וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולך הרגל מסמס וחוצה במקום אסור, מה תעשה?

וואלה!NEWS

3.3.2016 / 13:04

בעיית ההיפגעות של הולכי רגל בתאונות היא אחת מבעיות הבטיחות החמורות בישראל. סקר של הרשות לבטיחות מלמד ששיעור ניכר מקרב הולכי הרגל עוסקים בפעולות שגורמות להיסח הדעת. איך אפשר להתמודד עם הבעיה, מבלי להאשים את הנהג או את הולך הרגל?

שני הולכי רגל נהרגו בתאונת דרכים סמוך למחלף יבנה. יותם רונן
התאונה במחלף יבנה בה נהרגו שני הולכי רגל/יותם רונן

שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי. בממוצע, כשליש מכל ההרוגים בתאונות הם הולכי רגל, כאשר ב-2014 הגיע שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים לכ-40%. לשם השוואה, שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות ברוב המדינות החברות בארגון ה-OECD נמוך מ-20%.

לפי ד"ר יעקב שיינין, ששימש עד אמצע 2015 בתפקיד יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "ירידה בהרוגים (מקרב) הולכי רגל לשיעור הממוצע במדינות המפותחות, משמעותי ירידה שנתית של כ-50 הרוגים. שינוי זה לבדו היה מפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים (ב-2015) מכ-350 איש ל-300".

טלפון סלולרי. ShutterStock
טלפון סלולרי/ShutterStock

כיצד אפשר לצמצם את מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל? סקר שפרסמה הרשות לבטיחות לפני כשבועיים מגלה שאחת מבעיות הבטיחות העיקריות של הולכי הרגל בישראל היא היסח דעת. כמעט מחצית מהולכי הרגל מודים שהם ששולחים מסרונים בזמן חציית כביש, וכ-64% מהולכי הרגל מודעים שהם קוראים מסרונים בזמן החצייה.

בנוסף, הסקר שערכה הרשות לבטיחות העלה ש-64% מהולכי הרגל בישראל מדברים בטלפון נייד בזמן שהם חוצים כביש, ומעט יותר מ-51% הודו שהם מאזינים למוזיקה בזמן חצייה – פעולה שיוצרת סיכון כפול, שכן האזנה למוזיקה גם גורמת להיסח דעת וגם מגבילה משמעותית את חוש השמיעה של הולכי הרגל.

אחד הממצאים החמורים בסקר של הרשות מלמד שהולכי הרגל מודעים היטב לכך שהם מסכנים את עצמם: כמעט 98% מהולכי הרגל הבהירו כי הם "יודעים שהם עלולים להיות מעורבים במידה זו או אחרת במידה ויסמסו", ולמרות זו יותר מ-64% מהם נוהגים לשלוח מסרונים בזמן חציית כביש. "משמע, הולכי הרגל מודעים לסכנה, ובכל זאת מסמסים", הסבירו ברשות.

ממצא דומה עלה בכל הנוגע להאזנה למוזיקה בזמן חצייה: כ-91.4% מהולכי הרגל ציינו כי הם יודעים שזו פעולה שמסכנת אותם, ועלולה לגרום לכך שיהיו מעורבים בתאונה. אלא שכאמור, למרות המודעות לסכנה הבטיחותית הברורה, יותר מ-51% מהולכי הרגל מאזינים למוזיקה כאשר הם חוצים כביש.

לממצאים שנוגעים להיסח הדעת יש לצרף נתונים נוספים, שמחמירים עוד יותר את בעיית הבטיחות של הולכי הרגל: לפי הסקר שערכה הרשות לבטיחות, כ-25% בלבד מהולכי הרגל העידו שהם "תמיד חוצים את הכביש במעבר חצייה". לפי הרשות לבטיחות, ממצא זה מלמד כי "74.9% לא חוצים תמיד במעבר חצייה".

מהסקר שערכה הרשות לבטיחות גם עלה כי כ-63.5% מהולכי הרגל בישראל מודים שהם חוצים מעבר חצייה באור אדום "בתדירות כזו או אחרת". זאת, למרות שיותר מ-98% מהולכי הרגל הבהירו כי הם "יודעים שמעבר באוד אדום בחצייה עלול לסכן אותם, וכי הם עלולים להיות מעורבים בתאונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"המערכות יודעות לתת התרעה מפני הולך רגל"

טלפון סלולרי. ShutterStock
טלפון סלולרי/ShutterStock

לעתים קרובות ניטש ויכוח באשר לאחריות לתאונות שבהן מעורבים הולכי רגל: האם הנהגים, אשר שולטים בכלי הרכב הפוגע, הם שאשמים בתאונות אלה – או שאולי הולכי הרגל, שדעתם מוסחת ולעתים הם חוצים את הכביש במקום אסור, הם שנושאים באשמה. אולם, בזמן שהתשובה לשאלות אלה עשויה להיות רלוונטית לחקירת משטרה, יש לזכור כי מציאת אשמים אינה תורמת לשיפור הבטיחות.

ואכן, במשרד התחבורה מקדמים בימים אלה תכנית שעשויה לצמצם את מספר הנפגעים בקרב הולכי רגל, וזאת מבלי לעסוק כלל בשאלה האחריות לתאונות. לפי התכנית, שאושרה בממשלה בנובמבר האחרון, כל המכוניות שיוצרו מאז שנת 2000 יצוידו במערכות שמספקות התרעות מפני שלוש סכנות עיקריות: סטייה מנתיב הנסיעה, תאונת חזית-אחור והימצאות הולכי רגל בסביבת המכונית.

לפי המשרד, המערכת לזיהוי הולכי רגל "מזהה הולכי רגל החוצים או הולכים על הכביש, בעת נסיעת כלי הרכב". התקנת המערכת במכונית יכולה לספק לנהג התרעה שתאפשר לו להגיב בזמן להימצאות הולכי רגל בכביש, וזאת ללא תלות בשאלה האם הולך הרגל חצה במקום מותר או אסור, או אם בזמן החצייה עסק אותו הולך רגל בפעילות שגרמה להיסח דעת.

בדברים שאמר לאחרונה במליאת הכנסת, הבהיר שר התחבורה, ישראל כץ, את עמדתו: "אין לי שום שהשלוש שניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך, מפני דברים אחרים, הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהגת או לנהג להגיב בדרך אחרת".

ראוי לזכור כי החל מה-1 באוגוסט 2013 מעניקה המדינה תמריצי מס לכלי רכב שבהם מותקנות מערכות בטיחות, ובכלל זאת מערכת לזיהוי הולכי הרגל. לפי נתוני רשות המסים, במחצית הראשונה של 2014 צוידו כ-4.4% מכלי הרכב החדשים במערכת זיהוי הולכי רגל, אך במחצית השנייה של אותה שנה זינק שיעור כלי הרכב ל-16.3% מכלל כלי הרכב החדשים, כאשר רוב המערכות הותקנו בישראל.

יש לציין שבניגוד למערכות כמו ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה) או ESP (בקרת יציבות אלקטרונית) – מערכות שמותקנות בכל מכונית חדשה, אך לא ניתנות להתקנה במכוניות ישנות – את מערכות ההתרעה, ובהן מערכת לזיהוי הולכי רגל, אפשר להתקין גם במכוניות חדשות וגם במכוניות משומשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully