וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: פתרון תקציבי להתקנת מערכות בטיחות ברכב שלכם

וואלה!NEWS

24.5.2016 / 10:43

תכנית שר התחבורה להתקין מערכות בטיחות בכל כלי הרכב שיוצרו משנת 2000 מתקדמת: בקרוב תוגש הצעה למימון התכנית, שלא תביא לפריצת מסגרת תקציב משרד התחבורה

מערכת להתראה בפני תאונות מובילאיי. קובי ליאני
מערכת להתראה בפני תאונות מובילאיי/קובי ליאני

במשרד האוצר מעריכים כי כבר בתקופה הקרובה תוגש הצעה למימון תכנית שיזם שר התחבורה, ישראל כץ, ולפיה המדינה תממן התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. את ההצעה מגבש צוות בין-משרדי שהוקם מכוח החלטת ממשלה, שאישרה בנובמבר האחרון את תכניתו של השר כץ.

על-פי הערכות, הפתרון שיגיש בקרוב הצוות הבין-משרדי ישלב בין כמה מקורות מימון, באופן שיביא ליצירת תמריץ כולל שישתווה לעלות התקנת מערכות הבטיחות. למשל, פתרון אפשרי אחד הוא הפחתה גם באגרת הרכב השנתית וגם בפרמיית ביטוח החובה, באופן שיביא לקיזוז של מחיר ההתקנה של מערכות הבטיחות.

לפי החלטת הממשלה, התכנית של שר התחבורה נדרשת להיות מתוקצבת במסגרת התקציב המתוכנן של משרד התחבורה – כלומר, ללא פריצת התקציב. בעבר נבחנו כמה דרכים למימון התכנית, ובהן הפחתה במחיר אגרת הרכב כנגד התקנת מערכות הבטיחות, וכן השתתפות של חברות הביטוח במימון התקנת המערכות.

יש לציין כי על פי מחקרים שפורסמו בחודשים האחרונים, התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה תוביל להפחתה משמעותית בעלויות הביטוח. בעניין זה התבטא גם השר כץ: "חברות הביטוח צריכות לתת את חלקן", אמר במליאת הכנסת לפני כחצי שנה, "כי זה יוריד את מספר התאונות. הן צריכות לתת (את) התמריץ דרך הורדת הפוליסה".

התקציב הנדרש למימון התכנית נאמד בתחילה בקרוב לשני מיליארד שקלים, שכן מספר המכוניות שעומדות בתנאי הסף הוא כשני מיליון. עם זאת, במשרדי הממשלה מעריכים שלא כל בעלי המכוניות יממשו את ההטבה שתוצע, ובפועל יותקנו מערכות בטיחות במספר נמוך משמעותית של כלי רכב. לכן, גם התקציב שיידרש יהיה נמוך מכפי שהוערך בעבר.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

מה בעצם מתכנן השר כץ?

"התקנת מערכות אלה בכל כלי הרכב הישנים משנת 2000 ואילך צפויה לחסוך את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה"

התכנית שיזם השר כץ נועדה לעודד התקנה של מערכות בטיחות שמתריעות מפני שלוש סכנות: תאונת חזית-אחור, סטייה מנתיב הנסיעה והימצאות הולכי רגל בסביבת המכונית. לפי משרד התחבורה, "התקנת מערכות אלה בכל כלי הרכב הישנים משנת 2000 ואילך צפויה לחסוך את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה".

במצגת שהוצגה בישיבה שבה אישרה הממשלה את התכנית נכללה גם הערכה בנוגע לתועלת הכלכלית של התכנית: במשרד התחבורה העריכו כי התקנה של מערכות הבטיחות בכל כלי הרכב שנעים בכבישי ישראל תביא לחיסכון של עשרות מיליארדי שקלים בתקופה של שבע שנים. החיסכון הצפוי הוא תוצאה של הפחתת מספר תאונות הדרכים והקטנת מספר הנפגעים בתאונות.

ראוי לזכור כי מאז שנת 2013 מעניקה המדינה הטבות מס ליבואני הרכב שמתקינים מערכות בטיחות מתקדמות. לפי נתונים שפרסמה רשות המסים בשנה שעברה, הטבות המס – בסך של עד 2,250 שקלים לכל מכונית – הגדילו משמעותית ובאופן כמעט מיידי את שיעור המכוניות החדשות שבהן הותקנו מערכות בטיחות.

"בשנת 2014 יבואני רכב התחילו לבצע התקנה מקומית של מערכות בטיחות בחלק מהדגמים המיובאים", ציינו ברשות המסים, בדו"ח שבחן את השפעת הטבות המס, "במחצית השנייה של 2014 הגיע שיעור כלי הרכב שנעשתה בהם התקנה מערכות בטיחות ל-16%".

במקביל להטבות המס שמעניקה המדינה, משרד האוצר מעודד התקנה של מערכות בטיחות מפני תאונה באמצעות הנחה בפרמיות ביטוח החובה שמציע תאגיד הביטוח "הפול". רפורמה שיישומה החל במרץ האחרון הוזילה במאות שקלים את תעריפי הביטוח לבעלי מכוניות שמצוידות בבקרת יציבות ומערכות התרעה מפני תאונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully