וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך שומרות מכוניות מיני על נהגים צעירים?

וואלה!NEWS

8.3.2016 / 8:48

בדיקת וואלה!NEWS: מכוניות מיני, שזוכות לפופולאריות רבה ומשמשות צעירים רבים, מצוידות אמנם במערכות בטיחות כמו בקרת יציבות אלקטרונית וכריות אוויר, אך אינן מציעות מערכות התרעה מפני תאונה. זאת, למרות שדווקא צעירים עשויים להזדקק יותר מנהגים אחרים למערכות התרעה

נהגים צעירים. ShutterStock
נהגים צעירים/ShutterStock

מכוניות מיני זוכות בשנים האחרונות לפופולאריות רבה בישראל. למעשה, המכונית הנמכרת ביותר בשנת 2015 הייתה קיה פיקנטו – כ-12,700 יחידות שנמכרו בשנה שעברה הפכו את הפיקנטו הקטנטנה ללהיט המכירות הרשמי של ישראל.

לא קשה להבין למה המכוניות הקטנטנות כה מצליחות בישראל: רפורמת מיסוי שהונהגה בסוף העשור הקודם (רפורמת "מיסוי ירוק") הוזילה משמעותית את מחיריהן – בתמורה לכ-50 עד 60 אלף שקלים, ישראלים רבים יכולים כעת להגשים חלום ולרכוש מכונית חדשה.

המחירים הזולים של מכוניות המיני קוסמים לצעירים רבים, אשר באופן טבעי רוכשים מכוניות בתקציבים מוגבלים יחסית. אולם, חשוב לזכור שמחיר הוא אמנם שיקול בעל חשיבות מכרעת בעת רכישת מכונית חדשה, אך הוא אינו השיקול החשוב היחיד.

שיקול חשוב נוסף בעת רכישת מכונית חדשה הוא בטיחות: ראוי לבחון היטב כיצד שומרת המכונית על נוסעיה. יש לזכור שבטיחות הרכב מורכבת משני היבטים שונים: בטיחות אקטיבית, שמטרתה היא לאפשר לנהג לחמוק מתאונת דרכים, ובטיחות פסיבית, שמטרתה להגן על הנוסעים מפני תוצאותיה של תאונה לאחר שזו קרתה.

לכן, מומלץ לבחון היטב את רשימת מערכות הבטיחות שבהן מצוידת כל מכונית מיני חדשה. וואלה!NEWS בדק את מפרטי הבטיחות של חמש מכוניות המיני הנמכרות בישראל בשנת 2015: קיה פיקנטו, יונדאי i10, סוזוקי אלטו (שכבר אינה נמכרת), פיאט 500 ושברולט ספארק. הממצאים מובאים לפניכם.

אז מה היה לנו שם?

בדיקת המפרטים הטכניים שמפרסמות יבואניות הרכב מעלה שחמש מכוניות המיני הנמכרות בישראל מצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית (ESP). ממצא זה כמובן אינו מפתיע, שכן התקנת בקרת יציבות נדרשת על-פי חוק כבר יותר מחמש שנים.

בסעיף כריות האוויר אין הפתעות ואין הבדלים משמעותיים בין המכוניות השונות. מכוניות המיני מצוידות בשש ואף שבע כריות אוויר, בדומה למכוניות בקטגוריות יקרות וגדולות יותר. גם במקרה זה, הסיבה העיקרית לשיפור הבטיחותי היא תמריצי מס שמעניקה המדינה.

ומה עם מערכות התרעה מפני תאונה? למרות שהמדינה מעניקה תמריצי מס להתקנת מערכות ההתרעה – מערכות שמספקות התרעה מפני תאונת חזית-אחור, סטייה מנתיב הנסיעה והימצאות הולכי רגל בכביש – מכוניות המיני מוצעות ללא מערכות אלה במפרט האבזור הבסיסי שלהן.

בעניין מערכות ההתרעה ראוי להזכיר דברים שאמר לאחרונה שר התחבורה, ישראל כץ: "השלוש שנים הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך, מפני הדברים האחרים, הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהגת או לנהג להגיב בדרך אחרת".

"נהגים חדשים מתקשים להתמודד"

אחת הבעיות שאיתן מתמודדות מערכות ההתרעה היא היסח דעת בנהיגה – אחת מבעיות הבטיחות החמורות ביותר כיום, שנחשבת לגורם עיקרי לתאונות דרכים. היסח דעת בנהיגה נגרם כתוצאה ממגוון רחב של פעילויות וגורמים, כאשר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מבחינים בין גורמים טכנולוגיים וגורמים אנושיים.

עם הגורמים הטכנולוגיים להיסח הדעת נמנים מכשירי טלפון נייד, מערכות ניווט (GPS), מערכות בידור ברכב ומערכות מיזוג ובקרת אקלים. ברשימת הגורמים האנושיים אפשר למצוא מגוון של פעילויות, כמו למשל שתייה, אכילה, שיחה עם נוסעים ואף איפור וגילוח תוך כדי נהיגה.

למרות שגורמים אלה אינם ייחודיים לנהגים צעירים, ראוי לזכור שנהגים צעירים נמצאים בסיכון מוגבר. לפי הרשות לבטיחות, נהגים צעירים נוטים יותר מנהגים אחרים לעסוק בפעילויות שגורמות להיסח הדעת, ולמרבה הצער כישורי הנהיגה שלהם אינם מפותחים מספיק בכדי לאפשר להם להתמודד עם התוצאות החמורות של היסח דעת.

ברשות לבטיחות מסבירים: "נהגים חדשים מתקשים להתמודד עם היסח הדעת משום שאינם מנוסים ומיומנים דיים בנהיגה, וזקוקים לכל יכולות עיבוד המידע שלהם לצורך נהיגה. הם גם נוטים להשתמש בטלפון הנייד יותר מכל קבוצה אחרת".

לכן, התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה – שלדברי שר התחבורה מגדילות את זמן התגובה של נהגים, ובכך מאפשרות לפצות על היסח הדעת – מקבלת משנה תוקף וחשיבות במכוניות בקטגוריית המיני, שכאמור זוכות לפופולאריות רבה בקרב נהגים צעירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מערכת התרעה מזכות בהנחה בביטוח

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

תמריץ להתקנת מערכות ההתרעה מפני תאונה הונהג החל ב-1 מרץ: רפורמה בביטוח החובה מאפשרת לנהגים צעירים ליהנות מתעריפים מוזלים, וזאת בתנאי שבמכוניותיהם מותקנות בקרת יציבות אלקטרונית ומערכות התרעה מפני תאונה.

לפי נתונים שפרסם משרד האוצר, נהג בן 18 – שמשלם כיום כ-3,100 עד כ-3,600 שקלים עבור ביטוח חובה – יכול כעת לרכוש ביטוח בתמורה לכ-2,300 שקלים. נהגת בת 18, שמשלמת כ-3,100 עד כ-3,600 שקלים עבור ביטוח חובה, תוכל לרכוש ביטוח במחיר של כ-2,170 שקלים. בשני המקרים, התנאי לתעריף המוזל הוא התקנה של בקרת יציבות ומערכות התרעה מפני תאונה.

אולם, חשוב להבחין בין בקרת יציבות אלקטרונית ומערכות התרעה מפני תאונה. בכל הנוגע למכוניות חדשות, התקנת בקרת יציבות נדרשת על-פי חוק. מנגד, התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה אמנם זוכה להטבות מס, אך היא אינה נדרשת על-פי חוק.

הבדל נוסף נוגע לכך שבניגוד לבקרת יציבות אלקטרונית, שמהווה חלק ממפרט הבטיחות הסטנדרטי של כל מכונית חדשה בישראל, את מערכות ההתרעה מפני תאונה אפשר להתקין גם במכוניות חדשות וגם במכוניות משומשות באמצעות מתקינים מקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully