וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סובארו לבורג. משפחתית לנהנים מנהיגה

17.5.2016 / 8:02

היא אמורה להיכנס למשבצת של ה-B4 סטיישן בשל המחיר, מכליאה עיצוב של STI בחזית ואאוטבק ישנה מאחור, אבל נשענת על פלטפורמה של משפחתית קומפקטית. אז מה קונים לכם 175 אלף שקל?

צילומים: קובי ליאני

סובארו לבורג. קובי ליאני
סובארו לבורג. משפחתית דינמית, אבל יקרה/קובי ליאני

סובארו לבורג היא מכונית מעניינת, כבר בשלב שבו מנסים להגות את שמה: Levorg. כבר מזמן שוויתרנו על הניסיון למצוא משמעות בשמות כלי הרכב החדשים (ע"ע רנו קדג'אר ואחרים) - נראה שאלה נעשים עם השנים נטולי משמעות עם פיזור אותיות אקראי. בסובארו דווקא מסבירים שהשם מחולק דווקא לשלושה חלקים שלא הצלחנו להבין, ושכל אחד מצביע על פריט אזוטרי שהקשר בינו לבין האותיות שמייצגות אותו בשם, קלוש.

אבל המכונית עצמה מעניינת, או לכל הפחות הסיפור שמאחוריה ובעיקר הבלבול שהיא יוצרת כשמנסים להבין לאן היא שייכת, במי היא מתחרה, את מי היא מנסה להחליף, מי אמור לרצות אחת כזו בבית ובעיקר, מה מקבלים תמורת מחיר של 175 אלף שקל. מיד עם הפשרת מכונית מבחן, לקחנו את זו לסיבוב ארוך בכבישי ישראל כדי לתהות על קנקנה.

סובארו לבורג. קובי ליאני
אתם רואים כאן אאוטבק מלפני שני דורות?/קובי ליאני

מדי קרב

בטרם נרד לעומקם של סנטימטרים, יש לציין שהלבורג נראית טוב. ממש טוב. כמובן הודות להעתקה של החזית המוכרת של ה-STI הספורטיבית. הפגוש התוקפני, יחידות התאורה המלוכסנות, הגריל העמוק וכמובן, פתח היניקה מעל מכסה המנוע, שמפעיל לחובבי הנהיגה את בלוטות החשק. כן, מלפנים היא נראית ממש מוכנה לקרב והיא משכה המון מבטים מסקרנים במהלך הנהיגה בה. כמה התפעלו מהקומבינציה ושאלו האם מדובר ב-STI סטיישן. כמעט. ממש כמעט. להזכירכם, באמצע העשור הקודם, אכן שווקה כן מכונית שכזו וגם היום היא נחשבת לפריט מבוקש מאוד בזכות החיבור בין ביצועים לבין שימושיות.

בפרופיל, הסיפור מתפתח ומקבל טוויסט מעניין, כי האגרסיביות הזו מתמתנת והופכת לדלתות עם קימורי כוח בתחתיתן, אך עם גג מתארך ומן מראה של מכונית בעלת בטן הריונית חטובה. מאחור, בסובארו טוענים שנעשה שימוש באלמנטים מהאאוטבק שני דורות אחורה בזמן. מאחר והזיכרון שלנו לא כל כך טוב, נצטרך להאמין להם ובכל זאת נציין שגם משם, בעיקר בזכות יחידות התאורה הנאות וצמד האגזוזים, הלבורג שומרת על אותה רמת עניין שמייצרת חזיתה.

סובארו לבורג. קובי ליאני
סובארו לבורג/קובי ליאני

הסיפור מסתבך

אחרי שנרגעים מהעיצוב וחוזרים לפרופורציות, מגלים שהלבורג, למרות כל ההצהרות על קרבה למשפחת ה-B4 והשאלת העיצוב והשד יודע מה מהאאוטבק מלפני שני דורות, מתחת לכל הפח הזה שוכנת בעצם אימפרזה, או לפחות פלטפורמה מאוד מאוד קרובה אליה בממדים ובסיס הגלגלים. בין המשפחתית הקומפקטית של היצרנית לבין הלבורג מפרידים רק חמישה מילימטרים זניחים בבסיס הגלגלים, מה שבכל זאת עשוי ללמד אותנו שמדובר באותה פלטפורמה ובממדים שאינם נדיבים כאלו של המשפחתית הגדולה, B4.

ובמספרים, אורכה הכללי 469 ס"מ, רוחבה 178 ס"מ, גובהה 149 ס"מ ובסיס הגלגלים נמתח על פני 265 ס"מ בלבד. כן, ממדים שנמצאים לגמרי במשבצת של שאר מכוניות הסטיישן המשפחתיות, מלבד האורך שמרוויח 3-4 ס"מ. פתיחה של הדלתות חושפת את מגבלת בסיס הגלגלים, בדמות מושב אחורי סביר במרחב במחיה, עם בסיס מושב קצר ונמוך שיתקשה להכיל שלושה ילדים קטנים עם מושבי הבטיחות שלהם. המרחב מלפנים סביר גם כן, בשל קרבה של בסיס הדשבורד אל ברך ימין של הנהג. תא המטען גם כן סביר עם 486 ליטר, סקודה אוקטביה למשל, מציעה 100 ליטר יותר בנפח.

המשמעות של כך, היא שהלבורג היא אינה מכונית גדולה, בטח לא כפי שמנסים לגרום לה להדמות ובטח שאינה שייכת לקבוצת המשפחתיות הגדולות המודרנית. למרות זאת, תא הנוסעים שלה הוא מקום נעים לבלות בו והנסיעה בה בהחלט מוגדרת כבילוי. תיכף נתייחס ליחידת הכוח והתנהגות הכביש, אבל עד אז נהנים מנסיעה שקטה יחסית, מגימור מוקפד ורמת אבזור גבוהה, כולל מולטימדיה מקורית. בצד החיוב, נציין שגם המושבים הקדמיים מעט נמוכים ולא תומכים כראוי בירכיים, איכות השמע ברמקולים אינה גבוהה וציוד הבטיחות בה שכולל אמנם 7 כריות אוויר ופונקציה מעניינת שאינה מאפשרת לרכב לנוע קדימה כאשר הנהג אינו חגור, אך אינה כוללת מערכות מודרניות למניעת תאונה - אינה מתריעה או שומרת על נתיב הנסיעה, אינה מתריעה על סכנת התנגשות מלפנים ועוד. התקנת מערכת חיצונית כדוגמת מובילאיי נעשית בתשלום מלא ללא סבסוד.

סובארו לבורג. קובי ליאני
תא הנוסעים איכותי ומוקפד/קובי ליאני

יש כוח

את התמורה למחיר הגבוה משמעותית ממקבילותיה, סובארו לבורג מנסה להחזיר באמצעות יחידת הכוח וההינע שלה. בחזית, נושם מנוע 1.6 טורבו חדש לגמרי, שמבוסס על זה של האימפרזה הספורטיבית ולו 170 כ"ס בתחום שבין 4,800 ל-5,600 סל"ד וכן 25.5 קג"מ בין 1,800 ל-4,800 סל"ד. הכוח עובר בה לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים רציפה, שבה שונה אופי הפעולה - האצה עם דוושה מלאה מעביר תחושה של תיבת הילוכים פלנטרית עם העברות הילוכים במקום הנסיקה האופיינית בסל"ד לתיבות רציפות.

עם הלחיצה על מתג ההתנעה והכיבוי (קי-לס מלא) המנוע ניעור בצליל וניעור סובארואי אופייני ומיד עם התחלת התנועה, הלבורג מזנקת קדימה בקצב מהיר מעט מהצפוי. פעולה שגורמת לנהיגה בה להרגיש נמרצת וקלילה. המנוע שקט, האגזוזים מחרישים את צליליו והתגובות שלו ושל התיבה ללחיצה על המצערת טובה וחדה. בתנועה עירונית, היא זורמת וגולשת, גם על מקטעים משובשים ולמרות החישוקים הגדולים ומיעוט הגומי בדופן הצמיגים (225/45 R18), השיבושים נספגים כהלכה ולא מציקים לנוסעים.

העדינות והחרישיות ממשיכות גם בשיוט רגוע בכביש המהיר - המנוע מסתובב בפחות מ-2,000 סל"ד וכלל לא נשמע בתא הנוסעים. מה כן שומעים? מעט מאוד רוח וקצת רעש שמוחזר מהכביש. היתרון של הלבורג אמור היה להגיע בביצועים בזכות כוח המנוע העדיף בקבוצה. נתון ההאצה של היצרן מדבר על 8.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, אבל אנחנו מדדנו לה שוב ושוב 10.5 שניות לביצוע המשימה וכן 8 שניות מלאות להאצה מ-80 ל-120 קמ"ש כהדמיה של עקיפה. אלו לא נתונים רעים, אבל גם לא חריגים לטובה. הסיבה היא משקל; 1,531 קילוגרמים הם בהחלט המון ומהווים בין 100 ל-200 קילוגרמים יותר מהמכוניות המקבילות (אופל אסטרה סטיישן החדשה למשל שוקלת 1,350 ק"ג) ולכך יש השפעה על הביצועים וגם על צריכת הדלק. זו נעה בין ליטר דלק לכל 7.5 ק"מ בקטעים התובעניים לבין 10 קילומטרים לליטר בממוצע בנהיגה רגועה ומשולבת עיר ובינעירוני.

ובכל זאת, כשמחפשים את היתרון של הלבורג על המתחרות מוצאים אותו רק כאשר מכניסים אותה ללחץ – כשלוקחים אותה לכבישי נהיגה רציניים ודוחפים אותה לקצה גבול היכולת. אז מגלים אופי ספורטיבי, עם אחיזה גבוהה, יכולת פניה מרשימה וכושר מרשים להכניס את האף לסיבוב במקום להתנגד לו בתת היגוי. גם הבלמים נושכים חזק וההגה, הגם שקל ובעל תחושה סבירה בלבד, הוא חד ומעודד נהיגה שכזו לאורך זמן. המחיר הוא כמובן בצריכת דלק שמזכירה לנו את המקור, ה-STI והפנים הירוקות של הילדים במושב האחורי מבחילה.

סובארו לבורג. קובי ליאני
מנוע 1.6 טורבו שמפיק 170 כ"ס/קובי ליאני

למורעלי סובארו בלבד?

בשלבי הסיכום, הסובארו לבורג משאירה אותנו עם לא מעט ספקות שרובן ככולן נוגעות לעניין המחיר והתמורה. אמנם מקבלים כאן מכונית יפה, איכותית וכשרונית בכבישים עקומים, אבל מנגד, היא אינה גדולה במיוחד, אינה שונה מספיק ולכן מתקשה להצדיק באופן מוחלט תוספת של 40 אלף שקל ויותר לעומת משפחתיות סטיישן אחרות בקבוצה. כדי להצדיק את הפרמיה, עליכם להיות או בוגרי סובארו ששינו טעם מהשטח (פורסטר למשל), או נהגי ספורט שהשנים היפות מאחוריכם ובבית יש לפחות שני ילדים. המשמעות של הדבר, הלבורג לא צפויה לעורר מהפכות בטבלת המכירות או לסכן את המעמד של מי מהמתמודדות בקבוצה. היא כן תהווה אופציה למי שזקוק למשפחתית ומעוניין שלא להקריב את מרכיב ההנאה מהנהיגה, בתמורה למחיר גבוה יותר כמובן.


עוד על סובארו בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully