וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן מחשמל: וולוו XC90 מנוע T8 היברידית, 407 כ"ס

2.6.2016 / 8:04

מספר חודשים לאחר שבחנו כאן את ה-XC90 החדשה, אנו לוקחים למבחן את גרסתה החשמלית. עם 407 כוחות סוס מבטיחה ה-XC90 להיות מהירה ועצבנית, יצאנו לבדוק אם היא גם יודעת להיות חסכונית

וולוו XC90 הייבריד T8 במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
פוזה מתנשאת ומרשימה, באלגנטיות צפון אירופאית. אל תתרשמו ממרווח הגחון, זה לא רכב שטח/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

באוגוסט 2015 בחנתי ואהבתי מאוד את ה-XC90 החדשה; זו מכונית קריטית עבור היצרן השבדי, פיתוח משמעותי ראשון תחת בעלות קונצרן "ג'ילי" הסיני. חשיבות ה-XC90 גדולה גם מכיוון שהיא מעמידה למבחן ראשון את הפלטפורמה המודולרית SPA, המשמשת בסיס לדגמי וולוו נוספים. אהבתי את ה-XC90 עם מנוע הבנזין 320 כ"ס, ובעיקר את העידון והגימור המעולה בתא הנוסעים. לא אהבתי את פעולת המתלה האחורי שהייתה מחוספסת ונוקשה, שלא בהתאם לאופייה הבורגני ולמחירה הגבוה של ה-XC90.

מכיוון שכך מיהרתי לרמוס עם ההיברידית כל גדודית ברחוב המסגר, זינקתי לחפירות הרכבת הקלה, והגעתי למסקנה הגואלת – בולמי האוויר של הדגם ההיברידי (אופציונאליים בדגמי בנזין/סולר), מיישרים את הקו בצורה מעולה. פעולת הבולמים שקטה לחלוטין, הם נוחים ומכוילים היטב עבור הנהג הרגוע. קשיחות הבולמים משתנה בהתאם למצב הנהיגה בו בוחר הנהג, והם משדרגים את ה-XC90 באופן משמעותי ביותר.

וולוו XC90 הייבריד T8 במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
סטיישן 7-מושבים, זוהי תצורה המובילה את וולוו, מזה עשרות שנים. XC90 מביאה את הקונספט הישן, לגבהים חדשים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

במכחול המעצב

לעומת המהפך במחלקת המתלים, אין הבדלים משמעותיים בין מראה ה-XC90 החשמלית, לבין אחיותיה לוגמות הבנזין והדיזל. מבחוץ ניתן להבחין בשקע טעינה הנראה כמכסה מיכל דלק, ליד הכנף הקדמית-שמאלית. יש גם מדבקות בדמות שקע חשמלי, הבאות להתריע בפני שירותי הצלה שזהו רכב חשמלי. אני אוהב מאוד את עיצובה של השבדית הגמלונית, המצליחה להיראות מכובדת ודינמית, אלגנטית, ואפילו מוכנה ללכלך צמיגים בקצת עפר.

קומפקטיים, אינסוף כיוונים למושבים, תנוחת ישיבה מצוינת ורמת פינוק וגימור המתאימה לתג מחיר של 589,900 שקלים. תא הנוסעים משדר איכות ויוקרה אירופאית, עם תוספות של ריפוד עור בלוח המחוונים ובדלתות, מעולה. רמת האבזור והקישוריות מלאה ובמרכז לוח המחוונים מתנוסס צג מגע 12.3 אינץ', מעין טאבלט אנכי. המסך מאפשר גישה לכל מקום ושליטה על כל פונקציה, אבל – הוא גדוש במידע, והפונטים קטנים לטעמי. זה לא שונה מאפליקציה ביתית אבל כאן אתה אמור לנבור בתפריטים תוך כדי נסיעה, במהירויות עד 230 קמ"ש טוען המפרט. מוזר לי שחברה המזוהה כל כך עם בטיחות מאפשרת גיבוב מידע על צג, שהנהג עלול להתפתות לעסוק בו בזמן נסיעה.

השימוש בצג הינו עניינו של הנהג, ואפשר להתאים אותו לדרישות הלקוח. היום נזקקתי לחמש לחיצות על המסך, כדי לעבור ממצב 'חיסכון' ל'טעינה'; בתכנות אישי של Driver profile תוכל להציף את הפונקציות האהובות עליך, לשלוט בקשיחות המתלים וכיו"ב. שאר ענייני הבטיחות מטופלים היטב על ידי שבע כריות אוויר ושפע מערכות בטיחות פאסיבית ואקטיבית – כאלה שהיו נדירות בזמנו, אבל חלקן כבר מופיע גם בספורטאז' העולה כרבע ממחיר ה-XC90.

נסיעה חשמלית במצבPure Eco drive מתרחשת בדממה כמעט מוחלטת. כדי להתאים את המכונית לפעולתו החרישית של המנוע החשמלי, עברה ה-XC90 מקצה ה?שק?טה מסיבי. התחושה המתקבלת מוזרה ונעימה, כאילו מישהו הפעיל מתג MUTE המעלים את צלילי המנוע והתמסורות. אווירה זו שימשה רקע מושלם לשירתו האדירה של לוצ'יאנו פווארוטי, דרך 19 הרמקולים של מערכת Bowers Wilkins המתוחכמת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
וולוו XC90 הייבריד T8 במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
המערכת ההיברידית תהיה במיטבה לאחר שעתיים וחצי של טעינה משקע 16 אמפר. הטעינה נמשכת בזמן הנסיעה, בעזרת גנרטור פנימי והמרת אנרגיה בזמן בלימה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

היברידית פלאג-אין, בתיבול שבדי

העתיד טמון במכוניות חשמליות טהורות כמו הטסלה אותה בחנו לאחרונה, אבל טכנולוגיית היבריד פלג-אין נותנת מענה נגיש יותר למכוניות בציר 2016. המערכת ההיברידית משלבת מנוע בנזין ומערכת חשמלית, עם אפשרות לטעון את המצבר משקע פלאג-אין ביתי. השבדים השקיעו את כל מה שיש להם בספינת הדגל ההיברידית, ומפרט ה-XC90 מרשים ביותר. מתחת למכסה המנוע פועם מנוע בנזין 2.0 ליטר ארבע-בוכנות, הנושם בעזרת מגדש טורבו וסופרצ'ארג'ר. זוהי אותה יחידה שבחנו באוגוסט, מייצרת 320 כ"ס ומומנט בשרני של 41 קג"ם.

עם תוספת המצברים והמערכות החשמליות שוקל הדגם ההיברידי 2300 ק"ג אבל המנוע החשמלי מוסיף למשוואה 87 כ"ס ו-26 קג"מ. בחשבון סופי יש לך כ-407 כ"ס ברגל ימין; זהו דחף רציני המופיע גם במהירויות נמוכות ובתאוצות ביניים, הודות לזמינות הכוח החשמלי, וסופרצ'ארג'ר המעניק כוח זמין. מנוע הבנזין מעביר את כוחו לגלגלים הקדמיים בעזרת תיבת 8-ההילוכים ובמצב Power מאיצה המכונית מאפס ל-100 ב-5.9 שניות, עד 230 קמ"ש.

למקרא נתונים אלה אפשר היה לצפות למכונית ספורטיבית מאוד, אבל זה לא כך. ההיברידית השבדית כבדה יחסית, ומתלי האוויר הרכים אינם מעודדים נהיגה מהירה. אופי זה מתאים לאופייה של הוולוו המפוארת – הנסיעה תמיד נינוחה ונוחה, והביצועים מספקים לחלוטין – אם כי הם לא מעניקים נהיגה ספורטיבית מושחזת כמו בחלק מדגמי המתחרים. עם זאת, קל לנהוג בוולוו מהר מאוד – וודאי בכבישים איכותיים אבל גם בכביש 505 המשובש, המטפס מצומת פצאל למעלה אפרים. הקרון השחור התנודד מעט בפניות המהירות אבל המתלים שמרו על מגע רצוף עם האספלט השבור, עליו לא חשבו המהנדסים השבדים.

ההנעה האחורית אינה מגיעה ממנוע הבנזין, אלא באמצעות מנוע חשמלי המותקן מאחור. המצבר ממוקם בתחתית הרכב, היכן שהיו אמורים להסתובב גלי הינע ותיבת העברה; מבנה זה מנמיך את מרכז הכובד ומשפר את חלוקת המשקל, תרומה ממשית לנינוחות הוולוו בכבישים מתפתלים. במטרה שלא לפגוע במרחב הנוסעים ובנפח תא המטען, נגסה המערכת החשמלית במיכל הבנזין – במקום 71 ליטרים במכונית הבנזין, יש לך רק 51 ליטרים. זה נשמע מעט אבל האמת היא שבשימוש רגוע, זה מעניק טווח נסיעה מספק לחלוטין.

וולוו XC90 הייבריד במבחן. רמי גלבוע, ספק 500
המצבר המרכזי מחליף את גלי ההינע האורכיים, משפר את חלוקת המשקל ומנמיך את מרכז הכובד. הוא גם נוגס 21 ליטרים ממיכל הבנזין/ספק 500, רמי גלבוע

חוק שימור האנרגיה

ההנעה האחורית אינה מגיעה ממנוע הבנזין, אלא באמצעות מנוע חשמלי המותקן מאחור

תמורת 589,900 שקלים תקבל את הוולוו, וגם עמדת טעינה שתותקן בחנייתך הפרטית. החיבור לשקע מידי, ותוך שעתיים וחצי ייטען המצבר במלואו. היצרן מצהיר על טווח 'חשמלי טהור' של כ-40 קילומטרים, אבל לא הצלחתי להגיע לנתון זה; לאחר 25 ק"מ חשמליים הניע מנוע הבנזין, למרות שמד הטעינה הצביע על חצי מצבר מלא. ככל שניסיתי להמשיך לנהוג רגוע, התמיד מנוע הבנזין בפעולתו.

שמחתי לגלות כי גם במצב Hybrid המשלב הנעת בנזין וחשמל, השיגה הוולוו תוצאות מצוינות; במהירויות דו-ספרתיות לא הייתה בעיה לעבור 25 קילומטרים לליטר וכאשר באמת השתדלתי – הציג מחשב הדלק תצרוכת פנטסטית של למעלה מ-40 קילומטרים לליטר, במהירות 90-80 קמ"ש! מסתבר שכאשר מנסים לנהוג הכי חסכוני שאפשר, ניתן להוציא מהמערכת ההיברידית ביצועים מפתיעים מאוד.

אבל מי יכול לנהוג במהירות 80-90 קמ"ש, לא לעקוף ולא להאיץ? נהיגה בסביבות 110-130 קמ"ש מורידה את נתוני תצרוכת הדלק למקובל בסגמנט הקרוסאוברים היוקרתיים, 12-8 קילומטרים לליטר, ואף פחות מזה – אם לוחצים באמת על הדוושה. אני מעריך שהכדאיות הגדולה ביותר תהיה עבור מי שנסועתו היומית אינה עולה על כמה עשרות קילומטרים, וניתן להוסיף עמדת טעינה במשרד, תמורת 3500 שקלים. לקוח עירוני יכול להתחבר גם לעמדות טעינה של חברת Gnrgy הפזורות ברחבי הארץ, עם אפליקציה שתכוון אותו לעמדה פנויה הקרובה אליו. במרכז תל אביב מצאתי כתריסר עמדות ציבוריות, זוהי ההתחלה. מצד שני, ייתכן מאוד שלקוח כבד יימצא את אושרו דווקא בגרסת הדיזל של XC90; הדיזל פחות מהיר ומעודן אבל בנהיגה מהירה ברחבי הארץ הוא יוכל לתת חיסכון משמעותי יותר, גם במהירויות גבוהות.

XC90 מציעה אופציית Off Road, אבל לא טרחתי לבדוק אותה; עם צמיגי 20 אינץ' תהיה זו איוולת מוחלטת, ואני בטוח שהמהנדסים השבדים חשבו על כבישים מכוסי שלג, ולא על שבילי הטרשים של ארץ ישראל. יהיה מעניין לבדוק את שילוב ההנעה הקדמית המכאנית, עם ההנעה האחורית החשמלית; אולי נבחן את הצירוף הזה, במבחן הבא.

וולוו XC90 הייבריד T8 במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
חיבור המכונית לעמדת הטעינה, מיידי ופשוט/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

סיכום

פרט לתג מחיר הגבוה מזה של גרסת הבנזין, המפגש עם וולוו XC90 T8 Inscription העלה רק חדשות טובות. מבלי להיות עתידנית כמו ט?סלה הכול-חשמלית, המערכת ההיברידית של וולוו מתפקדת מצוין, ומספקת חיסכון אמיתי בדלק ובזיהום אוויר – עבור לקוחות שייטענו אותה כל לילה, ואינם גומאים מאות קילומטרים ביום. לקוח ירוק יוכל לטעון את מצברי הרכב תוך כדי תנועה בין עירונית וכאשר יגיע לתל אביב, יעבור את העיר על חשמל טהור, נקי ומתחשב בסביבה. היש אופציה ירוקה מזו?

ניתן להקשות ולשאול עד כמה חשוב למי שמשכיב 600,000 שקלים על מכונית מנהלים, לחסוך קצת דלק? התשובה היא שזה לא 'קצת', שלא לדבר על הדימוי הירוק של מכוניות היברידיות. מעבר למערכת ההיברידית אהבתי מאוד את מתלי האוויר, המוחקים לחלוטין את מגרעות הבולמים המכאניים אותם פגשתי בעבר; עבור רוכשי XC90 לא היברידית זוהי אופציה השווה את מחירה, כ-24,000 שקלים. וולוו XC90 היא מכונית דגל ראויה לקונצרן השבדי, והיא אמורה לתת קרב רציני מאוד אל מול התחרות האירופאית, בעיקר מכוניות כמו Q7, X5 ותואמותיהן.

עוד בוואלה! רכב:
וולוו מציגה את הדור הבא של סדרת ה-40
פאר נורדי: וולוו מציגה את ה-S90 החדשה
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully