וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מצילים חיים 2: כך המכונית לא תסטה מהנתיב

וואלה!NEWS

8.5.2016 / 7:39

מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב היא אחת ממערכות הבטיחות הפופולאריות בישראל, ואפשר להבין למה: באמצעות התקנה פשוטה יחסית תוכלו לשמור את המכונית בנתיב הנסיעה ותימנעו מסטייה מסוכנת. כך המערכת עובדת ומצילה חיים

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

סטייה מנתיב הנסיעה נחשבת לאחת מטעויות הנהיגה המסוכנות ביותר. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יותר מ-8% מכל התאונות הקטלניות והקשות בשנת 2014 נגרמו בגלל סטייה של נהג מעורב מנתיב נסיעתו.

יש סיבות אפשריות רבות לסטייה מנתיב הנסיעה: ליקוי בתשתית הכביש, מהירות מופרזת ביחס לתנאי הכביש, היסח דעת של הנהג ואף הירדמות. הסטייה מנתיב הנסיעה עלולה להסתיים בתאונה חזיתית עם מכונית שנוסעת בנתיב נגדי, או פגיעה בצדה של מכונית שנועדה לצד המכונית שסטתה. תרחיש אפשרי ומסוכן לא פחות הוא סטייה מנתיב שמובילה לירידה מהכביש והתהפכות או פגיעה בעצם שנמצב בצד הדרך.

מערכת שמתריעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה מיועדת למנוע את התוצאות הקשות של טעות הנהיגה: מצלמת וידאו פשוטה יחסית להתקנה "רואה" את הדרך, ומאפשרת זיהוי של סימוני כביש. כאשר המערכת מזהה סטייה שאינו מלווה בהפעלת איתות היא מתריעה בפני הנהג, ובכך מאפשרת לו לתקן את הטעות ולחזור לנתיב הנסיעה.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

עשיריות שנייה להציל חיים

מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב (באנגלית: LDW, ר"ת – Lane Departure Warning) עושה שימוש בטכנולוגיה חכמה אך פשוטה יחסית להתקנה ויישום: המערכות הנפוצות מבוססות על מצלמת וידאו שמותקנת בחלק העליון של השמשה הקדמית, לעתים מתחת למראה האחורית.

המערכת מצלמת באופן רצוף את הכביש, והתמונה עוברת דיגיטציה על-מנת שמחשב יוכל לנתח את הסימונים שעל הכביש באמצעות אלגוריתם ייעודי. כאשר המערכת מזהה שהמכונית סוטה ממרכז הנתיב אל אחד מצדדיו מבלי שהאיתות מופעל, התרעה נשלחת מידית לנהג. ההתרעה עצמה מתבצעת באמצעות איתות קולי, חזותי או משולב. בחלק מהמכוניות החדשות אף מתבצעת ההתרעה באמצעות הרעדה של ההגה או מושב הנהג.

זמן התגובה של מערכת ההתרעה מהיר במיוחד: עשיריות שנייה בודדות יספיקו למערכת לנתח את מצב המכונית ביחס למיקומה בנתיב ולהתריע בפני הנהג מפני סטייה. חלק מהמערכות מאפשרות לכייל את מידת הרגישות – למשל, חלק מהנהגים עשויים להעדיף שההתרעה תתבצע רק כאשר המכונית חוצה את קו ההפרדה, ולא לפני כן. מנגד, נהגים יכולים להגביר את רגישות המערכת, כך שההתרעה תתבצע מיד עם תחילת הסטייה ועוד לפני התקרבות לקו ההפרדה.

חשוב לזכור כי התקנת מערכת התרעה מפני סטייה עשויה לסייע לנהג להימנע ממגוון מצבים מסוכנים. לפי מחקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "מטרת המערכת היא למנוע תאונות חזיתיות, תאונות שבהן שתי מכוניות או יותר מתנגשות בצידיהן, התנגשות באובייקט המצא בשוליים – רכב חונה או אובייקט אחר – והתהפכות של הרכב כתוצאה מירידה לשוליים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המערכת הכי פופולארית

מתנדבי זק"א אוספים ממצאים מהתאונה בין אוטובוס למשאית שאירעה בכביש 1, 14 בפברואר. עזריאל שניצר, זק"א, מערכת וואלה! NEWS
מתנדבי זק"א אוספים ממצאים מהתאונה בין אוטובוס למשאית שאירעה בכביש 1, 14 בפברואר/מערכת וואלה! NEWS, עזריאל שניצר, זק"א

בתאונת דרכים קטלנית שאירעה בכביש מספר 1 בחודש פברואר, אוטובוס שסטה לשוליים פגע במשאית וכתוצאה מכך נהרגו שישה מנוסעי האוטובוס. על-פי הערכות של מומחי תחבורה ובטיחות, ובכלל זאת בכירים במשרד התחבורה, התקנה של מערכת להתרעה מפני סטייה מנתיב עשויה הייתה למנוע את התאונה הקשה.

בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בחודש מרץ האחרון, התייחס יוסף דיין, חוקר תאונות וחבר הנהלה באיגוד קציני בטיחות בתעבורה, לתוצאות התאונה ולתרומתן של מערכות התרעה לשיפור הבטיחות: "המערכות האלה מצילות חיים... נהג האוטובוס היה מקבל התרעה על כך שהוא נוסע על השוליים... הוא נסע בשוליים כי הוא היה עסוק במשהו אחר, המערכת הייתה מתריעה, הוא היה מציל את האנשים והאנשים האלה היו איתנו חיים".

לפי תקנה של משרד התחבורה, אוטובוסים ומשאיות יחויבו בקרוב להתקין מערכות התרעה. ומה עם מכוניות פרטיות? לפי תכנית שאושרה בממשלה בנובמבר האחרון, המדינה תממן התקנה של מערכות התרעה, ובכלל זאת התרעה מפני סטייה מנתיב, בכל המכוניות שיוצרו מאז שנת 2000. אלא שעד עתה טרם נמצא מקור מימון לתכנית.

יש לזכור שאת המערכות אפשר להתקין במכוניות חדשות ומשומשות כאחד. למעשה, לפי רשות המסים, מערכת להתרעה מפני סטייה מנתיב היא מערכת הבטיחות הפופולארית ביותר בישראל: כ-18% מכל כלי הרכב שנמכרו במחצית השנייה של 2014 צוידו במערכת זו. הרוב המוחלט של המערכות הותקנו לאחר הרכישה, כלומר באמצעות מתקינים מקומיים ולא כחלק מהאביזרים הסטנדרטיים שמספקות יצרניות הרכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully