וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתמודדים עם זינוק במספר הצעירים שנהרגים בתאונות?

וואלה!NEWS

10.4.2016 / 8:10

מתחילת 2016 נרשם זינוק של כ-71% במספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים. כיצד יכולה המדינה להתמודד עם בעיית הבטיחות החמורה?

מבחן נהיגה, משרד הרישוי פתח תקווה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
מבחן נהיגה, משרד הרישוי פתח תקווה, נובמבר 2015/ראובן קסטרו

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת 2016 חלה עלייה של כ-71% במספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, בזמן שמתחילת השנה נרשמה דווקא ירידה של כ-9% בסך ההרוגים בתאונות.

מנתוני הרשות לבטיחות גם עולה כי הזינוק במספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים הוביל לכך ששיעורם מסך הרוגי התאונות הגיע מתחילת השנה לכ-14%, לעומת כ-7.3% בתקופה המקבילה בשנת 2015.

על-פי פרסומי הרשות לבטיחות, "מעורבותם הגדולה של נהגים צעירים בתאונות דרכים בהשוואה למעורבותם של כלל אוכלוסיית הנהגים מחייבת תכניות התערבות ייחודיות, המבוססות על הבנה של מאפייני הנהיגה שלהם".

אילו תכניות התערבות יכולות להביא לשינוי המצב, ולשפר את הבטיחות של נהגים צעירים? מומחים ממליצים על הכנסת לימודי בטיחות לתכנית הלימודים בבתי הספר, ובמקביל מקדם משרד התחבורה תכנית להתקנה של מערכות התרעה מפני תאונה - תכנית שיכולה לתרום במיוחד לשיפור הבטיחות של נהגים צעירים.

לימודי בטיחות כתנאי לבגרות?

נהגים צעירים. ShutterStock
נהגים צעירים/ShutterStock

לנהגים צעירים מאפייני נהיגה ייחודיים. למשל, נהגים צעירים נוטים להסתכן יותר מנהגים מבוגרים, אך לעתים קרובות הם חסרים את כישורי הנהיגה הנחוצים כדי להתמודד עם הסיכונים שהם יוצרים. בנוסף, נהגים צעירים מושפעים יותר מאחרים מלחץ חברתי.

הפתרונות המוצעים להתמודדות עם בעיות הבטיחות של נהגים צעירים כוללים מגוון רחב של צעדים. לפי ד"ר יעקב שיינין, "רק אם יוכנס לימוד חובה של תורת הנהיגה והבטיחות בדרכים לתלמידי כיתה י"א, ויהיה חלק מתעודת הבגרות, ניתן יהיה להשפיע בצורה משמעותית ביותר על תרבות הנהיגה ועל הבטיחות".

ד"ר שיינין, שכיהן עד לפני כשנה כיו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מעריך שלימודי בטיחות יביא לכך "ששיעור ההרוגים מקרב הנהגים הצעירים ירד בכ-50%, כך שהסיכון של נהג חדש להיהרג יהיה דומה לממוצע של כלל הנהגים".

אולם, ישנן דרכים נוספות להתערבות, שיכולות לתרום לשיפור הבטיחות של נהגים צעירים וצמצום מעורבותם בתאונות דרכים. התקנה על מערכות התרעה מפני תאונה יכולה להתמודד עם בעיית היסח הדעת בנהיגה - בעיה שחומרתה בקרב נהגים צעירים רבה יותר מאשר נהגים מבוגרים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מתקשים להתמודד עם היסח דעת

הסחות דעת בנהיגה. ShutterStock
הסחות דעת בנהיגה/ShutterStock

הסיבה לכך שדעתם של נהגים צעירים מוסחת לעתים תכופות מאשר נהגים מבוגרים נובעת מכמה סיבות. למשל, נהגים צעירים מאמצים במהירות טכנולוגיות חדשות, ועושים שימוש תדיר בטלפונים ניידים.

"אנחנו רואים שאוכלוסיה של נהגים צעירים, ובעיקר נהגים צעירים בגיל העשרה, נוטים יותר לעסוק בפעילויות שגורמות להיסח הדעת", נקבע במאמר אקדמי שפרסם צוות חוקרים מהמכון לתחבורה של אוניברסיטת וירג'יניה לפני כחודש וחצי.

גם ברשות לבטיחות בישראל מכירים את הבעיה היטב: "נהגים חדשים מתקשים להתמודד עם היסח הדעת משום שאינם מנוסעים ומיומנים דיים בנהיגה, וזקוקים לכל יכולות עיבוד המידע שלהם לצורך נהיגה. הם גם נוטים להשתמש בטלפון נייד יותר מכל קבוצה אחרת".

ובדיוק עם מצבים אלה נועדו מערכות התרעה מפני תאונה להתמודד. מערכות שמזהות מצבים מסוכנים - סכנת תאונת חזית-אחור, סטייה מנתיב הנסיעה והימצאות הולכי רגל בקרבת המכונית - מתריעות בפני הנהג על הסכנה, ובכך יכולות להשיב את תשומת לבו אל הנעשה בכביש ולמנוע תאונה.

לגרום לנהג להגיב אחרת

שר התחבורה ישראל כץ בכנס עמותת אור ירוק. צילום: אור ירוק, צילום מסך
שר התחבורה ישראל כ"ץ. "שלוש שניות קריטיות"/צילום מסך, צילום: אור ירוק

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שמקדם תכנית להתקנת מערכות התרעה בכלי רכב שיוצרו מאז שנת 2000, הסביר רק לאחרונה כי "השלוש השניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך, מפני הדברים האחרים, הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהגת או לנהג להגיב בדרך אחרת".

אמנם משרדי התחבורה והאוצר עוד לא מצאו דרך לממן את תכניתו של השר כ"ץ, אך ראוי להזכיר כי הממשלה אישרה את התכנית כבר לפני כחמישה חודשים. צוות בין-משרדי שהוקם על-פי החלטת הממשלה אמור למצוא את המקור למימון התכנית, וזאת מבלי לפרוץ את מסגרת התקציב.

בזמן שמשרדי הממשלה מנסים למצוא מקור מימון, יש לציין כי המדינה מעודדת את התקנת מערכות התרעה באמצעות הנחות בביטוח החובה - הנחות ששיעורן גבוה במיוחד במקרים של נהגים צעירים שנוהגים במכוניות שבהן הותקנו מערכות ההתרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully