וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזון מושלם: סובארו מציינת 50 שנה למנועי הבוקסר

14.5.2016 / 9:20

מנוע הבוקסר הראשון של סובארו הוכרז ב-1966 והפך לשם נרדף לחברה היפנית, לצד מערכת ההנעה הכפולה הסימטרית. יובל שנים של בוכנות עטורות תארים

סובארו. אתר יצרן
סובארו 1000 מ-1966. מנוע הבוקסר הראשון ברכב סדרתי/אתר יצרן

סובארו נמצאת בעיצומן של הכנות לציון דרך חשוב בתולדות המותג היפני: 50 שנה למנוע הבוקסר הראשון שהופיע ברכב סדרתי בשורותיה; מנוע הבוקסר נחנך ב-14 במאי 1966 במכונית הסובארו "1000", שחילצה מאלף סמ"ק צנועים הספק מרבי של 55 כ"ס על משקל זעום של 700 ק"ג. מאותה צומת דרכים, מנועי הבוקסר הפכו לסימן ההיכר של סובארו (יחד עם הנעת AWD סימטרית) והחברה ייצרה 16 מיליון מנועים מסוג זה עד היום.

שמו של מנוע הבוקסר נגזר מאופן פעולתו. בניגוד למנועים בהם הצילינדרים מוצבים בשורה או בתצורת V, הבוכנות במנועים אלו פועלות אחת מול השניה בצורה אופקית, בפעולה שמדמה מתאגרפים (להלן "בוקסר"). היתרונות הגדולים במנועי סובארו טמונים לא רק בהפחתה של ויברציות שמתחככות בשלדה, אלא גם ביצירת חלוקה מאוזנת של עומסים בין שני הסרנים. התוצאה, היא ביצועים הרבה יותר חלקים ושליטה מהודקת על זווית הגלגול.

חוץ מפורשה (ובקונסטלציות של מנועים מקוררי אוויר בחברת האם פולקסווגן), סובארו היא חברת הרכב היחידה בעולם שחרתה על דגלה את הטכנולוגיה. בקבוצת הפנאי למשל, דגמים כמו אאוטבק, XV או פורסטר להם מרווח גחון יחסית גבוה, אינם מושפעים לרעה כמו קרוסאוברים מתחרים משינוי כיוון קיצוניים בזכות מיקומו של מנוע הבוקסר בחרטום.

זו הסיבה, בין היתר ששוחרי סובארו מהללים בשבחן של גרסאות ה-WRX וה-STI המיתולוגיות. מהיום בו קולין מקריי המנוח שם את ידיו על אליפות העולם בראלי ב-1995, האימפרזה טורבו הפכה למושא הערצתם של רבים. העובדה שהבוכנות "מבטלות" את האינרציה ביניהן מאפשרת לנצח על העוצמה בצורה רהוטה גם כשמגרדים את קצה תחום הסל"ד, ולרתום את השלדה לביצועים אקרובטיים.

מנוע הבוקסר יהיה חסר בהיעדרה של מערכת ה-AWD הסימטרית של סובארו, שמתנוססת על כל דגמיה והפכה לאחד מעמודי התווך של המותג. בקרה זו, באותה שיטת מחשבה שהולידה את מנוע הבוקסר, מתרגמת את העוצמה לכביש דרך כל 4 הגלגלים באופן קבוע, כך שהיציבות נשמרת גם במהירות גבוהה בעליל, ובמקביל מפחיתה את סף החרדות בכבישים בעלי אחיזה נמוכה (בין אם בשל תנאי מזג האוויר או איכות סלילה ירודה).

להוציא סובארו BRZ (שפותחה בשיתוף טויוטה) לה הנעה אחורית ומנוע בוקסר 2.0 ל' (197 כ"ס), אין כיום רכב של סובארו שאינו מצויד בקומבינציה ה"קלאסית".

בישראל ידעה סובארו עידן של דומיננטיות חסר תקדים על רקע חרם הנפט בשנות ה-70, אבל נחלשה מול עליית מיצובישי ומאזדה בסוף שנות ה-90. הקושי של סובארו להתמודד בשוק המשפחתיות בעולם ובארץ בפרט - לאור השינוי בהרגלי הצריכה ונקודות התורפה של האימפרזה, חיבר אותה מחדש לתחום בו היא חזקה יותר מכולם - הנעה כפולה נגישה לקהל הרחב. דגם ה-XV הוא רכב ה-4X4 הנמכר ביותר בארץ בשנתיים האחרונות, והוא כרוך באופן ישיר בפריצת הדרך של סובארו בדגם ה-1000, אי שם לפני עשרות שנים.

עוד הרבה על סובארו בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • סובארו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully