וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציאת מצרים בסטייל: אוטובוס-קראוון של סדנת רסטה

30.4.2016 / 7:59

איך טיילתם בפסח? האם ישנתם בצימר, אוהל, או סוויטה במלון פאר? בפסח הבא תוכלו לישון במקומות היפים ביותר בישראל, עם קראוון משוכלל התפור במיוחד לצרכים שלכם

רסטהבוס קרוואן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
האוטובוס-קראוון ייקח אתכם למקומות היפים והמבודדים ביותר בישראל, בפינוק של 5-כוכבים. הצילייה הענקית מתקפלת אוטומטית במקרה של רוח סערה, מגבהים הידראוליים מייצבים את המרכב/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

תרבות הקראוונים מתפשטת בישראל בקצב מהיר להפליא; לאחר עשרות שנות יובש נפתחו השערים, והישראלים רוכשים מאות קראוונים בכל שנה. חלק מהמכירות בא למלא את החוסר ההיסטורי בקראוונים אבל יש גם כל מיני קומבינות לצימרים, יחידות דיור במשקים חקלאיים, וכיו"ב; אנשי הקראוונים חונים בשטחים פתוחים או בחניונים מסודרים של רשות שמורות הטבע, מחורשת טל וחופי הים התיכון, עד הנגב ואילת. הרוב האבסולוטי של הקראוונים נגררים ויש רק קומץ של 'אוטו-קראוון' ממונעים עצמאית.

רוב הקראוונים מיובאים מאירופה אך יש גם קומץ יצרנים מקומיים העושים עבודה טובה. ישראלים רבים החליטו לבנות את בית חלומותיהם במו ידיהם, הציצו בדף הפייסבוק "כפרים על גלגלים" כדי לדעת יותר על תופעת מגורי הקבע בקראוונים. חלק מאנשי 'עשה זאת בעצמך' בונה את הקראוון כפי שצריך לבנות רכב הנוסע על הכביש הציבורי, אבל אחרים מעגלים פינות – לעתים זה סתם גורם לנזילות מים מהגג ומהחלונות, לעתים אנו רואים קראוונים מייצור עצמי עם פגעי בטיחות חמורים – חלונות מזכוכית לא אוטומוטיבית העלולים להתנפץ באופן מסוכן, חומרי בידוד דליקים, תנורי גז ביתיים שאינם מותאמים לטלטלות הדרך; החובבנות והחיפוף חוגגים.

האוטובוס של סנדרה בולוק מהסרט 'Speed'

על רקע זה בולט האוטובוס-קראוון אותו בנה צ?ד?י מ?ל?ר מסדנת 'רסטה' בגדרה. צדי בנה את הרכב כסדנת לימוד עצמי, ולא חסך דבר; מערכות ה'בית' הן הטובות ביותר באירופה, העבודה מוקפדת ויסודית, אין עיגולי פינות. האוטובוס המצולם משוכלל ביותר ויקר יחסית; צדי יכול לייצר כלי דומה מאוד בעלות של כ-250,000 שקלים, כולל קניית אוטובוס הבסיס. זו הצעה אטרקטיבית מאוד בהתחשב בכך שקראוון לשבעה נוסעים עשוי לעלות מעל 200,000 שקלים, לפני שיפורים הכרחיים (את הקראוונים האירופאים צריך לשדרג עם מכלי מים מוגדלים, מערכות מיזוג חזקות שיתמודדו עם החום הישראלי, ועוד הוצאות של עשרות אלפי שקלים). נציין כי אוטובוס RV סטנדרטי עולה באמריקה מעל 300-250 אלף דולר, ויש גם דגמי יוקרה שלPrevost למשל – אלה יפנקו אתכם כמו יאכטה של מיליונרים, תמורת למעלה משני מיליון דולר.

לצורך הפרויקט הישראלי רכש צדי אוטובוס 'מאן' 12-טון בן 16 שנים, באורך תשעה מטרים. אוטובוסים בגיל זה כבר אינם מורשים להסיע נוסעים בשכר ולכן צונחים מחיריהם, לסביבות 65,000 שקלים לרכב במצב טוב. המכונאי שבדק את האוטובוס של צדי אמר לו: "החדשות הרעות הן, שהאוטו כבר עבר 50% מאורך החיים שלו; החדשות הטובות הן שנשארו לו עוד 750,000 קילומטרים, מספיק כדי להקיף את הפלנטה פעמים רבות"... השיפוץ החל ביישור קו מלא של האוטובוס, טיפולים, החלפת כל חלק שהראה סימני בלאי. לאחר מכן הסתער צוות הסדנה על האוטובוס ופירק כל מה שהיה בפנים, סילק את חלונות הצד, השלים וצבע את מרכב האוטובוס.

רסטהבוס קרוואן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ניתן להתחבר למקורות מים וחשמל חיצוניים אבל עם 240 ליטרים מים וגנרטור שקט, יש לאוטובוס אוטונומיה של 4-6 ימים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בית גדול בערבה

צדי השקיע מאות שעות בתכנון קרון הקראוון ובמקביל, החל בייבוא מכלולים בגישה של 'רק הכי טוב, לבית שלי'. חלונות הצד, לדוגמא, לקוחים מעולם ה'אוברלנד' המקצועי והם עולים כ-3500 שקלים ליחידה – זה פי עשר מסחורה סינית דומה אבל הם יישארו שקופים ואטומים לאורך שנים, ויעמדו בפני ניסיונות פריצה. במקום להשקיע 6,000 שקלים בשני מזגני תקרה הזמין צדי מיני מרכזי אינוורטר של מיצובישי, הרולס רויס של המזגנים. המזגן עלה (לפני התקנה!) 30,000 שקלים אבל פעולתו שקטה לחלוטין, ובצהרי היום צועדים במעבר המרכזי פינגווינים קפואים... החשמל מגיע מחיבור רשת 220 וולט, או מגנרטור 3000-וואט מושקט; צדי אינו אוהב פאנלים סולאריים, המספיקים רק לתאורה.

תפנוקים נוספים מגיעים בדמות ארבעה מגבהים הידרו-חשמליים המאזנים ומייצבים את האוטובוס בזמן חנייה, מקרר 185 ליטר הפועל על גז, 220 או 12 וולט. תנור 4-להבות, מיקרו, גריל גז חיצוני, מקלחת מים חמים פנימית ועוד אחת חיצונית (הילדים לא ייכנסו לאוטובוס עם החול של הים!...), שירותים מרווחים, תאורת LED ושקעי USB בכל מקום, סביבת WIFI מלאה, ופתרונות איכסון המפוזרים ברחבי תא הנוסעים ומתחת לרצפה. יש מערכת מצלמות חיצונית, ציליית ענק באורך 6 מטרים... בית כהלכתו.

מערכת המים היא מרכיב חשוב בכל מוטורהום. לאוטובוס מיכל מים בנפח 240 ליטרים, ומיכלים מיוחדים למים המשומשים. כמי שאינו מתלהב מריקון מי הביוב בכל יומיים בנה צדי מיכל איסוף אוטומטי למוצאות השירותים, המרוקן אחת לשבוע, בלא מגע יד אדם. חדר המיטות המלכותי נמצא באחורי האוטובוס, עם מיטה מפנקת בגודל 1.60*2.00 מטרים. כדי להרוויח שטח רצפה בנה צדיSlide חשמלי, המחליק אחורנית ומשאיר שטח רצפה גדול, מסביב למיטה.

רסטהבוס קרוואן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
חדר שינה עם מיטת קינג סייז לנופשים היגעים. אפשר להתקין חלונות גם בדפנות/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

לנהוג את הבית

לאחר הסדרת הניירת במשרד התחבורה ובדיקות מכון התקנים, האוטובוס מוגדר כרכב 'משא אחוד מגורים' המחייב רישיון נהיגה ג'. מנוע הדיזל 6-בוכנות מספק 220 כ"ס עם תיבת הילוכים אוטומטית, בקרת שיוט, ומתלים מבוססי כריות אוויר. מאחורי מושב הנהג השאיר צדי ארבעה מושבים מקוריים, עם חגורות בטיחות ותצפית מצוינת על הכביש. יצאנו לסיבוב קטן וגילינו כי ה-CaraBus נעים ושקט, כל מערכותיו שופצו בקפדנות.

בחוגי הטיילים יש וויכוח ארוך יומין מה עדיף: רכב גורר + קראוון, או אוטו-קראוון כיחידה אחת? היתרון העיקרי של קראוון נגרר הוא שאפשר להשאיר אותו בחניון, ולצאת לטייל עם הרכב הגורר. מחירו של קראוון נגרר אמור להיות נמוך ממחירו של אוטו-קראוון אבל לא כך במקרה של צדי, שהתבסס על אוטובוס זול יחסית (אוטובוס חדש עשוי לעלות מיליון שקל ואף יותר). אישית אני מעדיף תצורת אוטו-קראוון; קל לנהוג ולתמרן בה, הרכב האחוד קצר בהרבה מאורכה של רכבת הכוללת רכב גורר באורך 5 מטרים + 8 מטרים נגרר. ואם מישהו מתכוון להחנות את הקראוון בחורשת טל לשבועיים, כי אז יכול בן הזוג להגיע בנהיגה עם הרכב הפרטי – במדינה קטנטנה כשלנו, זו לא בעיה.

רסטהבוס קרוואן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
מבעד לחלון המטבח נשקף כל יום נוף אחר. המטבח מרווח עם תנור בגודל מלא, ומיקרו השקוע בקיר/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ומה עם מוטרוהום לשטח?

כמובן שאותי היה מעניין, לבנות קראוון היודע גם לצלוח את נחל צין... צדי אומר כי לעבודת שטח, הרבה יותר קל להסב משאית ולא אוטובוס. מי שרוצה יכולת שטח יכול לבנות את הקראוון שלו על משאית בינונית עם ארגז מסיבי, למשל מיצובישי פוזו דאבל-קבינה 4X4. עבור זוג טיילים אפשר לבנות קראוון שטח גם על בסיס של מרצדס ספרינטר 4X4, העולה 200,000 שקלים.

צדי מתכוון לפתוח בסדנת 'רסטה' קו ייצור של אוטו-קראוונים, על פי דרישת הלקוח; הפלטפורמה המוטורית יכולה להיות אוטובוס ישן או חדש, או אחד מרכבי השטח עליהם דיברנו. בניית אוטובוס-קראוון תעלה 200-250 אלף שקל, והעבודה נמשכת כשלושה חודשים. אם תזדרזו, תוכלו לחנוך את ביתכם החדש כבר בחופשת הקיץ הקרובה.

רסטהבוס קרוואן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
רסטהבוס קרוואן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully