וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפני בטעם אמריקני: נהיגה ראשונה בלקסוס RX החדש

לקסוס RX החדש מקבל עיצוב קיצוני, אולי מדי, תא נוסעים איכותי ומורכב, נעשה נוח ומרווח יותר, אך שומר על נסיעה רגועה

צילומים: קובי ליאני, יצרן

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. קובי ליאני
לקסוס RX מהדור הרביעי/קובי ליאני

ה-RX הוא הרכב המצליח ביותר של לקסוס בעולם, כך על פי הצהרות חטיבת הפאר של טויוטה. הקרוסאובר הגדול והיוקרתי נמכר עד כה ב-2.2 מיליון יחידות מסביב לעולם, מהן 200 אלף באירופה ולמרות היותו הדגם בקצה העליון של ההיצע היפני, הוא מהווה חוליה מכרעת בעמוד השדרה של המותג. דורו הראשון הופיע בארה"ב בשנת 1998 עם הינע לכל הגלגלים ומרווח גחון גבוה, מה שהעניק לו יכולת שטח מסוימת או לפחות כושר התמודדות עם תנאי מזג אוויר קשים. דגם זה אמנם לא היה למפואר ביותר או לנאה שבהם, אבל הוא סלל דרך משמעותית להופעת הדור השני שהופיע בשנת 2003. זה הציע לראשונה מערכת היברידית להינע וחיסכון בדלק. הדור השלישי המשיך להשתפר כשהופיע בשנת 2009 ובו הוצעה לראשונה הקריצה הספורטיבית עם חבילות ה-F ספורט. ב-2012 הוא עבר מתיחת פנים ראשונה עד להופעה של הדור הרביעי עליו נהגנו בפורטוגל במסגרת השקתו העולמית.

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. קובי ליאני
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/קובי ליאני

חופש ביטוי מוגזם

מכוניות לקסוס נודעו לאורך השנים בעיצובן המאופק והעדין ולכן המפגש הראשון פנים על חזית עם ה-RX החדש מלווה בהפתעה ותחושה של בלבול. דגם זה זנח לחלוטין את התפיסה המאופקת של הדורות הקודמים ופשוט מתפרע בהופעה שלו. מאוחר יותר אנשי לקסוס הסבירו שהפעם הם קיבלו קצת יותר אומץ ונתנו למחלקת העיצוב יד חופשית בתכנון הרכב.

הניסיון שלנו לאורך השנים לימד אותנו שלמעצבים יש אולי כישרון ייחודי, אבל כאשר זה אינו מרוסן על ידי היגיון הנדסי או אולי קצת טעם טוב, התוצאה היא מכוניות כמו ה-RX שלפנינו. אם נרצה להיות עדינים, נאמר שמדובר ברכב שהקדים את זמנו מבחינת העיצוב בשני עשורים. אם נרצה להיות הוגנים, נאמר שמדובר ברכב שקרוב יותר לגרסת התצוגה שלו (קונספט) מאשר לרכב בגרסה סופית לייצור. ואם נרצה להחמיר עמו, נאמר שמדובר ברכב וולגרי שעלול ליצור רתיעה כשמביטים בו מקרוב.

כשמשחררים את הרסן ממעצב יפני, מסתבר, הוא בוחר להשתולל על גוש החימר עם חרב סמוראי מחודדת והתוצאה היא רכב עם זוויות חדות שונות ומשונות ובעיקר לא הרמוניות מכל כיוון שמביטים. הגריל בחזית נעשה מפלצתי בגודלו, פינותיו דוקרות, הדלתות עוטות קימורים מוקצנים וחלקו האחורי נראה מבולגן לא פחות. כן אהבנו למצוא גם כאן את קורה C האחורית המושחרת שגורמת לגג להראות כאילו מרחף מעל הגוף והחלונות הקטנים ואת החישוקים המעוצבים.

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. קובי ליאני
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/קובי ליאני

תא נוסעים מרווח, איכותי, מוגזם

מופתעים משהו מעיצובו החיצוני, עברנו פנימה אל תא הנוסעים. המרחב שם השתפר מאוד בזכות הארכת בסיס הגלגלים לכדי 279 ס"מ ואלו מתורגמים ישירות ליותר מקום ליושבים מאחור ומלפנים. ה-RX התארך מאוד (12 ס"מ) גם כן לכדי 489 ס"מ וכמו ה-Q7 של אודי, גם הוא נראה כמעט כסטיישן מוגבה ופחות כמו קרוסאובר קשוח.

הרושם הראשוני מבחינת האיכות של תא הנוסעים מצוין. לקסוס הקפידו כאן מאוד בבחירת החומרים ובאופן הנחתם, כך שהכל נראה ומרגיש איכותי לעילא ולעילא. למושבים יש ריפוד רך ומפנק מתחת לכיסוי העור, להגה יש תוספות עץ וכך גם לסביבת ידית ההילוכים, אותו ייצרה מחלקת הפסנתרים של ימאהה. סביבת המחיה שם מחבקת מאוד ועוד לפני שמתחילים להתעסק עם הגאדג'טים, מוצאים קבינה שנעים מאוד לבלות בה בכל סוג של נסיעה.

מסך של 12.3 אינטש נמתח על פני הדשבורד ואותו ניתן לחלק לתצוגה אחת גדולה, שתיים שוות או אפילו לשלושה מקורות מידע בהתאם לצורך. את המוח שמאחורי המערכת העצומה מתפעלים באמצעות ה"עכבר" החכם המצוי בקונסולה ואחרי שמתרגלים, זה עובד מצוין. רכבי המבחן שניתנו לנו להתרשמות, ברמות האבזור לקשרי ו-F ספורט מצוידות בכמעט כל אביזר אלקטרוני שקים בעולם, אך טרם הובהר מה יגיע לישראל וכמה זה יעלה.

ועם מה היה לנו שוב מעט קשה? ניחשתם נכון. העיצוב. גם כאן המעצבים התפרעו ויצרו דשבורד עם קומות ומפלסים, משטחים שונים במרקמם ובחומריותם וגם בזוויות ובבליטות שבהם. התוצאה גם כאן מעט מוגזמת שגורמת לכל זה להרגיש חסר חן.

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. אתר יצרן
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/אתר יצרן

מנועים וכוח

הדור הרביעי ללקסוס RX מגיע עם שלושה מנועים אפשריים בחזית, אך אין הרבה חדש כאן. בקצה ההיצע נמצאת גרסת ה-450h אשר בנויה ממנוע V6 בנפח 3.5 ליטר אשר מפיק 262 כ"ס (6,000 סל"ד) וגם 34.2 קג"מ (4,600 סל"ד), אך זה מחוזק על ידי שני מנועים חשמליים, אחד בחזית אשר מוסיף 167 כ"ס ו-34.2 קג"מ לתנועה ואחד נוסף בגלגלים האחוריים אשר תורם 68 כ"ס ו-14.2 קג"מ. מקור הכוח למנועים אלה מגיע מסוללת ליתיום-מטאל עם 650 וולט. תיבת ההילוכים רציפה והנתונים מעידים על ביצועים טובים מאוד - 7.7 שניות להאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ו-5.8 שניות להאצה מ-80 ל-120. המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש. גרסה זו היא החזקה והכוחנית ביותר מכולן. במהלך נהיגת המבחן, ה-RX הבכיר אפשר לנו להאיץ ולעקוף ביעילות, לזנק בנחישות ברמזורים וגם לנוע למרחקים קצרים במהירויות איטיות כאשר רק המנועים החשמליים פועלים. התיבה הרציפה חלקה ונעימה לשימוש בעיר, אבל ברגעים בהם הסוסים כולם נקראים אל הדגל, התיבה הרציפה גוררת עליה בסל"ד המנוע כמעט עם כל נגיעה בה.

הגרסה השניה אשר ניצבת באמצע ההיצע, בנויה ממנוע בנזין בלבד וללא תגבור חשמלי. מדובר גם כן במנוע V6 בנפח של 3.5 ליטר אשר מפיק כאן 300 כ"ס עגולים ב-6,300 סל"ד וכן 37.7 קג"מ ב-4,600 סל"ד. השידוך כאן נעשה לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים ואת אופי עבודתה אהבנו יותר. אמנם יש כאן פחות סוסים בסיכום מגרסת ה-450, אבל ה-350 זקוקה רק לחצי שניה יותר כדי להגיע ל-100 קמ"ש (8.2 ש') ושניה יותר להאצה מ-80 ל-120 קמ"ש (6.8 ש') לפי המדידות שלנו, אבל היא ישירה יותר ונעימה לא פחות לנהיגה. הכוח מגיע ממנוע קונבנציונלי, עובר דרך הילוכים קונבנציונאליים וזרימת הכוח לא מוציאה את הרכב משווי משקל בתנאים חלקים, כפי שחווינו בגרסה ההיברידית החזקה (הכניסה של המנועים החשמליים לפעולה גורמה לא פעם לאיבודי אחיזה מיותרים).

בתחתית ההיצע נמצא מנוע ה-2.0 ליטר טורבו אשר פגשנו כבר בעבר ב-NX החדש. לזה יש 238 כ"ס בכל התחום שבין 4,800 ל-5,600 סל"ד וכן 35.7 קג"מ כבר מ-1,650 סל"ד ועד 4,000 סל"ד. מנוע זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים ויעביר את הכוח אל הגלגלים הקדמיים בלבד או לכל הארבעה. לא הזדמן לנו לנהוג בגרסה זו, שכן בניגוד לשתיים שלעיל, ספק אם זו תגיע לישראל בשל מחירה הצפוי שלא יהיה מבודל ורחוק מספיק מזה של גרסת ה-350.

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. קובי ליאני
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/קובי ליאני

דרך נוחה

סעיף נוחות הנסיעה במכוניות לקסוס זוכה ליחס מועדף בשלב התכנון והלקסוס RX עונה להבנה זו באופן כמעט מושלם. הקרוסאובר הגדול והיוקרתי מרחף על הכביש כאילו נח על כרית אוויר. תחושת הניתוק מהמתרחש אי שם למטה ומרמת המצלוקות של הכבישים הפורטוגליים גבוהה מאוד. פה ושם פגשנו בורות וגלים ואפילו כבישים שמשום מה המקומיים התעקשו לרצף באבנים, אבל אף לא אחד מהם הצליח באמת להציק לנוסעי ה-RX.

זו בהחלט מחמאה גדולה מאוד בהתחשב בעובדה שרכבי המבחן מצוידים בחישוקי ענק בקוטר 20 אינץ' שעליהם מרוחים כמה פסים של גומי בשכבה דקה. גם רמת בידוד הרעשים מצוינת, בזכות שימוש נרחב בדור זה בחומרי בידוד בכל רחבי הגוף, כך שרעשי רוח והכביש נשארים בחוץ ורק הצלילים המתכתיים של המנוע נשמעים כשזה מומרץ אל התחום הגבוה של הסל"ד. בכל רגע אחר, הנסיעה נוחה, מרחפת, מנותקת וחרישית.

אבל מדוע אמרנו בתחילה שנוחות הנסיעה רק כמעט מושלמת? כי בצד השני של המאזניים, כאשר סעיף הנוחות מקבל משקל כל כך גבוה בחשיבות, הוא כופה שימוש במתלים רכים ובמקרה הזה גם בהגה מנותק לחלוטין בתחושתו, ממש כמו שהאמריקנים אוהבים (שוק היעד הגדול ביותר שלו). ההקרבה כאמור היא בסעיף ההתנהגות, כאשר ה-RX מעדיף את הכבישים ישרים ומגוהצים ופחות מהסוג המסתלסל. הוא יחלוף באותן פניות, אבל יפגין תת היגוי ובעיקר ירתיע את הנהג בשל אותה תחושת ניתוק שהוזכרה קודם - קשה עד בלתי אפשרי להרגיש מה קורה שם למטה ומה טיב האחיזה בכביש, עד שזו אובדת.

בין הגרסאות בהן נהגנו נמצאה גם רמת ה-F ספורט. זו כאמור נועדה להוסיף עזוז לנהיגה עם עוד שני מצבי נהיגה קיצוניים יותר בנוסף לשלושה הקיימים (ספורט S וספורט S פלוס) אשר מזרזים את פעולת תיבת ההילוכים, מחדדים את המנוע, מכבידים את ההגה וב-F גם מקשיחים את המוטות המייצבים במתלי ה'סקיי-הוק' האקטיביים. כן, את השם וגם את הכוונה שמאחוריו (כאילו השלדה תלויה מווים מהשמיים) לקסוס העתיקו מיצרנית האופנועים דוקאטי (אולי ללא ידיעה), אבל התוצאה מאכזבת למדי ויותר מכך. גרסת ה-F ספורט מנסה להפוך את הרכב הלא ספורטיבי בבסיסו למשהו שהוא לא מסוגל להיות וכפועל יוצא, רק פוגמת באיכות הנסיעה. הנוחות נפגמת מאוד, המרכב מקפץ על שיבושים, ההגה המנותק ממילא הופך לבצקי וכבד ללא סיבה ועל המנוע והתיבות המעודנות נכפית עבודה פסיכוטית מנוגדת לאופיים המקורי. לטעמנו, חבילת ה-F ספורט במקרה זה מיותרת משום שלא רק שאינה מועילה, היא פוגמת במה שכן טוב בבסיס של ה-RX

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. אתר יצרן
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/אתר יצרן

מקור והעתק

במשך שנים לקסוס הקדישה מאמצים ניכרים להתחקות אחר צעדיהן של יצרניות הפרימיום הגרמניות וגם הצליחה במשימה הזו בצורה ניכרת במיוחד בשוק האמריקני עם מספרים גבוהים וגם ההישגים במבחני האמינות והבטיחות. ה-RX זכה רק לפני ימים אחדים בציון בטיחות גבוה מאוד ובדירוג של 5 כוכבים. לזה 10 כריות אוויר ומערך עצום של אלקטרוניקה הגנתית לטובת ההגנה על הנוסעים במקרה של תאונה.

אולם כאשר לקסוס החליטו לסיים עם המעקב אחרי המתחרים וללכת בדרך עצמאית (ראו את פסקת העיצוב למשל), העניינים התחילו להסתבך משהו, כך שה-RX החדש בוחר בדרך מאתגרת יותר עבורו. מדובר ברכב מאוד חכם וניכר שהושקעה בו מחשבה עמוקה, אבל כמו איש הפח בסיפורה של דורותי, חסר לו קצת לב, נשמה. לכן עימות ישיר מול המתחרות הגרמניות עלול לתפוס את היפני/אמריקני במקום אחר לגמרי מבחינת תכונות הנסיעה והאיכות ויהיה עליו להתאמץ מאוד כדי להצדיק את מחירו או לפחות להציג פער מחיר הגיוני מאלה.

בקרוב מאוד ה-RX יגיע לישראל, בתחילה כאמור בגרסאות ה-350 וה-450h ובקרוב נדע מה המחירים שנקבעו לו ומה יוצע בכל רמות האבזור הרלוונטיות לשוק הישראלי.

הכתב היה אורח חברת לקסמוטורס

השקה לקסוס RX. דצמבר 2015. קובי ליאני
השקה לקסוס RX. דצמבר 2015/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • לקסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully