וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: ימאהה WR250F פוגש את מדבר יהודה

26.4.2016 / 8:05

ימים אחדים לאחר שהושק בישראל, ראובן סביו לקח את הימאהה WR250F החדש למדבר יהודה לבחון את כישורי ה'הארד אנדורו' שלו ואלו רשמיו ממנו

צילומים: קובי ליאני

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
ימאהה WR250F במבחן הארד אנדורו משולב במדבר יהודה/קובי ליאני

אני מזנק אל עבר אחת מאותן העליות התלולות והארוכות שבמדבר יהודה, מהר מאוד מגיע להילוך שלישי ונשאר איתו. עובר לעמידה, שומר על גז פתוח עד הסוף, המנוע יחד עם ה-AKRAPOVIC משמיעים נהמה עצבנית שמתגברת כמעט ללא סוף. המעיכה של המתלים בכניסה לעלייה כמעט ולא גורמת לירידה במהירות והנה אנחנו מתחילים לעלות ומסתכלים לשמיים. האדמה הרכה בולעת את הצמיגים לתוכה ומאיימת להאט את הקצב, אך המנוע ממשיך לשאוג בסלובקית בצלילים נמוכים ובשרניים יותר כתוצאה מהמאמץ, אך מסרב להיכנע לעלייה ומחייב אותי לעבור יותר קדימה כדי לא להזדקר יתר על המידה. אני מגיע למעלה, מוקדם מהמצופה והרבה יותר מהר, עוצר ושאול את עצמי, מה זה המנוע הזה?

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
המונע מסרב להיכנע לעליה החדה, הארוכה והקרקע הרכה ודוחף אותנו מעלה בשאגה/קובי ליאני

אחרי ההשקה, המבחן האמיתי

ירדנו למדבר יהודה, בכדי לענות על כמה שיותר שאלות בקשר ל- WR250F החדש וליהנות מההזדמנות האחרונה השנה, לרכב יום שלם במקום מדהים זה מבלי לקבל מכת חום

הימאהה WR250F החדש נמכר בעולם כבר משנת 2015, אך בגלל בעיות תקינה שונות, לא הגיע לישראל עד היום. הדגם הקודם זכה לפופולריות גדולה בקרב רוכבי השטח, בזכות יכולתו להתאים מצד אחד לרוכבים חובבנים במצבו המקורי ומצד שני לרוכבים ספורטיביים לאחר מסכת שיפורים במנוע ובמתלים. בנוסף לכך, הוא הצטיין באמינות ובשרידות גם בשימוש בהארד אנדורו ללא תחזוקה מיוחדת. האם הדגם החדש יצליח להמשיך את דרכו של הקודם ויהווה איום על ההגמוניה האוסטרית של השנים האחרונות בקטגוריה זו?

ירדנו למדבר יהודה, בכדי לענות על כמה שיותר שאלות בקשר ל- WR250F החדש וליהנות מההזדמנות האחרונה השנה, לרכב יום שלם במקום מדהים זה מבלי לקבל מכת חום. מדבר יהודה מהווה את אחד מאתרי הרכיבה המאתגרים ביותר בישראל וניתן למצוא בו גם סינגלים מסולעים טכניים לאורך המצוקים התלולים המחייבים רכיבה איטית ומדויקת במיוחד וגם אזורים נרחבים של עליות וירידות אדמה המאפשרים רכיבה אגרסיבית ומיצוי מקסימלי של יכולת המנוע והשלדה.

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016/קובי ליאני

כמעט מוטוקרוס

ראשית, צריך להבין שהמרחק בין ה- WR250F החדש לדגם המוטוקרוס YZ250 הנוכחי קטן בהרבה מהמרחק בין השניים בעידן של ה- WR250F הישן. בזכות מחשב ניהול המנוע, השולט על מערכות ההזרקה וההצתה, ניתן לגרום לאותו מנוע להתנהג בצורה שונה לחלוטין על ידי שינוי מפות ניהול מנוע ללא צורך בהחלפת רכיבים מכאניים. כתוצאה מכך מערכת ההזנה של ה- WR250F זהה לזו של ה-YZ250 ובעזרת טכנולוגיית המרוצים החדשה של ימאהה הקרויה GYT-R ניתן להתחבר עם תיבת בקרה חיצונית ולבחור את מפת ניהול המנוע הרצויה וכך להשיג את התנהגות המנוע הרצויה.

המתלים גם כן דומים בהרבה לאלו של דגם המוטוקרוס, בזכות מזלג קדמי עם תאי אוויר נפרדים, כפי שכבר קיימים בדגם התחרותי שנים רבות וקפיצים, לפחות מלפנים, זהים. בעקבות כך מתקבל אופנוע שבכדי להצליח לבחון אותו, צריך קודם לשאול את הרוכב, מה אתה רוצה מהאופנוע? לכוון אותו בהתאם ורק אחר כך ניתן לבחון את התוצאה. למזלי, בהשקה שהתקיימה לפני שבוע בתל חדיד התעקשתי לרכב קודם על הדגם ללא מערכת הפליטה מתוצרת AKRAPOVIC ועם מפת הביצועים הסטנדרטית ולהרגיש את ההבדלים בין המצב הסטנדרטי למשופר. על האופנוע שבחנו במדבר, הורכבה מערכת פליטה שלמה של AKRAPOVIC ומפת הביצועים כוונה בהתאם ובנוסף המתלים כוונו על הצד הקשה בעזרת ברגיי הכיוון החיצוניים.

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016/קובי ליאני

הטכנולוגיה שמאחורי האופנוע

גולת הכותרת של ה- WR250Fהחדש הוא ללא ספק המנוע החדשני בתצורה הפוכה מהמקובל. מערכת ההזנה נמצאת בקדמת המנוע ומעליו ואילו הפליטה מתבצעת מפתח בחלקו האחורי של הצילינדר ורק לאחר ביצוע הקפה שלמה של הצילינדר היא פונה לחלקו האחורי של האופנוע. מנוע זה, כאמור, לקוח ישירות מדגם המוטוקרוס וזכה לתוספת של הילוך שישי, מתנע חשמלי, מצמד מיוחד לאנדורו ואלטרנטור גדול יותר. חידוש מעניין נוסף במנוע הוא החזרה למערכת של ארבעה שסתומים קונבנציונאלית במקום 3 שסתומי יניקה ושניים לפליטה כפי שהיה בכל דגמי ה-WR הקודמים.

גם שלדת האלומיניום כמעט זהה לזו של דגם המוטוקרוס, כאשר אפילו מכל הדלק והפלסטיקה זהים ובזכות כך מתקבלת גזרה צרה מאוד המטיבה עם רכיבה אגרסיבית בעיקר בעמידה. מכל הדלק מצוי מתחת למושב ואילו תיבת האוויר נמצאת לפני המושב, במקום שלרוב מצוי מכל הדלק. מבנה זה ביחד עם צילינדר הנטוי לאחור, גורמים למרכז הכובד של האופנוע להתקרב אל רגליות הרוכב וכתוצאה מכך לשפר את השליטה שלו באופנוע ברכיבה מהירה. בנוסף, הימצאותה של תיבת האוויר במיקום זה מקטינה את כמות האבק, הבוץ והמים שעשויים להיכנס אל מסנן האוויר. מנגד, הגישה לפקק מילוי הדלק, המכיל 7.5 ליטרים בלבד, מחייבת את הסרת כיסוי הפלסטיק שמעליו בכדי לגשת אל הפקק וללא ספק זהו גורם מעכב בתדלוק במרוצי אנדורו בכלל ובמרוצי הייר סקרמבל בפרט.

הגלגל האחורי הוא בקוטר 18 אינץ', כמקובל באופנועי האנדורו, בכדי לאפשר הרכבת צמיגים בעלי נפח גדול יותר בעלי יכולת אחיזה וספיגה טובה יותר על גבי סלעים. הכיוון הבסיסי של המתלים (השסתומים השולטים על מעברי השמן) מותאם לעבודה בתדירויות האופייניות לרכיבת אנדורו ולכן מרגישים יותר משוחררים בעיקר בכיווץ. חלקי הפלסטיקה השונים איכותיים, גמישים ומחוברים היטב, בדיוק כמו שצריך להיות באופנוע שטח מקצועי. העדר כיסוי פלסטיק באזור המגע בין המגף לאופנוע ורגליות הרוכב הגדולות והמשוננות מעניקים לרוכב אחיזה ושליטה טובה מאוד של האופנוע באמצעות הרגליים. המושב השטוח והצר מקל על התנועה לכל אורכו ומאפשר לרוכב למצוא את תנוחת הרכיבה המתאימה למגוון המצבים ברכיבת שטח. הכידון מעט צר ובעל קצוות משוכים לאחור וזה ללא ספק פוגם בתנוחת הרכיבה ובתחושת השליטה באופנוע.

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016/קובי ליאני

עם גז פתוח

כל עוד שומרים על גז פתוח ועומדים נכון על האופנוע ניתן לרכב על גבי חלוקי הנחל במהירויות גבוהות ללא בעיות מיוחדות

ברכיבה על גבי ה- WR250F החדש התחושה הראשונה היא של אופנוע קטן, זריז ועם מנוע חד שאוהב לטפס לסל''ד גבוה בכל הזדמנות. ברכיבה רגועה בשבילים הוא מושך יפה מאוד מסל''ד נמוך גם בהילוכים הגבוהים, יחסית לאופנוע 250 ארבע פעימות. בגלל מפת ניהול המנוע האגרסיבית ומערכת ה-AKRAPOVIC קשה לשמור את המנוע בסל''ד קבוע וכתוצאה מכך מהר מאוד משנים את סגנון הרכיבה ומתחילים לטוס. במהירויות גבוהות ה- WR250F החדש מרגיש יציב מאוד וגם התקלות בסלעים ובחריצים לרוחב הדרך לא גורמת לו להזדעזע באופן שמחייב האטה.

רכיבה בחלוקי נחל היא אחד המבחנים הטובים ביותר לטעמי לאופן פעולת המתלים והשלדה באופנועי שטח ובתחום זה ה-WR250F החדש בהחלט מצטיין. כל עוד שומרים על גז פתוח ועומדים נכון על האופנוע ניתן לרכב על גבי חלוקי הנחל במהירויות גבוהות ללא בעיות מיוחדות ורק לעיתים נדירות מגיעים למצב שבו הגלגל האחורי מקפץ לצדדים באופן מרתיע. בסינגלים איטיים ומסולעים שבהם לא ניתן לרכב עם גז פתוח מרגישים שהמנוע לא נמצא במיטבו והמעבר בין גז סגור לפתוח גורם להשתהות של המנוע ופעמים רבות גם לדימום המנוע. התנהגות מנוע זו מקשה מאוד על מעבר מכשולים במקומות עם תנאי אחיזה ירודים, שבהם צריך לשלוט במדויק במעבר הכוח לגלגל האחורי. חשוב לציין שלא כך היה המצב על גבי האופנוע עליו רכבתי בהשקה לפני כשבוע עם מערכת הפליטה המקורית. אני חושב שזו טעות לרכוש את האופנוע מראש עם מערכת ה-AKRAPOVIC מבלי לרכב לפני על האופנוע המקורי, לפחות עבור רוכבי הארד אנדורו ומתחילים.

המצמד באופנוע המבחן לא תמיד הצליח להפריד בצורה מוחלטת, גם לאחר ניסיונות כיוון חיצוניים, ולעיתים כמעט ולא ניתן היה למצוא את הילוך הסרק. כמובן שגם לבעיה זו יש תרומה לקושי בשליטה מדויקת באחיזה של הגלגל האחורי שאותה חשתי. לאחר כמה עשרות קילומטרים הגעתי לאזור השעשועים של מדבר יהודה שבו הקרקע הופכת להיות רכה והשיפועים כמעט אנכיים. כאן חייבים לפתוח את הגז עד הסוף כדי להתגבר על העליות הארוכות ואת זה ה-WR250F החדש אוהב מאוד. בתנאים אלו הופתעתי מאוד מיכולת המנוע הקטן למשוך לאורך כל העלייה מבלי לאבד כוח ומהיכולת השלדה והמתלים להעניק תחושה של שליטה מוחלטת באופנוע. ירידות במדרונות כמעט אנכיים, שינויי כיוון מהירים, קפיצות וכל שאר הדברים שגורמים לרוכבי השטח לחייך הפכו להיות נגישים ומהנים במיוחד.

לאחר יותר משעה של שיכרון חושים נזכרתי במכל הדלק שנפחו כאמור 7.5 ליטרים והחלטתי שכדאי להתחיל לחזור. בדרך חזרה למעלה ולאחר כשלוש שעות רכיבה מצטברות התיישבתי לראשונה לפרק זמן ממושך על המושב וזה בהחלט לא הרגיש נוח במיוחד, למרות שאני נוהג ללבוש טייץ של אופניים מתחת למכנסי הרכיבה.

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016/קובי ליאני

סיכום התחושות

אם נשווה אותו לדגם הקודם, אין ספק שה-WR250F החדש פונה יותר לרוכב התחרותי והאגרסיבי ופחות לרוכב המתחיל, גם בתצורה הסטנדרטית בגלל אופי המנוע, תנוחת הרכיבה וההתנהגות הזריזה של השלדה

בדרך חזרה גלגלתי לעצמי בראש את החוויות שהיו לי עם ה- WR250F החדש וחייכתי בסיפוק. הבנתי שימאהה הצליחו לקחת אופנוע שהיה סיפור הצלחה במשך שנים רבות וליצור ממנו אופנוע שונה עם יכולות וביצועים ברמה אחרת לחלוטין מהדגם הקודם. ה-WR250F החדש הוא אופנוע שטח מקצועי, מודרני המבוסס על חדשנות טכנולוגית ומכלולים איכותיים ללא פשרות. הוא מצטיין במיוחד ברכיבה במסלולים מהירים, עם הרבה שינויי כיוון, מהמורות, קפיצות ופחות במסלולים טכניים המחייבים שליטה מדויקת והעברת כוח בצורה לינארית כבר מסל''ד אפסי. הוא הרבה יותר קרוב מבחינת ההתנהגות לאופנוע מוטוקרוס מקצועי מאשר הדגם הקודם.

אם נשווה אותו לדגם הקודם, אין ספק שה-WR250F החדש פונה יותר לרוכב התחרותי והאגרסיבי ופחות לרוכב המתחיל, גם בתצורה הסטנדרטית בגלל אופי המנוע, תנוחת הרכיבה וההתנהגות הזריזה של השלדה. אני מאוד אהבתי את האופנוע החדש ונשארתי עם רצון לבחון אותו יותר לעומק עם מפות ניהול מנוע ומערכות פליטה אחרות. ללא ספק, אנחנו נשתדל בקרוב מאוד לקיים מבחן השוואתי בינו לבין אחד מהאוסטרים, שבשנים שבהן ה-WR250F נעדר בעל כורחו מהשוק בישראל, שלטו בקטגוריה זו כמעט ללא תחרות.

מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע אנדורו ימאהה WR250F. אפריל 2016/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: צילינדר יחיד, 250 סמ"ק, 4 שסתומים, DOHC
הזנה: הזרקת דלק, מגופה קאהין 44 מ''מ
תיבת העברה: 6 הילוכים
שלדה: אלומיניום עריסה כפולה
מתלה קדמי: קאיאבה 48 מ"מ קארטרידג' סגור, מהלך 310 מ"מ,
מתלה אחורי: בולם קאיאבה, מהלך 318 מ"מ
גובה מושב: 96.5 ס"מ
מרווח גחון: 32.5 ס"מ
מכל דלק: 7.5 ליטרים
משקל: 118 ק"ג
צמיג קדמי: 90/90-21
צמיג אחורי: 130/80-18
בלם קדמי: 250 מ''מ,
בלם אחורי: 245 מ''מ
מחיר: 59,985 שקל

עוד על ימאהה בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully