 170 קמ"ש בשתי הגרסאות ואילו צריכת הדלק הממוצעת (יצרן) היא 13.7 ק"מ לליטר בדגם הידני ו-12 ק"מ לליטר בדגם האוטומטי.

את הבדל בתחושה בין המנוע החדש לקודמו מקבלים כבר ברגע ההתנעה. המנוע החדש פועם באופן חלק וחרישי, ללא הגרגור הדיזלי המטרטר של פעם. החלקות הזו ממשיכה בנהיגה, כאשר המנוע חי וגמיש כבר מסל"ד נמוך מאוד ומסוגל למתוח את שריריו גם לקצה גבול סקאלת הסל"ד. אולם אין בכל ממש צורך. המנוע מספק כוח יעיל לכל אורך קשת הסל"ד. תגובת המנוע ללחיצה על המצערת טובה מאוד, עם זינוק מהיר קדימה והוא גם מסוגל לייצר עקיפות מהירות ביחס למקובל בעולם הטנדרים. בצמוד לידית ההילוכים ישנו מתג כוח או חיסכון ובחירה במצב הראשון מזרזת עוד יותר את תגובתו, כאילו קיבל מנת פלפל חריף באגזוז. מצב החיסכון מפחית במעט את תפוקת המנוע וגורם לתיבה לשאוף להעלות הילוכים ככל הניתן, כדי לחסוך בדלק, בעיקר כאשר הרכב נוסע בתחום העירוני וללא משא בארגז.

הגמישות הרבה שבמנוע הפכה אותו לממתק של ממש בנהיגת השטח הממושכת שהוכנה עבורנו. היכולת שלו להעניק כוח כבר מסל"ד נמוך, התחברה מצוין אל יכולות השטח הפיזיות של הרכב וסייעה מאוד בטיפול במכשולים שמחייבים מהירות זחילה, עם עבודה עדינה ומדודה עם המצערת. בהינע על הגלגלים האחוריים בלבד, הזנב שמח ומכשכש כשמבקשים ממנו הינע לכל הגלגלים, ההיילקס נצמד לקרקע ומתמקד בהתקדמות הלאה בנחישות. תיבת ההילוכים מסייעת גם כן עם יחס העברה ראשון קצר יחסית ופעולה נינוחה בהעברות ההילוכים. עם זאת, היינו שמחים לקבל קצת יותר בלימת מנוע, גם בהילוך הראשון במדרונים תלולים כדי להפחית את השימוש בבלמים. ההילוכים חמישי ושישי, שניהם הילוכי יתר שנועדו לשיוט נינוח וחסכוני מתחת ל-2,000 סל"ד ב-100 קמ"ש.

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

משחקי הכס

על הכביש ההיילקס מפתיע בנעימותו. טויוטה עשו כאן עבודה ממשית על המתלים שלו, כך שהקדמי רך וסופג והאחורי, למרות שעדיין בנוי בקונפיגורציה של מתלי עלים קשוחים שמיועדים לנשיאת משקל, מציעים נסיעה נוחה למדי (בהתחשב בייעודו של הרכב). בידוד הרעשים שופר מאוד כך שרעש המנוע מוחרש כמעט לגמרי וגם רעשי הרוח לא מציקים. הצמיגים הגדולים מקרינים מעט צלילים בנסיע המהירה, אבל צריך ממש להקשיב כדי להבחין בכך.

שלב השטח באיסלנד לא אחר לבוא, שכן מרבית כבישי האי הגעשי המרוחק הנם שבילים מהודקים במקרה הטוב וציר הנהיגה שאליו נלקחנו שארך 700 קילומטרים, כלל תנאים משתנים לא רק בויזואליה שלהם - נראה כאילו אדריכלי הנוף של אלוהים קיבלו יד חופשית לגמרי בתכנון האי הזה, אלא גם במידת העבירות המשתנה. התנאים התחלפו מהר בין שבילים מהודקים, לבזלת מחורצת, לסלעים, לקרח, לאפר געשי חלקלק, עם עליות, מורדות מדורדרים, הצלבות צירים, שיפועי צד ומה לא. כל מה שצריך כדי ליהנות.

ההיילקס בלע את כולם ללא מחאות כלל. מהלך המתלים המשופר שלו אפשר לו לשמור מגע עם הדרך במקרים של הצלבות ונסיעה על אבנים ובסיוע האלקטרוניקה החדשה - בקרת אחיזה ובקרת ירידה במדרון, לא הזדקקנו לסיועה של נעילת הדיפרנציאל האחורית מעבר לשימוש במערכת ההנעה הכפולה ומצב ה-LOW (בורר חשמלי מימין להגה).

אחרי כשעתיים בשטח, התחלנו לתהות אודות נוחות הרכב החדש. הוא כבר לגמרי לא מקפץ כמו קודמיו, למרות שאם תגזימו במהירות הנסיעה במכשולים שמחייבים מהירות זחילה, הוא שולח בעיטת התראה מהמתלה האחורי שתגרום לכם להבין את הרמז מיד. גם כאן, סביר להניח שעם כמה מאות קילוגרמים של מטען בארגז, נוחות הנסיעה תוסיף להשתפר. טויוטה צרפו לאירוע הנהיגה גם את הלנדקרוזר החדש שנמכר בישראל ואחרי נהיגה בין השניים, הצלחנו להעריך עוד יותר את השיפור בנוחות הנסיעה שבהיילקס וההתקרבות בין השניים. בשלב השטח, מרווח גחון של מעל 28 ס"מ, מוסיף רבות ליכולת ולשקט הנפשי.

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני

עושים עליה

קשה מאוד להניח מאחור את הנופים עוצרי הנשימה של איסלנד, לעלות על מטוס ולשוב לאקלים החם והלח שלנו, אבל חוויית הביקור באי הייחודי הייתה מצוינת הודות במיוחד ליחס הרציני שהשקיעו טויוטה להשקת ההיילקס החדש. הטנדר הזה כבר נחת בחופי ישראל והמסירות בפועל יחלו במהלך חודש אוקטובר. ההיילקס יצטרף ל-32 אלף היחידות שכבר נמכרו כאן מדורותיו הקודמים. בקרוב מאוד ננהג בו גם בישראל בתנאים מקומיים ונשלים את הרושם שלנו ממנו ואף נעמת אותו מול מתחריו החדשים כמו המיצובישי טריטון ואיסוזו דימקס.

המחירים של ההיילקס גבוהים, אך לא שונים מאלו של שאר מקביליו בעלי הנעה כפולה. עם תיבה ידנית תשלמו עליו 227 אלף שקל ועל הגרסה האוטומטית תפקידו 256 אלף שקל. כן, מעל לרבע מיליון שקל עבור רכב עבודה בגלל שיטת המיסוי בישראל. אולם בקרוב תשתנה שוב מפת התחרות כאשר בתחילת 2016 תבוטל גם הכרת המס הניתנת למשאיות כמו שברולט סילברדו, פורד F350 ודודג' ראם. בשלב זה צפויים שוב הטנדרים הקטנים יותר להתחזק על חשבון משאיות אלה שיוסיפו למחירן מעל ל-100,000 שקל.

הכתב היה אורח חברת יוניון מוטורס

השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015. קובי ליאני
השקה טויוטה היילקס דור 8 החדש באיסלנד. ספטמבר 2015/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • טויוטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully