וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן אופניים: יותר יקר בהכרח יותר טוב?

23.3.2016 / 8:05

למותג, דגם ומחיר האופניים יש השפעה על התמורה. האמנם? החבר'ה של הרכיבה אולי "יחזיקו" ממך מקצועי יותר כשלך אופניים יקרים, אבל האם אופניים זולים באמת מסוגלים לפחות?

צילומים: דרור עינב

מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול. דרור עינב
מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול/דרור עינב

שאלת מיליון הדולר - "האם יותר יקר הוא גם בהכרח יותר טוב?" גם אנחנו סקרנים. אז כדי לענות על השאלה המעניינת, יצאנו לשטח רכובים על גבי שני אופני 29 אינץ', ללא בולם אחורי של אותו יצרן, BH - דגם האולטימייט במחיר של 14,530 שקל והאקספרט במחיר 5,300 שקל. המטרה היא לבחון את כל אחד מהאופניים בנפרד ולהבין עד כמה אופניים שעולים עד כמעט פי שלושה באמת יכולים להיות טובים יותר. וגם, מהו הערך המוסף שהם מעניקים לרוכב?

את אופני BH הכרנו כבר לפני מספר חודשים במבחן שערכנו לדגם הלינקס 4.8 והפעם בחרנו מתוך ליין האופניים של היצרן הספרדי שני אופניים המיועדים לרכיבת שבילים/ קרוס קאנטרי. רכיבת קרוס קאנטרי מאופיינת ברכיבות למרחקים גדולים במסלולים שלרוב לא כוללים מכשולים טכניים משמעותיים, אך כן כוללים עליות ממושכות. לאורכן של אלה נדרש פידול חזק ויעיל במיוחד כדי לשמור על מהירות ולכן השילוב בין גלגלי 29 אינץ', שלדה ללא בולם אחורי ומזלג קדמי קצר מהלך, היא הבחירה המועדפת על מרבית הרוכבים.

מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול. דרור עינב
מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול/דרור עינב

דווקא הזולים נראים מקצועיים יותר?

במהלך המבחן הופתעתי מכך שמספר אנשים שלא מבינים הרבה באופניים ציינו שאופני האקספרט (הזולים מהשניים) נראים להם יפים יותר והיו גם משוכנעים שהם האופניים היקרים יותר. לאחר בדיקה התברר שהצביעה בגווני כחול שחור והעובדה שמלפנים מותקנים שלושה גלגלי שיניים עם מעביר, גרמה להם לחשוב שמדובר באופניים משוכללים ויקרים יותר. אז מבחינת המראה והפוזה בטיילת לאורך חוף הים האקספרט כנראה מנצחים, אך לבטח עבור רוכבים שבקיאים מעט יותר, האולטימייט משדרים מסרים אחרים, בזכות מבנה השלדה באזור הקראנק וצוואר ההיגוי המעידים על היותה עשויה מסיבי פחמן, מכלולי ה-XT, ומערכת 11 הילוכים. בשני האופניים ניתן דגש על נושא העיצוב והתאמת הצבעים עובדה הבאה לידי ביטוי במושבים, בידיות האחיזה ובחלקים נוספים המותאמים לצביעה ולקוי העיצוב של השלדה, אשר יחדיו יוצרים מראה איכותי ונאה מאוד.

תנוחת הרכיבה זהה כמעט בשני האופניים פרט לכידון הצר והגבוה יחסית המותקן בדגם האקספרט, כנראה לטובת נוחות הרכיבה על חשבון יעילות ברכיבה בעמידה תוך כדי דיווש אגרסיבי והשליטה במסלולים טכניים במהירות גבוהה. הרכיבה הראשונה על גבי האולטימייט התבצעה במסלול הירידה של דרך הסוכר ממעלה אדומים לצומת אלמוג. בהחלט מסלול שאופני קרוס קאנטרי לא אמורים להיות מתאימים עבורו. לאורך המסלול נהניתי מאוד מההיגוי הזריז והמדויק ומהיצבות של האופניים, כל עוד לא מתנגשים עם הגלגל האחורי בסלעים, במיוחד בסיבובים. כמובן שאת העליות הבודדות לאורך המסלול טיפסתי ללא שום בעיה כולל מספר מדרגות סלע, שלהפתעתי דווקא עם הזנב הקשיח והגלגלים הגדולים היו יותר פשוטים למעבר לעומת אופני שיכוך כפול עם מהלך ארוך. הבעיה מתחילה לאחר שמחליטים לשחרר את הבלמים בירידות המהירות ומהר מאוד מבינים שחייבים להישאר מאוד מרוכזים ולהימנע מהאבנים שעלולות, במקרה הטוב, רק להוציא אותך מהקו הרצוי.

אומנם עם דגם האקספרט לא רכבתי באותו המסלול, אך מרכיבה בסינגלים טכניים מהירים אחרים הרגשתי, שהמזלג הקדמי מדגם 'רוק-שוקס' XC 30 לעומת פוקס32 Fit 4 באולטימייט, מעצים משמעותית את תחושת חוסר הביטחון בירידות טכניות מהירות וזהו אחד מההבדלים המשמעותיים והחשובים בין שני הדגמים. בסוף הירידה אזרתי אומץ והחלטתי לחזור לפחות קטע אחד למעלה בפידול, עד בקעת הורקניה. להפתעתי העלייה אומנם לא הייתה קלה אך בהחלט חוויה, שניתן לחשוב לחזור עליה עם אופניים כאלה כערך מוסף לרכיבה במסלול מדהים זה, או כאימון גופני.

מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול. דרור עינב
מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול/דרור עינב

הבדל המשקל והחשיבות שלו

הבדל המשקל המוצהר בין שני הדגמים קטן לעומת התחושה השונה המתקבלת בזמן הדיווש במיוחד בעליות, או בהרמת האופניים למתקן הנשיאה. ההבדל נובע משלדת הקרבון הקלילה של האולטימייט, מכלולי ההנעה והבלימה מסדרת ה-XT, הגלגלים, מוט המושב, הסטם והכידון, אשר באולטימייט הם מסדרת ה-Super lite של BH. בדגם האקספרט השלדה מאלומיניום, מרבית מכלולי ההנעה הם מסדרת ה-M של שימאנו פרט למעביר האחורי מסדרת SLX ושאר החלקים כולל הגלגלים הם מסדרת הLite- של BH. למרות שהבדל המשקל מורגש בכל מצב, הוא לא משנה באופן משמעותי את חווית הרכיבה כפי שההבדל בין המזלגות הקדמיים עושה. בעליות ארוכות נהניתי מאוד מיעילות הפידול של שני האופניים, אך ללא ספק שלדת הקרבון הקלילה והכידון הרחב מעניקים יתרון לאולטימייט, כאשר מתעקשים למהר בדרך לקצה העלייה.

מספר פעמים ברכיבה בכביש או בדרכי כורכר ארוכות במיוחד בירידות, הגעתי עם האולטימייט למצב שבו יחסי ההעברה היו קצרים מידי ופשוט הרגשתי שאין טעם להמשיך ולפדל. הסיבה לכך הוא גלגל השיניים היחיד מלפנים עם 32 שיניים, אשר בשילוב עם 11 השיניים של גלגל השיניים הקטן בקסטה האחורית מעניקים יחס העברה של 2.91 לעומת יחס מרבי של 3.64 באקספרט וזה הבדל של כ-20 אחוזים משמעותיים. למעשה, אם משאירים את השרשרת על גלגל השיניים הבינוני מלפנים באקספרט, מקבלים כמעט את טווח יחסי ההעברה של האולטימייט וכבונוס קיימים גם שני גלגלי שיניים נוספים מלפנים לירידות מהירות, רכיבה על הכביש ולעליות תלולות במיוחד. הבדל זה לא מורגש בשטח ואפילו עוזר בשמירה על השרשרת במקומה ובהפחתת רעשים בסינגלים מסולעים, אך למי שרוכב גם בכביש, או לא ניחן בכושר גופני מעולה ורוצה לבצע רכיבות ארוכות כולל עליות מתמשכות, זה עשוי להשפיע על הבחירה. ההבדל בבלמים ובמערכת ההילוכים, אומנם גורם לפעולה פחות מדויקת והחלטית בדגם האקספרט, אך שוב כמו בנושא המשקל, אין כאן הבדל עד כדי כך משמעותי בחוויית הרכיבה שמצדיק את פער המחירים.

מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול. דרור עינב
מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול/דרור עינב

מחיר יקר קובע ביצועים גבוהים יותר?

ברגע שנעמדים על הפדלים ומתחילים לדווש בעוצמה על גבי שני האופניים מרגישים, שהאולטימייט טסים קדימה והשילוב עם העברת ההילוכים המדויקת והמהירה יוצרים אופניים מהירים הרבה יותר בזינוק מהאקספרט. בטוח שעבור רוכבים תחרותיים, שמשתתפים בתחרויות כל אחד מההבדלים הקטנים ויכולת הזינוק עשויים להשפיע על ההישג ולכן הבחירה הנכונה עבורם, היא ללא ספק דגם האולטימייט. ההתלבטות היא עבור רוכבים שמשתמשים באופניים כתחביב ואולי בתור זוג שני למסלולים פחות טכניים ויותר מהירים, שעבורם היתרונות של דגם האולטימייט לא עד כדי כך רלוונטיים בכדי להצדיק את הפרש המחיר הגדול. צריך לזכור את נושא יחסי ההעברה, שעשוי דווקא לעזור לרוכבים שלא נמצאים בשיא הכושר ומעוניינים לבצע רכיבות ממושכות כולל עליות קשות.

בכל מקרה מי שקונה את האקספרט תוך כדי כוונה לשדרג בעתיד את המזלג ומכלולים אחרים, לפי דעתי טועה ועדיף לו לרכוש מראש את האולטימייט, או לחכות לאחד משומש. מניסיון תמיד עדיף לרכוש חבילה מוכנה שכוללת חבילת חלקים איכותיים מקוריים, מאשר להתחיל לשדרג, להתאים חלקים ובסופו של דבר לא להיות מרוצים ולהוציא את אותו הסכום שחסכנו בקנייה. מי שמשתמש באופניים גם ככלי תחבורה עירוני וגם לרכיבות שטח מזדמנות בזמן הפנוי, אולי עם הילדים או עם חברים שלא רוכבים באופן רציני, אין ספק שהאקספרט יתאימו לו יותר בגלל הוורסטיליות והאפשרות להתקין סבל ואביזרים נוספים על שלדת האלומיניום. בכל מקרה אני הייתי מחליף את הכידון באקספרט לאחד רחב ושטוח יותר, אך פרט לכך לא הייתי משנה כלום. באולטימייט במיוחד, אך גם באקספרט ניכרת תשומת לב מרובה לפרטים כגון אופן מעבר הכבלים, אשר באולטימייט בחלקו בתוך השלדה. השילוב בין המכלולים השונים נכון ויוצר שתי חבילות מוצלחות ומתאימות לייעודם של האופניים ללא יוצא מהכלל. שני האופניים מספקים חווית רכיבה מהנה מאוד ויכולים לעזור לרוכב המתלבט לקבל את ההחלטה לצאת ולרכב ולהיות השותפים הנאמנים לחוויית הרכיבה באשר היא.

מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול. דרור עינב
מבחן משווה אופנועי שטח BH אולטימייט אקספרס יקר מול זול/דרור עינב

התשובה היא כן

המבחן שלנו הראה שגם במקרה הזה האמרה You get what you pay for נכונה, אך צריך לזכור שלא כל אחד חייב שלדת קרבון ומכלולי XT ואם בהפרש המחירים ניתן לדוגמה, לטוס לשתי חופשות אופניים בחו"ל, אז ללא ספק שאני הייתי בוחר בשתי חופשות אופניים ובדגם האקספרט. אז בפעם הבאה שמישהו בסביבתכם מתלונן על המחיר הגבוה מאוד של כמה מדגמי האופניים, תגידו לו שיש גם אופניים טובים במחירים סבירים, שכנראה גם מתאימים לו יותר.

נתונים טכניים:
Ultimate
שלדה: קרבון RC
מזלג קדמי: Fox 32 Float Fit4 RL Air
סטם: BH Super Lite
מסבי היגוי: BH Evo
שיפטרים: Shimano XT
מעביר אחורי: Shimano XT 11
מעביר קדמי: -
קראנק: Shimano XT 32T
קסטה: 11-40
בלם קדמי: Shimano XT 180mm
בלם אחורי: Shimano XT 160mm
גלגלים: BH Super Lite
צמיגים: Michelin Wild Race'R 2.10
חבק מוט מושב: BH Super Lite
מושב: Prologo X8
מוט מושב: BH Super Lite
כידון: BH Super Lite Rizer
משקל: 11.6 ק''ג
מחיר: מזומן: 13,500 טרייד/תשלומים: 14,590

Expert
שלדה: אלומיניום
מזלג קדמי: Rock Shox XC30 LO
סטם: BH Logo
מסבי היגוי: BH
שיפטרים: Shimano Deore
מעביר אחורי: SLX 10
מעביר קדמי: Shimano Deore
קראנק: Shimano M523 40/30/22
קסטה: 11-36
בלם קדמי: Shimano M396 180mm
בלם אחורי: Shimano M396 160mm
גלגלים: BH Lite
צמיגים: Michelin Wild Grip'R 2.10
חבק מוט מושב: BH
מושב: BH Logo
מוט מושב: BH Logo
כידון: BH Logo
משקל: 13.9 ק''ג
מחיר: מזומן: 4,900
טרייד/תשלומים: 5,300


עוד אופניים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • אופניים
  • BH

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully