וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: אופני רוקי מאונטיין ת'נדר-בולט 750 MSL

14.10.2015 / 7:44

הת'נדר-בולט של רוקי מאונטיין מבלבלים בתחילה לגבי ייעודם, אבל אחרי הצטיינות בשבילים וקרוס קאונטרי, סינגלים ואפילו סלעים, גילינו שכן אפשר לקבל המון בזוג אופניים אחד

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי ליאני
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי ליאני

לרוב, לפני שאני רוכב על אופניים חדשים, אני מנסה לדמיין לעצמי מה תהיה התחושה עליהם. ה"נבואה" מתבססת בעיקר על השילוב בין מהלך המתלים, מידות השלדה והגלגלים. במקרה של הרוקי מאונטיין ת'נדר-בולט, השילוב בין מהלך מתלים של 120 מ''מ עם תומכות שרשרת קצרות, שלדת קרבון קלילה כולל המשולש האחורי וגלגלים בקוטר 27.5 אינטץ' חסונים עם 32 שפיצים, מעט מבלבל והקשה מאוד את מלאכת הנבואה ולכן המחשבה על הרכיבה על הרוקי החדשים עוררה עניין מיוחד.

כדי לגלות למה התכוונו הקנדיים שתכננו את הת'נדר-בולט החדשים, החלטתי לשנות ולהאריך את רכיבת השבת. מסלול הרכיבה שנבחר כולל הגעה ליער בן שמן ברכיבה מהבית, רכיבה בסינגלים ביער וחזרה על גבי רכב. יצאתי ברכיבה מרמת גן לכיוון פארק דרום ומשם לאורך נחל איילון מסביב לנתב''ג, קטע סבלות קצר ומעבר לנחל נטוף לכיוון תל חדיד. בסך הכול 28 קילומטרים של שבילים מישוריים חלקים, כאשר רק הקטע הראשון היה מעט חולי וחייב מאמץ מיוחד כדי להמשיך ולהתקדם. את כל הרכיבה ביצעתי עם מתלים במצב Climb, שמשמעותו מתלים סגורים הידראולית מבחינת שיכוך הכיווץ לטובת יעילות דיווש מרבית. בקטע החולי הורדתי אוויר בצמיגי המקסיס ארדנט הוורסטיליים, שהוסבו לטיובלס, ובמצב זה הצלחתי להתקדם באופן סביר על החול והפודרה שלאורך תחילת המסלול.

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי אליהו
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי אליהו

מאריכים טווח

בשבילים המהודקים מסביב לנתב''ג ולאחר החזרת לחץ האוויר לסביבות ה-30 P.S.I, גיליתי שהת'נדר-בולט מהירים מאוד וניתן לשמור איתם על מהירות גבוהה בקלות רבה, יחסית לכל אופני השבילים שרכבתי עליהם עד היום. למרות שאני לא בכושר גופני גבוה במיוחד ולרוב אני רוכב בסך הכול לא יותר מ-25 קילומטרים ברכיבה, כשהגעתי לתל חדיד הרגשתי מספיק רענן בכדי להיכנס לסינגלים הסלעיים של יער בן שמן. ללא ספק שזהו אחד מההבדלים בין הת'נדר-בולט לבין אופני שבילים עם מהלך מתלים ארוך יותר וזוויות שלדה, שפחות נוטות לכיוון הקרוס קאנטרי.

הת'נדר-בולט בנויים מצד אחד כדי לאפשר דיווש יעיל עם תנוחת רכיבה של רכינה לפנים כמו באופני קרוס קאנטרי, אך מצד שני בעזרת מספר מנגנונים הניתנים לכיוון בקלות, ניתן לשנות את אופי האופניים בצורה קיצונית מאוד, בנוסף לאפשרויות הכיוון הקיימות בכל אופניים בעזרת החלפת סטם, מושב וכידון.

המנגנון הראשון והמיוחד מכולם קרוי RIDE 9 והוא נמצא בנקודת החיבור בין הבולם האחורי לשלדה ומאפשר בחירה בין תשעה מצבים שונים (ראה תמונה מצורפת). כתוצאה מכך ניתן לשנות את זווית ההיגוי ואת יחס המינוף של הבולם האחורי בהתאם למשקל הרוכב ולסגנון הרכיבה הרצוי. המעבר בין המצבים השונים מחייב שימוש במפתחות אלן ולא מומלץ לביצוע בחיפזון בשטח. זווית היגוי "קטנה" גורמת להעברת יותר משקל לגלגל הקדמי ולהיגוי חד ומדויק המיטיב עם מסלולים מפותלים ועליות, אך גורמת לתחושת חוסר יציבות במהירויות גבוהות, בעיקר במסלולים סלעיים. מנגד, זווית היגוי "גדולה" מעבירה יותר משקל לאחור וכתוצאה מכך ההשפעה של התקלות באבנים עם הגלגל הקדמי פוחתת והאופניים יותר יציבים בירידות במהירויות גבוהות ועל גבי אבנים.

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי אליהו
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי אליהו

מספר מצבי רכיבה

כדי למנוע בלבלול, חשוב לזכור שזווית ההיגוי נמדדת בין האנך היורד מצוואר ההיגוי לבין המזלג ולא מדובר בזווית צינור הראש אותה מודדים בין ציר ההיגוי לבין הקרקע, שזו הזווית, שמופיעה בנתוני היצרן של רוקי מאונטיין ושל יצרנים אחרים. מנגנון כיוון נוסף נמצא בבולמים עצמם וקרוי בראשי תיבות C.T.D. מנגנון זה מאפשר לרוכב לבחור בין שלושה מצבי כיוון בולמים בסיסיים: CLIMB - מצב שבו הבולמים כמעט נעולים ובזכות כך ניתן לדווש בעוצמה גם בעמידה ולהימנע מאיבוד אנרגיה כתוצאה מכיווץ לא רצוי של הבולמים, משמש בעיקר לעליות או לספרינטים. TRAIL - מצב הביניים שבו הבולמים כמעט משוחררים לחלוטין, אך עדיין ניתן לפדל בעוצמה מבלי להתנדנד יותר מידי. DESCEND - הבולמים חופשיים לעבוד בהתאם לתנאי הקרקע, מקסימום ספיגה של המהמורות והאבנים לטובת האחיזה והיציבות במהירויות גבוהות. מצב זה מיועד בעיקר לירידות או לגינות סלעים.

גדולתה של מערכת זו היא בפשטות המעבר בין המצבים השונים הקבועים מראש, ניתן בנוסף לשנות בהתאם לצרכים האישיים של כל רוכב את לחץ האוויר ואת שיכוך ההחזרה ובכך להשפיע על כל המצבים השונים. בת'נדר-בולט ניתן לשנות את המצבים השונים בבולם האחורי בעזרת מנופים על הכידון ללא צורך להתכופף ולעזוב את הכידון תוך כדי רכיבה. מנגנון אחרון הוא האפשרות לכיוון גובה המושב תוך כדי רכיבה בעזרת מנוף שליטה על הכידון שגורמת לשינוי במרכז הכובד המשותף של האופניים והרוכב ולשינוי בתנוחת הרכיבה כדי להתאים לתנאי השטח המשתנים ללא הרף ברכיבה בסינגלים.

את המסלול שתיארתי קודם לכן ביצעתי עם מנגנון ה-RIDE 9 במצב 5 שהוא שילוב בין קרוס קאנטרי לרוכב כבד ואת מצב המתלים שיניתי למצב ירידות רק בכניסה לסינגלים ביער. לאורך הסינגלים הסלעיים של בן שמן הרגשתי, כמצופה, פחות ספיגה של המתלים לעומת אופני שבילים עם מהלך מעט ארוך יותר וכתוצאה מכך נזקקתי ליותר עבודה בירידות מהירות ומסולעות. עם הזמן למדתי, שאומנם המתלים מרגישים יותר נוקשים ופחות סלחניים על גבי הסלעים בירידות ובנחיתות, אך תחושה זו לאו דווקא מביאה לאיבוד היציבות ופשוט צריך לסמוך על האופניים ולהמשיך לכוון אותם בכיוון הרצוי והם לא יאכזבו.

גם נחיתות מדרופים של מטר התקבלו ללא טענות מיוחדות, כל עוד מקפידים על שמירת האיזון בין הקדמי לאחורי ומסתייעים בגוף ובשרירי הרגליים בנחיתה. התחושה בפניות ובשינויי הכיוון היא טובה מאוד ולא נתקלתי בתחושה של גמישות או נדנודים של החלק האחורי של האופניים, גם כאשר נאלצתי לשנות את הקו והמהירות תוך כדי הפנייה. לאורך כל הרכיבה האופניים היו מאוד שקטים ולא מעט בזכות החיווט הפנימי של מרבית הכבלים, המעביר האחורי עם מנגנון המצמד ושלדת הקרבון הנוקשה. בסוף הרכיבה נשארתי מלא התלהבות מהת'נדר-בולט ומהרבגוניות שהם הפגינו והחלטתי, שברכיבה הבאה נכוון את מנגנון ה-RIDE 9 למצב האגרסיבי וננסה לדחוף אותם קצת יותר חזק בכיוון האגרסיבי.

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי אליהו
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי אליהו

אוכלים סלעים

את הרכיבה הבאה ביצעתי בפארק קנדה, כאשר מה שעניין אותי במיוחד הוא קטע הירידה לאורך המסלול השחור מהמגדל תצפית של הקק''ל ועד לחניון המעיינות בכניסה לפארק. לאורך הקטע הראשון של המסלול הרגשתי קצת יותר נדנודים של הגלגל הקדמי בעליות, שכנראה נגרם בגלל השינוי במצב מנגנון ה-RIDE 9 וזו עדות לכך המנגנון באמת עושה הבדל. ההפתעה הגדולה הייתה בקטע הירידה מהמגדל לאורך השחור, שבו הת'נדר-בולט הצליחו לשמור על הכיוון והמהירות, למרות הסלעים, המדרגות והקפיצות הקטנות.

נקודה נוספת שבלטה בקטע של משטחי הסלע, היא העדר רגישות ופעולה לא חלקה של המזלג הקדמי לעומת הבולם האחורי שגרמה לגלגל הקדמי לקפץ קצת יותר מידי על גבי המדרגות והסלעים. לא התאפקתי ועליתי שוב דרך הכביש לתחילת הירידה ובפעם השנייה הפחתתי מעט את לחץ האוויר במזלג ואומנם הרגישות השתפרה, אך מספר פעמים הרגשתי את סוף המהלך באופן מוחשי וזה כמובן לא רצוי. תכונה נוספת שבלטה היא גובה הפדלים מהקרקע שמקל מאוד לשמור על הפרדה בין הפדלים לסלעים גם כאשר מתעקשים לפדל בירידות. בסיום הרכיבה תחושת הביטחון שלי על גבי הטנדרבולט השתפרה מאוד והבנתי שאופניים אלה בנויים גם למסלולים ולאופי רכיבה הרבה יותר אגרסיבי ממה שבתחילה חשבתי.

חשוב לציין שמערכת המסבים של המתלה האחורי והתמוכות בנויים לשם הקלה בתחזוקה ולהבטיח קשיחות ושרידות גבוהים. את זה משיגים בעזרת בושינגים (או בעברית תותבים קוניים) אותם מכניסים לנקודות השונות בשלדה ובזכות מבנה זה, שטח המגע בתוך המסב גדל והרבה יותר קל להוציאו מהשלדה ללא שימוש בחולץ. בנוסף, מותקנות פטמות גירוז בצירים הראשיים אותם יש למלא בעזרת כלי ייעודי של חברת רוקי מאונטיין. מה שפחות אהבתי באופניים זהו המזלג הקדמי, שלא עומד בסטנדרט הגבוה ששאר המכלולים באופניים מציבים ובעיקר לעומת יעילותו של המתלה האחורי. בנוסף לכך הייתי ממליץ על הרכבת דיסק קדמי בקוטר 203 מ''מ לטובת תוספת כוח בעצירה ורגישות גבוהה יותר בפעולת הבלם הקדמי.

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי אליהו
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי אליהו

מרחיבים את גבולות המעטפת

לאורך כל המבחן שום מערכת באופניים לא הראתה סימנים של חוסר דיוק בפעולה או גרמה לי לחששות כלשהן. בחירת החלקים השונים, כולל מידות הגלגלים וסוג הצמיגים מאפשרים לת'נדר-בולט להיות אופניים מהנים ומהירים במגוון תנאים. ברכיבת קרוס קאנטרי ניתן ליהנות מתנוחת רכיבה נוחה ומספיגה יותר טובה של המתלים לעומת אופני קרוס קאנטרי תחרותיות ובזכות כך להקל על הרוכב הממוצע ומעלה ברכיבות ארוכות במיוחד בתנאי קרקע סלעיים. בנוסף לכל הת'נדר-בולט יהיו זריזים ומהנים יותר בפניות בסינגלים לעומת אופניים עם גלגלי 29 אינץ'. מנגד ברכיבה יותר אגרסיבית הרוכב צריך להיות יותר דרוך, לעומת אופני שבילים עם מהלך מתלים מעט ארוך יותר, כדי לעזור עם הגוף בהתקלות על סלעים ומדרגות.

בפניות הת'נדר-בולט מאפשרים לרוכב לשמור על מהירות ביתר קלות לעומת אופני השבילים ארוכי המהלך ומרגישים הרבה יותר קלים, מאשר משקלם העומד על 12.7 ק''ג כולל נוזל בגלגלים ופדלים. מצד אחד הת'נדר-בולט יתאימו עבור רוכב שכבר חווה אופני שבילים עם מהלך של 150-160 מ''מ ומחפש קצת פחות סיכונים ויותר כושר גופני ולכן הוא מחפש אופניים שיאפשרו לו להגדיל בנוחות וללא מאמץ מיוחד את טווחי הרכיבות, מבלי לשלם על כך מחיר כבד בסינגלים הטכניים והמסולעים. מצד שני הם יתאימו גם לרוכב קרוס קאנטרי שמחפש אופניים יותר אגרסיביים לטובת ירידות בסינגלים טכניים ומסולעים מבלי לוותר על היכולת של האופניים לבצע רכיבות עומק ארוכות בסגנון קרוס קאנטרי. בזכות הת'נדר-בולט גיליתי שילוב חדש עבורי, בין סגנונות שונים ברכיבת שטח באופניים, שעד היום לא חשבתי שניתן למצוא בזוג אופניים אחד וזה גרם לי לאהוב אותם מאוד.

מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL. קובי אליהו
מבחן אופניים רוקי מאונטיין ת'נדר בולט 750 MSL/קובי אליהו

מפרט טכני:

שלדה: SMOOTHWALL™ Carbon. Pipelock™ Main Pivot + BC2™ & ABC™ Bushings. Tapered Head Tube. Press Fit BB. RIDE-9™ Adjustable Geometry & Suspension Rate. Di2 Ready
מידות שלדה: XS - S - M - L - XL
בולם זעזועים קדמי: Fox 32 Float 27.5 120 CTD. 120mm. Rebound / Climb (Lockout) - Trail (Compression) - Descend (Open) Settings / 15mm Axle / Tapered Steerer
בולם זעזועים אחורי: Fox Float Remote CTD Custom Race Valved. SmoothLink™ Design 120mm. Rebound / Remote Climb (Lockout) - Trail (ProPedal) - Descend (Open) Settings / Adjustable Suspension
מיסבי ראש: Cane Creek Fifteen Series: IS42mm Top / 52mm Bottom Tapered
סטם: Race Face 6° x 60-80mm
כידון: Race Face Evolve 1/2 Rise Ø31.8mm x 750mm x 9° Sweep
מעביר אחורי: Sram X9 Type 2 All Mountain 10spd
מעביר קדמי: Sram X7 S3 Direct Mount 2x10spd
שיפטרים: Sram X7 Triggers 2x10spd
מעצורים: Shimano SLX Hydraulic Disc 180/160mm
קראנק: Race Face Turbine 170-175mm 38/24T 2x10spd
קסטה: Shimano HG50 11-36T 10spd
ציר קדמי: Shimano SLX / Centerlock / 32H / 15mm Axle
ציר אחורי: Shimano SLX / Centerlock / 32H / 12 x 142mm Axle
חישוקים: Wheeltech Helix TR25 Tubeless Compatible by SUNringlé
חישורים: DT Swiss COMPETITION
מוט אוכף: X Fusion HiLo Strate 30.9mm x 420mm
צמיגים: Maxxis Folding F: Ardent 27.5" x 2.25" R: Ardent Race 27.5" x 2.2"
אוכף: WTB Volt Race
מחיר: 21,980 שקל, עבור חברי המועדון: 19,342 ש'קל
יבואן: רוזן מינץ

עוד מבחני אופניים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully