וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליטית: אודי A4 החדשה במבחן דרכים

7.1.2016 / 9:53

אודי A4 החדשה ממשיכה להתקדם ולהגשים את חזון מפתחיה. הפעם, עם תא נוסעים מעודן, אבזור מרשים ומנוע קומפקטי נמרץ היא שועטת קדימה, על גלי הטכנולוגיה

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 החדשה. בהחלט ראויה להקרא "כל חדשה"/ניר בן טובים

שווה להתחיל את המבחן שלנו כמעט מהפסקה האחרונה: אודי A4 החדשה היא האבולוציה החריפה ביותר של המשפחה מאז 1994. בנקודת הזמן הנוכחית, מכונית המנהלים היוקרתית מאינגלושטט קפצה לא שתי מדרגות מעל מתיחת פנים כי אם שלוש, לבושה במלתחה שמרנית קצת פחות ותכנון חלל פנים קפדני בהרבה. אין ביקורת על התוצאה: הפעם, היא רכשה ביושר את הזכות להיקרא גם בפי מבקריה: "בייבי אודי A6".

הקידמה הטכנולוגית שחבויה מאחרי הטבעות הכסופות מקבלת משנה תוקף ב-2016. קבוצת הספורט-סדאן-פרמיום הרחיבה את גבולותיה, העשירה את מפרטיה והעמיקה את יכולותיה. זו לא רק סדרה 3 של ב.מ.וו שלנצח ממתינה לאודי A4 בקצה הסיבוב בחיוך ממזרי, זו גם יגואר XE החדשה, אינפיניטי, וולוו S60 הקרירה והמהירה, מרצדס C קלאס המהודרת, לקסוס IS ואפילו סקודה סופרב, בגרסתה הבכירה (כפולת הנעה ו-280 כ"ס) שלוטשת עיניים מלמטה.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

מותג אודי שתול בצמרת קבוצת הפרמיום עם היקף מכירות שנתי של כ-3,300 מסירות בשנה, או רבע מכלל הסגמנט כולו בארץ. אודי A4 גוזלת נתח סביר בקרב בנות ביתה – סביבות 320 מכוניות ב-2015, או כמחצית מרבת המכר, אודי A3. סביר שבצ'מפיון מוטורס לא מנבאים זינוק מטאורי גם עם הגעת הדור החדש (B9), אבל הוא בהחלט מסתמן כדגם שרוצה לערער לב.מ.וו 3 את הבטחון המופלג שהיא מנפנפת בו, ואף לא ירחם גם על היריבים השקולים שנמצאים ברקע ומכרסמים בישבנן של הגרמניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכול מתחיל מלמטה

כשניגשנו לאסוף את מכונית המבחן פרח מזיכרוננו שקיימת בהיצע גרסת 1.4 ל' טורבו, רחמנא ליצלן. נפח מסוג זה היה נקבר בשנים קודמות תחת ערימת מנועי 1.8 ל' ו-2.0 ל' ומעלה, אלא שבאודי פיצחו את הנוסחה לדברם, כך שאפילו מצימוקים קטנים ניתן להפיק יין משובח, במיוחד כשמרכיבים תכנית הרזייה שכוללת ארוחת צהריים מאלומיניום.

ואכן, כל מה שמתחולל בקרביים של ה-A4 טמון בשכבותיה הדקיקות ובפלטפורמה המודולארית של קונצרן פולקסווגן. לא פחות מ-110 קילוגרמים הוסרו מ-473 הסנטימטרים של ה-A4, וכל זאת תוך גדילה סמלית במידות האחרות, תוספת של 15 ל' לתא המטען, הפחתת מקדם הגרר ל-0.23 CD בלבד, וצמיחה בבסיס הגלגלים אל 2.83 מ'.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

להבדיל מכך, קשה להבחין בניצוצות אמנותיים בכל מה שנוגע למראה החיצוני, שנותר פחות או יותר נאמן למקור. הדור החמישי ממשיך את הנוסח השמרני-אגרסיבי של קודמיו כשרק השבכה מקבלת טיפול, כמו גם יחידות התאורה מלפנים ומאחור. מצד שני, אודי ביצעו כמה שינויים חכמים שמשפיעים על החיכוך עם האוויר, כמו למשל התקנת מראות הצד על הדלת במקום בחיבור הקורה. רק חבל שהן כל כך קטנות ומשפיעות לרעה על שדה הראייה.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

אז מה אם יש רק 1,400 סמ"ק?

האם יש סתירה בין מנוע בנזין של סופר מיני למכונית מנהלים יוקרתית? נדמה שהתשובה לכך תלויה בעיקר בחשיבות שתולה הנהג ברושם על מכריו. אין ספק שזה הרבה יותר מכובד לומר שרכשת את השפיץ במשפחה ולא נגזרת של פולקסווגן פולו. אבל כפי שתווכחו מיד, ה-A4 אינה מאכזבת, ממש לא.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
מנוע ה-1.4 ל' טורבו מחלץ 150 כ"ס ו-25 קג"מ. בפועל הוא מרגיש הרבה יותר מהיר/ניר בן טובים

כי כבר מרגע ההנעה, מרגישים שתיבת ה-S טרוניק הדו-מצמדית על 7 הילוכיה מחוברת למנוע משכנע ודרוך. נכון, בסך הכול 150 כ"ס מחוספסים שאינם ערבים לאוזן המוסיקלית, אבל בזכות 25.5 קג"מ הזמינים מטווח של 1,500 ועד 3,000 סל"ד, אין בעיה לשגר אתכם ברמזורים הרבה לפני כולם ולהימחק שם באופק. התאוצה ל-100 קמ"ש שמסתיימת במדידות שלנו אחרי 8.6 ש' (8.5 ש' יצרן) עוברת מהר מכפי שהמספרים היבשים מדווחים, וזאת כאמור בזכות תיבת הילוכים רהוטה שמספקת ביצועים משביעי רצון בכל קשת הטורים – במיוחד כשהיא נעולה על מצב S.

גם בהאצות ביניים המנוע מפיק את המירב מ-4 הצילינדרים הצנועים, כשמ-80 ל-120 קמ"ש נזקקת המכונית לפחות מ-7.5 שניות. לא נתון עוצר נשימה, אך עקיפות מסתיימות כהרף עין כשמחט המהירות כבר הרבה מעבר לתחום המותר.

הכול התחיל באודי TT

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
תא הנוסעים באודי A4 שונה מאוד מהדור היוצא. הירידה לפרטים מרשימה, גם הדיפון והגימור ברמה של מכוניות סאלון/ניר בן טובים

מרחבי הפנים באודי A4 החדשה שופרו, וגם מאחור אפשר לצופף 3 בלי להתקמט על כתפי האחר. אולם למרות היוקרה שאופפת את הנוסעים, זה באמת לא החלק המעניין בחווית המחייה בה, וגם לא גורם המשיכה העיקרי.

מכונית המנהלים הגרמנית מגדירה מחדש את שיטת הארגון לקונסולה ולוח המחוונים: מיעוט מקשים, איכות גבוהה ומוצקה ובעיקר הנדסת אנוש שעושה את החיים קלים ונטולי מאמץ. כאן, ברכב המבחן בגרסת "לקשרי", התרשמנו ממושבי עור מצוינים שאוחזים היטב את הגוף ומציעים תמיכה טובה למאות על מאות של קילומטרים. הכיוונים חשמליים כמובן, המרווח לברכיים טוב לממוצעים, אך מצאנו כי גבוהים עשויים להרגיש שפדחתם קרובה מידי לתקרה.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
מאחור יש מקום לשלושה, בערך/ניר בן טובים

הקונסולה מינימליסטית ונאה, מאכלסת בקרת אקלים עם מתגי מירוצים בסגנון רטרו – מקליקים וחסונים, ובכלל מדליקים למראה. במרכז התעלה בקרת ה-MMI עם חוגה השולטת על הצג הראשי ובורר הילוכים שנראה כמו בקר המראה של מטוס. הדור החמישי ללא ספק שואב הרבה השראה מאודי TT, שלמעשה חנכה חלק לא מבוטל מהשינוי הדרמטי בתפאורה, אך כדי להעפיל ללוח המחוונים הוירטואלי, תאלצו להיפרד מעוד כמה אלפי שקלים. אנחנו הסתפקנו בחוגות רגילות ומחשב דרך שגרתי.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

נוהגים, שומעים ורואים

רף ההנאה באודי A4 החדשה מושפע באופן ישיר מהיכולות של ב.מ.וו סדרה 3. לאורך ההיסטוריה, הבווארים מנצחים ברוב העימותים בפרק זה וסוחטים מההנעה האחורית כל מחמאה אפשרית. על כן, ה-A4 מתקשה באופן קבוע להגיב לאתלטיות של הבימרית ולצאת כשידה על העליונה. אולם ב-2015 היא בהחלט מתקרבת אליה, מפצחת חלק מהסודות, ומשאירה על שפתי הנהג את החיוך לזמן ארוך יותר מאי פעם.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

הרפורמה במשקל ובשלדה חוללו פלאים על ה-A4. היא מתנערת מתחושת הכבדות של הדור הרביעי ופתאום היא תוקפת פניות בחדות, בחדווה ועם מטרה ברורה לסייע לנהג לתפור סיבובים בזריזות. ההבחנה העיקרית בתחושות נובעת מהחיבור ההדוק בין החלק האחורי לקדמי; הזנב והחרטום פוסעים ביחד ללא ג'עג'וע של המרכב, ו-1.32 טון של פלדה ואלומיניום מתגברים על שינוי כיוון קיצוניים ומשרים בטחון עצמי.

העזרה מגיעה הפעם גם מכיוון ההיגוי; משקלו הופחת, ההיזון מתקשה ככל שהמהירות מטפסת, הוא חד, ומפנה את המכונית עמוק לקמטי הפיתולים בתת היגוי מזערי. בעומס מוגדל ורגל נעוצה ברצפה, נהיגה ספורטיבית למהדרין חושפת כי ככל שמגבירים את הלחץ כך היא נעשית אחוזת תזזית וקצת שובבה, כלומר משתדלת ללפות את הכביש, ומצליחה ליצור איזון נשלט בין הסרנים. הנהג יפיק לטעמנו הנאה גדולה יותר ממנוע 2.0 ל' שמגיע ב-190 או ב-252 כ"ס, כך שנותרנו עם טעם של עוד.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

נוחות ובטיחות

השיכוך של ה-A4 נותר יחסית קשיח, אך סלחני. המשמעות היא שנסיעות ממושכות תהיינה נוחות, והיא מתמודדת עם בקעים ובורות בצורה "גרמנית" קלאסית, כלומר סופגת אותם וזורמת. נקודת התורפה נעוצה בריסון, שכן זה לא תמיד עקבי בטיפול בזעזועים, והיא נחבטת וזועמת אם פוגשים בסלילה גרועה (וממנה יש בשפע).

נחיתות קלה באיכות השיוט אינה יוצאת דופן בקבוצה הזו נוכח הנטיה הספורטיבית. לב.מ.וו ומרצדס יש קצת יותר מרווח "נשימה" במתלים, אך באודי A4 הם פשוט קצרים יותר, ומהלכם אגרסיבי מתוך הניסיון לצמצם את הפערים. העונש לא מאחר להגיע, כשברקע מתלווה רעש כביש מוגזם, שנובע הן מגודלם של החישוקים והן מרגישותה הטבעית לאספלט הנחות תחת גלגליה. שאון הכביש נוכח רוב הזמן, פולש ומהדהד לעתים, ורוח גם מתגנבת לה בין קשתות הגלגלים. תדיר, נאלצנו לשחק עם מתג הקול במערכת השמע בעת נסיעה על כבישים מהירים. אפילו החברים מ'באנג' אנד אולפסון' לא מצאו לנו תשובה.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

בזחילות המפוקקות של גוש דן גילינו יתרונות בטיחותיים ב-A4, כמו למשל בקרת פיקוח בשטחים מתים. זו לשם שינוי, מתריעה מתי שבאמת צריך אותה, ועם צמד נורות גדולות בשקעי המראות שאינן נבלעות ברקע או בקצה מסגרות מראות הצד (כפי שקיים ביצרניות אחרות), היא שומרת על עירנותכם. לכך גם מצטרפות 6 כריות אוויר, וכן חיישני גשם ותאורה, בקרות יציבות, בלימה ומשיכה, מצלמה אחורית בחבילת City assistance עם חיישנים מסביב ועוד.

כמה שהיא טובה, אבל רק כמעט מצוינת

היה לנו חשש מסוים שעם מנוע 1.4 ל' לא נוכל לרדת לסוף דעתה של ה-A4 החדשה. אולם בסופם של ימי המבחן התבדינו, ונחשפנו למכונית מתקדמת ומלוטשת, שבזכות דיאטה להסרת עודפים וכיול מיומן, מתגברת על מחסומים פסיכולוגיים במחשבה ומכשולים דינמיים שפגשנו בכביש. בנוסף לכך, צריכת הדלק הייתה מצוינת בסוף המבחן – 13 ק"מ לליטר.

אם לא הגרסה הספורטיבית אליה פיללנו, ה-A4 החדשה מצליחה לפחות לשנות חלק מרכזי מהתפישה השמרנית כלפיה בשנים האחרונות. העיצוב התגבש למשהו קצת פחות משעמם, חלל הפנים הוא מלאכת מופת באיכות גימור מעולם הסאלון, הבטיחות מגוננת מכל רשלנות, המושבים תומכים, המרחבים שימושיים וצריכת הדלק מפתיעה, גם בעיר וגם מחוץ לגבולותיה.

אודי A4 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אודי A4 במבחן דרכים/ניר בן טובים

ובכל זאת, על אף העליה ביכולת, ה-A4 תתאמץ ליישר קו עם מפלס הריגושים של מתחרותיה – גם כשהיא חמושה בנפח גדול יותר. הכול בה מתנהל מאוד מהר, מדויק ורהוט, אך אינו גורם לך לצאת במחולות על ההישגים הספורים בתחום ההנאה. איפשהו, ה-A4 ממשיכה את המומנטום של דגמי אודי החדשים בהתאם למסורת שלה, ובונה את הגשר לשלב הבא. בשביל מכונית המנהלים של אודי, כנראה שזה יספיק בינתיים.

מחיר מכונית המבחן: 275 אלף שקלים.

דרגת זיהום אוויר: 7

ציון בטיחות משרד התחבורה: 1

רמת אבזור בטיחות משרד התחבורה: 1.5

עוד הרבה על אודי בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully