וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטגוריה אחת בחודש – המשפחתיות הקומפקטיות

20.10.2015 / 15:56

זו אולי הקטגוריה הפופולארית ביותר בעולם הרכב אבל גם היא מתפצלת לכמה קבוצות. הכירו את מאפייני הרכבים המשפחתיים הקיימים בשוק ולמי הם מתאימים

מאזדה 3 סדאן. אתר יצרן
מאזדה 3. המשפחתיות הן הבסיס/אתר יצרן

המכונית המשפחתית היא למעשה הבסיס של עולם הרכב, הרף ממנו אפשר לרדת או לעלות בגדלים ובשימושים, אבל המשפחתית לעולם נשארת.

עולם הרכב נחלק לקטגוריות רבות כשבכל קטגוריה יש כיום גם תתי קטגוריות. אחרי שעסקנו בכתבה הקודמת בקטנות מכולן, הלו הן מכוניות המיני, בכתבה שלפניכם נעסוק בעוד קטגוריה פופולארית והיא כמובן זו של המשפחתיות הקומפקטיות. כולם חגורים? אנחנו יוצאים לדרך.

המכונית המשפחתית

המכונית המשפחתית, כשמה כן היא, מיועדת להוביל חמישה נוסעים בסדור ישיבה של שני מבוגרים מלפנים ושלושה ילדים מאחור ( 2+3) במבנה קלאסי של 'שלוש קופסאות' (מנוע, תא נוסעים, תא מטען) . עם השנים והאבולוציה של עולם הרכב, המכונית המשפחתית קיבלה קטגוריות משנה של תת משפחתית או משפחתית גדולה/מנהלים, וגם נוספו תצורות מרכב שונים לטובת השימושיות או התדמית. כיום למעשה המכונית המשפחתית, דוגמת מכוניות כמו טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה, מאדזדה 3 סובארו B3 וכו' נחשבות למשפחתיות קומפקטיות, בעוד שמכוניות כמו פורד מונדיאו, מאזדה 6 סקודה סופרב, סובארו B4 וכו' כבר נחשבות למשפחתיות גדולות.

מתחת למשפחתיות הקומפקטיות אפשר למצוא כבר קטגוריה חדשה של תת קומפקטיות שמשתחלת לרווח הצר בין הקומפקטיות לסופר מיני וזאת לטובת האפשרות להגדיל את ההיצע והמכירות אבל עליהן נדבר באחת הכתבות הבאות.

מבחן סובארו B3 אימפרזה סדאן. קובי ליאני
תא מטען בסובארו B3/קובי ליאני

המשפחתית הקומפקטית הממוצעת

על אף כי המכונית המשפחתית תוכננה להוביל חמישה נוסעים, המשפחתית הקומפקטית, צפופה מכדי להסיע בנוחות שלושה מבוגרים במושב האחורי. שני מבוגרים או שלושה ילדים זה כבר מתאים לה ונוח להם הרבה יותר. המידות של המכונית המשפחתית הקומפקטית יהיו באזור ה-450 ס"מ אורך, 175 ס"מ רוחב, 150 גובה ובסיס גלגלים באזור ה-265 ס"מ. אלו הם כאמור מידות ממוצעות כאשר הדגמים השונים נבדלים זה מזה בדרך כלל במספר סנטימטרים בכל מידה, קצת יותר ארוכה או קצת יותר רחבה כשהנתון שמעיד יותר מכל על המרווח לנוסעים הוא בסיס הגלגלים.

המחיר של משפחתית קומפקטית ממוצעת נע בטווחים שבין 120-130 אלף שקלים ולכל אלה יש כמובן להוסיף נתון מאוד משמעותי והוא נפח תא המטען. מכונית משפחתית נדרשת לשמש לקניות או ציוד לטיולים המשפחתיים, ולנפח תא המטען ישנה חשיבות גדולה בנושא השימושיות.

ויש את העניין הבטיחותי

כמי שנמכרת כמכונית משפחתית, סביר להניח שהיא תשמש בין היתר גם להסעת ילדים ותינוקות. תינוק עד גיל שנה צריך לשבת במושב בטיחות מלפנים כשגבו לכיוון הנסיעה וכרית האוויר מבוטלת. יש לוודא שבמכוניות כאלה יש מתג או אפשרות תקינה אחרת לביטול הכרית. במושב האחורי תתקשו להכניס שלושה מושבי בטיחות או בוסטרים (מושב מגביה), וגם את הנושא הזה צריך לקחת בחשבון ולבדוק בטרם קניה אם המצוי עומד בקנה אחד עם הדרוש. במכוניות המשפחתיות הקומפקטיות יש אמנם שלוש חגורות בטיחות במושב האחורי אבל כמו שכבר כתבנו, שלושה מבוגרים יתקשו לשבת שם, ודאי שבנוחות ולאורך זמן.

השקה סקודה אוקטביה RS 230. אתר יצרן
סקודה אוקטביה/אתר יצרן

לטיול יצאנו

השימושיות היא שם המשחק בקטגורית המשפחתיות הקומפקטיות. בתא הנוסעים אין מקום לציוד ולכן לתא המטען ישנה חשיבות אסטרטגית גדולה. בעוד שבמידות הרכב ראינו כי ההבדלים הם של סנטימטרים ספורים בין הארוכים והרחבים לקצרים והרים, בתחום תאי המטען, ההבדלים הם עצומים ומאוד משמעותיים.

בקצה אחד של הסקאלה אפשר למצוא למשל את המאזדה 3 או הסובארו B3 עם תא מטען קטנטן בנפח של כ-350 ליטר בעוד שמובילות הקטגוריה כמו למשל הסקודה אוקטביה נהנות מתאי המטען בנפח של למעלה מ-500 ליטרים. בהחלט הבדל משמעותי. גם למבנה תא המטען, גובה שפת ההטענה וצורתו (עמוק או גבוה וכו') ישנה חשיבות בנוחיות הכנסת והוצאת הדברים ממנו ולתוכו.

כאשר אתם מחפשים מכונית משפחתית, תגדירו לעצמכם את הצורך בתא המטען. אם אתם משפחה עם תינוקות (עגלה), ילדים (כיסא בטיחות או מושב מגביה) והרכב אמור לשמש לטיולים משפחתים וקניות בסופר, לתא המטען ישנה חשיבות גדולה. אם הרכב מיועד לשמש רק את הנהג ותיק המסמכים שלו, אזי לתא המטען יש חשיבות משנית ואין מה לקחת אותו כפקטור. בדיוק מסיבה זו נוספו עם הזמן לתצורה הקלאסית גם תצורות מרכב אחרות כמו סטיישן והאצ'בק, לטובת הגדלת נפח תא המטען או נוחות ההטענה לעומת עיצוב ופרקטיות בתוך העיר.

התא המשפחתי

עד לפני מספר שנים, הישראלי הממוצע העדיף לקנות מכונית משפחתית בנפח מנוע של 1,600 סמ"ק וגיר אוטומטי. כיום השתנתה קצת העדפת הקהל. את המנועים הגדולים והבזבזניים מחליפים מנועי טורבו קטנים שנותנים את אותו הספק וגם יותר תוך כדי חיסכון בדלק, בעוד שאל הגיר האוטומטי הרגיל נוספו גם אופציות ידניות, רציפות או רובוטיות.

גם השליטה הבלתי מעורערת בטבלת המכירות הפכה פניה ומהקטגוריה הנמכרת ביותר, נדחקו המשפחתיות הקומפקטיות קצת לאחור כאשר מקדימות אותן מכוניות המיני והקרוס-אוברים המשפחתיים, שהם למעשה משפחתיות מוגבהות או משפחתיות עם פוזה. כמו שאמרנו בתחילה, המשפחתית היא הבסיס, עכשיו תגדירו מה בדיוק אתם צריכים.

וואלה! NEWS בשיתוף סוויץ'
  • עוד באותו נושא:
  • סוויץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully