וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: פיאט טיפו, משפחתית אמיתית, בזול

22.3.2016 / 8:03

ההבטחה - להחליף את ההנחה לציי הרכב במחיר אטרקטיבי לצרכן הפרטי. המכונית - בסיסית ויעילה. התמורה - טובה וראויה. העמסנו את כל בני המשפחה ויצאנו למבחן בפיאט טיפו החדשה

צילומים: קובי ליאני

מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016. קובי ליאני
פיאט טיפו: המשפחתית שחסרה לאיטלקים במשך שנים רבות/קובי ליאני

לאורך העשור האחרון, מחירי הרכב בישראל היו בעליה כמעט מתמדת. משפחתיות שעלו קרוב למאה אלף שקלים, הוסיפו למחירן מדי שנה עוד כמה אלפים בקפיצות קטנות, כך שכיום, בסקירה רחבה של פלח הרכב שעדיין מוביל את המדינה הקטנה שלנו, תתבקשו לשלם יותר מ-130 אלף שקל עבור שלוש קופסאות על ארבעה גלגלים, ארבע דלתות, תא מטען ומנוע ממוצע. עליית המחיר אמורה הייתה לגרום גם לירידה בכמות המכירות, אך כמובן שלא זה המצב. הסיבות לכך קשורות לעובדה שהיום ניתן לרכוש מכוניות גם כשבידכם אין את הסכום הנדרש, אפילו לא את כולו, שכן להלוואות היום "אין מחיר" - אין ריבית.

אולם זה לא הכל, ולצד הבועה שמתנפחת בשוק הרכב המקומי, צריך לזכור שמרבית העסקאות מתבצעות במסגרת החלפות רכב ברכב (טרייד-אין). ומה רע בכך? אם בעבר לעסקאות אלה היה מחיר ולהלוואות הייתה גם ריבית, הרי שהיום המחיר של עסקאות אלה כבר מגולם במחירו של הרכב החדש. אז במקום לשלם 110 אלף שקל על משפחתית ולאבד קצת במחיר הרכב המשומש ולהוסיף ריבית על ההלוואה, הכל כבר יוצא מכיסכם במחירו של הרכב החדש, וכולם מרוצים. גם חברות הליסינג סבבה עם המצב, שכן עם מחירי מחירון מנופחים לצרכן ודאגה לשמירה על ערך גרט גבוה במחירון, שווי ההנחה שהן מקבלות מהיבואן, משאיר אותן עם הראש מעל המים, שוב על חשבונו של הצרכן הפרטי.

ובכל זאת, מה שונה המכונית שאותה בחנו לאחרונה? סמל"ת, יבואנית פיאט לישראל הצהירה שהיא "לא במשחק" - לא מעניקה הטבות מופלגות לציי הרכב ויוצרת מחירון הוגן לצרכן הפרטי, עם המשפחתית החדשה של פיאט, טיפו. התוצאה היא שממש עכשיו אפשר לקנות משפחתית בגודל מלא ולקבל מאה שקל עודף ממאה אלף שקל - נמוך משמעותית מכל מתחרותיה. אז מה מקבלים תמורת 99,900 שקל? הכנסנו שלושה ילדים למושב האחורי, שני הורים מלפנים ומילאנו את תא המטען בציוד ויצאנו למבחן.

מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016. קובי ליאני
מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016/קובי ליאני

החוליה החסרה

קיבלנו אגודלים מורמים באוטוסטרדה, בפקקים ובהמתנות לרמזורים נהגים רבים ממש עזבו את הסמאטרפון והוואטסאפ ואשכרה העדיפו להביט בה

במשך שנים רבות ההיצע של מכוניות פיאט היה בחוסר. אם במותגים מתחרים יכולנו למצוא דגם אחד לפחות בכל קטגוריית רכב, אצל האיטלקים שלטה הצנעה. מסחרי אחד או שניים, מיני איקונית ו... לא הרבה מעבר לכך. אולם לאחרונה ישנה התעוררות בארץ המגף וגרסאות שונות של ה-500 הגיעו ומילאו את החלל, כולל ה-500X החביב ועכשיו (שופרות וחצוצרות) ישנה גם משפחתית. ממש משפחתית. כזו שיש לה ארבע דלתות, תא מטען נפרד, מנוע אלף-שש-מאות סמ"ק ותיבה אוטומטית הכרחית במדינת ישראל.

למשפחתית הזו קוראים טיפו, כשמה של המכונית מכמעט שני עשורים אחורנית בזמן מבית פיאט. יש לה 453.2 ס"מ לאורך, 179.2 ס"מ לרוחב, 149.7 ס"מ לגובה ובסיס גלגלים של 263.6 ס"מ. זאת אומרת, שיש כאן המון נדל"ן והרבה פח כדי לגרום למתבונן להבין שיש לו כאן עסק עם מכונית אמיתית ולא קופסה דחוסה קומפקטית.

פיאט העניקו למשפחתית החדשה שלהם גם את העיצוב הנכון שיהלום את הממדים ואפילו יחמיא להם. החזית שלה לטעמנו נאה בזכות הגריל הגדול והפנסים הלא משעממים, מאחור יחידות התאורה מעניקות לישבן הבולט נוכחות מודרנית ואפילו מהצד היא נראית לא רע בכלל. מסתבר שלא רק אנו חושבים כך, ולאורך כל ימי המבחן בהם שוטטנו ברחבי ישראל, קיבלנו אגודלים מורמים באוטוסטרדה, בפקקים ובהמתנות לרמזורים נהגים רבים ממש עזבו את הסמאטרפון והוואטסאפ ואשכרה העדיפו להביט בה ובכמעט כל עצירה, ניגשו אלינו מתעניינים שהיו כה סקרנים שחרגו אפילו מהתעוזה הרגילה של הישראלי וממש ביקשו מאיתנו לראות את פנים הרכב (ולהביע את אותה שביעות רצון ממה שהם רואים). כן, זו לא פרארי מוחצנת ולא מכונית פאר שנוסעת לבד. זו משפחתית אמיתית שקונים בזול וזה מה שבאמת עושה את זה לצרכן הישראלי.

מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016. קובי ליאני
מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016/קובי ליאני

מקום לחמישה

אז נכון שהדשבורד נראה קצת לא עדכני ונכון שמרבית החומרים שייכים לאגף הקשיח, אבל היי, יש פה סביבת מחיה נחמדה. המושבים מלפנים קצת קטנים בבסיסם, אבל גם אחרי 300 ק"מ רצופים, הגב תקין והישבן לא כואב. יש מתג קטן במושב שמשפר את התמיכה לגב התחתון, המרחב יעיל ואפילו נדיב לשני היושבים מלפנים וסיבוב הראש לאחור מגלה ששלושת הזאטואטים שלנו מבסוטים עד הגג במושב האחורי. באופן טבעי אפשר להכניס שם שני בוסטרים גדולים וילד אחד באמצע שאינו זקוק למושב בטיחות (המושב שטוח ולכן אין בעיה של נוחות), אבל מאחר וממד הרוחב כה נדיב שם, אפשר להזיז את אלה מעט לצדדים ולהכניס גם בוסטר שלישי וזה כבר מכניס את המכונית הזו לקבוצת המשפחתיות שיכולות באמת להסיע שלושה ילדים.

זה לא הכל, משום שמאחורי המושבים ישנו תא מטען גדול מאוד - 520 ליטר בנפח וזה אומר שלא צריך לארוז חכם לפני יוצאים מהבית לחופשת סוף שבוע בצפון. בהתחשב בעובדה שהטיפו מתומחרת כמו מרבית מכוניות הסופרמיני בישראל, כולל מלכת הליסינג יונדאי i20, היא מצליחה להציע באותו המחיר כאמור, תא נוסעים יעיל בהרבה, עבור מי שהצורך קיים אצלו.

ומה לגבי פינוקים? גרסת ה-99,900 שקל תציע אמנם מזגן מכאני, אך תוסיף מולטימדיה (עם מסך קטן יחסית בגודל 5 אינץ'), חיבורי בלוטות' ו-USB, תפעול מההגה ועוד וזה בסדר גמור להסתפק בכך בתמורה למחיר נמוך ותחרותי מאוד. רכב המבחן שניתן לנו שייך לרמת 'לאונג' המאובזרת יותר וזו מוסיפה בקרת אקלים אלקטרונית, משענת יד מאחור, חישוקי 17 אינץ', גימור שחור בדלתות, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית, חיישני גשם ותאורה ולכן תגבה סכום של 107,900 שקל. אם חשקה נפשכם גם במערכת ניווט מובנית של וויז, תצטרכו להוסיף 3,000 שקלים לעסקה.

מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016. קובי ליאני
מבחן פיאט טיפו 1.6. מרץ 2016/קובי ליאני

שימוש בכוח סביר

לפיאט טיפו יש שני מנועים בישראל, קטן וגדול. הקטן מגיע בנפח של 1.4 ליטר, מפיק 95 כ"ס ו-12.9 קג"מ ומשודך רק לתיבת הילוכים ידנית והגדול, 1.6 ליטר שמפיק 110 כ"ס (5,500 סל"ד) ו-15.5 קג"מ (4,500 סל"ד) שמשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. אתם לא טועים, הנתונים לא מרשימים לקריאה ונספר לכם שהם גם לא מרשימים על הכביש.

למנוע האיטלקי, למרות שמו הארוך עם ההדגשה של המומנט, אין ממש מומנט. אולי כבר התרגלנו למנועי הטורבו שדוחפים קדימה ללא לאות, אבל גם בקנה מידה של מנוע בנזין אטמוספרי מודרני, מדובר במנוע חלש, נטול כריזמה או מחץ. הוא לא גרוע חלילה, הוא מושך את המכונית בקצב סביר ולא יותר, עם קושי להאיץ לשם עקיפה כשהכביש נוטה מעט לכיוון השמיים. שיוט ב-100 קמ"ש בהילוך השישי מסובב את המנוע ב-2,400 סל"ד וכי להגביר מהירות, התיבה צריכה להוריד לפחות שני הילוכים כדי להמריץ את המנוע לתחום שבו יש לו קצת יותר מיץ, אבל אז מיד לאחר שיא ההספק הנשימה נחלשת וההילוך הבא מגיע. הנסיקה הזו בסל"ד כרוכה גם בלא מעט רעש וחוסר עידון, כפי שקיבלנו במנועים וותיקים יותר וגם מתון זיהום האוויר ממוקם ברמה 11 הגבוהה יחסית.

היצרן מדבר על 11.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ואנחנו מדדנו לו מעט יותר מ-13 שניות לביצוע המשימה (כשהרכב ריק. מעל ל-14.5 שניות עם המשפחה ברכב) וגם מעט מעל ל-10 שניות לביצוע האצה מ-80 ל-120 קמ"ש כהדמיה לעקיפה (12.4 שניות עם המשפחה). אז זו לא מכונית ספורט, או ספורטיבית או בכלל מתיימרת להיות כזו ואם לא מפריע לכם להפסיד ברמזור לטויוטה קורולה, אין בכך בעיה ממשית.

בכל הקשור לצריכת הדלק, שיוט בכבישים מהירים הפיק נתון של 13.4 קילומטרים לליטר, בנסיעה עירונית ממושכת ראינו נתון של 10.3 ק"מ לליטר ואחרי מאות קילומטרים של נסיעה משולבת סגרנו בתדלוק שחשף נתון של 12.6 ק"מ לליטר. לא רע, לא מדהים.

הבינוניות שסביבה בנויה הטיפו של פיאט מגיעה גם לאיכות הנסיעה שלה ושוב היא מתמקמת באמצע - לא נוקשה מדי, לא רכה מדי. לא חדה ושובבה בהתנהגות, אבל גם לא מאכזבת - סטנדרטית, מעבירה תחושה בטוחה ו... בינונית. כיול המתלים שלה גורם לכך שלא כל השיבושים זוכים לטיפול זהה וחלק מהם מצליחים לפרוץ את מרחב המחייה של הנוסעים, ההגה שלה כבד משהו ובעל תחושה מלאכותית אך ממהר להסתובב (יש מתג City שהופך אותו לקל להחריד), הרכינה בסיבובים מוחשית, כך גם תת ההיגוי בעת כניסה אמיצה מדי לפניות, אבל כן מדובר כאן במכונה שמגיעה מ-A ל-B ביעילות, גם אם ללא שמחה או הנאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מותר לשלם פחות

פיאט טיפו החדשה היא מכונית משפחתית יעילה מאוד, מרווחת, שימושית, קלה לתפעול וגם נאה. היא לא זריזה או שובבה ועם תג מחיר נמוך למדי, בטח שביחס לכל מתחרותיה, היא מצליחה לקבל אצלנו ציון גבוה בשורת התמורה למחיר. כשממילא רוב הזמן מבלים בפקקים, הביצועים מקבלים תוקף משני בלבד והיא לא תבאס אתכם אם תקבלו אותה מהעבודה. להיפך, היא תקסום מאוד לאלה שזקוקים ליכולת הסעת נוסעים ממשית והיא תעשה בעיות של ממש לשורה ארוכה של מכוניות - סופרמיני יקרות מדי, משפחתיות מקבילות יקרות בהרבה וגם לשכנותיה בקבוצת הביניים כמו פיג'ו 301, רנו פלואנס ואחרות, בזכות התמורה למחיר. בסמל"ת מצפים למכירות של כ-2,000 יחידות בשנה למכונית זו ובסופו של המבחן, אנחנו אופטימיים יותר - להערכתנו, בזכות התמורה והיעילות, אפשר גם להכפיל ואפילו לשלש את כמות זו כבר בשנה הראשונה בישראל.

עוד על פיאט בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • פיאט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully